Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Kuga I

Ford Kuga I

Ford Kuga I

Wiek działa na korzyść tego modelu. Ceny używanych egzemplarzy spadają, a chętnych na kompaktowego SUV-a z dieslem nie brakuje.

  • Lata produkcji: 2008-2012
  • Silniki: benz. 2.5 (200 KM), diesle 2.0 (140-163 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 444/269 cm, szerokość/wysokość: 184/171 cm, bagażnik: 360-1355 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Klasyczny kompaktowy SUV Forda konkuruje m.in. z Nissanem Qashqaiem, Toyotą RAV4 czy VW Tiguanem. Ma na ich tle atrakcyjną cenę, a jakością wykonania, wyposażeniem i parametrami jest jak najbardziej porównywalny. Nadwozie (5-miejscowe) jest dobrze zabezpieczone przed korozją, wciąż wygląda nowocześnie i zapewnia niezły komfort podróżowania. Jedyny minus – niezbyt duży bagażnik.

Ford-Kuga-I_3
Solidne wnętrze jest kompozycją elementów znanych z Focusa, Mondeo i C-Maxa.

SILNIKI

Podstawowym silnikiem w gamie Kugi jest dwulitrowy turbodiesel opracowany wspólnie z francuską grupą PSA. To bardzo trwała jednostka. Można zaryzykować twierdzenie, że jest jedną z najlepszych w swojej klasie. Na dodatek okazuje się niedroga w serwisowaniu. Jedynym problemem, z którym trzeba będzie się zmierzyć po zakupie starszego egzemplarza może być konieczność regeneracji filtra cząstek stałych. Jedyną benzynową alternatywą jest paliwożerny, ale za to mocny i trwały silnik benzynowy 2.5 o mocy 200 KM opracowany przez Volvo i wykorzystywany w Focusach ST i RS.

AWARYJNOŚĆ

Samochód należy do najbardziej niezawodnych w swoim segmencie.

KOSZTY

Ceny aut spadły do rozsądnego poziomu. Koszty części i serwisu są niskie.

SYTUACJA RYNKOWA

Rynek jest zdominowany przez wersje wysokoprężne. Sporo aut jest sprzedawanych z pełną fakturą VAT.

Ford-Kuga-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Najważniejszym silnikiem w gamie jest 2.0 TDCi. To udana jednostka opracowana wspólnie z francuską grupą PSA.W Citroenach i Peugeotach występuje pod nazwą 2.0 HDi.
  • W 2010 roku przy okazji liftingu odświeżono diesle oraz wprowadzono nową automatyczną skrzynię dwusprzęgłową Powershift (fordowski odpowiednik DSG Volkswagena).
  • Napęd 4x4 Kugi: stały na przód i dołączany na tył (Haldex III).

CENY

26 000 zł – Najtańsze Kugi kosztują ok. 3-4 tysiące złotych taniej niż w zeszłym roku. To zwykle diesle 4x4.
35 000 zł – Taki budżet daje już realną szansę na zakup zadbanej Kugi z niezłym wyposażeniem.
55 000 zł – Najdroższe egzemplarze kosztują niewiele ponad 50 tys. zł. To jednocześnie dolna granica cen Kugi II.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.5 Turbo 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność skokowa 2521 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Zasilanie t. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 200 KM 136 KM 140 KM 163 KM
Maks. moment obr. 320 Nm 320 Nm 320 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,2 s 10,6 s 10,2 s 9,6 s
Prędkość maks. 210 km/h 180 km/h 186 km/h 195 km/h
Średnie zuż. paliwa 9,9 l/100 km 6,1 l/100 km 5,9 l/100 km 6,8 l/100 km
Ford-Kuga-I_7
Tylko jeden diesel, ale za to bardzo dobry. 2.0 TDCi to przecież 2.0 HDi.

HISTORIA MODELU

2006 - prezentacja prototypu (Iosis X)
2008 - debiut handlowy Kugi
2010 - modernizacja (sprowadza się głównie do nowych świateł, ale wizualnie trudno zauważyć różnice, nawet gdy obie generacje stoją obok siebie)
2013 - druga generacja modelu

Ford-Kuga-II_6
Ford Kuga II

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zatkany filtr cząstek stałych
    Kłopoty zdarzają się niezwykle rzadko
    i prawie wyłącznie w autach, które jeżdżą tylko po mieście.
    Koszt regeneracji filtra: od 600 zł
  • Elektryczny „ręczny”
    Z czasem zacina się elektryczny hamulec postojowy.
    Koszt naprawy: 700 zł
  • Zużyte koło dwumasowe
    Problem ujawnia się zwykle dopiero
    po przejechaniu 250-300 tys. km. Koło DKZ warto wymienić w komplecie ze sprzęgłem.
    Koszt naprawy: ok. 2800 zł
  • Dziwny hałas podczas jazdy
    Bardzo często okazuje się że generuje go srebrna listwa na masce.

ZALETY I WADY

+ Bardzo wysoki poziom niezawodności.
+ Udane silniki wysokoprężne.
+ Bardzo mocna wersja benzynowa.

- Brak prostej, oszczędnej wersji benzynowej.
- Niezbyt pakowny bagażnik.
- Niewielka podaż aut z polskich salonów.

Ford-Kuga-I_5
Jedyny dostępny silnik benzynowy to 5-cylindrowa konstrukcja Volvo.

WARTO KUPIĆ

Wielkiego wyboru nie ma. Do codziennej jazdy najlepszy jest turbodiesel 2.0 TDCi. Wersja mocy nie ma znaczenia.

UWAŻAJ NA

Auta z wyeksploatowaną skrzynią dwusprzęgłową PowerShift. Jej naprawa kosztuje ok. 5 tys. zł.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także