Są bardzo trwałe, drogie, do tego trzymają wartość, ale i tak łatwo je potem sprzedać – używane Hondy cieszą się dobrą opinią i mają grono wiernych fanów.
Niewiele marek ma tak dobry wizerunek jak Honda. Na dobrą sprawę jedynymi skazami są podatność starszych modeli na korozję oraz ponadprzeciętne zainteresowanie złodziei nowszymi autami, które zwykle są kradzione z myślą o rozbiórce na części – podaż zamienników do Hondy jest ograniczona, a oryginalne elementy bywają bardzo drogie. Używane elementy można więc sprzedać z dobrym zyskiem.
Warto o tym pamiętać i zadbać o dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe – najlepiej nietypowe, które na tyle wydłuży czas niezbędny do kradzieży danego auta, by zniechęcić do podejmowania kolejnych czynności.
Planującym zakup starszej Hondy polecamy wizytę na stacji diagnostycznej. Nawet z pozoru „zdrowy” egzemplarz może kryć pod karoserią skorodowane punkty mocowania elementów zawieszenia czy kielichy zawieszenia. W takich przypadkach koszt rzetelnie przeprowadzonej naprawy jest liczony w tysiącach złotych.
Podczas jazdy próbnej warto zwrócić uwagę na sposób działania skrzyni biegów – trudności z wybieraniem przełożeń mogą świadczyć o zużyciu synchronizatorów, natomiast hałasy, także towarzyszące zmianie obciążenia, to znak, że łożyska nadają się do wymiany. Oba scenariusze są prawdopodobne w Hondach. I to nie tylko tych ostro traktowanych! Dla łożysk jeszcze bardziej niszczące okazuje się nadużywanie niskich obrotów.
Zdania na temat montażu instalacji gazowych w Hondach są podzielone. Część osób odradza taki krok, inne grono twierdzi, że alternatywne paliwo nie szkodzi silnikom – wystarczy jedynie okresowo kontrolować i ustawiać luzy zaworowe, co nie kosztuje dużo, ponieważ w popularnych silnikach są one regulowane śrubowo.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1590 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 152 Nm, prędkość maksymalna: 187 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Po ponad 20 latach od premiery Civic VII wciąż nie wygląda przestarzale, a dobrze zestrojone zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy i chętnie wkręcające się na obroty silniki dają sporo radości z jazdy.
Coraz poważniejsze problemy z korozją, zużycie łożysk skrzyni biegów (ponad 2 tys. zł za kompleksową naprawę) i ogólne zużycie eksploatacyjne zaczynają eliminować ten model z rynku. Ale zadbanym egzemplarzem warto się zainteresować. To przestronne, solidne i niedrogie w utrzymaniu auto. Polecamy wersję benzynową. Przeciętnego diesla dostarczało Isuzu.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Futurystyczne linie nadwozia i wnętrza sprawiły, że w chwili debiutu do tego modelu przyklejono łatkę UFO. Design wytrzymał próbę czasu. Wpływ na bardzo wysokie ceny ofertowe mają także ponadprzeciętne przestronność i funkcjonalność wnętrza, które z powodzeniem rekompensują brak wersji kombi.
Sekret Hondy tkwi w przeniesieniu zbiornika paliwa pod przednie siedzenia i zwartości belki skrętnej, które umożliwiły zaprojektowanie dużego bagażnika oraz opatentowanego systemu składania kanapy.
Bazowemu benzynowemu silnikowi 1.4 (83-99 KM) brakuje mocy. Polecamy oszczędną i trwałą wersję 1.8. Diesel 2.2 i-DTEC (140 KM) też jest udany, ale kosztowny w serwisowaniu.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km
Honda w umiejętny sposób rozwinęła sprawdzoną formułę Civica – zachowano ciekawy design i bezawaryjność, ale poprawiono wykończenie i wyposażenie. Efektem są ceny używanych egzemplarzy na poziomie aut z półki premium. Poszukiwane i drogie są zwłaszcza Civiki z polskich salonów. W 2014 r. gamę uzupełniło kombi z ogromnym bagażnikiem.
Optymalnym źródłem mocy pozostał benzynowy silnik 1.8 (141 KM), ale na uwagę zasługuje też mocny i oszczędny diesel 1.6. Wersja sedan, podobnie jak w przypadku Civica VIII, ma inaczej stylizowane wnętrze i niezależne zawieszenie tylnych kół. Wszystkie wersje mają miękki lakier i potrafią spalać olej.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 155 KM, maksymalny moment obrotowy: 190 Nm, prędkość maksymalna: 217 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 7,8 l/100 km
Gdyby nie korozja i przeciętna przestronność wnętrza, Accorda można byłoby polecać niemal w ciemno. O jakości modelu doskonale zresztą świadczą wciąż relatywnie wysokie ceny ofertowe.
Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu obu osi Accord prowadzi się dobrze. Bazowa wersja 2.0 zapewnia wystarczające osiągi, a topowa 2.4 (190 KM) rozpędza się do 100 km/h w 7,9 s. Diesle 2.2 są udane, ale mogą już być mocno wyeksploatowane. Poza sedanem dostępne jest kombi z bagażnikiem mieszczącym 576-1657 l.
Silnik: diesel, pojemność: 2199 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Ostatni oferowany w Europie Accord ma spore wnętrze, ale mało pojemny bagażnik (nawet w wersji kombi). Silniki benzynowe są dobrym wyborem, ale kto regularnie pokonuje duże odległości, powinien wziąć pod uwagę także diesla (150 KM do 2011 r., później 180 KM).
Przeciętną trwałość mają sprzęgła wszystkich wersji silnikowych. Warto sprawdzić także stan przedniego zawieszenia – jest wielowahaczowe, co generuje koszty.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1997 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 192 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km
Prześwit nie należy do imponujących (17,5 cm), a sterowany hydraulicznie napęd 4x4 ma ograniczoną skuteczność, co nie przeszkadza jednak nabywcom – dla wielu CR-V to świetny substytut rodzinnego kombi czy minivana.
Auto ma duży bagażnik i bardzo przestronne wnętrze z płaską podłogą (nawet między przednimi siedzeniami). Po stronie plusów można też wpisać dobre wykończenie i bogate wyposażenie wielu egzemplarzy. Spokojnie eksploatowana benzynowa wersja 2.0 nie pali dużo.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1997 cm3, moc: 155 KM, maksymalny moment obrotowy: 192 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Zamiast dokonywać rewolucji, Honda skupiła się na poprawieniu swojego bestsellera – wnętrze lepiej wykończono, zoptymalizowano nastawy zawieszenia, napęd na obie osie zyskał na skuteczności, wzbogacono też wyposażenie.
Ceny używanych egzemplarzy są bardzo wysokie. Doniesienia o problemach dotyczą głównie diesli 1.6/2.2 i-DTEC – ich turbo, czujników, kół dwumasowych, sprzęgieł oraz filtrów sadzy.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1498 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 155 Nm, prędkość maksymalna: 192 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Wykorzystując trwający boom na crossovery, Honda z dobrym skutkiem wskrzesiła po prawie dekadzie nieobecności na rynku model HR-V. Wysoko poprowadzona linia dachu i podniesione siedziska foteli ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Wnętrze jest przestronne, a bagażnik mieści 453 l.
Alternatywą dla precyzyjnej ręcznej skrzyni jest bezstopniowa CVT, która zdaje egzamin podczas spokojnej jazdy. Źródłem problemów bywają elektronika i elektryka, w niektórych autach hałasują elementy wykończeniowe oraz przednie zawieszenie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km
Jeden z nielicznych minivanów z układem foteli 3+3 – złożone oparcie środkowego miejsca z przodu zamienia się w stolik z podłokietnikami.
Pod względem technicznym FR-V niczym nie szokuje – czerpie bowiem pełnymi garściami z mechaniki modeli Civic czy CR-V. Napraw, dopóki nie obejmują one elementów nadwoziowych, nie trzeba się więc obawiać.
Optymalną wersją silnikową jest wprowadzona w ramach liftingu z 2007 r. (na fot.) benzynowa 1.8 i-VTEC, ale nie należy też unikać 2.0 czy diesla 2.2 (o ile ma udokumentowany przebieg).
Interesujące nas auto warto obejrzeć pod kątem korozji, pracy skrzyni biegów czy kondycji zawieszenia.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1339 cm3, moc: 83 KM, maksymalny moment obrotowy: 119 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Wizualnie Jazz nikogo już nie zachwyci, ale pod względem trwałości czy funkcjonalności wnętrza ma niewielu godnych rywali w segmencie aut miejskich.
Kluczem do zadowolenia z samochodu jest znalezienie egzemplarza bez rozległej korozji na elementach podwozia – auta sprowadzone, zwłaszcza z południa Europy, mogą więc być znacznie lepszym wyborem od krajowych.
Zapach stęchlizny w kabinie zwykle świadczy o przepuszczaniu wody przez uszczelki. Zdarzają się też wycieki oleju i problemy z leciwą już elektryką czy osprzętem silnika.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1339 cm3, moc: 99 KM, maksymalny moment obrotowy: 127 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Specyficzna linia nadwozia umożliwiła zaprojektowanie bardzo przestronnego wnętrza. Jazz ma też duży bagażnik (375-1320 l) i unikalny system składania kanapy Magic Seats. Mimo podniesionego nadwozia prowadzi się dobrze.
Warto szukać oszczędnego, a zarazem dynamicznego silnika benzynowego 1.4, który pracuje też w wersji hybrydowej (na fot.).
Jedną z przypadłości Jazza są podatne na zapiekanie tylne hamulce. Miękki lakier po latach zwykle jest pokryty siecią drobnych zarysowań i odprysków. Skrzynie czasem haczą. Poważne awarie nie mają miejsca.
Silnik: benzynowy, pojemność: 3471 cm3, moc: 252 KM, maksymalny moment obrotowy: 339 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 11,2 l/100 km
Duże vany Hondy nie miały szczęścia do europejskiego rynku. W latach 1995-2000 oferowano tu model Shuttle, który za oceanem był dostępny jako Odyssey I. Później na wybranych rynkach Starego Kontynentu bez większego powodzenia oferowano Hondę Stream. Odyssey doczekał się natomiast już piątej odsłony.
Na naszym rynku wtórnym dość łatwo można znaleźć Odyssey IV. Ponieważ wszystkie auta zostały sprowadzone z USA, ich przeszłość warto dokładnie sprawdzić w systemie Carfax – najbardziej opłacalny jest import uszkodzonych egzemplarzy.
Kierowcy najczęściej sygnalizują problemy z hamulcami czy zawieszeniem i hałasami elementów w kabinie. Niektórych irytuje opieszała automatyczna skrzynia.
Oichiro Honda rozpoczął swoją przygodę z motoryzacją od pracy w roli mechanika, a później właściciela manufaktury produkującej pierścienie tłokowe m.in. dla Toyoty. Po II wojnie Honda zaczął produkować rowery z silnikami spalinowymi.
Od 1948 r. firma działa pod szyldem Honda Motor Company. Swój pierwszy w całości zaprojektowany motocykl D-Type zaprezentowała rok później.
Pierwszym autem Hondy był mały pick-up T360 (1963 r.). Chwilę później zadebiutował roadster S500.
Obecnie Honda jest wiodącym producentem motocykli i silników tłokowych. Luksusową marką Hondy jest założona w 1986 r. Acura, działająca m.in. w USA.
Honda tworzy własne auta samodzielnie, co przekłada się na ograniczoną dostępność zamienników czy używanych elementów (które nie są współzamienne z innymi markami).
Koszty wybranych napraw
Sport motorowy jest wpisany w geny Hondy. Motocykle tej marki wielokrotnie rozdawały karty w MotoGP, Dakarze czy w Tourist Trophy na Wyspie Man. Z kolei czterokołowe Hondy doskonale spisują się w niższych klasach rajdów czy wyścigów.
Na przestrzeni lat Honda była mocnym graczem w Formule 1 – dostarczała silniki m.in. dla Williamsa, Lotusa, McLarena oraz Red Bulla, których bolidy sześciokrotnie triumfowały w klasyfikacji generalnej (1987-1991 i 2021).
Honda była jednym z pionierów napędów hybrydowych – model Insight zadebiutował w 1999 r. Koncern podążył jednak inną drogą niż Toyota. W napędzie IMA silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową, jednak nie umożliwia jazdy wyłącznie „na prądzie”. Rozwiązanie można uznać za prekursora obecnie powszechnie stosowanych tzw. miękkich hybryd.
Właściciel Hondy czy osoba zainteresowana zakupem samochodu lub motocykla tej marki w sieci bez trudu znajdzie wiele przydatnych informacji. Na forach dyskusyjnych można też poprosić o sprawdzenie interesującego nas auta.
Użytkowanie Hondy daje poczucie pewnej elitarności – auta tej marki nie są przesadnie popularne na drogach i nie dzielą rozwiązań mechanicznych z pojazdami innych koncernów.
Sytuacja ma oczywiście negatywne strony w postaci mniejszej dostępności zamienników, używanych części czy serwisów wyspecjalizowanych w obsługach Hondy – na szczęście nie trzeba ich często odwiedzać, bo regularnie serwisowane Hondy, nawet z dieslami, nie nastręczają poważniejszych problemów.
Zadbane Hondy są drogie, ale szybko znajdują kolejnych właścicieli i nie tracą znacząco na wartości.