Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Honda Civic przód

Europejska hybrydowa wersja Hondy Civic 11. generacji i nowości Hondy na 2023 r.

Honda

Europejska hybrydowa wersja Hondy Civic 11. generacji i nowości Hondy na 2023 r.

Honda wprowadzając nowego Civica e:HEV do Europy, kończy pierwszy etap elektryfikacji. Następny zacznie się już w przyszłym roku, w którym pojawić się mają aż trzy nowości.

W 2019 roku Honda zapowiedziała, że do 2022 r. wszystkie jej samochody w Europie będą zelektryfikowane. I gdy jesienią br. do salonów trafi nowy Civic, tak właśnie się stanie – poza elektrycznym „maluchem” e wszystkie pozostałe auta są hybrydowe. Od tego momentu rozpoczyna się kolejny etap, w którym nadal będą pojawiały się samochody typu hybrid, ale także elektryczne.

Jaki zatem Honda ma plan na 2023 rok? Na Starym Kontynencie pojawią się trzy nowości:

  • crossover, który sygnalizuje właśnie pokazany prototyp e:Ny1. Pierwsze zdjęcia zdradzają, że będzie to elektryczna odmiana 4,3-metrowego, hybrydowego modelu HR-V
  • kolejny kompaktowy SUV, wyposażony w napęd hybrydowy, który będzie oferowany obok pozostałych aut tego typu Hondy (HR-V, CR-V, e:Ny1), a nie zastąpi żadnego z nich
  • nowa generacja CR-V, która zostanie wyposażona zarówno w napęd hybrydowy, jak i hybrydowy typu plug-in

Na konferencji poświęconej planom japońskiej firmy zdradzono też m.in., że Honda zamierza intensywnie pracować nad wszelkiego rodzaju systemami bezpieczeństwa aktywnego (w tym układów umożliwiających jazdę autonomiczną) – jej celem jest to, by do 2050 r. nikt w pojazdach tej marki nie ponosił śmierci w wypadkach.

Druga sferą aktywności będą przyspieszone prace nad bateriami (w tym wymiennymi i ze stałym elektrolitem), ekologicznymi paliwami oraz wodorowymi ogniwami paliwowymi. Honda zakłada, ze do 2030 r. 40% sprzedawanych przez nią aut będzie miało napęd elektryczny lub elektryczny wodorowy, 80% do 2035 r., a 100% do 2040 r.

Najważniejszym punktem prezentacji planów Hondy był jednak debiut najnowszego, 11. wcielenia Civica. Auto jest nieco większe od poprzednika i ma przestronniejszą kabinę (co ma m.in. gwarantować rozstaw osi zwiększony o 35 mm – z 2697 do 2732 mm).

Kluczową nowością jest jednak hybrydowy układ napędowy, składający się m.in. z silników benzynowego, wolnossącego 2.0 R4 z wtryskiem bezpośrednim (pracującego w cyklu Atkinsona), dwóch elektrycznych, litowo-jonowej baterii umieszczonej pod kanapą i bezstopniowej przekładni e-CVT. Łączne parametry napędu to 184 KM i 315 Nm. Kierowca może wybierać między czterema trybami jazdy: Eco, Normal, Sport i Individual. Na razie nie podano osiągów auta, a jedynie średnie zużycie paliwa, które ma wynosić (wg cyklu WLTP) poniżej 5 l/100 km.

Civic otrzymał udoskonalony pakiet systemów bezpieczeństwa Honda Sensing z przednią kamerą o kącie widzenia 100 stopni oraz z ośmioma czujnikami ultradźwiękowymi. W skład wspomnianego pakietu wchodzą m.in. system przeciwkolizyjny, asystent pasa ruchu, adaptacyjny tempomat z asystentem jazdy w korku czy układ nadzorowania martwych pól w lusterkach. Ponadto Civic ma łącznie 11 airbagów, w tym kolanowe dla kierowcy i pasażera z przodu, centralny oraz tylne boczne.

honda_civic_przod_1
Civic 11. generacji ma o 3,5 cm większy rozstaw osi od poprzednika, a także powiększony rozstaw kół. 
Honda
honda_civic_przod
Linia maski jest poprowadzona o 2,5 cm niżej, a lusterka umieszczono na drzwiach, ograniczając martwe pole widzenia z miejsca kierowcy.
Honda
honda_civic_bok
Linia okien jest poprowadzona niżej, a same szyby mają większą powierzchnię. Zmieniono też m.in. położenie przedniego słupka.
Honda
honda_civic_tyl_1
W odróżnieniu od większości konkurentów Civic jest lift- a nie hatchbackiem.
Honda
honda_civic_tyl
Pokrywę bagażnika wykonano z żywic polimerowych dzięki czemu jest ona o 20% lżejsza niż w aucie 10. generacji.
Honda
honda_civic_deska_rozdzielcza
Cyfrowe wskaźniki mają 10,2 cala, a centralny ekran – 9 cali. System multimedialny przewodowo obsługuje Android Auto i bezprzewodowo Apple CarPlay.
Honda
honda_e_ny_1_prototype
Oto prototyp elektrycznego crossovera e:Ny1, który zadebiutuje w wersji seryjnej w 2023 r.
Honda
honda_kompaktowy_suv_przod
Także w przyszłym roku gamę Hondy zasili kompaktowy hybrydowy SUV.
Honda

Czytaj także