Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Honda Civic IX

Gdyby nie modele premium, byłaby to najdroższa propozycja w klasie. Za Hondą przemawia wybitny poziom bezawaryjności.

  • Lata produkcji: 2011-2017
  • Silniki: benz. 1.33-2.0 (99-310 KM), diesle 1.6-2.2 (120-150 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb, sed
  • Długość/rozstaw osi: 437-459/260 cm, szerokość/wysokość: 177/147 cm, bagażnik: htb 477-1378 l, kmb 624-1668 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Civic zachował zbiornik paliwa pod fotelem kierowcy, podłogę z małym tunelem środkowym i opatentowany przez Hondę system składania kanapy Magic Seats. Funkcjonalność modelu zwiększono rezygnacją z trzydrzwiowej wersji i wprowadzeniem kombi. Poprawiono materiały wykończeniowe w kabinie i ergonomię, choć komputer pokładowy należy do najbardziej nieintuicyjnych.

Honda-Civic-IX_3
Oryginalne wnętrze jest znacznie lepiej wykonane niż w poprzedniku. Sporo miękkich tworzyw.

SILNIKI

Trzonem oferty na rynku wtórnym pozostaje wolnossący silnik 1.8 i-VTEC. To bardzo udana jednostka. Praktycznie się nie psuje, potrafi być oszczędna, a po wkręceniu na wyższe obroty zapewnia dobrą dynamikę. Podstawowy silnik 1.4 jest nieco za słaby – był dostępny tylko w hatchbacku, podobnie jak udany diesel 2.2 i-DTEC. W obu wersjach nadwoziowych występował natomiast wysokoprężny 1.6 i-DTEC. Mimo że jest to zupełnie nowa jednostka, okazała się wolna od chorób wieku dziecięcego.

AWARYJNOŚĆ

Bez zmian – lakier pozostał miękki, silniki potrafią spalać olej. Type-R ma problemy ze skrzyniami biegów – to efekt ekspozycji wysprzęglika na ciepło z wydechu. Gotujący się płyn uniemożliwia poprawne wysprzęglanie.

KOSZTY

Koszmarne ceny używanych aut, dużo kosztuje wiele części zamiennych.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 300 aut do wyboru, krajowe są wyraźnie droższe od importowanych. Diesle stanowią niecałe 20% oferty.

Honda-Civic-IX_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Opcją dla benzynowej wersji 1.8 był pięciobiegowy automat.
  • Zamiast możliwości wyboru trybów jazdy Honda proponuje przycisk Econ – po jego naciśnięciu silnik traci nieco wigor, a klimatyzacja nie pracuje z pełną mocą.
  • Civic kombi w topowych wersjach Lifestyle i Executive ma amortyzatory tylnej osi z elektronicznie sterowaną charakterystyką pracy. Ich usterka oznacza oczywiście wysokie koszty.

CENY

26 000 zł – Auta z początku produkcji – powypadkowe lub diesle z przebiegami znacznie przekraczającymi 200 tys. km.
43 000 zł – Kwota na krajowego Civica z przebiegiem ok. 100 tys. km Egzemplarze po „lificie” – poza zasięgiem.
70 000 zł – Zadbane kombi z prywatnych rąk z małymi przebiegami. Więcej kosztują sportowe Type-R (87-110 tys. zł).

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 i-VTEC 1.8 i-VTEC 2.0 Type-R 1.6 i-DTEC 2.2 i-DTEC
Pojemność skokowa 1339 cm³ 1799 cm³ 1996 cm³ 1597 cm³ 2199 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 99 KM 141 KM 310 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment obr. 127 Nm 174 Nm 400 Nm 300 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,4 s 9,1 s 5,7 s 10,2 s 8,5 s
Prędkość maks. 187 km/h 215 km/h 270 km/h 208 km/h 217 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km 7,3 l/100 km 3,6 l/100 km 4,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - Honda zapowiedziała nadejście Civica IX
2012 - handlowy debiut modelu w Europie – pięciodrzwiowego hatchbacka i sedana
2013 - diesel 1.6 i-DTEC, wycofanie 2.2 i-DTEC
2014 - modernizacja, gamę uzupełnia kombi
2015 - flagowy, 310-konny Civic Type-R
2017 - zakończenie produkcji, Civic 

Honda-Civic-IX_5
Honda Civic IX w wersji kombi (2014-2017).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Słaba jakość lakieru
    Powłoka lakiernicza jest podatna na odpryski oraz zarysowania. Szkodzą jej nawet szczotki myjni.
    Koszt woskowania: od 250 zł
  • Spalanie oleju silnikowego
    Od lat wiadomo, że silniki Hondy lubią zużywać olej. Lepiej sprawdzać poziom oleju co 1000 km niż przytrzeć silnik.
  • Problemy z instalacją elektryczną
    Najczęściej ograniczają się do wiązki tylnej klapy. Może pomóc czyszczenie styków.
    Czyszczenie i konserwacja styków: od 50 zł
  • Zawodzi stacja multimedialna Radio przestaje działać lub się zawiesza, pojawiają się problemy z odczytem plików audio. Powinna pomóc aktualizacja.

ZALETY I WADY

+ Wzorowa trwałość, paleta udanych silników.
+ Funkcjonalne wnętrze, ogromny bagażnik.
+ Ciekawa stylizacja, niska utrata wartości.

- Ekstremalnie wysokie ceny ofertowe.
- Przeciętne wyciszenie.
- Słaby lakier.
- Skrzynie biegów – poważne awarie w Type-R, w słabszych autach zdarza się utrudnione włączanie biegów.

Honda-Civic-IX_4
Kolejny rekord w gronie hatchbacków. Bagażnik udało się powiększyć do 477 l.

WARTO KUPIĆ

Warto dołożyć do krajowego auta z benzynowym silnikiem 1.8 – będzie trzymało cenę i szybko znajdzie kolejnego nabywcę.

UWAŻAJ NA

Sprowadzone auta bez historii serwisowej i egzemplarze z instalacjami gazowymi. Nie są dobrą inwestycją.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 3/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także