Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Honda Civic Type R przód

Nowa generacja Hondy Civic Type R – wciąż z silnikiem 2.0 R4 turbo

Nowa generacja Hondy Civic Type R – wciąż z silnikiem 2.0 R4 turbo

Szóste wcielenie Hondy Civic Type R to nadal najprawdziwszy hot hatch – ma spalinowy silnik bez elektrycznych „wspomagaczy”, manualną przekładnię i przedni napęd.

Honda ma niezwykle irytujący zwyczaj pokazywania nowego modelu, ale nie udostępniania na początku jego danych. To trochę tak, jak w filmie „Kiler": wiem, ale nie powiem. Zatem choć najnowsze, szóste wcielenie Type R można podziwiać w pełnej krasie, niestety wiele rzeczy nadal pozostaje owiane tajemnicą i jest w sferze domysłów.

Przez lata Type R nieodłącznie kojarzył się z wysokoobrotowym, wolnossącym silnikiem. Rewolucja nadeszła w trzeciej generacji tej serii, gdy pod maskę trafiła jednostka z turbodoładowaniem. Została ona też zastosowana w kolejnym Civicu Type R, jak również w tym, który właśnie zaprezentowano.

Najnowsza wersja stanowi rozwinięcie jednostki z poprzedniego modelu. Otrzymała m.in. przeprojektowaną turbosprężarkę, która ma wykazywać się większa sprawnością, a także zmodyfikowany układ wydechowy. Nowy silnik ma być mocniejszy od tego z Type R numer 5, który rozwija 320 KM i 400 Nm.

Na razie nie podano jednak żadnych konkretów, podobnie jak w przypadku osiągów. Wiadomo, że kierowca będzie mógł wybierać między czterema trybami jazdy (w tym nowym – indywidualnym), które wpływają na reakcje silnika, brzmienie wydechu czy charakterystykę pracy zawieszenia. Można także skorzystać z systemu LogR, który w połączeniu z aplikacją na smartfon zbiera dane dotyczące osiągów samochodu oraz np. czasy okrążeń toru.

Niezmiennie Type R ma napęd przedni i manualną skrzynię biegów. Została ona jednak udoskonalona – zastosowano sztywniejszy drążek zmiany biegów i popracowano nad jego prowadzeniem pomiędzy poszczególnymi przełożeniami, a także poprawiono system automatycznego podbijania obrotów silnika podczas redukcji.

Nie wiadomo dokładnie, jakie zmiany wprowadzono w układzie jezdnym, ale prototypowy egzemplarz nowego Civic Type R ustanowił rekord toru Suzuka dla przednionapędówek, a jak twierdzi sama Honda, auto jest sprawniejsze nawet od limitowanej, lżejszej od standardowej odmiany Type R poprzedniego modelu.

Zmodernizowane hamulce nadal dostarcza Brembo, a zamiast 20-calowych felg z oponami 245/30, które montowano w poprzednim modelu, zastosowano 19-calowe, ale z szerszym ogumieniem (265/30).

Sprzedaż nowej generacji Hondy Civic Type R rozpocznie się w Europie na początku przyszłego roku.

honda_civic_type_r_przod_2
Civic Type R szóstej generacji ma udoskonaloną aerodynamikę, m.in. powiększony wlot powietrza w zderzaku, zoptymalizowane wyloty w błotnikach, a z tyłu – powiększony dyfuzor oraz niższy, ale szerszy spojler.
Honda
honda_civic_type_r_tyl
Charakterystyczny wydech z trzema końcówkami pozostał. Na 19-calowe obręcze są zakładane opony szersze niż w poprzednim modelu. Auto będzie dostępne w pięciu kolorach: białym, czerwonym, czarnym, szarym i niebieskim.
Honda
honda_civic_type_r_deska_rozdzielcza
Kierowca siedzi niżej niż w poprzednim wcieleniu Type R, ma także lepsza widoczność. 
Honda
honda_civic_type_r_zegary
Cyfrowe wskaźniki dają możliwość wyboru trybu wyświetlania – klasycznych okrągłych zgarów lub takich, jak na zdjęciu powyżej.
Honda
honda_civic_type_r_silnik
Silnik to zmodyfikowana wersja jednostki z poprzedniego modelu. Na razie nie podano żadnych jego parametrów.
Honda

Czytaj także