Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane Audi

Używane Audi – dobrze wykonane i zaawansowane technicznie, ale mogą mocno nadwyrężyć budżet. 16 modeli, zalety, wady, polecane wersje silnikowe

Używane Audi – dobrze wykonane i zaawansowane technicznie, ale mogą mocno nadwyrężyć budżet. 16 modeli, zalety, wady, polecane wersje silnikowe

Na przestrzeni lat Audi przeszło wyraźną transformację. Kiedyś modele tej marki były przede wszystkim solidne oraz relatywnie tanie w eksploatacji. Teraz są nowoczesne i drogie. Przed zakupem warto więc poważnie rozważyć wszelkie za i przeciw, bo pochopny wybór może przynieść spore rozczarowanie.

Audi A4 od lat jest najbardziej poszukiwanym samochodem na naszym rynku wtórnym. Modele A3 oraz A6 systematycznie załapują się do pierwszej dziesiątki. Nic dziwnego – nabywcy cenią sobie ponadprzeciętną trwałość tych samochodów, wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne oraz szerokie zaplecze nowych i używanych części zamiennych w przystępnych cenach. 

W przypadku starszych modeli klasy kompaktowej i średniej największym zainteresowaniem cieszą się silniki wysokoprężne, ale w związku z ekologicznymi zmianami ich popularność może wyhamować. W grupie egzemplarzy młodszych w tym segmencie już teraz dominują odmiany benzynowe. 

W przypadku Audi klas wyższych (A6, A7, A8, Q7) oferty są jednak nadal zdominowane przez mocne silniki Diesla – jak na razie jako jedyne łączą dobre osiągi z rozsądnym zużyciem paliwa i mają duży zasięg (modele hybrydowe są jeszcze zbyt młode oraz drogie).

Najmniejszy rynkowy udział mają Audi z LPG – wynika to z faktu, że liczba benzynowych silników, które nadają się do przeróbki (nawet wśród starszych egzemplarzy) jest bardzo poważnie ograniczona.

Audi A1 8X (2010-2018)

  • Ceny: 25-90 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 30 tys. zł

uzywane_audi_a1 8x

Polecana wersja silnikowa: 1.4 TFSI

Silnik: benzynowy, pojemność: 1395 cm3, moc: 125 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 204 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

Małe Audi bazuje na Volkswagenie Polo piątej generacji (platforma PQ25) i jest propozycją dla osób, które potrzebują samochodu do miasta, ale zależy im głównie na wysokiej jakości wykończenia, dobrych osiągach i pewnym prowadzeniu.

 A1 należy do klasy premium, w wersji 5-drzwiowej jest funkcjonalne, a w palecie silnikowej znajdziemy zarówno ekonomiczne, jak też naprawdę mocne jednostki. Sportowa wersja S1 z dwulitrowego, turbodoładowanego silnika uzyskuje 231 KM. Wyposażona w tę samą jednostkę i napęd na cztery koła limitowana odmiana A1 quattro (produkowana tylko w 2012 roku) ma aż 256 KM.

Do zwykłej jazdy polecamy diesle (1.4 TDI ultra/90 KM, 1.6 TDI/90-116 KM, 2.0 TDI/143 KM) oraz nowsze wersje benzynowe z rodziny EA211 (1.0 TFSI ultra/82-95 KM i 1.4 TFSI/125-150 KM). Jednostki starszej serii EA111 (1.2 TFSI/86 KM i 1.4 TFSI/122 KM oraz 1.4 TFSI/185 KM) mają problemy z rozrządami i nadmiernym zużyciem oleju, a w ostatniej z wymienionych, wyposażonej w turbodoładowanie i kompresor, można się nawet spodziewać pęknięcia tłoków.

Wybór odmiany z „manualem” lub DSG pozostawiamy nabywcom – wszystko zależy od przebiegu i stanu samochodu. Tańsze wersje są doskonale zaopatrzone w części – większość elementów pasuje ze wspomnianego Volkswagena Polo V i Skody Fabii III.

uzywane_audi_a1 8x deska

Audi A2 8Z (1999-2005)

  • Ceny: 5-30 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 15 tys. zł

uzywane_audi_a2 8z

Polecana wersja silnikowa: 1.4

Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obrotowy: 126 Nm, prędkość maksymalna: 173 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

To miało być idealne auto do miasta. Okazało się, że rynek nie był gotowy na tak drogą technologię. Samochód jest wykonany ze stopów lekkich, więc nie rdzewieje. Niestety ewentualne naprawy blacharskie są albo drogie, albo niemożliwe do wykonania. Wykończenie wnętrza to wzór solidności w klasie. Samochód nie doczekał się następcy ze względu na zbyt wysokie ceny sprzedaży.

Przestronne wnętrze pozwala konkurować z kompaktami. Pokaźny jest także bagażnik. Kiedyś hitem był 3-cylindrowy diesel 1.4 TDI, który imponował niskim zużyciem paliwa, a w mocniejszej, 90-konnej wersji sprawdzał się zarówno w mieście, jak i na trasie. Dzisiaj wiek i brak filtra cząstek stałych spychają go na margines rynku.

Interesującą opcją dla wszystkich, którzy szukają czegoś taniego w eksploatacji jest bazowy silnik benzynowy 1.4 o mocy 75 KM. W zasadzie niczym nie imponuje, ale do codziennej jazdy wystarcza.

Odradzamy natomiast mocniejszą jednostkę 1.6 FSI – ma bezpośredni wtrysk paliwa. Nie polecamy także ekstremalnie ekonomicznej odmiany 1.2 TDI. Została zmodyfikowana po to, by bić rekordy niskiego zużycia paliwa, co odbija się na kosztach serwisowania.

uzywane_audi_a2 8z deska

Audi A3 8P (2003-2012)

  • Ceny: 10-50 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 20 tys. zł

uzywane_audi_a3 8p

Polecana wersja silnikowa: 1.6 8V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s, średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100 km

Do wyboru trzy wersje nadwozia – 3d, 5d (Sportback) i kabriolet. Samochód był modernizowany dwukrotnie – pierwszy raz w 2005 r. Drugi lifting przeprowadzono w roku 2008 – tym razem odświeżono szereg detali, z czego najbardziej charakterystyczne są nowe światła przednie z zespołami diodowymi. Nawet najstarsze egzemplarze wciąż mogą wyglądać dobrze – wynika to z faktu, że zostały bardzo skutecznie zabezpieczone przed korozją.

Osobom nastawionym na zakup jak najtańszego auta polecamy silnik 1.9 TDI PD, ale z kodem BKC lub BJB. Wersje 2-litrowe z pompowtryskiwaczami nie cieszą się najlepszą opinią. W 2008 roku w gamie A3 pojawiły się nowe dwulitrowe silniki wysokoprężne z zasilaniem common rail. Mają udoskonalony układ smarowania oraz praktycznie bezawaryjne głowice. I te są jak najbardziej godne zainteresowania.

W 2010 r. producent zastąpił silnik 1.9 TDI udaną jednostką 1.6 TDI CR (z filtrem cząstek stałych). W gamie benzynowej pewniak jest tylko jeden – to stary, wolny i niezbyt ekonomiczny 1.6 8V, który idealnie nadaje się do LPG – pozostałe silniki albo „biorą olej”, albo mają problemy z rozrządem.

uzywane_audi_a3 8p deska

Audi A3 8V (2013-2020)

  • Ceny: 35-130 000 zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 45 tys. zł

uzywane_audi_a3 8v

Polecana wersja silnikowa: 1.4 TFSI

Silnik: benzynowy, pojemność: 1395 cm3, moc: 122 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 203 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Podstawową propozycją był hatchback, ale sporą popularnością cieszy się sedan, który nie tylko ma większy bagażnik (425 l wobec 365-380 l), ale po prostu dobrze wygląda. Precyzja spasowania i montażu wszystkich elementów nadwoziowych stoi na wysokim poziomie. Nie można narzekać również na jakość wykończenia wnętrza. Na plus zasługują wysoka ergonomia kabiny i bardzo wygodna pozycja za kierownicą. Wiele egzemplarzy ma na wyposażeniu fabryczną nawigację z wygodnym pokrętłem sterującym na tunelu środkowym. 

Trzonem oferty są 4-cylindrowe silniki. Wśród benzynowych prym wiedzie 1.4 TFSI, tańsze diesle mają pod maską 1.6 TDI, a droższe – 2.0 TDI. Zarówno 5-cylindrowe RS3 z jednostką 2.5 TFSI, jak i debiutujące w 2016 r. 3-cylindrowe 1.0 TFSI to rzadko spotykane ciekawostki na rynku wtórnym. Rzadko pojawia się także hybrydowe A3 e-tron, którego silnik 1.4 TFSI współpracuje z jednostką elektryczną. Oferuje łącznie  204 KM.

Najbezpieczniejszy wybór to diesle, ale na silnikach benzynowych z rodziny EA211 (z paskiem rozrządu) także można polegać. Droższe wersje są wyposażone w napęd na cztery koła, który nie sprawia problemów serwisowych. Technicznie auto jest spokrewnione z  Golfem VII, Leonem III i Octavią III.

uzywane_audi_a3 8v deska

Audi A4 B8 (2007-2015)

  • Ceny: 20-130 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 35 tys. zł

uzywane_audi_a4 b8

Polecana wersja silnikowa: 2.0 TDI CR

Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km

A4 B8 ma wyraźnie krótszy przód niż B7 i większy rozstaw osi (aż o 15 cm), co przekłada się na lepszą przestronność i powiększony bagażnik. Producent konsekwentnie pozostał przy przednim napędzie w wersjach podstawowych. Droższe odmiany mają sprawdzone quattro. Nie zmieniła się także budowa wielowahaczowego zawieszenia z przodu i z tyłu. 

W ogłoszeniach dominują silniki Diesla. Wszystkie mają nowoczesny wtrysk common rail, a auta po 2010 roku – normę Euro 5. Najbardziej poszukiwana jest oczywiście jednostka 2.0 TDI. Występuje w wielu wersjach, różni się mocą (od 120 do 190 KM) i osprzętem. Chodzi m.in. o obecność filtra cząstek stałych czy zmiany konstrukcyjne niektórych elementów – np. pompy oleju. W starszych egzemplarzach 2.0 TDI CR, najczęściej z oznaczeniem CAGA, z powodu zacierania się pompy wysokiego ciśnienia paliwa w układzie paliwowym pojawiają się opiłki.

Diesle V6 (2.7 TDI oraz 3.0 TDI) są drogie w zakupie i w serwisie, ale oferują kapitalne osiągi. Benzynowe 4-cylindrowe silniki 1.8 TFSI i 2.0 TFSI, które były intensywnie eksploatowane na autostradach, mają nadmierny apetyt na olej. Wersje po 2012 r. są udoskonalone. Wolny od tego problemu jest silnik 3.0 V6 TFSI.

uzywane_audi_a4 b8 deska

Audi A6 C6 (2004-2011)

  • Ceny: 13-70 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 25 tys. zł

uzywane_audi_a6 c6

Polecana wersja silnikowa: 2.0 TDI CR

Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 228 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

Nadwozie A6 zapewnia wzorową przestronność. Silnik, tak jak w modelu A4, znajduje się w całości przed przednią osią, co pozwala uzyskać więcej miejsca w kabinie. Jeśli ktoś planuje montaż instalacji gazowej, doceni olbrzymią wnękę na koło zapasowe – coraz mniej samochodów jest w nią wyposażonych. Audi A6 występuje w trzech wersjach – sedan, kombi i podwyższony allroad. 

Samochód jest bardzo dobrze zabezpieczony przed korozją, ale mimo wszystko w najstarszych egzemplarzach na rogach tylnej klapy pojawiają się już rdzawe punkty. Normą jest także łuszczący się lakier na progach. Tak jak w A4 – przednie zawieszenie A6 jest aluminiową konstrukcją wielowahaczową. 

O ile do nadwozia nie można mieć żadnych zastrzeżeń, o tyle gama silnikowa budzi mieszane uczucia. Stare diesle 2.0 TDI PD są oszczędne, ale awaryjne. Te lepsze z zasilaniem common rail pojawiły się dopiero w 2009 roku. Trudno polecać popularne, benzynowe silniki 2.0 TFSI – obciążane na autostradach zaczynają nadmiernie zużywać olej i wiele na to poradzić nie można.

Warto natomiast zainteresować się benzynową jednostką 2.4 V6 – jest sprawdzona, bezawaryjna i świetnie nadaje się do zasilania gazem. Najlepiej, jeśli będzie w połączeniu ze skrzynią ręczną, bo alternatywą jest tylko awaryjny, bezstopniowy automat Multitronic.

W przypadku sześciocylindrowych diesli zalecamy, by trzymać się egzemplarzy po liftingu, czyli z lat 2008-2011. Mowa o jednostkach 2.7 TDI oznaczonych CANA/CANC oraz 3.0 TDI z serii CDYA/CDYC. Mają zdecydowanie bardziej wytrzymały układ rozrządu. Atrakcyjnym kąskiem jest też 4,2-litrowy benzynowy silnik V8 z 40 zaworami i bez bezpośredniego wtrysku.

uzywane_audi_a6 c6 deska

Audi A6 C7 (2011-2018)

  • Ceny: 40-300 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 55 tys. zł

uzywane_audi_a6 c7

Polecana wersja silnikowa: 3.0 V6 TDI

Silnik: diesel, pojemność: 2967 cm3, moc: 245 KM, maksymalny moment obrotowy: 590 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

Tak jak w poprzedniej generacji można wybierać pomiędzy sedanem, kombi (Avant) oraz podwyższoną wersją allroad. Do wyboru są 3 rodzaje zawieszenia: zwykłe, sportowe lub pneumatyczne. Bardzo duża grupa egzemplarzy jest wyposażona w pakiet S line.

Największym zainteresowaniem cieszą się dwulitrowe diesle – są ekonomiczne, wystarczająco mocne, dosyć trwałe i stosunkowo tanie w obsłudze jak na ten segment pojazdów. Mocniejsze, ale też znacznie droższe w serwisowaniu są diesel biturbo 3.0 TDI (313 KM) lub benzynowy 3.0 V6 z kompresorem.

Jeśli ktoś widział kiedyś na drodze przysadziste, nietuzinkowe kombi, zapewne była to odmiana RS 6. Występuje tylko z nadwoziem Avant, a pod maską ma silnik 4.0 V8 TFSI o mocy 560 KM i momencie 700 Nm.

Pod względem awaryjności i kosztów serwisowych auto nie odbiega od BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E. Wydatki eksploatacyjno-serwisowe zależą bardziej od stanu samochodu niż wersji. Generalnie można założyć, że po zakupie do diesla 3.0 V6 TDI z 2014-2015 roku trzeba będzie dołożyć od 10-20 tys. zł. To w tym segmencie norma na wymianę rozrządu, regenerację turbosprężarki czy ingerencję w zawieszenie lub układ oczyszczania spalin. Nie warto zatem oszczędzać na kontroli przed zakupem. 

uzywane_audi_a6 c7 deska

Audi Q3 8U (2011-2018)

  • Ceny: 45-130 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 55 tys. zł

uzywane_audi_q3 8u

Polecana wersja silnikowa: 2.0 TDI

Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 184 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 219 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

Audi Q3 to... luksusowy Volkswagen Tiguan. Samochód wyróżnia się nie tylko oryginalną stylizacją, ale także świetnym wykończeniem. Do chwili debiutu Audi Q2 był najmniejszym SUV-em w grupie. 

W przeciwieństwie do większego Q5 ma układ napędowy umieszczony poprzecznie z przodu, a opcjonalny system quattro bazuje na sprzęgle Haldex, podobnie jak w tańszych kompaktach koncernu VAG (większe Q5 ma napęd zamocowany wzdłużnie i „prawdziwe” quattro).

Q3 to świetnie wykończony, bardzo solidny samochód. Na dieslach z zasilaniem common rail można polegać, a jednostki benzynowe, zwłaszcza te w autach po 2012 roku, nie sprawiają już tylu problemów, co ich starsze generacje.

uzywane_audi_q3 8u deska

Audi Q5 8R (2008-2016)

  • Ceny: 35-190 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 40 tys. zł

uzywane_audi_q5 8r

Polecana wersja silnikowa: 2.0 TDI CR

Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 204 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km

Audi Q5 występuje w jednej, 5-miejscowej wersji nadwozia. Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie. Auto powstało na bazie sedana A4 B8 i jest spokrewnione z Porsche Macanem. Samochód ma silnik umieszczony wzdłużnie, a w początkowym okresie produkcji wszystkie wersje miały stały napęd na cztery koła quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen. Odmiana 2.0 TDI z napędem przednim pojawiła się jako uzupełnienie gamy.

Osoba, która szuka używanego Q5 i liczy się z kosztami paliwa, wybierze zapewne samochód z dieslem TDI common rail. Polecane silniki dwulitrowe o mocy 143 oraz 170 KM są oszczędne i wystarczająco dynamiczne. Znacznie większe ryzyko wiąże się z zakupem topowego diesla 3.0 V6 TDI. Jednostce przytrafiają się problemy z łańcuchowym rozrządem, ale i tak nie brakuje użytkowników bardzo zadowolonych z tego silnika, który zapewnia Q5 iście sportowe osiągi.

W gamie zabrakło prostych, niezawodnych jednostek benzynowych. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa. Podstawowe 2.0 TFSI 180/211 KM nadmiernie zużywają olej. Topowa 3.2 V6 o mocy 270 KM okazuje się dla odmiany trwała, ale paliwożerna.

uzywane_audi_q5 8r deska

Audi Q7 4L (2005-2015)

  • Ceny: 30-130 tys. zł
  • Ceny zadbanych egzemplarzy: od 50 tys. zł

uzywane_audi_q7 4l

Polecana wersja silnikowa: 4.2 V8 TDI

Silnik: diesel, pojemność: 4134 cm3, moc: 340 KM, maksymalny moment obrotowy: 760 Nm, prędkość maksymalna: 240 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,4 s, średnie zużycie paliwa: 9,9 l/100 km

Wysoki komfort jazdy to niejedyna zaleta tego ponad 2-tonowego SUV-a. Auto jest świetnie zabezpieczone przed korozją i wzorowo wykończone. Wybrane wersje wyposażono w 7 miejsc. W 2009 roku auto przeszło niewielki lifting. Pojawiła się nowa, większa atrapa chłodnicy, a wszystkie lampy zostały wykonane w technologii LED.

Wnętrze rozpieszcza mnogością wyposażenia. Problemem niektórych egzemplarzy jest nadmierny pobór prądu. Samochód pozostawiony na parkingu np. na miesiąc może mieć problemy z uruchomieniem. To jednak norma, która nie powinna zniechęcać do zakupu.

Większość egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym to diesle. Wśród nich najpopularniejszą jednostką jest silnik 3.0 V6 TDI, który w tym modelu jest jednocześnie najtańszą opcją. Niestety – wiele używanych Q7 przejechało już ponad 500 tys. km i cierpi na wypracowanie układu wtryskowego oraz zużycie łańcuchowego rozrządu. Mniej ekonomiczny, ale trwalszy (szczególnie w obrębie układu korbowo-tłokowego) jest silnik 4.2 V8 TDI. Na szczycie gamy diesli znajduje się wersja 6.0 V12 TDI, która jest bardziej wizytówką możliwości firmy niż autem na co dzień – nawet przy 100-litrowej pojemności zbiornika paliwa zasięg może spaść poniżej 500 km.

Wszystkie „benzyniaki” mają bezpośredni wtrysk. Montaż LPG jest możliwy, ale drogi i niezbyt opłacalny.

uzywane_audi_q7 4l deska

Inne ciekawe modele

Audi TT (8N)

  • Okres produkcji: 1998-2005
  • Ceny: 10-40 tys. zł

uzywane_audi_tt 8n

Polecana wersja silnikowa: 1.8T

Silnik: benzynowy, pojemność: 1781 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 210 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, średnie zużycie paliwa: 8,9 l/100 km

To już youngtimer, ale cały czas doskonale się nim jeździ. Wbrew pozorom auto ma stalowe, a nie aluminiowe nadwozie. Do wyboru są wersje z napędem na przód i quattro ze sprzęgłem Haldex (stały napęd na przód, dołączany tył). Wersje z seryjnym tylnym spojlerem i ESP są bezpieczniejsze w prowadzeniu (producent przeprowadził w tym celu akcję serwisową).

Polecamy popularne, czterocylindrowe, 5-zaworowe silniki 1.8 turbo (150-240 KM). Są trwałe, dynamiczne, ale też oszczędne. Mają hydrauliczną regulację luzu zaworowego i dobrze znoszą zasilanie gazem. 

Audi TT 8J

  • Okres produkcji: 2006–2014 
  • Ceny: 3-70 tys. zł

uzywane_audi_tt 8j

Polecana wersja silnikowa: 2.0 TDI CR

Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 222 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km

Technika Audi A3 8P i Volkswagena Golfa V w ciaśniejszym, sportowym opakowaniu. Osobom szukającym wersji benzynowej polecamy silnik 2.0 TFSI w wersji 200-konnej z rodziny EA113. Pozornie ta sama wersja 2.0 TFSI (200/211 KM), ale z rodziny EA888 z lat 2010-2014, jest zdecydowanie bardziej awaryjna. W tej generacji Audi TT po raz pierwszy pojawił się diesel. To popularny 2.0 TDI CR znany z innych modeli z grupy VW. Tutaj ma moc 170 KM i cieszy się niezłą opinią. Wszystkie TT przekonują dobrym zestrojeniem zawieszenia.

Audi A4 B7

  • Okres produkcji: 2004-2008
  • Ceny: 8-40 tys. zł

uzywane_audi_a4 b7

Polecana wersja silnikowa: 1.8 T

Silnik: benzynowy, pojemność: 1781 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 210 Nm, prędkość maksymalna: 222 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 8,3 l/100 km

Audi A4 B7 to tak naprawdę ciągle stary model B6, tyle że po liftingu. Zmieniła się stylizacja przedniej i tylnej części, nieznacznie zmodyfikowano także wnętrze i paletę silników. Nie poprawiła się natomiast funkcjonalność. Duży plus należy się za wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne.

Gamę nadwozi tworzą sedan, kombi i kabriolet, przy czym ten ostatni pojawił się na rynku dopiero w 2006 roku, a zadbane egzemplarze są poszukiwane i drogie. 

Słabym punktem jest wielowahaczowe przednie zawieszenie wykonane ze stopów lekkich – na ogół jest już zużyte i kosztowne w naprawie. Tańsze wersje mają napęd na przednie koła, droższe – „prawdziwe” stałe quattro.

Starsze odmiany B6 z silnikiem 1.9 TDI są bardzo trwałe. W tych po 2005 roku zdarzają się przypadki zatarcia panewek. Silniki 2.0 TDI PD to już prawdziwa loteria – można o nich powiedzieć więcej złego niż dobrego, normą są pękające głowice.

Do LPG polecamy trzy propozycje: przerażająco ospały, ale bardzo trwały silnik wolnossący 1.6 8V, optymalny 1.8T oraz dynamiczny i elastyczny 2.4 V6, tyle tylko, że ten ostatni jest drogi w zakupie i kosztowny w przeróbce.

Wersje benzynowe z bezpośrednim wtryskiem FSI odradzamy – wszystkie, bez wyjątku. Może nie są aż tak złe, ale niepotrzebnie komplikują serwisowanie tego starego, używanego auta.

Na zakończenie przestrzegamy przed egzemplarzami z napędem na przód, wyposażonymi w bezstopniowe przekładnie automatyczne Multitronic – na ogół wymagają już remontu (stąd ich okazyjne ceny).

uzywane_audi_a4 b7 deska

Audi A5 (8T)

  • Okres produkcji: 2007-2016
  • Ceny: 20-150 tys. zł

uzywane_audi_a5 8t

Polecana wersja silnikowa: 3.0 V6 TDI

Silnik: diesel, pojemność: 2967 cm3, moc: 240 KM, maksymalny moment obrotowy: 500 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km

Najpierw pojawiła się wersja Coupe (na zdjęciu), a dwa lata później – kabriolet oraz 5-drzwiowy Sportback. Auto bazuje na opisywanym wcześniej A4 B8, ale jest od niego modelem bardziej prestiżowym i lepiej wyposażonym. 

Większość nabywców, nie licząc się z kosztami, poszukuje 3-litrowego diesla – trzeba go dokładnie sprawdzać przed zakupem. Niezły wybór to także silnik 2.7 TDI – od 3.0 TDI rożni się tylko osiągami (choć trzeba pamiętać, że koszty serwisowania będą identyczne). Najtańsza opcja to 2.0 TDI CR. Koneserom polecamy benzynowe V6 lub V8.

Audi A8 (D3)

  • Okres produkcji: 2002-2010
  • Ceny: 15-120 tys. zł

uzywane_audi_a8 d3

Polecana wersja silnikowa: 4.2 V8

Silnik: benzynowy, pojemność: 4172 cm3, moc: 335 KM, maksymalny moment obrotowy: 430 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s, średnie zużycie paliwa: 11,9 l/100 km

Do wyboru dwie wersje różniące się długością nadwozia. Wiele aut ma świetny napęd na cztery koła quattro oraz pneumatyczne zawieszenie, które pozwala nie tylko na zmianę charakterystyki tłumienia, ale także na zwiększenie prześwitu. Nadwozie nie ma problemów z korozją, ponieważ jest wykonane ze stopów lekkich (Audi Space Frame).  

Miłośnikom diesli polecamy turbodiesla 4.2 V8 TDI. Nie należy go mylić ze słabszą odmianą 4.0 V8 TDI, która wykazuje problemy z rozrządem. Jeszcze lepszą opcją jest stary konstrukcyjnie, ale pancerny benzynowy silnik 4.2 V8 – ma jeszcze pośredni wtrysk paliwa i nadaje się do zasilania gazem.

Audi A8 (D4)

  • Okres produkcji: 2009-2017
  • Ceny: 60-250 tys. zł

uzywane_audi_a8 d4

Polecana wersja silnikowa: 4.2 TDI

Silnik: diesel, pojemność: 4134 cm3, moc: 350 KM, maksymalny moment obrotowy: 800 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,6 s, średnie zużycie paliwa: 7,5 l/100 km

Kolejny model wykonany ze stopów lekkich w oparciu o szkielet Space Frame. Do wyboru wersje zwykła i wydłużona. Wyróżnikiem auta są rewolucyjne reflektory Audi Matrix LED, całkowicie wykonane z diod i pozbawione jakichkolwiek ruchomych elementów. Pod maską do wyboru trzy silniki benzynowe i dwa turbodiesle w różnych wersjach mocy. Polecamy 6-cylindrową wersję 3.0 TFSI z kompresorem (290-310 KM). Godny uwagi jest także silnik 4.0 V8 TFSI (w Audi S8 rozwija moc 520 KM).

Kupując diesla, wybieramy między wystarczającym 3.0 TDI (204-258 KM) z napędem na przód a polecanym 4.2 V8 TDI (350-385 KM). Największe wrażenie robi tu moment obrotowy: do 850 Nm!

 

PODSUMOWANIE

Gama Audi jest liczna, ale większość modeli albo bazuje na wspólnych rozwiązaniach konstrukcyjnych, albo dzieli podzespoły z tańszymi modelami z grupy Volkswagena. Dzięki temu łatwiej diagnozuje się typowe usterki i taniej dobiera części zamienne.

Osoby zainteresowane zakupem używanego Audi zachęcamy do zaopatrzenia się nie tylko w czujnik grubości lakieru, ale również w podstawowy czytnik błędów OBD z wyświetlaczem (koszt 200-350 zł). Akurat te dla grupy Volkswagena działają bardzo dobrze i są intuicyjne w obsłudze.  

  • W Audi najlepsze są mocne diesle. Na zakup ładnego auta z Euro 6 potrzeba ok. 60 tys. zł

Czytaj także