Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Honda Civic VIII

Honda Civic VIII

Honda Civic VIII

Ewenement. Czas płynie, a Civic ósmej generacji – znany też jako UFO – nie psuje się, wciąż świetnie wygląda i w ogóle nie tanieje!

  • Lata produkcji: 2006-2011
  • Silniki: benz. 1.4-2.0 (83-201 KM), diesle 2.2 (140 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, sed, cpe
  • Długość/rozstaw osi: 425-455/264-270 cm, szerokość/wysokość: 176/146 cm, bagażnik: htb 455-1320 l, sed 340 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Futurystycznie zaprojektowane nadwozie i wnętrze wciąż cieszą oko. Najłatwiej o pięciodrzwiowego hatchbacka, który możliwościami przewozowymi zawstydza wiele kombi, a zakresu aranżacji wnętrza mogą mu pozazdrościć minivany. Coupe są sprowadzane z Ameryki i często mają wypadkową przeszłość.

Honda-Civic-VIII_3
Futurystyczny kokpit wykonano z przeciętnych tworzyw. W wielu autach nosi już ślady eksploatacji.

SILNIKI

Najlepszym źródłem mocy jest benzynowy silnik 1.8 lub. Diesla 2.2 z łańcuchem rozrządu polecamy, o ile ma udokumentowaną historię, a auto jest zarejestrowane. Status "do opłat" to zwykle próba przemilczenia konieczności opłacenia przez nabywcę 18,6% akcyzy. Bazowy silnik 1.4 (oznaczany czasem 1.33) jest zbyt słaby. Hybryda (tylko sedan) nie zaskakuje oszczędnością. Instalacji gazowych raczej nie polecamy.

AWARYJNOŚĆ

Używane Hondy trzymają cenę m.in. ze względu na przekonanie o ich trwałości. W Civicu problemy najczęściej dotyczą skrzyń z niezbyt trwałymi synchronizatorami i łożyskami (nie lubią agresywnych zmian biegów i jazdy na niskich obrotach). Zawodnym elementem są też pompy sprzęgła i linki „ręcznego”. W hatchbackach sprzed liftingu hałasują elementy wnętrza.

KOSZTY

Części eksploatacyjne mają zamienniki. Elementy dostępne tylko w ASO są drogie.

SYTUACJA RYNKOWA

Na nabywców czeka 700 Civiców we wszystkich wersjach, także z krajowego salonu i z pierwszej ręki

Honda-Civic-VIII_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Hatchback był produkowany w Wielkiej Brytanii. Za dostawy sedanów odpowiadała fabryka w Turcji.
  • Sedan wersja różni się od hatchbacka deską rozdzielczą i konstrukcją tylnego zawieszenia, które jest niezależne (hatchback ma belkę skrętną).
  • i-Shift to niezbyt szybka, zautomatyzowana skrzynia. Była oferowana w wersjach 1.4 i 1.8 (w 1.8 do liftingu). Jej naprawa może być trudna i droga.

CENY

13 000 zł – Ceny minimalne nie topnieją. Mniej kosztują tylko auta z kierownicą prawej stronie czy powypadkowe.
22 000 zł – By mieć pole manewru przy poszukiwaniach używanego Civica, wciąż trzeba dysponować dużym budżetem.
37 000 zł – Górna granica cen za „zwykłe” auta we wzorowym stanie. Type-R jest wyceniany na 38-48 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.3 IMA 1.4 i-DSI 1.4 i-VTEC 1.8 i-VTEC 2.0 Type-R 2.2 i-CTDi
Pojemność skokowa 1339 cm³ 1339 cm³ 1339 cm³ 1799 cm³ 1998 cm³ 2204 cm³
Zasilanie benz.+elektr. benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Moc maks. 115 KM 83 KM 100 KM 140 KM 200 KM 140 KM
Maks. moment obr. 125+103 Nm 120 Nm 127 Nm 175 Nm 195 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,1 s 14,6 s 13,0 s 8,9 s 6,6 s 8,6 s
Prędkość maks. 185 km/h 170 km/h 177 km/h 205 km/h 235 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,6 l/100 km 5,9 l/100 km 5,7 l/100 km 6,6 l/100 km 9,1 l/100 km 5,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - premiera Hondy Civic VIII
2007 - gamę uzupełniły diesel 2.2 i-CTDi oraz sportowa wersja 2.0 Type-R
2008 - modernizacja, zastrzyk mocy dla bazowego silnika 1.4
2010 - z gamy wypadają diesel oraz Type-R
2011 - debiutuje Civic VIII

Honda-Civic-VIII_5
Civic sedan był produkowany w Turcji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Korozja nadwozia i podwozia
    Rdza pojawiają się na krawędziach elementów. Na szczęście omija podłużnice.
    Koszt lakierowania: od 600 zł/element
  • Wyeksploatowanie diesli 2.2 i-CTDi
    Diesle nie są awaryjne, ale mogą wymagać wymiany osprzętu, który jest dość drogi.
    Koszt wymiany „dwumasy”: od 2600 zł
  • Przeciętna trwałość łożysk w skrzyniach
    Jeżeli skrzynia biegów nadmiernie hałasuje, zwykle ma już zużyte łożyska.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Usterki pompy sprzęgła
    Do relatywnie często zawodzących podzespołów należą hydrauliczne pompy sprzęgła.
    Koszt wymiany: od 400 zł

ZALETY I WADY

+ Wybitnie solidna konstrukcja.
+ Duże i funkcjonalne wnętrze hatchbacka.
+ Wciąż atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.

- Wyśrubowane ceny dobrych Civiców.
- Przeciętnie wykończone wnętrze.
- Problemy z łożyskami skrzyń biegów.
- Znaczne ryzyko kradzieży.

Honda-Civic-VIII_4
Bagażnik hatchbacka mieści aż 455 litrów – to rekord wśród kompaktów.

WARTO KUPIĆ

Pięciodrzwiowego hatchbacka z silnikiem 1.8 i-VTEC. Jako inwestycja – limitowana odmiana Type-R Championship White.

UWAŻAJ NA

Samochody sprowadzone z USA (zwykle powypadkowe), tanie Type-R oraz wyposażone w instalację LPG.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także