Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Łada 2106 – przód i bok

Łada 2101/2102/2103/2106 – radziecki Fiat 124 z plusem

Łada 2101/2102/2103/2106 – radziecki Fiat 124 z plusem

Łada 2101 (na rodzimym rynku – WAZ 2101 „Żiguli”) brylowała wśród modeli z krajów socjalistycznych. Jakością wykonania wręcz zawstydzała rywali z krajów demokracji ludowej.

Ponad 800 zmian wprowadzono do oryginalnego projektu Fiata 124, żeby dostosować go do specyfiki Związku Radzieckiego. Ten samochód szybko stał się przebojem.

Zaporożec był w ZSRR obiektem drwin, Moskwicz – złem koniecznym, a Łada – marzeniem. Świetnie szedł też eksport: samochody wysyłano nawet do Kanady i niemal do wszystkich krajów europejskich. 

Lada-2106-tyl-i-prawy-bok
Można się spierać, czy złote felgi pasują do Łady, ale dzięki szerszemu rozstawowi kół auto stabilniej prowadzi się w zakręcie. 

W stosunku do Fiata 125p, Łada jest nowocześniej skonstruowana. Ma silnik z wałkiem rozrządu w głowicy, co pozwala uzyskiwać wyższe obroty, a więc i wyższą moc. Wałek czasem sprawiał kłopoty – wycierał się po przebiegu kilkudziesięciu tys. km. Ogólnie jednak silnik Łady to jej najmocniejszy punkt.

Lada 2106 silnik
Ten problem dotyczy raczej 2101, ale i czasem 2103: w silniku wszystko wydaje się idealne, jednak pracuje nierówno. Szybko poddawał się rosyjski wałek rozrządu – wycierały się krzywki.

W tylnym zawieszeniu zastosowano sprężyny śrubowe, a nie resory, jak w Polskim Fiacie. Szkoda tylko, że skrzynia biegów do końca pozostała zaledwie 4-przełożeniowa. Hamulce z podciśnieniowym wspomaganiem zaskakują skutecznością.

Łada 2106 przód i lewy bok
Model ze zdjęć to 2106, czyli najmocniejszy. Od 2103 odróżnia go inny kształt przednich kierunkowskazów i tylnych lamp.

Lada 2106 lampa z tyłu
Model 2106 (na fot.) ma lampy cofania zintegrowane z kloszem głównym i prostokątne kierunkowskazy boczne. 2103 – światło cofania pod zderzakiem, kierunkowskazy zaokrąglone.

Łada – radzieckie premium

Jeśli wcześniej siedziało się w siermiężnych autach FSO, Skody czy Wartburga, to zajęcie miejsca w Ładzie jest doznaniem z klasy premium. Kolorowa, skajowa tapicerka, drewniane okleiny na desce rozdzielczej i oddzielne zegary to elementy, które można było znaleźć także w autach zachodnich współczesnych Ładzie. Dodajmy, że wnętrze pochodzi z włoskiego Fiata 125. Polski Fiat 125p nigdy go nie otrzymał.

Jak jeździ Łada?

Krótko mówiąc – prowadzi się jak zachodni samochód, bo... jest zachodnim samochodem, tyle że z lepszym ogrzewaniem i większym prześwitem.

Silnik chętnie nabiera obrotów i nie brakuje mu momentu na żadnym biegu. Jednak Łada to auto wyraźnie mniejsze niż 125p. Rozstaw osi różni się o 9 cm względem Polskiego Fiata. Tu już potrafi być naprawdę ciasno za kierownicą i nie polecamy tego auta osobom o wzroście 190 cm lub więcej. Mimo to jest to auto, którym można się wybrać nawet w dłuższą trasę. 

Ładą poruszam się na co dzień. Jazda nią daje mnóstwo frajdy, szczególnie moim dzieciakom. Wbrew pozorom nie jest zawalidrogą, pod względem przyspieszenia czy prowadzenia nie odbiega wiele od współczesnych aut.

Filip, właściciel Łady 2106

Jeśli mowa o mechanice, Łada nie sprawia większych problemów. Wyzwaniem może okazać się znalezienie części zamiennych dobrej jakości. Zamienniki produkowane w Rosji często nie pasują albo uszkadzają się podczas montażu. Oprócz błotników przednich, radziecki sedan nieźle opiera się korozji.

Łada 2106 przedni błotnik
Najszybciej gniją przednie błotniki i progi. Wewnątrz nich zalega błoto. Niestety, każdy typ Łady (2101/2103/2106) ma inne błotniki, ale każde z nich łatwo dokupić... tyle, że w Rosji.
Łada 2103/2106 – dane techniczne
  1.5 1.6
Silnik benz., 1452 cm3, R4   benz., 1569 cm3, R4
Moc 77 KM  80 KM
Maks. moment obr. 106 Nm 122 Nm
0-100 km/h 17,0 s  16,0 s
Prędkość maks. 152 km/h 154 km/h
Zużycie paliwa 8,4 l/100 km 8,5 l/100 km
Dł./szer./wys. 413/161/144 cm 413/161/144 cm
Rozstaw osi 242 cm 242 cm

Łada 2101/2103/2106 –historia modelu

  • 1970: rozpoczęcie produkcji Łady 2101, czyli Fiata 124 po modyfikacjach dostosowujących go do rynku ZSRR.
Łada 2101 przód i prawy bok
Łada 2101
Łada
  • 1972: premiera modelu 2102 (kombi) i 2103 (model „premium”)
  • 1976: modernizacja modelu 2103, auto otrzymuje nowe oznaczenie 2106
  • 1977: kolejny niewielki lifting, zmiany w instalacji elektrycznej
  • 1979: 2106 z mniejszymi silnikami – 1.5, a nawet 1.3 (wcześniej 1.6)
  • 1984: zakończenie produkcji 2103
  • 2001: koniec produkcji 2106, ale według niektórych źródeł, małoseryjny montaż trwał nawet do 2008 r.

Łada 2103 tył i lewy bok
Łada 2103

Czytaj także