Coraz więcej aut jest oferowanych w usportowionych wersjach. Nawet hybrydowe SUV-y. Na przykładzie Forda Kugi i Toyoty RAV4 sprawdzamy, czy sportowe „stroje” nie kłócą się z ich charakterem.
Ford Kuga i Toyota RAV4 są popularnymi SUV-ami oferowanymi w wielu wersjach silnikowych – benzynowych i wysokoprężnych (Ford), hybrydowych czy plug-in, ale w przypadku „rawki” zdecydowana większość, a u Kugi znaczna część sprzedawanych w Europie aut to tradycyjne hybrydy.
Jednocześnie Ford oferuje swojego SUV-a w usportowionych wariantach ST-Line, a Toyota właśnie włączyła do gamy RAV4 odmianę GR Sport. Obie wersje, w przeciwieństwie do wielu podobnych, dostępnych w coraz liczniejszych samochodach, nie ograniczają się do zmian w wyglądzie. Konstruktorzy obydwu marek „pogrzebali” także w zawieszeniach w celu poprawy prowadzenia. Czy taki dynamiczny charakter nie gryzie się z ekologicznym z założenia duchem aut hybrydowych?
Choć na rynku jest wiele różnych hybryd, konstrukcje układów napędowych tej dwójki są zaskakująco zbliżone. Obydwa testowane SUV-y mają 4-cylindrowe benzynowe silniki bez turbo, o pojemności 2,5 litra, pracujące w cyklu Atkinsona (Kuga: 152 KM, RAV4: 176 KM), które we współpracy z elektrycznymi jednostkami (odpowiednio 125 i 120 KM) wytwarzają moment obrotowy przenoszony na przednią oś przez bezstopniowe przekładnie.
Na tym jednak kończą się podobieństwa. Do wprawiania w ruch tylnych kół swojego SUV-a Ford wykorzystał bowiem tradycyjny wał napędowy, a Toyota zrezygnowała z niego i w zamian zastosowała przy tylnej osi dodatkowy silnik elektryczny rozwijający 54 KM. Systemowa moc „rawki” wynosi 222 KM, Kudze musi wystarczyć 190 KM.
Zbliżone założenia mają także stonowane stylistycznie, wykończone skórą, zamszem (oczywiście syntetycznymi) i ciemnymi tworzywami wnętrza. Oferują duże wyświetlacze wskaźników (nowość w RAV4) i wystające ekrany centralne oferujące nieskomplikowane menu po polsku. A także bardzo wygodne w obsłudze osobne panele klimatyzacji z dużymi pokrętłami.
Ford nie ma dźwigni automatu (jest pokrętło), nie widać w nim też... co się dzieje na sporym obszarze, jaki zasłaniają grube w dolnej części przednie słupki dachowe i przylegające do nich lusterka. U rywala te ostatnie zamocowano do poszycia drzwi, a same słupki są węższe, więc i widoczność lepsza.
Obydwa SUV-y mierzą po ok. 4,6 m. Japoński ma o 2,6 cm krótsze i o 2,8 cm węższe nadwozie oraz o 2 cm mniejszy rozstaw osi. Za to wysokością przegrywa o 1,9 cm.
Wszystkie te rozbieżności są bardzo niewielkie, więc i w zakresie przestronności wnętrz opisywane auta prezentują zbliżony poziom. Z przodu jedyną odczuwalną różnicą są dodatkowe 3 cm miejsca nad głowami w Fordzie, z tyłu to Toyota zapewnia większą (o 2 cm) wysokość kabiny, za to przestrzenią przed kolanami o dokładnie tyle samo ustępuje swojemu konkurentowi. Oba auta wygodnie mieszczą po cztery nawet dość wysokie osoby, ale trójka na kanapie musi się liczyć z ciasnotą na wysokości ramion.
Dobre fotele Kugi (lewy elektrycznie sterowany) z niedostępną w RAV4 regulacją długości siedzisk. Dużo miejsca.
Pod względem zdolności transportowych na prowadzenie wysuwa się RAV4 ze swoim znacznie pojemniejszym bagażnikiem (580 litrów wobec 475 l w Fordzie) i trochę lepszymi wartościami ładowności (520 kg) i uciągu (1525 kg) – Kuga udźwignie 507 kg i może pociągnąć przyczepy ważące do 1,5 tony. Do tego próg załadunku w SUV-ie z Japonii jest 66 cm nad ziemią, o 3 cm niżej niż u konkurenta.
Jak już wspomnieliśmy, konstruktorzy Forda i Toyoty postarali się, żeby testowane wersje zachowywały się na drodze dynamiczniej od pozostałych. Dlatego trochę sztywniej zestrojono ich zawieszenia i dano im największe felgi w gamie (19 cali w RAV4, o 1 cal mniej w Kudze).
W efekcie opisywane SUV-y stały się nieco zwinniejsze – ale to nie znaczy, że równie zwinne. Modyfikacje układów jezdnych nie zmieniły bowiem ich ogólnych charakterów, a jedynie „ostrzej je przyprawiły”.
Już w pozostałych odmianach Kuga jest zdecydowanie zwinniejszym, lepiej niż RAV4 zbalansowanym samochodem, udowadniającym, że SUV-y też mogą zapewniać przyjemność na krętej drodze. I w testowanej zachowuje tego ducha, po prostu mniej wychyla się w łuku i pewniej pokonuje ciasne skręty. Dobre wrażenie robi też jego precyzyjny i nieprzesadnie mocno wspomagany układ kierowniczy.
Tymczasem testowana Toyota pozostała samochodem niezbyt zachęcającym do sportowej jazdy po krętej drodze. Owszem, okazuje się całkiem zwinna, a dzięki twardszym nastawom zawieszenia wykazuje się większą stabilnością przy gwałtownych ruchach kierownicy i potrafi pokonywać wiraże szybciej niż inne odmiany „rawki”, ale nadal nie jest autem emocjonującym, wciągającym kierowcę w wir wydarzeń podczas dynamicznej jazdy i czekającym na najmniejszy ruch jego rąk.
Jeśli jednak ktoś w związku z tym spodziewa się po RAV4 większego komfortu, może się poczuć zawiedziony. Auto trochę sprawniej tłumi krótkie „fałdy” nawierzchni i jest odporniejsze na najmniejsze nierówności, ale z większością wybojów radzi sobie porównywalnie do Forda (również trochę hałasując).
Toyota oferuje więcej koni mechanicznych (jest o 32 KM, czyli prawie 17% mocniejsza) i obiecuje osiągnięcie 100 km/h o 1,7 s szybciej niż u cięższego o prawie 70 kg rywala. Nasze pomiary wykazały jednak mniejszą, ok. sekundową różnicę (Toyota: 8,3 s, Ford: 9,4 s). Oba auta sprawnie reagują na dodanie gazu i bez zająknięcia rozpędzają się w dopuszczalnym w Polsce zakresie prędkości.
DANE TECHNICZNE | Ford Kuga | Toyota RAV4 |
---|---|---|
Silnik | benzynowy + el. | benzynowy + 2 x el. |
Pojemność skokowa | 2488 cm3 | 2487 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 152 KM/5500 | 176 KM/5700 |
Moc maksymalna (el./łączna) | 125/190 KM | 120+54/222 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 200 Nm/4500 | 221 Nm/3600 |
Maks. moment obr. (el./łączny) | 235/b.d. Nm | 202+121/b.d. Nm |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./bezstopniowa | aut./bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 463/188/167 cm | 460/186/169 cm |
Rozstaw osi | 271 cm | 269 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m | 11,8 m |
Masa/ładowność | 1773/507 kg | 175/520 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 4751534 l | 580/1690 l |
Poj. zbiornika paliwa | 54 l (Pb 95) | 55 l (Pb 95) |
Opony | 225/60 R18 | 235/55 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 196 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-5,8 l/100 km | 5,6-5,9 l/100 km |
Zasięg | 940 km | 980 km |
Cena od | 194 290 zł | 188 900 zł |
Po mocnym wduszeniu prawego pedału kierowcy testowanych SUV-ów muszą się pogodzić z wyciem silników na stałych wysokich obrotach, ale przy spokojniejszym rozpędzaniu skrzynia Kugi symuluje zmiany biegów, dzięki czemu zapewnia nieco przyjemniejsze niż „rawka” wrażenia dźwiękowe.
DANE TESTOWE | Ford Kuga | Toyota RAV4 |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 8,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,1 m | 37,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,8 m | 37,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,5 dB | 56,2 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,2 dB | 62,4 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 97 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,5 | 2,8 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 6,1/5,3/5,7 l/100 km | 6,1/5,6/5,9 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 940 km | 930 km |
Dzięki hybrydowym napędom te ważące po ponad 1,7 tony, 4,6-metrowe, napędzane na obie osie SUV-y potrafią pozytywnie zaskoczyć pod dystrybutorem. W ruchu miejskim wystarcza im nieco ponad 6 l benzyny na 100 km, a na trasie prowadzącej typowymi drogami krajowymi spalanie spada do 5,3 litra (Ford) i 5,6 l (Toyota). Większe rozbieżności pojawiają się podczas podróży autostradą z maksymalną dozwoloną szybkością – wówczas Kudze wystarcza ok. 9 litrów, a RAV4 potrzebuje o 1,5 l więcej. Dzięki sporym bakom w trasie, o ile omija drogi szybkiego ruchu, można tankować oba auta nawet co 1000 km.
Opisywane wersje plasują się dosyć wysoko w cennikach Kugi i „rawki”. Toyota kosztuje co prawda o 25 tys. zł więcej od Forda, ale uzasadnia to zdecydowanie bogatszym wyposażeniem, obejmującym nie tylko wiele elementów uprzyjemniających jazdę, ale także te czyniące ją bezpieczniejszą. Trzeba jednak zaznaczyć, że Toyota nie oferuje wielu opcji dostępnych u rywala.
PUNKTACJA | maksymalna liczba punktów | Ford Kuga | Toyota RAV4 |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 32 | 31 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 7 | 7 |
Wyciszenie | 10 | 8 | 7 |
Multimedia i obsługa | 10 | 8 | 8 |
Bagażnik | 20 | 15 | 18 |
SUMA | 100 | 70 | 71 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 14 | 16 |
Praca silnika | 10 | 8 | 8 |
Skrzynia biegów | 10 | 7 | 7 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 23 |
SUMA | 80 | 53 | 54 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 24 | 18 |
Komfort jazdy | 30 | 21 | 21 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 7 |
Hamulce | 20 | 12 | 1 |
SUMA | 90 | 65 | 57 |
SUMA (bez kosztów) | 270 | 188 | 182 |
MIEJSCA | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 10 | 7 |
Poziom wyposażenia | 40 | 15 | 21 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 11 | 17 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 5 | 1 |
SUMA | 130 | 41 | 46 |
RAZEM | 400 | 229 | 228 |
MIEJSCA | 1 | 2 |
Oba SUV-y w testowanych wersjach zyskały trochę charakteru, nie tracąc swoich ekologicznych talentów. Usportowiona wersja ma jednak więcej sensu w Fordzie, gdzie wzmacnia jego dynamiczną naturę. Toyota nawet w tym wydaniu nie jest autem dla szukających emocji na krętych drogach. Ale w ogólnym rozrachunku tylko minimalnie ustąpiła Kudze – to właściwie równie udana propozycja.
Już bazowa Kuga pokonuje łuki lepiej od „rawki”, a odmiana ST-Line X jeszcze bardziej angażuje kierowcę.
Obecnie coraz rzadszy widok, czyli dwie końcówki układu wydechowego wystające spod tylnego zderzaka.
Tryby: normalny (fot.), eco i sportowy są w obu autach, takie na śliską drogę i piasek/śnieg ma tylko Ford.
Kierowca i pasażer obok tylko w Fordzie mają możliwość wydłużenia siedzisk, by lepiej podpierały uda.
Mniejszy w tym porównaniu bagażnik Forda (475 litrów) z zasłoną, która wygodnie unosi się wraz z pokrywą.
Co ciekawe, poza wyglądem zestawu wskaźników kierowca Toyoty może zmieniać także krój samych zegarów.
Duży (580 l) kufer ma niski próg (66 cm; Ford: 69 cm), ale jest wykończony gorzej niż bagażnik rywala.