Rosyjska Duma Państwowa stopniowo odnawia swoją flotę samochodów. Właśnie zasiliły ją Łady Vesty, którymi na oficjalne wyjazdy mają być wożeni zwykli parlamentarzyści. Z kolei dla szefów frakcji i wiceprzewodniczących przewidziano znacznie droższe samochody, ale również rosyjskiej produkcji.
Duma Państwowa powoli staje przed koniecznością wymiany swojej floty. Do tej pory parlamentarzyści korzystali z samochodów zachodnich marek – od Forda przez Hyundaia po BMW i Genesisa.
Ale w związku z inwazją Rosji na Ukrainę i wycofaniem się z rosyjskiego rynku zachodnich firm motoryzacyjnych teraz rosyjscy parlamentarzyści będą przesiadać się do aut rodzimej produkcji. Obecnie do garażu Dumy Państwowej trafiły już 33 egzemplarz Łady Vesty. Dysponują one manualnymi skrzyniami biegów, ale są w najbogatszej wersji wyposażenia.
Kolejnym modelem AvtoVAZ-a, który uzupełni flotę, będzie Łada Aura. Czyli Vesta, ale ze zwiększonym rozstawem osi i nowym układem napędowym. Między przednimi kołami tego auta pracuje 1,8-litrowy silnik wolnossący, który do pary ma przekładnię CVT.
Jak twierdzi Aleksander Tołmaczow – członek Komisji ds. Transportu – sięgnięcie po rosyjskie samochody to „uczciwa odpowiedź dla producentów, którzy opuścili rosyjski rynek”. Flota Dumy Państwowej ma się też wzbogacić o samochody reaktywowanej marki Moskwicz (TUTAJ przeczytasz o nich więcej).
Jednym z pierwszych parlamentarzystów podróżujących już Ładą Vestą jest niejaki Oleg Leonow. Z tej okazji na platformie Telegram umieścił film, na którym określa to auto mianem „wspaniałego”. Ponadto zauważa, że wyposażono je w „jakiś rodzaj multimediów”.
Liderzy frakcji i wicemarszałkowie Dumy będą mogli zaś skorzystać z Aurusa Senata. Koszt takiego auta to 41,3 mln rubli (aktualnie to ponad 1,8 mln zł). Do jego napędu służy układ hybrydowy, którego sercem jest 4,4-litrowy silnik V8. Łączna moc to 598 KM i 880 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,0 s i pojedzie z maksymalną prędkością 250 km/h. Średnie zużycie paliwa jest określane na 10,6 l/100 km. Układ hybrydowy do współpracy otrzymał 9-biegową skrzynię automatyczną (TUTAJ poznasz SUV-a marki Aurus).
Aurus Senat w podstawowej wersji mierzy 5,6 m długości, 2 m szerokości oraz 1,7 m wysokości. Dostępny jest też przedłużony wariant, który od zderzaka do zderzaka ma 6,6 m.