Litera „N” w nazwie i30 pochodzi od toru Nurburgring, obok którego to auto było opracowywane i gdzie dojrzewało. Koreański hot hatch debiutował w 2017 r., a niedawno otrzymał szereg modyfikacji. Efekt? Stał się jeszcze lepszy, szczególnie w odmianie N Performance, zaopatrzonej teraz w opcjonalną 8-biegową przekładnię dwusprzęgłową.
Tym, co wyróżniało i nadal wyróżnia i30 N, jest jego charakter. Owszem, niespecjalnie zdradza to smutna kabina z kubełkowymi fotelami i przyciskami trybów jazdy na kierownicy, ale po ruszeniu z miejsca schodzi to na drugi plan.
Zmodernizowane adaptacyjne zawieszenie (m.in. nowe amortyzatory, sprężyny i elementy kinematyczne) zyskało na komforcie. Fakt, na gorszych drogach nadal czuć sportowy charakter „enki”, ale teraz da się łatwiej z nią żyć. W podstawowym ustawieniu nie ma tu miejsca na galopowanie, a większość nierówności jest pochłaniana bardzo szybko, kulturalnie i z nutą mięsistości.
Co istotne, koreański hot hatch nie stracił nic ze swoich możliwości. Nadal imponuje neutralnym zachowaniem, przewidywalnymi reakcjami na zmiany obciążenia oraz świetnym balansem nadwozia. Hamulce są mocne, dźwięki napędu – głębokie i zróżnicowane, a precyzyjny i całkiem ostry układ kierowniczy pracuje z wyraźnym (w podstawowych trybach) lub przesadnie dużym (w sportowych) oporem. To wszystko razem składa się na unikalny charakter i30 N.
DANE TECHNICZNE | Hyunda i30 N Performance 2.0 T-GDI 8DCT |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 280 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 392 Nm/2100 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 434/180/145 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Masa/ładowność | 1455/515 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 381/1287 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,4 l/100 km |
Zasięg | 590 km |
Cena | 166 900 zł |
Swoje do tego obrazu dorzuca także 280-konny silnik, który po kuracji wzmacniającej jakby nabrał animuszu. Po części to zasługa nowej skrzyni, która trafnie dobiera biegi i szybko nimi żongluje, a do tego ma świetny tryb ręczny. Kolejne plusy to brak wyraźnej słabości poniżej 2000 obr./min (znanej np. z VW Golfa GTI) i ostre reakcje na gaz. Minus: duże zużycie paliwa, nie tylko przy szybkiej jeździe (średnio: 10,3 l/100 km).
Odnowione i30 N oferuje wyższy komfort i lepsze osiągi. To jeden z najlepszych hot hatchy na rynku.