Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai i30 I (FD)

Hyundai i30 I (FD)

Archiwum

Hyundai i30 I (FD)

Nieskomplikowana budowa oraz dosyć niezawodne jednostki napędowe sprawiły, że i30 szybko został w Polsce doceniony.

  • Lata produkcji: 2007-2012
  • Silniki: benz. 1.4-2.0 (109-143 KM), diesle 1.6-2.0 (90-140 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 424-447/265-270 cm, szerokość/wysokość: 177/148 cm, bagażnik: htb 345-1250 l, kmb 415-1395 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Tylko dwie wersje nadwoziowe, ale obie udane. Hatchback jest dosyć przestronny, ale kombi bije go na głowę, szczególnie ilością miejsca z tyłu. Wszystko dzięki dłuższemu o 5 cm rozstawowi osi. Ale bagażnik jest znacznie mniejszy niż w Kii Cee'd SW. Fotele mogłyby mieć dłuższe siedziska.

Hyundai-i30-I-FD_3
Materiały wykończeniowe trochę zbyt twarde. Nie każdy polubi niebieskie podświetlenie wskaźników.

SILNIKI

Podstawowy silnik benzynowy jest zupełnie wystarczający, o ile nie korzysta się z często z auta w trasie. Popularny 1.6 to bardzo dobry wybór, jeździ niewiele gorzej niż wersja dwulitrowa (ma pasek, a nie łańcuch rozrządu jak 1.4 i 1.6). Nie zachwyca też dwulitrowy diesel. Pali więcej niż 116-konny 1.6 CRDi, a jeździ tylko trochę lepiej. Ma też dwumasowe koło zamachowe, a 1.6 nie. Słabsza odmiana 90-konna radzi sobie zaskakująco dobrze. DPF w dieslach – w Polsce od połowy 2011 roku.

AWARYJNOŚĆ

Większość egzemplarzy trapią raczej drobne usterki. Diesle mogą mięć problem ze świecami żarowymi, mimo że diagnostyka komputerowa na to nie wskazuje. Bardzo często przepalają się żarówki. Oryginalne sprężyny zawieszenia nie są najwyższej jakości.

KOSZTY

Na rynku pojawiło się mnóstwo zamienników, ceny samych aut też znacznie spadły. Siostrzana Kia Cee'd jest bardziej poszukiwana.

SYTUACJA RYNKOWA

Można znaleźć auta od pierwszych, prywatnych właścicieli, nawet diesle. Ale ogromna ilość i30 jest po flotach.

Hyundai-i30-I-FD_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • W przeciwieństwie do Kii Cee'd nie oferowano i30 w odmianie trzydrzwiowej.
  • Dwulitrowy diesel to konstrukcja firmy VM. Nie jest to zły silnik, ale ma pasek, a nie łańcuch rozrządu.
  • Automatyczne przekładnie oferowano w benzynowej wersji 1.6, obu wersjach diesla 1.6 i w jednostce 2.0 CRDi.
  • Silnik 1.6 CRDi o mocy 90 KM ma niedrogą turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopatek.

CENY

10 000 zł – Już za tyle można znaleźć diesle, ale nie ma co liczyć na niskie przebiegi czy bardzo dobry stan lakieru.
14 000 zł – Łatwiej o wersję benzynową, ale raczej słabszą 1.4. Można znaleźć niezłe diesle z prywatnych rąk.
23 000 zł – Auta z 2012 roku, z małymi przebiegami. Popyt na nie jest dość mały, za tyle można mieć już następcę.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 CVVT 1.6 CVVT 1.6 CVVT 2.0 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność skokowa 1396 cm³ 1591 cm³ 1591 cm³ 1975 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1991 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 109 KM 122 KM 126 KM 143 KM 90 KM 116 KM 140 KM
Maks. moment obr. 137 Nm 154 Nm 157 Nm 186 Nm 240 Nm 255 Nm 305 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,6 s 11,1 s 11,0 s 10,6 s 14,0 s 11,6 s 10,3 s
Prędkość maks. 187 km/h 192 km/h 192 km/h 205 km/h 172 km/h 188 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 6,2 l/100 km 7,1 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - pojawia się i30 hatchback
2008 - do gamy dołącza kombi SW
2009 - produkcja trafia do nowej fabryki w czeskich Noszowicach
2010 - odświeżenie modelu, z gamy znikają obie jednostki dwulitrowe
2011 - pojawia się druga generacja i30

Hyundai-i30-I-FD_4
Hyundai i30 SW, czyli wersja kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie modułów EPS
    Psuje się elektryczne wspomaganie kierownicy. Można znaleźć specjalistów naprawiających wadliwe moduły.
    Koszt: od 1000 zł
  • Niezbyt trwałe sprzęgła w 1.6 CRDi
    Na szczęście są bardzo tanie.
    Koszt (kompletne sprzęgło): od 350 zł
  • Korozja
    Pojawia się pod uszczelkami, na tylnej klapie, a w przedliftingowych autach również na końcówkach progów. Poliftingowe egzemplarze są dużo lepiej zabezpieczone.
  • Problemy z konsumpcją oleju
    Z reguły nadmierne zużycie oleju występuje we wczesnych wersjach jednostki 1.4.

ZALETY I WADY

+ Bardzo trwałe silniki Diesla 1.6, do tego wersja 90 konna jest wyjątkowo prosta.
+ Spory wybór, również „benzyniaków”.
+ Przestronność, szczególnie w wersji SW.

- Na rynku jest dużo mocno wyeksploatowanych egzemplarzy poflotowych.
- Przeciętne materiały w kabinie.
- Spore ceny niektórych części w ASO.

WARTO KUPIĆ

Obie wersje nadwozia z silnikami 1.6, zarówno benzynowymi, jak i Diesla. Benzyna 2.0 też nie jest zła, ale więcej pali.

UWAŻAJ NA

Auta z LPG, mogą być problematyczne. Kombi 1.4 będzie bardzo powolne, gdy się je załaduje np. wakacyjnym bagażem.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także