Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Kompaktowe kombi z różnymi rodzajami napędu – porównanie

Rosnąca popularność hybryd sprawia, że klienci mają coraz większy wybór. Sprawdzamy, jak spisują się różne napędy w kompaktowych kombi.

Obraz motoryzacji zmienia się w coraz szybszym tempie. Gdy 23 lata temu Toyota prezentowała swoją pierwszą hybrydę, patrzono na nią jak na ciekawostkę i zapowiedź dalekiej przyszłości. Okazało się jednak, że w pogoni za wymuszanym przepisami ograniczeniem emisji spalin hybrydy są bardzo pomocne. I teraz w zasadzie nie sposób znaleźć producenta, który by ich nie oferował (warto przy okazji wspomnieć, że Toyota znalazła już ponad 15 mln klientów na swoje auta z tym napędem).

A im szersza oferta, tym naturalnie większe zainteresowanie nabywców. Wystarczy spojrzeć na najnowsze statystyki sprzedaży samochodów osobowych w Europie, by zobaczyć, jak bardzo hybrydy rosną w siłę. Mimo tak katastrofalnego, naznaczonego pandemią COVID-19 roku, na Starym Kontynencie (w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii) kupiono w ciągu trzech kwartałów o 179% więcej hybryd plug-in niż w analogicznym okresie 2019 r. (350 tys. do 125 tys.). W tym samym czasie zarejestrowano 981 tys. pozostałych hybryd (co przekłada się na wzrost o ponad 42%). Łącznie auta z takim napędem zdobyły w tym roku rekordowe 15,5% rynku.

KSZ_TEST_KOMPAKTOWE_KOMBI_STATYKA_07 (1)
Po lewej: modele hybrydowe, a więc Toyota Corolla TS Kombi i Kia Ceed SW. Po prawej: dwa kombi o klasycznym źródle napędu. Po maską Peugeota 308 SW pracuje turbodiesel, a między przednimi kołami Seata Leona ST – turbodoładowany silnik benzynowy. 

Ale czy to wszystko oznacza, że zmierzch tradycyjnych silników spalinowych już definitywnie nadszedł? Póki co samochody z jednostkami benzynowymi wybiera w Europie 47,5% nabywców, natomiast te z dieslami – 27,8% (najnowsze dane stowarzyszenia ACEA). Patrząc na spadek popularności tych drugich, można z dużą dozą pewności zakładać, że hybrydy je wyprzedzą. I stanie się to raczej prędzej niż później.

By sprawdzić aktualną formę samochodów z różnymi rodzajami napędów, porównujemy cztery kompaktowe kombi. Wszystkie są pełne nowoczesnych rozwiązań technicznych i reprezentują naprawdę wysoki poziom. Kia Ceed PHEV to najnowszy wariant koreańskiego modelu – hybryda plug-in z pojemną baterią pozwalającą pokonać spory dystans „na prądzie” i sprawnie działającą skrzynią dwusprzęgłową. Peugeot 308 ma pod maską niewielką, ale silną i bardzo „czystą” jednostkę wysokoprężną. Seat reprezentuje z kolei downsizing wśród silników benzynowych – jego 1.5 TSI jest mocne, ale jednocześnie skonstruowane z myślą o minimalizacji spalania. I w końcu Toyota Corolla – wyposażona w czwartą generację układu hybrydowego, w nowej, mocnej wersji z silnikiem 2.0.

Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV

W specyficznych warunkach użytkowania hybryda plug-in może mieć dużo sensu.

Kia Ceed PHEV oddaje do dyspozycji kierowcy 141 KM i 265 Nm momentu obrotowego – to minimalnie więcej niż w przypadku benzynowej odmiany 1.4 turbo. Deklarowane osiągi są jednak gorsze (przyspieszenie 0-100 km/h w 10,8 zamiast w 9,4 s), co bierze się ze znacznie, bo aż o 226 kg, większej masy własnej hybrydy. Mimo to nie odczuwa się specjalnie deficytu dynamiki. To przede wszystkim efekt sprawnego ruszania z miejsca, w czym zasługa wspomagania elektrycznego.

KSZ_KIA_CEED_III_SW_PHEV_INTERIOR_050
Najnowszy wariant Kii Ceed to hybryda typu plug-in. Na jej układ napędowy składają się wolnossący silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,6 litra (rozwijający 105 KM) oraz elektryczny (61 KM), które razem oferują 141 KM. Ponadto Ceed wyposażony jest w litowo-polimerowe baterie o pojemności 8,9 kWh i automatyczną skrzynię.

Podczas pomiarów testowych Ceed PHEV nie okazał się wprawdzie mistrzem sprintu, ale i tak poprawił fabryczny wynik o 1,1 s. Na naturalne wrażenia z jazdy wpływa zastosowana skrzynia – dwusprzęgłowa, a nie bezstopniowa. Szkoda tylko, że dźwięk wkręcanej na wyższe obroty jednostki spalinowej nie jest przyjemniejszy. Generalnie układ hybrydowy działa sprawnie i płynnie, ale załączanie silnika benzynowego jest wyraźniej odczuwalne niż w Toyocie. 

KSZ_KIA_CEED_III_SW_PHEV_INTERIOR_007
Kia w swoim układzie hybrydowym nie stosuje przekładni typu CVT, ale dwusprzęgłowy automat.

Ceed PHEV ma baterie o pojemności 8,9 kWh, co pozwala traktować go na niewielkich dystansach jak samochód elektryczny. 61-konny silnik zapewnia wystarczające przyspieszenia, by w ruchu miejskim nie czuć się jak zawalidroga (prędkość maksymalna w trybie EV wynosi całkiem niezłe 120 km/h). Podczas normalnej jazdy z włączoną klimatyzacją „na prądzie” udało nam się pokonać w ruchu miejskim blisko 50 km. Przyjmując stawkę za 1 kWh energii elektrycznej na poziomie 0,62 zł pokonanie tych 50 km (czyli naładowanie akumulatorów do pełna) kosztuje 5,52 zł – niewiele więcej niż litr benzyny.

Dane techniczne Kia
Silnik benz. + elektr.
Pojemność skokowa 1580 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (spalin.) 105 KM/5700
Moc maksymalna (elektr.) 61 KM/1798
Moc maksymalna (łączna) 141 KM/5700
Maks. moment obrotowy (spalin.) 147 Nm/4000
Maks. moment obrotowy (elektr.) 170 Nm/500
Maks. moment obrotowy (łączny) 265 Nm/1000
Napęd, skrzynia biegów przedni, aut./6-bieg.
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 461/180/147/265 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1458/572 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 437/1506 l
Poj. zbiornika paliwa 37 l (Pb 95)
Pojemność akumulatorów 8,9 kWh
Opony 205/55 R16
Osiągi (dane producenta)  
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa 1,1 l/100 km

Układ napędowy nie zachęca do szaleństw, a do spokojnej jazdy, podczas której wrażenia są najprzyjemniejsze. Podobnie jest z układem jezdnym. Ceed PHEV waży dużo, jego układ kierowniczy jest nieco pozbawiony czucia, ale Kia przekonuje stabilnością w każdych warunkach i niezłym komfortem.

Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV: zużycie paliwa

Pomiary zużycia paliwa Kii Ceed w wersji plug-in dotyczą sytuacji, w której jej akumulatory są na tyle rozładowane, że samochód zachowuje się jak tradycyjna hybryda (silnik elektryczny jedynie wspomaga jednostkę benzynową i tylko chwilami samodzielnie napędza samochód).

Kia_Ceed_plug-in_zuzycie paliwa

 

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi

Pod względem zużycia paliwa nadal nic nie jest w stanie pokonać dobrego turbodiesla.

To, że w tym porównaniu akurat Peugeot 308 ma pod maską silnik o zapłonie samoczynnym, nie powinno dziwić – Francuzi znają się bowiem doskonale na ich konstruowaniu (w końcu zaczynali już w latach 20. XX w.). Jak na diesla pojemność skokowa wynosząca 1,5 litra jest niewielka, ale jego parametry robią dobre wrażenie: 130 KM i aż 300 Nm (najwięcej ze wszystkich aut w tym porównaniu) pozwalają oczekiwać niezłej dynamiki.

KSZ_PEUGEOT_308_II_FL_SW_INTERIOR_047
Francuska firma jest chyba najlepiej znana właśnie z silników Diesla. Model 308 był pierwszym, do którego trafiła czterocylindrowa jednostka o pojemności skokowej 1,5 l z najnowszym układem oczyszczania spalin. W testowym aucie współpracuje ona z 8-biegową skrzynią automatyczną, ale oferowana jest także w połączeniu z manualną.

I rzeczywiście – 308 sprawnie się rozpędza, ale gwałtowny start z miejsca nie jest jego ulubioną dyscypliną (choć wynoszący 9,9 s wynik w próbach przyspieszenia od 0 do 100 km/h ujmy mu nie przynosi). W przypadku 1.5 BlueHDi najprzyjemniejsze jest korzystanie z obrotów w zakresie 1500-3000. Jednostka bez zwłoki reaguje na dodanie gazu, a do tego pracuje niezwykle kulturalnie i bez nieprzyjemnych wibracji.

KSZ_PEUGEOT_308_II_FL_SW_INTERIOR_005
Turbodiesel Peugeota bardzo sprawnie współpracuje z ośmiostopniową skrzynią automatyczną.

Bez dwóch zdań ten silnik jest jednym z najlepszych w swojej klasie pojemności i mocy. A gdy – tak jak w tym przypadku – współpracuje z 8-biegową przekładnią automatyczną, można śmiało uznać ten zespół napędowy za wyjątkowo komfortowy. Choć manualna skrzynia także jest udana, zdecydowanie warto wyłożyć dodatkowe 8,5 tys. za automat, który biegi zmienia płynnie i wystarczająco szybko (ręczne przerzucanie przełożeń łopatkami pod kierownicą można sobie w zasadzie darować). Bezapelacyjnym atutem 308 w tej wersji silnikowej jest bardzo wstrzemięźliwe spalanie. Dzięki 53-litrowemu zbiornikowi paliwa nawet przy średnim zużyciu, które w teście wyniosło 5,2 l, zasięg to imponujący tysiąc kilometrów.

Dane techniczne Peugeot
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (spalin.) 130 KM/3750
Moc maksymalna (elektr.)
Moc maksymalna (łączna)
Maks. moment obrotowy (spalin.) 300 Nm/1750
Maks. moment obrotowy (elektr.)
Maks. moment obrotowy (łączny)
Napęd, skrzynia biegów przedni, aut./8-bieg.
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 459/180/147/273 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1320/570 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 590/1705 l
Poj. zbiornika paliwa 53 l (ON)
Pojemność akumulatorów
Opony 205/55 R16
Osiągi (dane producenta)  
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Średnie zużycie paliwa 4,6 l/100 km

Peugeot, tak jak Kia, ma zawieszenie zestrojone bardziej z uwzględnieniem komfortu jazdy niż wyjątkowo ostrych reakcji na polecenia prowadzącego. Francuskie auto zachowuje się pewnie i przewidywalnie, mimo że niektórzy woleliby, by przechyły w zakrętach były mniejsze.

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi: zużycie paliwa

Francuski turbodiesel 1.5 BlueHDi jest absolutnym królem jazdy o kropelce. Szczególnie podczas spokojnej jazdy w trasie pokazuje, że silnik wysokoprężny nadal jest nie do pobicia, jeśli chodzi o spalanie. Przy zużyciu na poziomie 3,6 l na 100 km zasięg wynosi ponad 1450 km.

Peugeot 308_SW_1.5 HDI_zuzycie paliwa

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI

Całkiem mocny benzynowy silnik z turbo wcale nie musi być paliwożerny.

Seat Leon to trzeci samochód obok Kii i Toyoty, w którym pracuje silnik benzynowy. Jako jedyny nie ma on jednak żadnej formy wspomagania elektrycznego (w wersji ze skrzynią DSG realizuje je 48-woltowa instalacja mikrohybrydowa), ale też tylko on jest wyposażony w turbodoładowanie. Trzeba przyznać, że 1.5 TSI to naprawdę udane źródło napędu dla niemałego przecież kompaktowego kombi.

KSZ_SEAT_LEON_IV_SW_XCELLENCE_INTERIOR_045
Zaawansowana benzynowa jednostka 1.5 TSI pracuje w cyklu Millera (m.in. wcześniejsze zamknięcie zaworów dolotowych, wyższy stopień sprężania), ma układ czasowego odłączania połowy cylindrów (Active Cylinder Management ) i wyposażono ją w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. W teście występuje w połączeniu ze skrzynią manualną.

Przede wszystkim może się podobać niezła reakcja na gaz i chęć pracy już na niskich obrotach. Ale benzynowa jednostka, wykorzystywana obecnie w ogromnej liczbie modeli koncernu VW, lubi także te wysokie. Ponadto pracuje ona niezwykle spokojnie i ma przyjemne brzmienie. 

KSZ_SEAT_LEON_IV_SW_XCELLENCE_INTERIOR_008
Skrzynia działa precyzyjnie. Z przekładnią DSG silnik 1.5 TSI wspomaga technologia mikrohybrydowa.

W 1.5 TSI zastosowano system czasowego odłączania połowy z czterech cylindrów, gdy silnik nie jest mocno obciążony (celem jest ograniczenie zużycia paliwa). Działa on tak sprawnie, że nie sposób wychwycić, kiedy następuje wyłączenie, a kiedy ponowna aktywacja dwóch cylindrów. Pod względem zużycia paliwa w mieście Leon nie jest w stanie rywalizować jak równy z równym z hybrydami, natomiast podczas jazdy autostradowej 1.5 TSI zużywa tyle, co one – ok. 8 l/100 km. Przy niższych prędkościach w trasie Seat minimalnie przegrywa z Toyotą, natomiast jest bardziej wstrzemięźliwy od Kii. Oczywiście w rywalizacji z Peugeotem nie ma najmniejszych szans.

Dane techniczne Seat
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (spalin.) 150 KM/5000
Moc maksymalna (elektr.)
Moc maksymalna (łączna)
Maks. moment obrotowy (spalin.) 250 Nm/1500
Maks. moment obrotowy (elektr.)
Maks. moment obrotowy (łączny)
Napęd, skrzynia biegów przedni, man./6-bieg.
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 464/180/145/269 cm
Średnica zawracania 10,5 m
Masa/ładowność 1291/649 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 620/1600 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Pojemność akumulatorów
Opony 225/45 R17
Osiągi (dane producenta)  
Prędkość maksymalna 217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km

Osiągi Leona są naprawdę dobre, a porządna dynamika i precyzyjnie pracująca manualna skrzynia zachęcają do aktywnego stylu jazdy. Leon daje sporo przyjemności z prowadzenia – jest zwinny i posłuszny w reakcjach. Jako jedyny w porównaniu może mieć zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami (i płynną zmianą ich ustawień), kosztuje ono 3565 zł.

Seat Leon ST 1.5 TSI: zużycie paliwa

Turbodoładowany 150-konny benzynowy silnik Seata zużywa najwięcej paliwa w porównaniu, ale trzeba przyznać, że jest on mimo to naprawdę ekonomiczny. Szczególne wrażenie robi skromne zapotrzebowanie na paliwo podczas spokojnej podróży poza miastem.

Seat_Leon_ST_zuzycie paliwa

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid

Nowa generacja hybrydy Toyoty pokazuje, jak połączyć dobre osiągi z małym spalaniem.

Toyota od blisko ćwierć wieku konsekwentnie stawia na hybry­dy (obecnie stanowią one w Euro­pie ponad połowę jej sprzedaży), nic zatem dziwnego, że akurat ona oferuje dwie odmiany tego rodzaju napędu w jednym modelu. Do tej pory o 122-konnym wariancie moż­na było powiedzieć wiele dobrego, ale na pewno nie to, że wyróżniał się osiągami.

KSZ_TOYOTA_COROLLA_XII_TREC_KOMBI_INTERIOR_041
Hybrydowa Corolla występuje tutaj w nowszym i mocniejszym, 184-konnym wariancie hybrydowym Dynamic Force. Składają się na niego: jednostka benzynowa 2.0 (o długim skoku tłoka, dwóch rodzajach wtrysku i wysokiej sprawności cieplnej), dwa silniki elektryczne, bezstopniowa przekładnia oraz baterie niklowo-wodorkowe.

To zmieniło się wraz z wprowadzeniem w nowej Corolli wersji Dynamic Force, w której za­miast benzynowej jednostki 1.8 pra­cuje dwulitrowa. Łączna moc układu hybrydowego wynosi tutaj 184 KM, a to sprawia, że kompaktowa Toyota stała się samochodem o niebo dyna­miczniejszym. Bardzo ochoczo przy­spiesza i pierwszą „setkę” zalicza już po 8,1 s. Największe wrażenie robi jednak reakcja na gaz – auto rusza wręcz błyskawicznie (ale jednocześ­nie nie na tyle brutalnie, by mogło to być nieprzyjemne). Dzięki temu szybkie manewry parkingowe czy włączanie się do ruchu odbywają się wyjątkowo sprawnie. 

KSZ_TOYOTA_COROLLA_XII_TREC_KOMBI_INTERIOR_009
Corolla jest dostępna z napędem hybrydowym z silnikiem 1.8 lub 2.0. Oba są łączone ze skrzynią e-CVT.

Tak jak dotąd Toyota korzysta z przekładni bezstopniowej i choć nadal podczas ostrego przyspiesza­nia silnik utrzymuje wysokie obroty, wrażenia z jazdy są teraz bardziej na­turalne. Napęd Corolli cechuje wy­soka płynność pracy i przełączanie pomiędzy trybami jazdy odbywa się w zasadzie niezauważalnie. Układ stara się często włączać zasilanie elektryczne (można to także uczy­nić ręcznie – jeśli akurat jest dość energii w akumulatorze), co prze­kłada się na niewielkie zużycie pa­liwa (szczególnie gdy weźmie się pod uwagę dobrą dynamikę).

Dane techniczne Toyota
Silnik benz. + elektr.
Pojemność skokowa 1987 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (spalin.) 152 KM/6000
Moc maksymalna (elektr.) 109 KM/b.d.
Moc maksymalna (łączna) 184 KM/b.d.
Maks. moment obrotowy (spalin.) 190 Nm/4400
Maks. moment obrotowy (elektr.) 202 Nm/0
Maks. moment obrotowy (łączny) b.d.
Napęd, skrzynia biegów przedni, aut./bezst.
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 467/181/146/270 cm
Średnica zawracania 11,0 m
Masa/ładowność 1370/585 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 581/1606 l
Poj. zbiornika paliwa 43 l (Pb 95)
Pojemność akumulatorów b.d.
Opony 225/45 R17
Osiągi (dane producenta)  
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km

Do Toyot przylgnęła łatka aut nud­nych. I choć Corolla to bez wątpienia nie hot hatch (szczególnie w odmia­nie Trek z podwyższonym o 2 cm prześwitem), do jej prowadzenia nie można mieć zastrzeżeń. Jest całkiem zwinna, chętnie zmienia kierunek, a układ kierowniczy cechuje wystar­czająca precyzja. Komfort jazdy też stoi na dobrym poziomie

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid: zużycie paliwa

Ten, komu najbardziej zależy na niskim spalaniu, może wybrać Corollę 1.8 Hybrid (średnio: 5,8 l/100 km). Ci, dla których w dużym stopniu liczą się także naprawdę dobre osiągi, lepiej zrobią, wybierając wersję 2.0 Hybrid. Także jest bardzo ekonomiczna, ale dużo zrywniejsza.

Toyota Corolla_HYbrid_trek_zuzycie paliwa

 

DANE TESTOWE Kia Peugeot seat Toyota
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 3,4 s 3,5 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 9,9 s 8,9 s 8,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,4 m 36,5 m 36,1 m 39,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,1 m 36,4 m 35,9 m 39,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,7 dB 60,1 dB 57,5 dB 59,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB 64,5 dB 65,0 dB 64,7 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h 96 km/h 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,4 3,0 2,1 2,6
Zużycie paliwa (miasto/trasa/autostrada/średnie) 5,8/6,0/8,0/6,6 5,7/3,6/6,4/5,2 7,7/5,2/8,1/7,0 6,6/5,0/8,0/6,5
Zasięg (na prądzie/łącznie) 50/610 km –/1010 km –/710 km b.d./660 km

KSZ_TEST_KOMPAKTOWE_KOMBI_STATYKA_14

1. Toyota Corolla

Najnowsze wcielenie Corolli z dwulitrowym układem hybrydowym udowadnia, że można połączyć świetną płynność pracy z naprawdę dobrą dynamiką i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo.

OCENA TOYOTA
Dynamika 5,0
Płynność jazdy 5,0
Zużycie paliwa 4,0
Funkcjonalność 4,0
Właściwości jezdne 4,0
Cena/wyposażenie 3,5
ŁĄCZNIE 4,5

2. Kia Ceed

Kia Ceed to udane auto, które w wersji PHEV będzie dobrym wyborem dla kogoś, kto ma gdzie ładować jej baterie, a dziennie pokonuje niewielkie dystanse, by móc traktować ją jak „elektryka”.

OCENA KIA
Dynamika 3,5
Płynność jazdy 5,0
Zużycie paliwa 5,0
Funkcjonalność 3,0
Właściwości jezdne 3,5
Cena/wyposażenie 3,5
ŁĄCZNIE 4,0

2. Peugeot 308

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że jeszcze kiedyś zatęsknimy za kompaktowym samochodem z tak doskonałym turbodieslem, jaki pracuje w Peugeocie: cichym, sprawnym i jeżdżącym o kropelce.

OCENA PEUGEOT
Dynamika 3,5
Płynność jazdy 4,0
Zużycie paliwa 5,0
Funkcjonalność 4,0
Właściwości jezdne 3,5
Cena/wyposażenie 4,0
ŁĄCZNIE 4,0

2. Seat Leon

Kompakt z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o niezbyt dużej pojemności – auto dla statystycznego Europejczyka. Leon jest całkiem szybki, niezbyt paliwożerny i ma sensowną cenę.

OCENA SEAT
Dynamika 4,5
Płynność jazdy 3,5
Zużycie paliwa 3,0
Funkcjonalność 4,5
Właściwości jezdne 4,0
Cena/wyposażenie 4,5
ŁĄCZNIE 4,0

Czytaj także