Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Honda Civic e:HEV Advance – przód w ruchu

Honda Civic e:HEV imponuje oszczędnością, zaskakuje dopracowaniem | TEST

fot. Adam Mikuła/Motor

Honda Civic e:HEV imponuje oszczędnością, zaskakuje dopracowaniem | TEST

Honda Civic przez lata była autem skierowanym do młodych duchem kierowców. Najnowsze, 11. wydanie tego modelu jest przede wszystkim nastawione na oszczędzanie paliwa.

Honda w pierwszym półroczu 2025 r. sprzedała w Polsce 2534 samochody, co oznacza wzrost rok do roku o 40,4%. Jednak mimo to popularność tego wytwórcy nad Wisłą okazuje się nawet mniejsza niż np. chińskiej Omody (3197 szt.). Patrząc na cenę katalogową kompaktowego Civica e:HEV, startującą ze 167 700 zł (w promocji: 147 700 zł), nikt nie powinien się temu dziwić.

Ten japoński kompakt występuje obecnie wyłącznie jako pełna hybryda. Składają się na nią dwa silniki elektryczne, z których jeden, o mocy 184 KM, napędza koła (drugi działa jako prądnica), przekładnia bezstopniowa i 143-konna wolnossąca jednostka benzynowa. Ta ostatnia głównie doładowuje niedużą baterię trakcyjną (1,05 kWh), choć odpowiada również za wprawianie kół w ruch.

Honda Civic e:HEV Advance bok
Nadwozie Civica mierzy 455 cm długości i ma przyjemne proporcje. Szkoda, że zamykaniu drzwi towarzyszy „puszkowaty” dźwięk.
fot. Adam Mikuła/Motor

Napęd Civica e:HEV pracuje niezwykle płynnie i łagodnie. Jego największą zaletą jest imponująca oszczędność paliwa. Poza miastem zużywa ok. 4,1 l/100 km, a przy jeździe typu niewielka miejscowość-droga pozamiejska potrafi zadowolić się około 4,3-4,5 l na 100 km. W mieście, w zależności od natężenia ruchu, „wypija” 4,5- 6,1 l/100 km, natomiast na autostradzie – ok. 7 l paliwa na 100 km.

Zaskakująco sprawnie

Reakcje na gaz, w zależności od trybu jazdy, są sprawne lub szybkie. Z kolei osiągi przebijają dane fabryczne. Civic od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 6,9 s. Pomimo niedużej baterii, podczas 10. próby przyspieszania wcale mocno nie słabnie – najgorszy uzyskany wynik to 8,6 s.

O ile w trybach Eco i Normal skrzynia symuluje zmianę biegów, o tyle w Sport już sobie na to nie pozwala. Wycie nawet przy nabieraniu prędkości z maksymalną mocą nie jest jednak zbytnio nachalne. Ale w Civicu przeszkadza co innego. To wyraźnie słyszalne szumy, pochodzące głównie z opon o profilu 235/40 R18.

Przyjemne i dość tradycyjne wnętrze

Civic od kilku generacji jest wierny nadwoziu typu liftback. Jak na kompakt, to całkiem wyrośnięte auto, mające od zderzaka do zderzaka 455 cm, i jednocześnie przysadziste. Jego wysokość nie przekracza bowiem 141 cm. I czuć to na kanapie. O ile miejsca na kolana jest na niej ponadprzeciętnie dużo jak na klasowe standardy, o tyle pasażer o wzroście 186 cm praktycznie dotyka głową podsufitki. Na domiar złego przy maksymalnie opuszczonym fotelu kierowcy na stopy miejsca jest na styk. Plus należy się za dobry dostęp, dodatkowe nawiewy oraz dwa porty USB-A.

Pozycja za niemal pionowo umieszczoną kierownicą okazuje się sportowo niska. Fotele dobrze trzymają ciało w miejscu, a ich zakres wzdłużnej regulacji jest absolutnie wystarczający.

Civic punktuje również bardzo przyjemnym wykończeniem kabiny, wyrastającym poza klasową normę, oraz obsługą bez żadnych udziwnień. Ale za przestarzały system multimedialny z niewielkim ekranem, działającym opornie, a na dodatek z łącznością Android Auto/Apple CarPlay za pomocą kabla, należy się Hondzie duży minus.

Niemal w idealnej harmonii

Zza kierownicy nowy Civic rysuje się jako nowoczesny, przyjemny samochód, który świetnie łączy pewność i łatwość prowadzenia z dobrym ogólnym komfortem (pomijając hałas z okolic kół). Pomimo 2,2 obrotu kierownicą od oporu do oporu nie ma dynamicznych zapędów, ale za to wykazuje się dużą lekkością i dobrą przyczepnością przedniej osi. Przy wyższych prędkościach Civic nie wpada we wzdłużne bujanie i ma cicho pracujące zawieszenie z niewielką, przyjemną nutką sprężystości. Owszem, czuć w nim następujące po sobie skazy w asfalcie, ale komfort nigdy przesadnie nie spada, a systemy wsparcia kierowcy działają bardzo pewnie – zarówno adaptacyjny tempomat, jak i prowadzenie po pasie ruchu.

Honda Civic e:HEV Advance tył
Civic to wciąż liftback. Spore szczeliny między elementami nadwozia.
fot. Adam Mikuła/Motor

Civic to auto bardzo oszczędne i dopracowane. Niewielkie wpadki nie psują jego wysokiej ogólnej oceny. Najlepiej do jego opisu pasuje więc stwierdzenie... ogromne zaskoczenie. 

Dane techniczne i ceny Honda Civic e:HEV Advance
Silnik  benzynowy + 2 x el.
Układ cyl./zawory; poj. skokowa R4/16; 1993 cm3
Moc maksymalna (benz.) 143 KM/6000
Moc maksymalna (elektr./syst.) 184/184 KM
Maks. moment obr. (benz.) 186 Nm/4500
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 315/b.d. Nm
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./bezst.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 455/180/141/273 cm
Masa/ładowność 1499/431 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 409/1192 l
Poj. zbiornika paliwa 40 l (Pb 95)
Opony 235/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km
Zasięg 800 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem 167 700 zł
Cena wersji testowanej 186 400 zł
Honda Civic e:HEV Advance wyświetlacz centralny z trybami jazdy
Do wyboru są 3 podstawowe ustawienia oraz tryb indywidualny. Wraz z nimi zmieniają się m.in. reakcje silnika na gaz.
fot. Adam Mikuła/Motor
 Dane testowe Honda Civic e:HEV Advance
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 13,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,3 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 4,1/5,3/4,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 850 km

Honda Civic e:HEV Advance – test: podsumowanie

  • Dobre wykończenie, oszczędny napęd, zwinne prowadzenie, łatwa obsługa 
  • Przestarzałe multimedia, głośne szumy toczenia, niewielka ładowność

Nowy Civic to zaskakująco dopracowane, a przede wszystkim bardzo oszczędne auto. Tylko ta... cena, choć w aktualnej promocji to nie minimum 167 700 zł, a 147 700 zł. 

Czytaj także