Xiaomi zrobiło to, czego większość producentów mogłaby mu tylko pozazdrościć: w zaledwie 602 dni wyprodukowało 500 000 aut i pokazało, jak wygląda prawo skali po chińsku. Już za 2 lata auta tego wytwórcy wyjadą na europejskie drogi.
Xiaomi to przede wszystkim ogromna firma elektroniczna, która w 2021 roku powołała swoje motoryzacyjne ramię. Zaledwie 2 lata później Chińczycy otrzymali pozwolenie na produkcję, której rozpoczęcie nastąpiło w grudniu 2023 roku.
Teraz Xiaomi świętuje wytworzenie 500 000 samochodów. Stało się to dokładnie w 602 dni od uruchomienia produkcji. Oznacza to, że dziennie zakłady tego koncernu opuszczają średnio 830 pojazdy.
Podstawą tego sukcesu są dwa modele: sedan SU7 oraz SUV o nazwie YU7. Pierwszy z nich wszedł na rynek 28 marca 2024 roku i od razu stał się bestsellerem. Drugi dołączył do niego 26 czerwca bieżącego roku, a już po 3 minutach osiągnął pułap aż 200 000 zamówień!
Oba pojazdy reprezentują charakterystyczną dla marki filozofię: dużo technologii, znakomite osiągi i strategia cenowa, której nie powstydziłaby się żaden ofensywnie nastawiony producent z Państwa Środka.
Jubileuszowym modelem okazało się YU7 Max (681 KM) w kolorze Emerald Green, wyposażone w akcenty z włókna węglowego i 20-calowe felgi. Ten egzemplarz ma być – jak podkreśliło Xiaomi – wizualnym podsumowaniem dotychczasowej drogi i sygnałem, że firma stawia również na rozbudowane opcje personalizacji.
Mimo imponujących wyników Xiaomi wciąż ma przed sobą pracę do wykonania w obszarach, które zdecydują o jego długoterminowej pozycji. Segment motoryzacyjny wymaga rygorystycznych standardów jakości i bezpieczeństwa, a firma musi równocześnie dopracować logistykę, dostawy baterii, a także sieć serwisową.
To właśnie obsługa posprzedażowa i trwałość aut będą teraz sprawdzianem prawdziwej wartości pojazdów tej chińskiej marki. Na razie udało się zażegnać problemy z produkcją. Otwarcie drugiej fabryki sprawiło, że Xiaomi może obecnie wytworzyć już ponad 350 000 aut rocznie.
Ale czas oczekiwania na jej samochody nadal jest długi, choć już nie sięga 62 tygodni, jak miało to miejsce po początkowym szale zakupowym na YU7. Obecnie w przypadku tego modelu wynosi od 32 do 38 tygodni. Z kolei dla SU7 to od 6 do 31 tygodni. Najkrócej czeka się na potężny wariant Ultra tego modelu – 6-9 tygodni.
Xiaomi w 2027 roku planuje ekspansję na europejskie rynku. Oznacza to konieczność dostosowania pojazdów do wymagań technicznych i prawnych obowiązujących na Starym Kontynencie. Firma będzie musiała też zainwestować w dystrybucję, sieć sprzedaży i serwis, a także przygotować lokalne partnerstwa dla obsługi gwarancyjnej.
Nieoficjalnie mówi się, że Xiaomi ma tutaj zaoferować nie tylko znane już SU7 i YU7, ale i kompaktowy model, opracowany specjalnie dla Europy.