Łada 2101 (na rodzimym rynku – WAZ 2101 „Żiguli”) brylowała wśród modeli z krajów socjalistycznych. Jakością wykonania wręcz zawstydzała rywali z krajów demokracji ludowej.
Ponad 800 zmian wprowadzono do oryginalnego projektu Fiata 124, żeby dostosować go do specyfiki Związku Radzieckiego. Ten samochód szybko stał się przebojem.
Zaporożec był w ZSRR obiektem drwin, Moskwicz – złem koniecznym, a Łada – marzeniem. Świetnie szedł też eksport: samochody wysyłano nawet do Kanady i niemal do wszystkich krajów europejskich.
W stosunku do Fiata 125p, Łada jest nowocześniej skonstruowana. Ma silnik z wałkiem rozrządu w głowicy, co pozwala uzyskiwać wyższe obroty, a więc i wyższą moc. Wałek czasem sprawiał kłopoty – wycierał się po przebiegu kilkudziesięciu tys. km. Ogólnie jednak silnik Łady to jej najmocniejszy punkt.
W tylnym zawieszeniu zastosowano sprężyny śrubowe, a nie resory, jak w Polskim Fiacie. Szkoda tylko, że skrzynia biegów do końca pozostała zaledwie 4-przełożeniowa. Hamulce z podciśnieniowym wspomaganiem zaskakują skutecznością.
Jeśli wcześniej siedziało się w siermiężnych autach FSO, Skody czy Wartburga, to zajęcie miejsca w Ładzie jest doznaniem z klasy premium. Kolorowa, skajowa tapicerka, drewniane okleiny na desce rozdzielczej i oddzielne zegary to elementy, które można było znaleźć także w autach zachodnich współczesnych Ładzie. Dodajmy, że wnętrze pochodzi z włoskiego Fiata 125. Polski Fiat 125p nigdy go nie otrzymał.
Krótko mówiąc – prowadzi się jak zachodni samochód, bo... jest zachodnim samochodem, tyle że z lepszym ogrzewaniem i większym prześwitem.
Silnik chętnie nabiera obrotów i nie brakuje mu momentu na żadnym biegu. Jednak Łada to auto wyraźnie mniejsze niż 125p. Rozstaw osi różni się o 9 cm względem Polskiego Fiata. Tu już potrafi być naprawdę ciasno za kierownicą i nie polecamy tego auta osobom o wzroście 190 cm lub więcej. Mimo to jest to auto, którym można się wybrać nawet w dłuższą trasę.
Ładą poruszam się na co dzień. Jazda nią daje mnóstwo frajdy, szczególnie moim dzieciakom. Wbrew pozorom nie jest zawalidrogą, pod względem przyspieszenia czy prowadzenia nie odbiega wiele od współczesnych aut.
Filip, właściciel Łady 2106
Jeśli mowa o mechanice, Łada nie sprawia większych problemów. Wyzwaniem może okazać się znalezienie części zamiennych dobrej jakości. Zamienniki produkowane w Rosji często nie pasują albo uszkadzają się podczas montażu. Oprócz błotników przednich, radziecki sedan nieźle opiera się korozji.
Łada 2103/2106 – dane techniczne | ||
---|---|---|
1.5 | 1.6 | |
Silnik | benz., 1452 cm3, R4 | benz., 1569 cm3, R4 |
Moc | 77 KM | 80 KM |
Maks. moment obr. | 106 Nm | 122 Nm |
0-100 km/h | 17,0 s | 16,0 s |
Prędkość maks. | 152 km/h | 154 km/h |
Zużycie paliwa | 8,4 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Dł./szer./wys. | 413/161/144 cm | 413/161/144 cm |
Rozstaw osi | 242 cm | 242 cm |