Rosyjski AvtoVAZ dostarcza dealerom niekompletne Łady Vesty. Brakuje w nich różnych urządzeń i elementów, jak np. zegarów, co mocno wydłuża czas oczekiwania na nowe auto.
Z powodu sankcji Rosjanie mają nieustanne problemy z częściami do produkcji aut. Jak donosi szef stowarzyszenia Rosyjscy Sprzedawcy Samochodów (ROAD) – Aleksiej Podshchekoldin – normą jest, że do dealerów trafiają niekompletne Łady Vesta.
„Nie wszystkie samochody są kompletne. Są nienaruszone, ale brakuje im przycisku ERA-GLONASS, czy kilku innych urządzeń, na które musimy czekać” – twierdzi Podshchekoldin.
Dealerzy otrzymują 60-70% Ład Vesta w niekompletnym stanie. Następnie zmuszeni są czekać na części, a potem sami doposażają nowe samochody w brakujące elementy. Dla klientów oznacza to wydłużony czas oczekiwania na auto o 1 do 2 miesięcy.
Według Podshchekoldina parkingi samego AvtoVAZ-a prawie całe są wypełnione niekompletnymi pojazdami. Mimo to dystrybucja takich samochodów do dealerów i tak skraca ich drogę do przyszłych właścicieli. Doposażanie aut na miejscu – przez centra serwisowe – zajmuje bowiem mniej czasu niż, gdyby robiła to sama fabryka.
„Nie możemy teraz sprzedawać takich samochodów, zaczniemy je sprzedawać dopiero za miesiąc lub dwa. Udział kompletnych aut wynosi 30-40%. Kiedy części zamienne zostaną nam dostarczone, jesteśmy w stanie je zainstalować i przekazać samochód klientowi” – dodaje Podshchekoldin.
AvtoVAZ ma rozwiązać problem z komponentami w najbliższym czasie. Jednocześnie przedstawiciele fabryki podkreślają, że u dealerów nie brakuje Ład Vesta, a problem z częściami nie opóźnia ich wysylki.
W czerwcu fabryka sprzedała ponad 27,8 tys. aut, co było najlepszym wynikiem w 2023 roku. Pomimo trudności z dostawami kierownictwo AvtoVAZ=u wierzy, że w lipcu uda się pobić poprzedni rekord.
Rosjan czekają jednak podwyżki cen samochodów marki Łada – twierdzi Maxim Sokołow, szef AvtoVAZ-u.