Z dniem 9 sierpnia (data nie jest przypadkowa) Japonia rozszerzy sankcje na Rosję. W ich ramach nie będzie można eksportować na terytorium kraju rządzonego przez Putina przede wszystkim nowych i używanych samochodów o pojemności silnika większej niż 1,9 l. Ale nie tylko ich.
Warto wspomnieć, że w pierwszej połowie 2023 roku wielkość dostaw samochodów z Japonii do Rosji... wzrosła o 33%. Stanowiły one około 60% całego eksportu z tego kraju. W rezultacie Japonia stała się jednym z głównych dostawców samochodów dla Rosjan. Szczególnie na Dalekim Wschodzie.
Co ciekawe, rosyjskie służby, takie jak m.in. pogotowie ratunkowe, używają karetek sprowadzonych właśnie z Japonii. W zeszłym roku wartość eksportu z tego kraju do Rosji wyniosła 4,3 mld dolarów, z czego 2,7 mld dolarów stanowiły samochody i przeznaczone do nich części.
Już w kwietniu 2022 roku Japonia jednak zakazała wysyłania do Rosji samochodów klasy premium, których wartość przekracza 43 tys. dolarów. Od 9 sierpnia – notabene w rocznicę ataku ZSRR na kontrolowaną przez Japonię Mandżurię w 1945 roku – nie będzie można wyeksportować nie tylko nowych i używanych aut o pojemności silnika powyżej 1,9 l. Zakaz obejmie również import do Rosji pojazdów czysto elektrycznych oraz hybrydowych.
W praktyce oznacza to niemożliwość przywiezienia do Rosji większości modeli samochodów pochodzących z kraju Kwitnącej Wiśni. W przeciwieństwie do producentów europejskich Japończycy bowiem bardzo powoli przestawiają się na silniki w duchu downsizingu. Czyli o niewielkiej pojemności, wspomagane turbodoładowaniem. Z tego względu udział modeli o pojemności większej niż 1,9 litra w japońskim rynku samochodowym jest duży. Podobnie jak udział hybryd, stanowiących trzon sprzedaży Toyoty.
Zakaz mający wejść w życie 9 sierpnia obejmie jednak znacznie więcej towarów niż samochody. Do czarnej listy dodano 750 pozycji, w tym m.in. opony do aut ciężarowych, żelazo (i inne metale), czy kotły i włókna niezbędne dla utrzymania rosyjskiego przemysłu. Jak donosi japoński minister spraw zagranicznych, dodane towary, poza samochodami, do tej pory odpowiadały za 20% eksportu do Rosji.
25 września 2023 roku w ramach jedenastego pakietu sankcji wejdzie w życie podobne ograniczenie dostaw samochodów do Rosji z krajów Unii Europejskiej. Zakaz dostaw będzie dotyczył zarówno pojazdów nowych, jak i używanych, a także wszystkich bez wyjątku aut hybrydowych i elektrycznych.