Z okazji 50. urodzin Civica Honda przeprojektowała go, stawiając na nietypowy hybrydowy napęd z dwoma silnikami elektrycznymi i mocą 184 KM, ale bez wtyczki.
Nowy model hybrydowy bez gniazda ładowania? To w obecnych czasach niezwykłe. Ale projektując nową Civic e:HEV – czyli już jedenastą generację tego produkowanego od 1972 roku modelu – inżynierowie Hondy skupili się na tym, żeby jak najlepiej zaspokoić codzienne potrzeby swoich klientów, zapewniając im ekonomiczny samochód o niedużej emisji spalin, a jednocześnie pozwalając na uniknięcie denerwujących postojów na ładowanie.
Stąd decyzja o zaopatrzeniu najnowszego Civica w zaawansowany samoładujący układ hybrydowy. Składają się na niego dwa silniki elektryczne: jeden odpowiada wprost za napędzanie samochodu, drugi pełni funkcję generatora i – w zależności od sytuacji drogowej – jest zasilany lub zastępowany (np. podczas jazdy ze stałą prędkością trasą szybkiego ruchu) benzynową jednostką pracującą w typowym dla hybryd cyklu Atkinsona.
Zasada działania zespołu napędowego japońskiego kompaktu może się wydawać wyjątkowo złożona, ale jazda nim okazuje się bardzo łatwa. Kierowca nie musi przejmować się tym, że Civic e:HEV nie ma tradycyjnej skrzyni biegów. Zza kierownicy czuć tylko, że układ napędowy Hondy spontanicznie reaguje na polecenia prowadzącego i pracuje bez zbędnego hałasowania.
Na co dzień, w ruchu miejskim Civic porusza się właściwie nieprzerwanie w trybie elektrycznym – niemal nie zauważa się sporadycznego uruchamiania czterocylindrowego silnika w celu podładowania baterii.
Dane techniczne | Honda Civic e:HEV |
---|---|
Silnik | benzynowy + 2 x elektryczny |
Pojemność skokowa | 1993 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 143 KM/6000 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 184/184 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 186 Nm/4500 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | 315/315 Nm |
Napęd, skrzynia biegów | przedni, aut./bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi | 455/180/141/273 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Masa/ładowność | 1499/431 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 409/1192 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) |
Opony | 235/40 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,0 l/100 km |
Zasięg | 800 km |
Cena od | 144 400 zł |
W obszarze zabudowanym na ekranie komputera pokładowego nowej Hondy często widać zatem wartości w zakresie trzech litrów. Na pozamiejskich trasach hybrydowy napęd Civica też okazuje się bardzo oszczędny i dopiero przy autostradowych prędkościach, gdy większość „roboty” bierze na siebie benzynowa jednostka, pokazywane wartości wyraźnie rosną.
Ale nawet na naszym okrążeniu testowym pokonywanym „na pełnym gazie” napęd Hondy potrzebował zaledwie 5,5 litra na 100 km. Przekłada się to na ponad 700 km zasięgu. A jeśli zbiornik paliwa, mieszczący tylko 40 litrów, jest niemal pusty, wystarczy na chwilę zatrzymać się przy dystrybutorze paliwa, ponieważ akumulator jest ładowany w pełni automatycznie tylko podczas jazdy. Kierowca może tu co najwyżej wpływać na poziom rekuperacji podczas wytracania prędkości.
Dane testowe | |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Przyspieszenie 0-150 km/h | 16,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 61,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 68,0 dB |
Okrążenie toru testowego | 1:59,1 min |
Prędkość w slalomie (co 18 m) | 62,0 km/h |
Średnie testowe zużycie paliwa | 5,8 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 680 km |
Ale Civic jest nie tylko ekonomiczny, lecz także szybki dzięki 184 KM mocy i maksymalnie 315 Nm momentu obrotowego. Testowany przez nas samochód rozpędzał się od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,2 sekundy (fabryczna specyfikacja mówi o 8,1 s). Prędkość maksymalna 180 km/h nie robi wielkiego wrażenia, ale i tak jest więcej niż wystarczająca.
Zawieszenie nowej odsłony popularnego liftbacka Hondy wykazuje się dobrymi manierami i zapewnia wysokie rezerwy bezpieczeństwa. A układ kierowniczy przekazuje kierowcy sporo informacji zwrotnych, dzięki czemu czuje się on bardzo związany z samochodem.
Przestrzeń dostępna w obu rzędach siedzeń Civica nr 11 również okazuje się po prostu odpowiednia. Wynosząca skromne 431 kg ładowność nieco zawodzi, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę całkiem solidne 409 litrów pojemności bagażnika Hondy (z możliwością powiększenia do 1192 l).
Rozczarowujące są też jej zdolności holownicze – maksymalna masa przyczepy bez hamulca wynosi 600 kg, a w przypadku przyczep z hamulcem rośnie zaledwie do 750 kg. Cóż, Civic nigdy nie był jucznym osłem.
Najnowsza generacja Hondy Civic przekonuje zarówno atrakcyjnie stylizowanym nadwoziem, jak też nietypowym układem napędowym, dzięki któremu łączy niezły komfort podróżowania z bardzo przyzwoitymi osiągami i niedużym spalaniem. Bogate już w bazowej wersji wyposażenie pozwala przychylniej patrzeć na niemałą cenę.
„Skrzynią” zarządza się 4 przyciskami – ten włączający „wsteczny” wyróżniono innym sposobem wciskania.
Mimo dość miękkiego obicia na dłuższą metę przednie siedzenia nowego Civica okazują się bardzo wygodne.