Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Łada Niva bok

Sankcje działają – zapaść na rynku nowych samochodów w Rosji, nabywcy wybierają tańsze auta używane

Sankcje działają – zapaść na rynku nowych samochodów w Rosji, nabywcy wybierają tańsze auta używane

Sankcje nałożone na Rosję przynoszą efekty. Sprzedaż nowych samochodów w tym kraju spadła w 2022 r. aż o niemal 60%, a produkcja pojazdów była najniższa od 1991 r.

Rosja była jednym z największych rynków samochodowych, który m.in. dzięki licznym inwestycjom zachodnich koncernów mógł uchodzić za całkiem perspektywiczny. Jeszcze w 2021 r. zarejestrowano w niej ponad 1,7 mln nowych samochodów osobowych i użytkowych. W Europie jedynie w Niemczech (2,97 mln szt.), Francji (2,14 mln szt.) i Wielkiej Brytanii (2,04 mln szt.) sprzedawało się ich więcej.

Ale napaść na Ukrainę i będąca jej efektem długotrwała wojna spowodowały, że na Rosję nałożono sankcje, a wielkie firmy zaczęły się z niej wycofywać i wstrzymywać sprzedaż pojazdów. Wszystko to, a także inne sankcje powodujące inflację i wzrost cen, mają bardzo mocny wpływ na sektor motoryzacyjny w Rosji. O problemach, z jakimi boryka się rosyjski rynek samochodowy, a wraz z nim użytkownicy aut pisaliśmy m.in. TUTAJ).

W ubiegłym roku sprzedaż nowych pojazdów osobowych i użytkowych wyniosła zaledwie 687 tys. szt., czyli była niższa niż w 2021 r. o blisko 60 procent. W efekcie Rosja spadła na szóste miejsce, za Włochy i Hiszpanię (dla unaocznienia sytuacji – to wynik wyższy tylko o 170 tys. szt. niż w Polsce).

Analitycy przewidują mimo wszystko, że w 2023 r. w Rosji może zostać kupione więcej nowych aut niż w 2022 r., bo około 800  tys. szt. Na razie najnowsze dane wskazują jednak na odwrotny trend (choć oczywiście po jednym miesiącu nie można wyciągać daleko idących wniosków) – sprzedaż nadal pikuje i w styczniu 2023 r. była niższa od tej w styczniu 2022 r. o 63,1%, spadła do poziomu zaledwie 32,5 tys. szt. (dane AEB).

Jeśli jakieś nowe auta znajdują nabywców, są to przede wszystkim tanie Łady, a także modele marek chińskich, jak Haval czy Geely, które akurat na obecnym kryzysie wywołanym wojną zyskują.

Ogromny spadek dotknął także produkcję. O ile w 2021 r. fabryki na terenie Rosji wytworzyły ponad 1,5 miliona pojazdów, w 2022 r. było to zaledwie 590 tys. szt. (z czego 420 tys. to „osobówki”).

Jak podaje w raporcie Reuters, wydatki Rosjan na nowe samochody spadły o ponad połowę, a w tym samym czasie na używane wzrosły o 14% (dane: Autostat). W 2022 r. pojazdy używane stanowiły 3/4 całej  sprzedaży, podczas gdy w 2021 r. było to 55%.

Według Autostat średnia cena nowego samochodu w Rosji w 2022 r. wyniosła 2,33 mln rubli czyli 137,5 tys. zł (+17% w stosunku do 2021 r.), a używanego – 890 tys. rubli, co daje 52,5 tys. zł (+32%).

lada_niva_travel
Łada była do ubiegłego roku częścią koncernu Renault, który planował jej rozwój w ramach wspólnej jednostki organizacyjnej z Dacią. Teraz to już przeszłość, bo Renault wycofało się z rosyjskiego rynku.
Auto-Medienportal.Net/Lada

Czytaj także