Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW 128ti, Cupra Leon VZ 300 KM, Honda Civic Type R, Hyundai i30 N Performance

BMW 128ti, Cupra Leon VZ 300 KM, Honda Civic Type R, Hyundai i30 N Performance – PORÓWNANIE | Osiągi nie muszą wykluczać wszechstronności

magazyn „Auto Zeitung”

BMW 128ti, Cupra Leon VZ 300 KM, Honda Civic Type R, Hyundai i30 N Performance – PORÓWNANIE | Osiągi nie muszą wykluczać wszechstronności

Cztery sportowe kompakty z napędem na przednie koła oraz 2-litrowym benzynowym silnikiem R4 turbo – wydają się podobne, ale każdy z nich zapewnia zupełnie inne wrażenia z jazdy. Który z tych modeli najlepiej łączy sportowe emocje i osiągi z codzienną użytecznością – BMW 128ti, Cupra Leon VZ, Honda Civic Type R czy Hyundai i30 N Performance?

W czasach postępującej elektryfikacji wciąż istnieją klasyczne hot hatche, które zamieniają benzynę w przyjemność z jazdy. O zwycięstwo w naszym porównaniu walczą BMW 128ti, Hyundai i30 N Performance, Cupra Leon oraz świeża Honda Civic Type R.

  • BMW 128ti: silnik benz., turbo, R4, 1998 cm3, moc maksymalna: 265 KM
  • Cupra Leon VZ 2.0 TSI 300 KM: silnik benzynowy, R4, 1984 cm3, moc maksymalna: 300 KM
  • Honda Civic Type R: silnik benz., turbo, R4, 1996 cm3, moc maksymalna: 329 KM
  • Hyundai i30 N Performance: silnik benz., turbo, R4, 1998 cm3, moc maksymalna: 280 KM
honda civic type r, hyundai i30 n, BMW 128ti, cupra leon VZ - porównanie cztery hot hatche 2023 tył
Civic ma długość niemal jak auta klasy średniej – mierzy 4,6 m. Mimo to jest najlżejszy w całej stawce, choć różnice nie są znaczne: wszystkie testowane, doposażone egzemplarze nie przekraczają 1,5 tony.

Właściwości jezdne – azjatyckie kompakty górą

Gdyby ograniczyć tę kategorię do jazdy po torze, zwycięzca byłby oczywisty: żadne z aut nie pokonuje go bowiem szybciej niż Civic Type R. Honda błyszczy mocnym, wysokoobrotowym silnikiem, czułym układem kierowniczym i precyzyjnym dozowaniem siły hamowania. Obsługa manualnej sześciobiegowej skrzyni zazwyczaj nie wymusza prowadzenia samochodu jedną ręką. Sytuacja zmienia się jednak w obszarze granicznym: Honda najszybciej zarzuca tyłem, choć powinno się to spodobać fanom klasycznej motoryzacji.

Zupełnie inaczej prezentuje się BMW, które w żadnym momencie nie jest w stanie ukryć deficytu mocy. A szkoda, bo jego ośmiobiegowy automat pracuje znakomicie i zwinnie zmienia przełożenia. Mimo blokady mechanizmu różnicowego przedniej osi podczas szybkiego okrążania toru samochód z Bawarii ujawnia lekką tendencję do podsterowności. Jego zasadniczo bezpośredni układ kierowniczy robi nieco bardziej sztuczne wrażenie niż odpowiednik w Hondzie, zachowuje się też mniej przejrzyście w środkowym ustawieniu kierownicy. BMW nie potrafi się wyróżnić także w testach hamowania.

BMW 128ti – zdjęcia

Lepiej wypada Hyundai, który najwierniej ucieleśnia klasycznego hot hatcha: zapewnia wystarczającą moc, ma sprawnie działający mechanizm różnicowy przedniej osi, a dzięki sztywnemu nadwoziu oferuje też dużo frajdy i dobre właściwości jezdne. 

Cupra korzysta z mocniejszego niż w i30 silnika. Obiektywnie jest szybka, najlepsza w slalomie i najskuteczniejsza w hamowaniu. Subiektywnie robi jednak bardziej sztuczne wrażenie, a przez to kierowca czuje się tu mniej zintegrowany z pojazdem niż w przypadku konkurencji z Dalekiego Wschodu. Dotyczy to zarówno niewystarczająco komunikatywnego układu kierowniczego, jak i hamulców, których dozowanie nie jest idealne.

DANE TECHNICZNE BMW Cupra Honda Hyundai
Silnik benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3 1984 cm3 1996 cm3 1998 cm3
Moc maksymalna 265 KM/4750 300 KM/5300 329 KM/6500 280 KM/5500
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750 400 Nm/2000 420 Nm/2600 392 Nm/2100
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./7-biegowa man./6-biegowa aut./8-biegowa
Napęd przedni przedni przedni przedni
Długość/szerokość/wysokość 432/180/143 cm 440/180/144 cm 459/189/140 cm 434/180/145 cm
Rozstaw osi 267 cm 269 cm 273 cm 265 cm
Średnica zawracania 11,6 m 11,1 m 12,2 m 11,5 m
Masa własna/ładowność 1445/555 kg 1425/545 kg 1405/395 kg 1455/515 kg
Dop. masa przyczepy 1600 kg 1600 kg
Poj. bagażnik (min./maks.) 380/1200 l 380/1301 l 410/1212 l 381/1287 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95) 50 l (Pb 95) 47 l (Pb 95) 50 l (Pb 95)
Opony 225/40 R18 235/35 R19 265/30 R19 235/35 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h 275 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s 5,9 s 5,4 s 5,4 s
Średnie zużycie paliwa 6,9 l/100 km 7,5 l/100 km 8,2 l/100 km 8,4 l/100 km
Zasięg 720 km 660 km 570 km 590 km
Cena od 202 500 zł 175 500 zł 261 500 zł 202 900 zł

Osiągi, spalanie – spragniona Honda

Najmocniejsza Honda, dostępna tylko z manualną skrzynią, wyróżnia się najintensywniejszym oddawaniem mocy i najlepszymi osiągami. Sporo punktów traci jednak przez najwyższe zapotrzebowanie na paliwo (a do tego ma mały zbiornik) – średnio 8,8 l/100 km.

Honda Civic Type R – zdjęcia

Gdyby kluczową kwestią była kultura pracy, na prowadzenie wysunąłby się wyrafinowany silnik BMW. Przekonuje też współdziałający z nim automat. W tym zestawieniu jednostka samochodu z Monachium nie dysponuje jednak wystarczającą mocą i zbyt powoli nabiera prędkości obrotowej. W sprincie do „setki” BMW traci prawie sekundę do znacznie żwawszych rywali, a przy przyspieszaniu do 200 km/h ten dystans jeszcze się powiększa.

Choć Hyundai ma tylko o 15 KM więcej niż BMW, to oferuje zaskakująco dobre osiągi. Tu kultura pracy nie jest priorytetem, i30 N to bestia zapewniająca świetną dynamikę wzdłużną. Zużywa jednak więcej paliwa niż BMW.

Najlepsze wrażenie sprawia silnik Cupry. Deficyt 29 KM względem Hondy nie jest wystarczający, aby szala przechyliła się na niekorzyść auta z Hiszpanii. Jednostkę napędową z rodziny VW EA888 nie bez powodu stosuje się w całej grupie: 300-konny silnik okazuje się jednocześnie mocny i efektywny. I tylko siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia mogłaby reagować z większą błyskotliwością.

Cupra Leon VZ 2.0 TSI 300 KM – zdjęcia

Tłumienie nierówności, hałas, fotele – umiarkowany komfort

Po tym kwartecie nikt nie oczekuje miękkości, lecz sztywne zestrojenie nie musi być twarde. BMW jako jedyne nie korzysta z adaptacyjnych amortyzatorów. Pojazd z Bawarii ma twardszą naturę – zarówno podczas jazdy bez, jak i z pełnym załadunkiem. Ze względu na swoje zestrojenie na autostradzie jego nadwozie jest w ciągłym ruchu i rzadko całkowicie się uspokaja. Lepsze wrażenie robią poziom hałasu i komfort siedzenia – choć fotele są dość wąskie.

Najlepszym zawieszeniem z najdokładniejszą regulacją tłumienia amortyzatorów błyszczy Cupra. Też jest sztywna, ale – dzięki precyzyjnemu zestrojeniu – zapewnia dobry kontakt z nawierzchnią. Hiszpański pojazd źle znosi jednak dodatkowe obciążenie. Bez załadunku tylna oś dobrze reaguje, pod ciężarem zaczyna zachowywać się topornie – szkoda. Leon oferuje niezłe fotele i dobry komfort akustyczny.

Zawieszenie Hyundaia – podobnie jak Cupry – gorzej sobie radzi z pełnym załadunkiem. W sztywno zestrojonym koreańskim aucie przednia oś najharmonijniej współpracuje jednak z tylną, przez co sprawia, że – mimo twardych nastaw – i30 dobrze wybiera nierówności. Do jego mocnych stron nie należą natomiast ani komfort siedzenia, ani (subiektywny) poziom hałasu. Zwłaszcza gdy klapy wydechu są otwarte: wówczas Hyundai zaczyna niemal ryczeć.

Hyundai i30 N Performance – zdjęcia

Honda, mimo dość niskiej ładowności, wydaje się niewzruszona pełnym obciążeniem. Wyposażono ją w miększe sprężyny, co ujawnia się najlepszym wybieraniem uskoków. Wraz ze wzrostem prędkości przód przestaje „nurkować”, co bardzo dobrze pasuje do energicznego charakteru Type R. Fotele dobrze otulają ciało i nie stają się niewygodne nawet podczas dłuższych podróży. We wnętrzu jest obiektywnie najgłośniej, ale przyjemne odgłosy pracy napędu nie są zbyt uciążliwe.

DANE TESTOWE BMW Cupra Honda Hyundai
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s 2,7 s 2,6 s 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s 5,6 s 5,5 s 5,6 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 12,0 s 10,3 s 9,9 s 10,5 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 21,8 s 18,1 s 17,3 s 19,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,7 m 34,3 m 35,5 m 34,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,6 m 33,5 m 34,5 m 34,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 64,0 dB 64,0 dB 66,0 dB 63,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 68,0 dB 67,0 dB 69,0 dB 69,0 dB
Prędkość w slalomie (co 18 m) 68,7 km/h 70,1 km/h 69,6 km/h 69,6 km/h
Czas okrążenia toru testowego 1:44,6 min 1:41,2 min 1:39,9 min 1:41,3 min
Średnie testowe zużycie paliwa 7,9 l/100 km 7,6 l/100 km 8,8 l/100 km 8,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 630 km 650 km 530 km 580 km

Przestronność, funkcjonalność, obsługa, wykończenie – nie bez wyrzeczeń

Długa na 4,6 m Honda oferuje sporo przestrzeni na nogi i na bagaż (410 l), ale ze względu na płasko opadający dach z tyłu brakuje nieco miejsca na głowy. Wygodniej podróżuje się w pierwszym rzędzie: siedzi się tu nisko, a dystans między drzwiami jest największy. Kolejny plus: przystępna obsługa.

BMW oferuje swoim pasażerom nieco więcej miejsca. Przekonuje też widocznością, jakością wykończenia oraz użytymi materiałami. 

Jeszcze wszechstronniejsze nadwozie ma Cupra – jej największym atutem jest przestronny tył. Szkoda, że łatwość obsługi nie jest już tak przekonująca. Menu ekranu dotykowego okazuje się zawiłe, podobnie jak sterowanie wentylacją.  Plus za efektowne materiały wykończeniowe, w tym opcjonalną skórę nappa.

Hyundai ma w bagażniku przeszkadzającą rozpórkę, ale – tak jak Cupra – wyróżnia się w kategorii  transportu. Może bowiem holować przyczepę i umożliwia montaż bagażnika rowerowego. Gorzej wypada pod względem przestronności i, prawdopodobnie ze względu na wiek, wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Jakość wykonania nie wzbudza zastrzeżeń, choć dominują tu raczej niewyszukane materiały.

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. BMW Cupra Honda Hyundai
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 26 34 31 28
Wykończenie i ergonomia 10 9 8 8 8
Wyciszenie 10 4 4 3 4
Multimedia i obsługa 10 8 6 8 7
Bagażnik 20 8 8 9 8
SUMA 100 55 60 59 55
Układ napędowy
Osiągi 30 19 21 21 21
Praca silnika 10 7 8 9 8
Skrzynia biegów 10 9 7 9 8
Zużycie paliwa 30 19 20 16 17
SUMA 80 55 56 55 54 
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 21 24 27 24
Komfort jazdy 30 15 21 18 18
Układ kierowniczy 10 7 7 9 8
Hamulce 20 12 14 12 13
SUMA 90 55 66 66 63
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 32 35 27 32
Poziom wyposażenia 40 14 23 21 18
Systemy bezpieczeństwa 30 13 14 17 17
Wyposażenie dodatkowe 10 6 4 0 3
SUMA 130 65 76 65 70
RAZEM 400 230 258 245 242
MIEJSCA   4 1 2 3

honda civic type r, hyundai i30 n, BMW 128ti, cupra leon VZ - porównanie cztery hot hatche 2023 przód

Porównanie hot hatchów – podsumowanie

Najwięcej punktów zbiera najbardziej zrównoważony model w tym gronie – Cupra Leon VZ. Hiszpanie chcą maksymalnie doładować swoją markę emocjami, co bardziej ujawnia się jednak w urządzeniu wnętrza niż w dostarczanej przyjemności. Fani sportowej jazdy będą mieli innych faworytów – z Dalekiego Wschodu. Prawdziwe emocje i dużo szczerej frajdy z jazdy zapewnia przede wszystkim droga Honda Civic Type R. Także niemłody już Hyundai i30 N Performance potrafi przyprawić o szybsze bicie serca. BMW oferuje cechy produktu premium, ale jego sportowe kompetencje wypadają przeciętnie.

Czytaj także