Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Xiaomi - 500 tys. aut
fot. Xiaomi
Aktualności

Tak się to robi w Chinach: 500 tys. aut w 602 dni od rozpoczęcia produkcji pierwszego modelu w historii

Xiaomi zrobiło to, czego większość producentów mogłaby mu tylko pozazdrościć: w zaledwie 602 dni wyprodukowało 500 000 aut i pokazało, jak wygląda prawo skali po chińsku. Już za 2 lata auta tego wytwórcy wyjadą na europejskie drogi. 

Xiaomi to przede wszystkim ogromna firma elektroniczna, która w 2021 roku powołała swoje motoryzacyjne ramię. Zaledwie 2 lata później Chińczycy otrzymali pozwolenie na produkcję, której rozpoczęcie nastąpiło w grudniu 2023 roku.  

Teraz Xiaomi świętuje wytworzenie 500 000 samochodów. Stało się to dokładnie w 602 dni od uruchomienia produkcji. Oznacza to, że dziennie zakłady tego koncernu opuszczają średnio 830 pojazdy

Dwa modele w ofercie

Podstawą tego sukcesu są dwa modele: sedan SU7 oraz SUV o nazwie YU7. Pierwszy z nich wszedł na rynek 28 marca 2024 roku i od razu stał się bestsellerem. Drugi dołączył do niego 26 czerwca bieżącego roku, a już po 3 minutach osiągnął pułap aż 200 000 zamówień!

czy bac sie aut z chin_xiaomi su7
Pierwszy model Xiaomi, czyli SU7, to limuzyna w stylu Taycana. 
fot. Xiaomi

Oba pojazdy reprezentują charakterystyczną dla marki filozofię: dużo technologii, znakomite osiągi i strategia cenowa, której nie powstydziłaby się żaden ofensywnie nastawiony producent z Państwa Środka.

Jubileuszowym modelem okazało się YU7 Max (681 KM) w kolorze Emerald Green, wyposażone w akcenty z włókna węglowego i 20-calowe felgi. Ten egzemplarz ma być – jak podkreśliło Xiaomi – wizualnym podsumowaniem dotychczasowej drogi i sygnałem, że firma stawia również na rozbudowane opcje personalizacji. 

Liczne obszary do poprawy

Mimo imponujących wyników Xiaomi wciąż ma przed sobą pracę do wykonania w obszarach, które zdecydują o jego długoterminowej pozycji. Segment motoryzacyjny wymaga rygorystycznych standardów jakości i bezpieczeństwa, a firma musi równocześnie dopracować logistykę, dostawy baterii, a także sieć serwisową

To właśnie obsługa posprzedażowa i trwałość aut będą teraz sprawdzianem prawdziwej wartości pojazdów tej chińskiej marki. Na razie udało się zażegnać problemy z produkcją. Otwarcie drugiej fabryki sprawiło, że Xiaomi może obecnie wytworzyć już ponad 350 000 aut rocznie. 

Xiaomi YU7_02
W nadwoziu YU7 można znaleźć nawiązania do Ferrari Purosangue czy Astona Martina DBX-a. 
fot. Xiaomi

Ale czas oczekiwania na jej samochody nadal jest długi, choć już nie sięga 62 tygodni, jak miało to miejsce po początkowym szale zakupowym na YU7. Obecnie w przypadku tego modelu wynosi od 32 do 38 tygodni. Z kolei dla SU7 to od 6 do 31 tygodni. Najkrócej czeka się na potężny wariant Ultra tego modelu – 6-9 tygodni. 

Debiut w Europie za 2 lata

Xiaomi w 2027 roku planuje ekspansję na europejskie rynku. Oznacza to konieczność dostosowania pojazdów do wymagań technicznych i prawnych obowiązujących na Starym Kontynencie. Firma będzie musiała też zainwestować w dystrybucję, sieć sprzedaży i serwis, a także przygotować lokalne partnerstwa dla obsługi gwarancyjnej. 

Nieoficjalnie mówi się, że Xiaomi ma tutaj zaoferować nie tylko znane już SU7 i YU7, ale i kompaktowy model, opracowany specjalnie dla Europy.

Czytaj także