Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Honda CR-V przód

Trzy nowe modele SUV-ów Hondy na rynek europejski – CR-V, ZR-V, e:Ny1

Trzy nowe modele SUV-ów Hondy na rynek europejski – CR-V, ZR-V, e:Ny1

Honda rozszerza europejską gamę o kompaktowe SUV-y – ZR-V napędem hybrydowym, e:Ny1 z elektrycznym oraz wprowadza szóstą generację modelu CR-V, który po raz pierwszy będzie u nas dostępny także jako hybryda typu plug-in.

Jeśli trzeba wspomóc słabnącą sprzedaż (a tak dzieje się w przypadku Hondy, która w Europie nie radzi sobie najlepiej i jest dopiero na 24. miejscu wśród marek), obecnie idealnie nadają się do tego SUV-y i crossovery. Także te w wersji elektrycznej, które są w tej chwili podwójnie modne.

Honda już w ubiegłym roku zapowiedziała, że w 2023 r. przeprowadzi na Starym Kontynencie ofensywę modelową, która obejmie właśnie trzy SUV-y. I właśnie je wszystkie naraz zaprezentowała. Warto przy tym zauważyć, że japońska firma mocno stawia na elektryfikację (co jest realizacją przyjętej jeszcze w 2019 r. strategii) i obecnie w jej europejskiej gamie – poza Civikiem Type R – każdy osobowy model jest albo hybrydą albo „elektrykiem”. W tym pierwszym przypadku oznacza to oczywiście także udział silników spalinowych, które Honda zamierza utrzymać jeszcze „przy życiu” do co najmniej 2040, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Honda ma ostatnio w zwyczaju pokazywać nowe samochody, ale w momencie samej prezentacji niestety dość skąpo informując o ich parametrach technicznych (nie jest w tej praktyce bynajmniej odosobniona).

Tak czy inaczej, poniżej prezentujemy wszystkie trzy nowości i garść informacji na temat każdego z tych debiutujących SUV-ów.

Honda CR-V

To już szósta generacja, na naszym kontynencie flagowego, modelu Hondy. W porównaniu z poprzednikiem nowe auto ma przede wszystkim większą długość wynoszącą teraz 469 cm (+9 cm; wszystkie dane nowego modelu z rynku amerykańskiego, na którym auto debiutowało w 2022 r.) i zwiększony rozstaw osi – z 266 do 270 cm. Pozostałe wymiary są w zasadzie takie same jak dotąd: szerokość 186 cm i wysokości 168 cm.

Honda obiecuje, że teraz pasażerowie z tyłu mają o 16 mm więcej miejsca na kolana, a pojemność bagażnika wzrosła o 18% (co oznacza, że powinna wynosić około 590 litrów). Oparcia kanapy są regulowane (ośmiostopniowo, a kąt pochylenia zwiększył się o 10,5 st.).

Wśród układów napędowych, które znajdą się u nas w ofercie, przewidziano hybrydę e:HEV (generacji, która debiutował w nowym Civicu – możliwa moc to 184 KM albo, tak jak w USA, 204 KM) i hybrydę e:PHEV. Oba warianty korzystają z dwulitrowego silnika R4 z wtryskiem bezpośrednim i pracującego w cyklu Atkinsona.

W przypadku plug-ina także nie wiadomo nic o mocy i momencie obrotowym, ani o pojemności akumulatora trakcyjnego. Podano jedynie, że od 0 do 100% można go będzie naładować w ok. 2,5 h (przy temperaturze baterii ok. 25 st. C), a zasięg w trybie jazdy elektrycznej ma wynieść 82 km.

honda-cr-v-przod
Pod względem stylizacji CR-V wykazuje rodzinne podobieństwo do aktualnego Civica. Wersje hybrydowa i hybrydowa plug-in będą się różniły grillami. 
Honda
honda-cr-v-tyl
Widoczność z kabiny nowego CR-V ma być wyraźnie lepsza niż w poprzedniku. Auto otrzyma rozbudowany zestaw najnowszej generacji systemów bezpieczeństwa czynnego Honda Sensing 360.
Honda
honda-cr-v-deska-rozdzielcza
Także w kabinie nowa Honda CR-V prezentuje się podobnie do Civica. Największe różnice występują w obrębie konsoli poniżej panelu klimatyzacji. 
Honda

Honda ZR-V

W Europie będzie to całkiem nowy model, plasujący się pomiędzy HR-V a CR-V. Co ciekawe, zadebiutował już wcześniej na innych rynkach i np. w USA jest sprzedawany jako... HR-V.

Auto korzysta z rozwiązań technicznych aktualnego Civica (m.in. platformy czy zawieszenia – warto podkreślić, że z tyłu jest to układ wielowahaczowy) i będzie konkurowało np. z Toyotą Corollą Cross.

Do napędu przewidziano układ hybrydowy składający się z jednostki 2.0 R4 i dwóch silników elektrycznych, przekładni CVT oraz baterii o pojemności 1,05 kWh. Powinien on mieć identyczne parametry jak w Civicu, czyli rozwijać 184 KM. Średnie zużycie paliwa ma wynosić 5,7 l/100 km.

honda-zr-v-przod
Kompaktowy SUV ZR-V może się okazać kluczowym modelem w drodze do poprawy wyników sprzedaży Hondy w Europie.
Honda
honda-zr-v-tyl
ZR-V ma 457 cm długości (dane dla amerykańskiego odpowiednika) – sporo jak na kompaktowego SUV-a. Bagażnik jest niewielki, ma 380 litrów. 
Honda
honda-zr-v-deska-rozdzielcza
ZR-V to kolejny nowy model Hondy, którego kabina w bardzo znaczący sposób przypomina tę z Civica.    
Honda

Honda e:Ny1

Nowy elektryczny crossover o wyjątkowo wpadającej w ucho i chwytliwej nazwie – gdyby starać się ją odczytać jako jeden wyraz, brzmi to (w transkrypcji fonetycznej) eniwʌn, czyli jak angielskie słowo anyone, znaczącego m.in. ktoś, ktokolwiek. Ale nawet w Hondzie tak tego nie wymawiają.

Samochód ten jest już od 2022 r. znany w Chinach (tam występuje jako e:NS1 lub e:NP1). Zasadniczo można uznać, że e:Ny1 jest po prostu elektrycznym odpowiednikiem oferowanego u nas modelu HR-V. Auta różnią się jednak od siebie nie tylko napędem, ale także rozwiązaniami płyty podłogowej (w HR-V to zmodyfikowana platforma Global Small Platform, a w „elektryku” – e:N Architecture F) oraz wnętrza.

e:Ny1 otrzymało umieszczony z przodu silnik elektryczny rozwijający 204 KM oraz 310 Nm i duży akumulator trakcyjny – 68,8kWh (62 kWh netto). Uzupełnienie energii od 10 do 80% ma zająć 45 min przy wykorzystaniu ładowarki DC (maksymalna moc ładowania to tylko 78 kW). Wg cyklu WLTP elektryczny crossover może pokonać 412 km.

honda-e-ny1-przod
Rozmiarami e:Ny1 różni się tylko minimalnie od HR-V, czyli jest autem o długości ok. 435 cm. 
Honda
honda-e-ny1-tyl
Z tyłu e:Ny1 w niewielkim stopniu odróżnia się od HR-V (m.in. zamiast logotypu ma napis Honda). Bagażnik ma 346 litrów.
Honda
honda-e-ny1-deska-rozdzielcza
Największe zmiany w stosunku do kabiny w HR-V to inne wskaźniki (wyświetlacz 10,25 cala) i konsola środkowa, ale przede wszystkim wielki pionowy ekran (ma 15,1 cala).
Honda

Czytaj także