Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
fabryka AwtoWAZ

Łady będą wytwarzane przez... skazańców. Rosjanie dogadali się ze służbą więzienną

Łady będą wytwarzane przez... skazańców. Rosjanie dogadali się ze służbą więzienną

Rosjanie mają kolejny problem – brakuje siły roboczej w tamtejszych fabrykach. Z tego względu AwtoWAZ planuje wykorzystać skazanych na liniach montażowych swoich samochodów. Przedstawiciele firmy są już po rozmowach ze służbą więzienną. 

Atak Rosji na Ukrainę z pewnością odbija się jej czkawką. I to na każdym polu. Tuż po inwazji większość zachodnich koncernów motoryzacyjnych wstrzymała produkcję w zakładach ulokowanych na terenie Rosji i zapowiedziała całkowite wycofanie z tamtejszego rynku. 

Tak też się stało. Zachodnie firmy samochodowe pozostawiły po sobie jednak sprawne fabryki, których często pozbyły się za bezcen. Przykład? To choćby podmoskiewski zakład Renault, w którym obecnie powstają Moskwicze. Rosjanie przejęli go dosłownie za grosze.

Pomoc Chin

Rosyjski przemysł motoryzacyjny powoli się odradza. Przykładowo AwtoWAZ zaczął rozkręcać produkcję aut w połowie 2022 roku. Początkowo z taśm zjeżdżały jednak samochody, pozbawione wielu elementów z zakresu bezpieczeństwa. Łady Vesta nie miały na swoim wyposażeniu poduszek powietrznych, układów ESP, a nawet ABS-u.

Ale pomocną dłoń w kierunku Rosjan wyciągnęły Chiny. To właśnie z tego kraju rosyjskie fabryki sprowadzają liczne podzespoły, a tamtejsze firmy coraz mocniej rozpychają się na rosyjskim rynku. 

Ba, Chińczycy sprzedali licencję na produkcję samochodów marki Moskwicz czy najnowszej Łady X-Cross 5. To auto jest tak naprawdę klonem Bestune T77 (TUTAJ przeczytasz o nim więcej). 

Auta będą budować więźniowe

W ubiegłym roku z rosyjskich fabryk samochodów wyjechało 450 000 pojazdów. To najmniejszy wynik od czasów rozpadu Związku Radzieckiego. Teraz pojawił się kolejny problem – brak siły roboczej, co jest związane ze zmuszaniem setek tysięcy młodych mężczyzn do udziału w wojnie.

Ale i na to Rosjanie znaleźli rozwiązanie. W fabryce AwtoWAZ mają zacząć pracować skazańcy. Już odbyło się spotkanie w tej sprawie pomiędzy przedstawicielami rosyjskiej federalnej organizacji więziennej FSIN a dyrekcją AwtoWAZ-a.

Dzięki „pomocy” skazańców tempo produkcji samochodów ma wzrosnąć o 28% od września tego roku oraz o 40% od stycznia 2024 roku. Pytanie tylko, co z jakością tak wytwarzanych pojazdów?

Decyzja AwtoWAZ-a przypomina czasy drugiej wojny światowej i BMW. Według szacunków w jego fabrykach przy produkcji silników lotniczych, pracowało przymusowo ponad 40 tys. więźniów. Większość z nich pochodziła z obozu koncentracyjnego Dachau. 

Czytaj także