Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A4 B8 i Audi A4 B9 – przody

Używane Audi A4 B8 czy A4 B9? Pojedynek dwóch generacji cenionego modelu premium

fot. archiwum/Motor

Używane Audi A4 B8 czy A4 B9? Pojedynek dwóch generacji cenionego modelu premium

Audi A4 to od lat jeden z największych przebojów polskiego rynku wtórnego. Porównujemy dwie generacje tego modelu i szukamy odpowiedzi na pytanie, czy warto zwiększyć budżet i zamiast B8 wybrać jednak B9.

Audi A4 B8 (2007-2015)

Audi A4 B8 bok

  • Ceny: 15-74 tys. zł (RS 4: 130-240 tys. zł)
  • Silniki benzynowe: 1.8-4.2 (120-450 KM)
  • Silniki Diesla: 2.0-3.0 (120-245 KM)
    A4 z 2007 roku to całkiem spory samochód, który w wersji kombi może służyć jako w pełni funkcjonalne i uniwersalne auto rodzinne. Po latach wpadek jakościowych i technicznych B8 daje swoim właścicielom wytchnienie, oferując zadowalający poziom bezawaryjności.

Audi A4 B9 (2015-2024)

Audi A4 B9 bok

  • Ceny: 42-210 tys. zł (RS 4: 210-490 tys. zł)
  • Silniki benzynowe: 1.4-3.0 (150-450 KM)
  • Silniki Diesla: 2.0-3.0 (122-347 KM)
    Kolejna generacja Audi A4 poszła o krok dalej od poprzednika w poprawianiu jakości, a inżynierowie nie zaprzestali prac nad eliminacją typowych usterek. Dzięki temu A4 stało się bardzo atrakcyjnym wyborem spośród niemieckiej klasy średniej segmentu premium.

Poruszając się po polskich drogach, nietrudno zauważyć, że Audi A4 to jeden z chętniej wybieranych samochodów na rynku używanych. Klienci cenią je za uniwersalność, przemyślaną konstrukcję ułatwiającą serwis czy sprawdzoną technikę Volkswagena.

Popularne Audi A4 B8

W 2007 roku na rynku pojawiła się generacja powszechnie znana pod oznaczeniem B8. W stosunku do poprzednika wniosła niemałą rewolucję techniczną. Inżynierowie z Ingolstadt zdecydowali się na przeprojektowanie stosowanego od dekad wzdłużnego napędu. Celem było zwiększenie rozstawu osi bez rozciągania nadwozia.

Przeniesienie mechanizmu różnicowego przed sprzęgło pozwoliło na przesunięcie przedniej osi do przodu aż o 15,2 cm. Rozstaw osi w stosunku do poprzednika zwiększył się dokładnie o 16 cm i wyniósł 281 cm. To przełożyło się na lepsze rozłożenie masy pomiędzy osie oraz na zwiększenie przestrzeni w kabinie. Wymiary zewnętrzne to 470 cm długości, 183-184 cm szerokości oraz 144-149 cm wysokości – w zależności od wersji.

Audi A4 B8: silniki benzynowe

Do napędu użyto benzynowych jednostek serii TFSI o pojemności 1.8 (160-170 KM), 2.0 (od 180 do 225 KM) serii EA888 oraz 3.0 V6 (272-333 KM), a także wolnossącego 3.2 FSI (265 KM). Topowa wersja RS 4 także była napędzana wolnossącym wysokoobrotowym silnikiem 4.2 V8 o mocy 450 KM.

 

Audi A4 B8: silniki Diesla

Miłośnicy jednostek wysokoprężnych mogą bez obaw wybierać generację B8, gdyż pod maskę trafiły diesle 2.0 TDI (120-190 KM) z układem wtryskowym common rail. Należą do wdrożonej na rynek w 2007 roku rodziny EA189. W stosunku do poprzedników oznaczonych kodem EA188 cechują się znacznie niższym poziomem awaryjności. Problemy zazwyczaj sprawiają filtry cząstek stałych i turbosprężarki, w mocniej wyeksploatowanych jednostkach może zajść konieczność wymiany wtryskiwaczy piezoelektrycznych. W wersji 143-konnej łuszczy się pompa paliwa. Jeszcze lepszym wyborem będą diesle 2.0 TDI w wersjach po liftingu (EA288) dostosowane do normy Euro 6.

Klasę wyżej plasują się wysokoprężne „V-szóstki”: 2.7 (190 KM) i 3.0 (240-245 KM). Warta polecenia jest zwłaszcza ta druga, serii EA896evo, a oferowana od 2008 roku. Problemy mogą w niej sprawiać zawór EGR oraz filtr DPF, w jednostce 2.7 TDI warto dodatkowo pilnować napinacza rozrządu. Wadą jest bardzo wysoki koszt serwisu obu silników, zalety to doskonałe osiągi i wysoka kultura pracy. 

Audi A4 B8: skrzynie biegów

W zależności od wersji oprócz skrzyń ręcznych można było zamówić A4 z przekładnią automatyczną. Multitronic, czyli 8-biegowe CVT (biegi wirtualne), oferowano w wersjach przednionapędowych. Skrzynia ta sprawiała sporo problemów, a gdy jest wyeksploatowana, będzie wymagać kosztownego remontu. Wersje quattro (4x4) otrzymywały klasyczny 6-biegowy automat zwany Tiptronic. Większe silniki V6 były oferowane ze skrzyniami dwusprzęgłowymi S tronic o siedmiu przełożeniach.

W 2012 roku przeprowadzono modernizację obejmującą drobne zmiany stylistyczne i techniczne. Z użytkowego punktu widzenia istotną nowością było wdrożenie modułu Bluetooth w wersjach z nawigacją umożliwiającego połączenie telefonu z systemem pojazdu.

Audi A4 B9, czyli ewolucja dobrego

W 2015 roku na rynku zadebiutowała ostatnia jak dotąd generacja Audi A4. W dużej mierze okazała się ewolucją tego, co już znaliśmy z poprzednika, ale okraszoną nowoczesnymi systemami. Samo nadwozie nie urosło znacząco, mierząc 472 cm długości, 184 cm szerokości i 143 cm wysokości przy rozstawie osi 282 cm. Mimo to dało się zauważyć minimalnie więcej przestrzeni w kabinie czy odrobinę większy bagażnik kombi.

Audi A4 B9: silniki benzynowe

Pod maskę, jako podstawowa jednostka, trafił silnik 1.4 TFSI (150 KM) serii EA211 z rozrządem napędzanym paskiem. Stosowano go do 2018 roku, po czym zastąpiono silnikiem 2.0 o tej samej mocy. Wyżej plasuje się cała paleta wersji jednostki 2.0 TFSI w aż ośmiu odmianach (150-265 KM). Jest to kolejna generacja silnika EA888 wprowadzona w 2015 roku i mająca jeszcze lepsze opinie od poprzedników.

Trzylitrowe V6 zarezerwowano tym razem dla modelu S4 (354 KM), zaś pod poszerzone nadwozie RS 4 trafił silnik 2.9 V6 TFSI (450-470 KM).

Dobra informacja jest taka, że zrezygnowano ze skrzyń CVT i alternatywą dla przekładni ręcznych stał się dwusprzęgłowy siedmiobiegowy S tronic. Wyjątkiem są wersje S4 i RS 4, które korzystają z automatycznych ośmiobiegowych skrzyń Tiptronic w postaci wytrzymałej przekładni ZF 8HP.

Audi A4 B9: silniki Diesla

Diesle to głównie 2.0 TDI (122--204 KM). Dużo trudniej spotkać 3.0 V6 TDI (218-286 KM). Ten sam silnik, ale w mocniejszych specyfikacjach (341-347 KM), oferowano w modelu S4 TDI. W 2019 roku wszystkie jednostki benzynowe i diesle (poza S4 TDI) otrzymały układ mild hybrid z generatorem-rozrusznikiem ISG.

Wybór skrzyń biegów był podobny jak w przypadku silników benzynowych. Awarie dotyczą w dużej mierze wyeksploatowanego osprzętu.

Używane Audi A4 B8 i B9: sytuacja rynkowa

Audi A4 B8 (2007-2015)

  • Przebieg typowy dla rocznika 2015 to 180-250 tys. km

Audi A4 B8 przód

Zakup podstawowych części eksploatacyjnych nie stanowi problemu, jest mnóstwo zamienników różnej jakości. Wydatki podnoszą mniej typowe elementy oraz koszty robocizny, zwłaszcza jeśli zajdzie konieczność wymiany rozrządu w 3.0 TDI umieszczonego od strony skrzyni biegów.

Najdrożej będzie w przypadku odmiany RS 4. Jej utrzymanie może kosztować fortunę.

Giełdowe fakty

  • Diesle stanowią niemal 3/4 wszystkich ofert.
  • Napęd quattro znajdziemy w co czwartym aucie z ogłoszenia.
  • 60% ofert dotyczy samochodów z ręczną skrzynią biegów.

Ocena: 7/10

Audi A4 B9 (2015-2024)

  • Przebieg typowy dla rocznika 2016 to 165-240 tys. km

Audi A4 B9 przód

Choć ASO jest raptem niespełna dwa razy tyle, co województw, to znalezienie serwisu znającego się na Audi nie jest problemem. Warto wydać więcej na samochód z udokumentowanym serwisem, zwłaszcza jeśli była już naprawiana skrzynia S tronic czy wymieniany rozrząd łańcuchowy. Dostęp do części zamiennych jest więcej niż dobry.

Giełdowe fakty

  • Silniki Diesla wciąż mają wyraźną przewagę, stanowią ok 60% ofert.
  • Skrzynie ręczne są w odwrocie, znajdziemy je w kilkunastu procentach ogłoszeń.
  • Napęd quattro ma 30% sprzedawanych aut.

Ocena: 7/10

Używane Audi A4 B8 i B9: ocena wnętrza

Audi A4 B8 (2007-2015)

Wnętrze czwartej generacji A4 nie zaskakuje niczym szczególnym. Według dzisiejszych standardów system multimedialny jest już przestarzały, poza tym trudno wskazać poważne wady. Kabina jest przestronna, fotele bardzo wygodne, z tyłu dwie osoby swobodnie się zmieszczą, trzecia może narzekać na wysoki tunel. Materiały są bardzo dobre i trwałe, widoczność do tyłu akceptowalna.

Ocena: 8/10

Audi A4 B8 kokpit

Audi A4 B8 fotele

Audi A4 B8 kanapa

Audi A4 B8 bagażnik 02
Bagażnik kombi (na fot.) mieści 490/1430 l, a sedana – 480 l.

Audi A4 B9 (2015-2024)

Nie każdemu przypadnie do gustu wystający z deski rozdzielczej ekran, ale daje on dostęp do znacznie nowszych multimediów niż poprzednik. Jakość materiałów jest bardzo dobra, fotele wygodne i zapewniające spory zakres regulacji, przestronność podobna do poprzednika, w drugim rzędzie ponownie mamy wysoki tunel centralny. Widoczność do tyłu nie uległa zmianie. 

Ocena: 8/10

Audi A4 B9 kokpit

Audi A4 B9 fotele

Audi A4 B9 kanapa

Audi A4 B9 bagażnik
Bagażnik kombi (na fot.) zmieści przyzwoite 505/1510 l, a sedana – 480 l.

Używane Audi A4 B8 i B9: wyposażenie, wersje

Audi A4 B8 (2007-2015)

Pierwsze testy Euro NCAP przeprowadzono w 2008 roku, przyznając 5/5 gwiazdek za ochronę dorosłych, 4/5 gwiazdki za ochronę dzieci i 2/4 za ochronę pieszych. Po roku powtórzono testy już wg nowych zasad. A4 otrzymało ogólną ocenę 5 gwiazdek. Na pokładzie można było mieć adaptacyjny tempomat czy systemy utrzymania i kontroli zmiany pasa ruchu.

Warto wiedzieć

  • A4 oferowano w specyfikacjach Attraction, Ambition i Ambiente. Ponadto można było zamówić wersję o wyglądzie sportowej (S line). Poziom wyposażenia danego auta zależał od zamawiającego, lista opcji była bardzo długa.
  • Audi S4 – usportowiona odmiana z silnikiem o mocy 333 KM, skrzynią S tronic i napędem quattro oferuje doskonałe osiągi: 0-100 km/h w 5 s.
  • Audi RS 4 jest już zupełnie innym produktem, w którym niemal każda część zamienna nie jest dzielona z modelami A4 i S4.
  • allroad quattro – to uterenowiona odmiana A4 z podniesionym o ok. 35 mm zawieszeniem i dodanymi listwami ochronnymi nadkoli. Po modernizacji oferowana z 2.0 TFSI (211-225 KM) oraz dieslami (od 177 do 245 KM).

Ocena: 9/10

Audi A4 B8 ekran
Ekran centralny nie imponuje rozdzielczością, ale jest czytelny.

Audi A4 B9 (2015-2024)

Poziom bezpieczeństwa jest bardzo wysoki – Audi A4 B9 zostało rozbite przez Euro NCAP w 2015 roku, otrzymując mocne 5 gwiazdek. Na pokładzie znalazły się m.in. takie systemy bezpieczeństwa, jak asystent pasa ruchu, tempomat adaptacyjny czy asystent parkowania z kamerami 360 stopni. Nowością był napęd quattro ultra (rozłączany, by redukować spalanie).

Warto wiedzieć

  • Ostatnia generacja A4 także miała pakiety wyposażenia, najczęściej nazywane tak samo jak w poprzedniej generacji. To jednak zależało od rynku. Nie zabrakło wariantu o sportowym wyglądzie (zwanego S line) oraz opcjonalnych pakietów wyposażenia.
  • allroad quattro to uterenowione A4 z adaptacyjnym zawieszeniem podniesionym już jedynie o 23 mm i dodanymi listwami ochronnymi nadkoli oraz podwozia. Oferowane z silnikami 2.0 TFSI (245-252 KM) i 2.0 TDI (150-190 KM).
  • Audi S4 – usportowiona odmiana A4 do modernizacji była napędzana benzynowym 3.0 TFSI (354 KM), zaś po liftingu otrzymała diesla 3.0 TDI (347 KM). Po roku zmniejszono moc do 341 KM.

Ocena: 9/10

Audi A4 B9 ekran
Przed liftingiem obsługa systemu MMI odbywała się za pomocą pokrętła.

Używane Audi A4 B8 i B9: silniki

Audi A4 B8 (2007-2015)

  • Silniki 1.8 i 2.0 TFSI (120-225 KM) są dynamiczne, ale dość paliwożerne. Niestety potrafią palić olej, a remont kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Lepiej wybrać poprawione wersje po modernizacji z 2012 r.
  • Jednostka 3.2 V6 FSI (265 KM) jest bardzo trwała, ale dużo pali i miewa problemy z elektroniką sterującą.
  • Silnik 3.0 V6 TFSI (272-333 KM) oferowano w dwóch wersjach. Pierwsza zastąpiła 3.2 FSI, mocniejszą zastosowano w Audi S4.
  • 2.0 TDI dzieli się na dwie generacje: EA189 przed liftem i EA288 po modernizacji. Oba są warte polecenia, choć nowszy bardziej.
  • Wysokoprężny 3.0 V6 TDI (204-245 KM) to konstrukcja bardzo udana, choć również bardzo droga w serwisie i utrzymaniu.

Ocena: 8/10

Audi A4 B8 silnik TFSI
Silniki benzynowe przez bezpośredni wtrysk mają problemy z nagarem.
Audi A4 B8 silnik 3.0 TDI
3.0 TDI są mocne i oszczędne jednocześnie, ale drogie w serwisowaniu.

Audi A4 B9 (2015-2024)

  • Podstawowa jednostka 1.4 TFSI (150 KM) oferowana była przed modernizacją. Brakuje tu mocy, ale to trwała konstrukcja.
  • Silnik 2.0 TFSI (150-265 KM) to mocno zmodernizowana odmiana mająca głównie problemy z nagarem gromadzącym się w dolocie.
  • Tym razem 3.0 TFSI zarezerwowano dla wersji S4 (354 KM), którą oferowano jedynie przed modernizacją z 2019 roku.
  • Najpopularniejszą opcją pozostaje 2.0 TDI (150-204 KM), w którym awarie dotyczą przede wszystkim wyeksploatowanych podzespołów.
  • 3.0 V6 TDI (218-347 KM) to konstrukcja serii EA897evo. Warto elektronicznie podnieść ciśnienie oleju – zabieg zmniejsza ryzyko poważnych awarii.

Ocena: 9/10

Audi A4 B9 silnik 2.0 TFSI
Silnik 2.0 TFSI w B9 to kolejna ewolucja EA888 – godna polecenia.
Audi A4 B9 silnik TDI
Diesle, choć nowoczesne i skomplikowane, okazują się trwałe.

Używane Audi A4 B8 i B9: usterki

Audi A4 B8 (2007-2015)

Na tle poprzednika B8 można uznać za całkiem udany i sprawiający mało problemów model. Zasada wyboru silników to: im nowsza generacja, tym mniej awaryjny. Zdecydowanie polecamy wersje po face liftingu, w których jednostki osiągnęły niezły poziom bezawaryjności. Problemy mogą sprawiać elektronika oraz skrzynie biegów.

typowe usterki

  • 2.0 TDI: awarie filtra cząstek stałych i turbosprężarek.
  • 2.7 i 3.0 TDI: awarie rozrządu i klapek dolotu.
  • 1.8 TSI i 2.0 TSI do 2012 r. spalają dużo oleju silnikowego, mają nietrwałe rozrząd i cewki zapłonowe.
  • Awarie pompy wody, maglownicy, elektroniki pokładowej.
  • Nietrwałe zawieszenie i żarniki ksenonów.

Ocena: 7/10

Audi A4 B9 (2015-2024)

Nowoczesne silniki Audi są stale modernizowane, nawet nie co generację, ale też przy okazji modernizacji do oferty trafiają nowe wersje. Mimo zastosowanych w nich dodatkowych systemów obniżających spalanie i emisje szkodliwych substancji są one coraz mniej problematyczne.

Typowe usterki

  • W silnikach TFSI rozciąga się łańcuch rozrządu, są wycieki z pompy wody.
  • W mHEV ryzyko samozapłonu.
  • W jednostkach 2.0 TDI zdarzają się awarie zaworów EGR. Są też problemy z napinaczem paska rozrządu.
  • Awarie systemu multimedialnego, układu przeniesienia napędu quattro, reflektorów Matrix LED.

Ocena: 8/10

Używane Audi A4 B8 i B9: podsumowanie

Audi A4 B8 (2007-2015)

Audi A4 B8 tył

Na tle poprzednika to dopracowany i sprawiający mało kłopotów samochód, który dodatkowo oferuje konkurencyjne pod względem obszerności wnętrze. Szeroka paleta silników powinna zadowolić najbardziej wybrednych, choć trzeba przygotować się na wysokie rachunki z warsztatów.

Ocena łączna: 39/50

Naszym zdaniem

Na rynku używanych dominują A4 w wersji kombi z silnikiem Diesla i ręczną skrzynią. Jest to optymalna konfiguracja, dająca szansę, że będziemy zadowoleni z wyboru. Silniki TFSI też są warte rozważenia, warto regularnie sprawdzać oraz wymieniać olej w benzynowych 1.8 i 2.0 TFSI z początku produkcji.

Audi A4 B9 (2015-2024)

Audi A4 B9 tył

Audi sukcesywnie pracuje nad poziomem bezawaryjności swoich jednostek, wynosząc je w generacji B9 na dużo wyższy poziom. Ryzyko poważnych awarii jest znikome, warto więc wydać dodatkową sumę i dopłacić do ostatniego wcielenia A4. Otrzymamy nowoczesny, solidnie zbudowany samochód, z którego powinniśmy być zadowoleni przynajmniej przez kilka lat.

Ocena łączna: 41/50

Naszym zdaniem

Silniki czterocylindrowe są godne polecenia, a ich koszty eksploatacji można utrzymać w ryzach. Jeśli mamy na to środki, jednostki V6 to też świetny wybór – zwłaszcza diesle łączące niskie spalanie z doskonałymi osiągami.

zdjęcia: archiwum tygodnika „Motor”

Czytaj także