Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota RAV4 przód w ruchu na moście

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid – TEST

Tygodnik Motor

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid – TEST

Czy warto dopłacić 1/4 ceny do hybrydowej „rawki”, żeby mieć możliwość ładowania jej przy pomocy kabla?

Hybrydy typu plug-in to często bardzo opłacalne rozwiązanie... dla ich producentów. Są oni „rozliczani” za średnią emisję CO2 całej swojej gamy – jeśli przekracza limit, płacą surowe kary.

Dlatego tak chętnie wprowadzają do swoich ofert hybrydy plug-in, które rozpoczynają testy spalania z pełnymi bateriami, dzięki czemu „na papierze” zużywają wyjątkowo mało paliwa i emitują niewielkie ilości CO2.

Niedawno w cennikach Toyoty pojawiło się RAV4 w takiej właśnie odmianie. Sprawdziliśmy, czy jego zakup opłaca się też klientowi.

Prawie jak każda inna – nadwozie, wnętrze

Z zewnątrz wersja plug-in różni się od typowej hybrydowej odmiany obecnością klapki nie tylko na lewym, ale i na prawym tylnym błotniku (pierwsza kryje wlew paliwa, druga gniazdo do ładowania). W środku RAV4 PHEV też wyróżnia się jedynie detalem – nowymi przyciskami przy dźwigni automatu. Nieco inny jest także kluczyk tej wersji.

Poza tym to „rawka” jak każda inna – z przestronnym, przyzwoicie wykończonym wnętrzem, sporym bagażnikiem i zawieszeniem stawiającym na komfort, ale zapewniającym pewne zachowanie przy gwałtowniejszych manewrach. Nie jest to jednak wybór dla preferujących dynamiczny styl jazdy – w zakrętach czuć niemałą masę auta, a reakcje na skręt kierownicy nie są zbyt ostre.

Pojedzie szybciej i dalej – silnik, osiągi, spalanie

Różnice między obiema wersjami skupiają się wokół układu napędowego. W wersji 4x4 „zwykłego” hybrydowego RAV4 przednie koła napędzają silniki benzynowy (178 KM) i elektryczny (120 KM), a tylne – 54-konny „elektryk”. Ich łączna moc to 222 KM. Tymczasem w RAV4 plug-in silniki rozwijają, odpowiednio, 185, 182 i 54 KM, a systemowa moc wynosi aż 306 KM.

Dane techniczne Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-i e-CVT
Silnik benzynowy + 2 x elektryczny
Pojemność skokowa 2487 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 185 KM/6000
Moc maksymalna (el./łączna) 182+54/306 KM
Maks. moment obr. (benz.) 227 Nm/3200
Maks. moment obr. (el./łączny) 270+121/b.d. Nm
Napęd, skrzynia biegów 4x4, aut./bezstopniowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 460/186/169/269 cm
Średnica zawracania 11,0 m
Masa/ładowność 1910/600 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 520/1604 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l (Pb 95)
Opony 235/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s
Średnie zużycie paliwa 1,2 l/100 km
Zasięg 4580 km
Cena od 232 900 zł

Choć RAV4 Plug-in Hybrid waży ponad 1,9 t, o 115 kg więcej niż RAV4 Hybrid, przyspieszenie do 100 km/h skróciło się z 8,1 do 6,0 s (nasz pomiar: 6,2 s). Przy wyższych prędkościach przewaga w dynamice jest jeszcze większa. Nową wersję wyróżnia też lepsza reakcja na dodanie gazu.

Hybrydowe RAV4 potrafią poruszać się tylko „na prądzie”, ale przejadą – bardzo spokojnie – do 2 km, a przeważnie kilkadziesiąt-kilkaset metrów. Tu przewaga plug-ina jest ogromna. Toyota obiecuje 75 km zasięgu, nam w ruchu miejsko-podmiejskim (prędkość do 90 km/h, ale przeważnie poniżej 70 km/h) prądu wystarczało na ok. 78 km.

Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,6 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 95 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 5,8/5,6/5,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 960 km

Kiedy akumulator o pojemności brutto aż 18,1 kWh się rozładuje, auto zachowuje się jak hybrydowa „rawka” – i zużywa podobne ilości benzyny. W mieście i na drodze krajowej potrzebuje mniej niż 6 l/100 km, a przy autostradowej prędkości spalanie rośnie tylko do 8,4 l na 100 km.

Dyskusyjny sens – cena, wyposażenie

RAV4 Hybrid AWD można mieć za 164 900 zł, a w topowej wersji Executive – za 205 900 zł. Tymczasem ceny RAV4 Plug-in Hybrid startują od 232 900 zł, a porównywalna topowa odmiana Selection kosztuje 252 900 zł (auto na zdjęciach jest droższe m.in. o pakiet VIP za 16 tys. zł).

Prawie 50 tys. zł dopłaty do wersji plug-in wydaje się sensowne wyłącznie dla kogoś, kto może ładować auto za darmo. Przy korzystaniu z własnego gniazdka w garażu i jeżdżeniu tylko „na prądzie” (20 000 km rocznie) dopłata ta zwróci się dopiero po... dwunastu latach eksploatacji.

Toyota RAV4 PHEV 3
Toyota ma dwie prawdziwe końcówki wydechu zamiast modnych ostatnio atrap.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • ciekawie wyglądające dwukolorowe nadwozie
  • przestronna kabina
  • niezłe wykończenie
  • bardzo przyjazna obsługa
  • spora i łatwo dostępna przestrzeń bagażowa
  • plastikowe burty bagażnika
  • nieco „niedzisiejsza” grafika ekranów

Układ napędowy

  • świetne osiągi
  • płynna praca
  • szybka reakcja na dodanie gazu
  • niezły zasięg w trybie elektrycznym
  • małe spalanie po rozładowaniu baterii
  • wycie silnika przy dynamicznym przyspieszaniu

Właściwości jezdne

  • wysoki komfort jazdy nawet po nierównej drodze
  • pewne i bezpieczne zachowanie w zakrętach
  • cicha praca zawieszenia
  • łatwe dozowanie siły hamowania
  • niezbyt szybka reakcja na skręt kierownicy

Wyposażenie i cena

  • bogate wyposażenie standardowe
  • seryjne nawet zaawansowane rozwiązania, jak cyfrowe lusterko czy ekran head-up
  • wysoka cena zakupu, zwłaszcza na tle „zwykłych” hybrydowych wersji
  • dodatki zgrupowane w bardzo drogim pakiecie

W wersji plug-in Toyota RAV4 zyskuje fenomenalne osiągi, a także możliwość poruszania się „na prądzie”, ale traci... ekonomiczny sens.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid: galeria zdjęć

Czytaj także