Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i i Ford Kuga 2.5 Hybrid AWD – przody

Ford Kuga 2.5 Hybrid AWD, Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i – ekolodzy w dresach |PORÓWNANIE

Ford Kuga 2.5 Hybrid AWD, Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i – ekolodzy w dresach |PORÓWNANIE

Coraz więcej aut jest oferowanych w usportowionych wersjach. Nawet hybrydowe SUV-y. Na przykładzie Forda Kugi i Toyoty RAV4 sprawdzamy, czy sportowe „stroje” nie kłócą się z ich charakterem.

Ford Kuga i Toyota RAV4 są popularnymi SUV-ami oferowanymi w wielu wersjach silnikowych – benzynowych i wysokoprężnych (Ford), hybrydowych czy plug-in, ale w przypadku „rawki” zdecydowana większość, a u Kugi znaczna część sprzedawanych w Europie aut to tradycyjne hybrydy.

Jednocześnie Ford oferuje swojego SUV-a w usportowionych wariantach ST-Line, a Toyota właśnie włączyła do gamy RAV4 odmianę GR Sport. Obie wersje, w przeciwieństwie do wielu podobnych, dostępnych w coraz liczniejszych samochodach, nie ograniczają się do zmian w wyglądzie. Konstruktorzy obydwu marek „pogrzebali” także w zawieszeniach w celu poprawy prowadzenia. Czy taki dynamiczny charakter nie gryzie się z ekologicznym z założenia duchem aut hybrydowych?

Ford Kuga, Toyota RAV4 6
Ford Kuga i Toyota RAV4: dwa spore kompaktowe SUV-y z hybrydowym napędem i w usportowionych wersjach.

Podobne założenie – napędy

Choć na rynku jest wiele różnych hybryd, konstrukcje układów napędowych tej dwójki są zaskakująco zbliżone. Obydwa testowane SUV-y mają 4-cylindrowe benzynowe silniki bez turbo, o pojemności 2,5 litra, pracujące w cyklu Atkinsona (Kuga: 152 KM, RAV4: 176 KM), które we współpracy z elektrycznymi jednostkami (odpowiednio 125 i 120 KM) wytwarzają moment obrotowy przenoszony na przednią oś przez bezstopniowe przekładnie.

Na tym jednak kończą się podobieństwa. Do wprawiania w ruch tylnych kół swojego SUV-a Ford wykorzystał bowiem tradycyjny wał napędowy, a Toyota zrezygnowała z niego i w zamian zastosowała przy tylnej osi dodatkowy silnik elektryczny rozwijający 54 KM. Systemowa moc „rawki” wynosi 222 KM, Kudze musi wystarczyć 190 KM.

Porównywalne warunki – nadwozia, wnętrza

Zbliżone założenia mają także stonowane stylistycznie, wykończone skórą, zamszem (oczywiście syntetycznymi) i ciemnymi tworzywami wnętrza. Oferują duże wyświetlacze wskaźników (nowość w RAV4) i wystające ekrany centralne oferujące nieskomplikowane menu po polsku. A także bardzo wygodne w obsłudze osobne panele klimatyzacji z dużymi pokrętłami.

Ford nie ma dźwigni automatu (jest pokrętło), nie widać w nim też... co się dzieje na sporym obszarze, jaki zasłaniają grube w dolnej części przednie słupki dachowe i przylegające do nich lusterka. U rywala te ostatnie zamocowano do poszycia drzwi, a same słupki są węższe, więc i widoczność lepsza.

Obydwa SUV-y mierzą po ok. 4,6 m. Japoński ma o 2,6 cm krótsze i o 2,8 cm węższe nadwozie oraz o 2 cm mniejszy rozstaw osi. Za to wysokością przegrywa o 1,9 cm.

Wszystkie te rozbieżności są bardzo niewielkie, więc i w zakresie przestronności wnętrz opisywane auta prezentują zbliżony poziom. Z przodu jedyną odczuwalną różnicą są dodatkowe 3 cm miejsca nad głowami w Fordzie, z tyłu to Toyota zapewnia większą (o 2 cm) wysokość kabiny, za to przestrzenią przed kolanami o dokładnie tyle samo ustępuje swojemu konkurentowi. Oba auta wygodnie mieszczą po cztery nawet dość wysokie osoby, ale trójka na kanapie musi się liczyć z ciasnotą na wysokości ramion.

Pod względem zdolności transportowych na prowadzenie wysuwa się RAV4 ze swoim znacznie pojemniejszym bagażnikiem (580 litrów wobec 475 l w Fordzie) i trochę lepszymi wartościami ładowności (520 kg) i uciągu (1525 kg) – Kuga udźwignie 507 kg i może pociągnąć przyczepy ważące do 1,5 tony. Do tego próg załadunku w SUV-ie z Japonii jest 66 cm nad ziemią, o 3 cm niżej niż u konkurenta.

Więcej pieprzu – prowadzenie, komfort

Jak już wspomnieliśmy, konstruktorzy Forda i Toyoty postarali się, żeby testowane wersje zachowywały się na drodze dynamiczniej od pozostałych. Dlatego trochę sztywniej zestrojono ich zawieszenia i dano im największe felgi w gamie (19 cali w RAV4, o 1 cal mniej w Kudze).

W efekcie opisywane SUV-y stały się nieco zwinniejsze – ale to nie znaczy, że równie zwinne. Modyfikacje układów jezdnych nie zmieniły bowiem ich ogólnych charakterów, a jedynie „ostrzej je przyprawiły”.

Już w pozostałych odmianach Kuga jest zdecydowanie zwinniejszym, lepiej niż RAV4 zbalansowanym samochodem, udowadniającym, że SUV-y też mogą zapewniać przyjemność na krętej drodze. I w testowanej zachowuje tego ducha, po prostu mniej wychyla się w łuku i pewniej pokonuje ciasne skręty. Dobre wrażenie robi też jego precyzyjny i nieprzesadnie mocno wspomagany układ kierowniczy.

Tymczasem testowana Toyota pozostała samochodem niezbyt zachęcającym do sportowej jazdy po krętej drodze. Owszem, okazuje się całkiem zwinna, a dzięki twardszym nastawom zawieszenia wykazuje się większą stabilnością przy gwałtownych ruchach kierownicy i potrafi pokonywać wiraże szybciej niż inne odmiany „rawki”, ale nadal nie jest autem emocjonującym, wciągającym kierowcę w wir wydarzeń podczas dynamicznej jazdy i czekającym na najmniejszy ruch jego rąk.

Jeśli jednak ktoś w związku z tym spodziewa się po RAV4 większego komfortu, może się poczuć zawiedziony. Auto trochę sprawniej tłumi krótkie „fałdy” nawierzchni i jest odporniejsze na najmniejsze nierówności, ale z większością wybojów radzi sobie porównywalnie do Forda (również trochę hałasując).

Szybciej czy oszczędniej? – silniki, osiągi, spalanie

Toyota oferuje więcej koni mechanicznych (jest o 32 KM, czyli prawie 17% mocniejsza) i obiecuje osiągnięcie 100 km/h o 1,7 s szybciej niż u cięższego o prawie 70 kg rywala. Nasze pomiary wykazały jednak mniejszą, ok. sekundową różnicę (Toyota: 8,3 s, Ford: 9,4 s). Oba auta sprawnie reagują na dodanie gazu i bez zająknięcia rozpędzają się w dopuszczalnym w Polsce zakresie prędkości.

DANE TECHNICZNE Ford Kuga Toyota RAV4
Silnik  benzynowy + el. benzynowy + 2 x el.
Pojemność skokowa 2488 cm3 2487 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna (benz.) 152 KM/5500 176 KM/5700
Moc maksymalna (el./łączna) 125/190 KM 120+54/222 KM
Maks. moment obr. (benz.) 200 Nm/4500 221 Nm/3600
Maks. moment obr. (el./łączny) 235/b.d. Nm 202+121/b.d. Nm
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 463/188/167 cm 460/186/169 cm
Rozstaw osi 271 cm 269 cm
Średnica zawracania 11,4 m 11,8 m
Masa/ładowność 1773/507 kg 175/520 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 4751534 l 580/1690 l
Poj. zbiornika paliwa 54 l (Pb 95) 55 l (Pb 95)
Opony 225/60 R18 235/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 196 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 5,7-5,8 l/100 km 5,6-5,9 l/100 km
Zasięg 940 km 980 km
Cena od 194 290 zł 188 900 zł

Po mocnym wduszeniu prawego pedału kierowcy testowanych SUV-ów muszą się pogodzić z wyciem silników na stałych wysokich obrotach, ale przy spokojniejszym rozpędzaniu skrzynia Kugi symuluje zmiany biegów, dzięki czemu zapewnia nieco przyjemniejsze niż „rawka” wrażenia dźwiękowe.

DANE TESTOWE Ford Kuga Toyota RAV4
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 8,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,1 m 37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,8 m 37,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB 56,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,2 dB 62,4 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 6,1/5,3/5,7 l/100 km 6,1/5,6/5,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 940 km 930 km

Dzięki hybrydowym napędom te ważące po ponad 1,7 tony, 4,6-metrowe, napędzane na obie osie SUV-y potrafią pozytywnie zaskoczyć pod dystrybutorem. W ruchu miejskim wystarcza im nieco ponad 6 l benzyny na 100 km, a na trasie prowadzącej typowymi drogami krajowymi spalanie spada do 5,3 litra (Ford) i 5,6 l (Toyota). Większe rozbieżności pojawiają się podczas podróży autostradą z maksymalną dozwoloną szybkością – wówczas Kudze wystarcza ok. 9 litrów, a RAV4 potrzebuje o 1,5 l więcej. Dzięki sporym bakom w trasie, o ile omija drogi szybkiego ruchu, można tankować oba auta nawet co 1000 km.

Na bogato – ceny, wyposażenie

Opisywane wersje plasują się dosyć wysoko w cennikach Kugi i „rawki”. Toyota kosztuje co prawda o 25 tys. zł więcej od Forda, ale uzasadnia to zdecydowanie bogatszym wyposażeniem, obejmującym nie tylko wiele elementów uprzyjemniających jazdę, ale także te czyniące ją bezpieczniejszą. Trzeba jednak zaznaczyć, że Toyota nie oferuje wielu opcji dostępnych u rywala.

Ford Kuga, Toyota RAV4 2
Te dwa SUV-y są do siebie zaskakująco zbliżone, zarówno pod względem rozmiarów, jak i konstrukcji napędu.
PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Ford Kuga Toyota RAV4
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 32 31
Wykończenie i ergonomia 10 7 7
Wyciszenie 10 8 7
Multimedia i obsługa 10 8 8
Bagażnik 20 15 18
SUMA 100 70 71
Układ napędowy
Osiągi 30 14 16
Praca silnika 10 8 8
Skrzynia biegów 10 7 7
Zużycie paliwa 30 24 23
SUMA 80 53 54
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 18
Komfort jazdy 30 21 21
Układ kierowniczy 10 8 7
Hamulce 20 12 1
SUMA 90 65 57
SUMA (bez kosztów) 270 188 182
MIEJSCA   1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 10 7
Poziom wyposażenia 40 15 21
Systemy bezpieczeństwa 30 11 17
Wyposażenie dodatkowe 10 5 1
SUMA 130 41 46
RAZEM 400 229 228
MIEJSCA   1 2

Ford Kuga, Toyota RAV4 – porównanie: podsumowanie

Oba SUV-y w testowanych wersjach zyskały trochę charakteru, nie tracąc swoich ekologicznych talentów. Usportowiona wersja ma jednak więcej sensu w Fordzie, gdzie wzmacnia jego dynamiczną naturę. Toyota nawet w tym wydaniu nie jest autem dla szukających emocji na krętych drogach. Ale w ogólnym rozrachunku tylko minimalnie ustąpiła Kudze – to właściwie równie udana propozycja.

Ford Kuga, Toyota RAV4 3
Ford udowadnia, że mimo mniejszego doświadczenia na polu produkcji hybryd nie ustępuje w tej kwestii Toyocie.

Ford Kuga 2.5 Hybrid eCVT AWD ST-Line X: galeria zdjęć

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT GR Sport: galeria zdjęć

Czytaj także