Samochody kombi, które są w odwrocie ze względu na rosnącą popularność modeli uterenowionych, najlepiej sprzedają się w Niemczech. Polska dla takich aut stanowi z kolei 9. rynek świata! A jakie kombi są najpopularniejsze? W pierwszej szóstce znalazły się Subaru i Łada.
Kombi są tak stare jak sama motoryzacja. Narodziły się jako pojazdy robocze, służące do transportu towarów. Z biegiem lat „weszły na salony”, zyskując na mocy, dynamice, wyglądzie oraz komforcie.
Obecne czasy nie są dla nich jednak zbyt łaskawe. Popularność kombi spada na większości rynków. W Europie, która obecnie ma 64-procentowy udział w światowej sprzedaży modeli tego typu (według JATO Dynamics), w 2021 roku samochody z nadwoziem kombi znalazły aż o 20% mniej nabywców niż rok wcześniej.
Jasnymi dla kombi punktami na mapie świata w 2021 roku były Chiny (wzrost o 36%), Australia (+26%) oraz Rosja (+4%).
W 2021 roku na całym świecie kupiono 1,6 mln aut typu kombi, z czego nieco ponad 1 mln na samym Starym Kontynencie. W rezultacie ich udział w europejskim rynku wyniósł zupełnie niezłe 8,3%. Dla porównania w 2019 roku na świecie nabywców znalazło około 2,4 mln kombi!
Reszta świata w zeszłym roku kupiła 574 000 aut typu kombi, co stanowi 4-procentowy wzrost rok do roku. W USA i Kanadzie sprzedaż wyniosła 183 000 sztuk, a to oznacza spadek o... 4%. Ciekawostka: trzecim największym rynkiem świata w 2021 roku była Rosja (razem z byłymi republikami), ze sprzedażą 140 000 egzemplarzy (wzrost o 4%).
Jakby tego było mało, klasyczne kombi to nadal ważny typ auta w Rosji. Otóż w zeszłym roku zanotowały one udział rynkowy wynoszący 7,1%, dzięki czemu uplasowały się na drugim miejscu pod względem popularności.
Czwartym największym rynkiem świata były Japonia z Koreą, natomiast Chiny znalazły się na kolejnej pozycji, z imponującym wzrostem 36%. Mimo to kombi nie stanowią atrakcyjnego rodzaju nadwozia w tamtym rejonie.
W Europie najwięcej kombi sprzedaje się w Niemczech, które jednocześnie są także największym rynkiem zbytu na świecie dla tego typu modeli. W zeszłym roku było to około 380 000 aut, co oznacza spadek o 23%.
Również w Polsce, będącej 9. rynkiem globu pod względem popularności aut tego typu, odnotowano wyraźny spadek. W stosunku do 2020 roku wyniósł on 12%, a sprzedaż przekroczyła nieco ponad 50 tys. szt.
Przed naszym krajem, z państw Starego Kontynentu, znalazły się jeszcze Wielka Brytania (6. miejsce), Szwecja (7.) i Francja (8.). Z kolei na 10. pozycji wylądowały Czechy.
Najpopularniejszym samochodem kombi na świecie jest Subaru Outback, które tak naprawdę stanowi połączenie kombi z crossoverem. Jego sprzedaż w 2021 roku wyniosła nieco ponad 190 000 sztuk (-23%).
Kolejne miejsca przypadły Toyocie Corolli (około 110 000 szt., -4%), Skodzie Octavii (nieco poniżej 110 000 szt., +4%), VW Passatowi/Magotanowi (około 75 000 szt., -6%), BMW serii 3 (nieco ponad 70 000 szt., +36%) oraz Ładzie Veście (około 55 000 szt., -1%).