Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q6 Sportbak e-tron, Audi A3 Sportback TFSI e

Nowe modele Audi: Q6 e-tron w wersji Sportback i zmodernizowane hybrydowe A3 Sportback TFSI e

fot. Audi

Nowe modele Audi: Q6 e-tron w wersji Sportback i zmodernizowane hybrydowe A3 Sportback TFSI e

Gama elektrycznych SUV-ów Audi właśnie się powiększyła o dynamiczniej stylizowaną odmianę Q6 e-trona, zaś hybryd plug-in – o A3, które „na prądzie” potrafi przejechać ponad 140 km.

Ten rok jest dla Audi wyjątkowo intensywny. Marka z Ingolstadt prezentuje nowość za nowością. Tym razem nie są one tak spektakularne, bo nie pokazano premierowych modeli, co nie znaczy, że debiutujące auta nie są ważne i interesujące.

Q6 e-tron dopiero niedawno weszło do sprzedaży, a teraz w jego gamie pojawia się druga, po klasycznym SUV-ie, wersja nadwoziowa, czyli Sportback. Z kolei w przypadku A3 postanowiono poprawić atrakcyjność hybrydowej odmiany typu plug-in, poprzez znaczne wydłużenie zasięgu w trybie elektrycznym. Oto najważniejsze informacje o tych dwóch nowych modelach Audi.

Audi Q6 Sportback e-tron

Odmiany Sportback, czyli z mocniej opadającą linią dachu cieszą się w przypadku Audi dużą popularnością, zatem nic dziwnego, że także w przypadku najnowszego elektrycznego modelu klasy średniej niemiecka marka zdecydowała się na jej wprowadzenie do oferty (debiut miał miejsce na salonie samochodowym w Paryżu).

Q6 Sportback jest od zwykłego Q6 niższe o 3,7 cm i ma 166,5 cm wysokości, a pojemność jego bagażnika wynosi 511 litrów (w Q6 to 526 l). Mniejsza wartość współczynnika oporu powietrza (0,26 zamiast 0,28) przekłada się na nieco lepszą wydajność energetyczną auta.

Q6 Sportback będzie oferowane w kliku wersjach. Do wyboru będą warianty z akumulatorami 83 i 100 kWh oraz z silnikami o mocy 252 KM (napęd tylny; 0-100 km/h w 7,0 s), 306 KM (napęd tylny; 0-100 km/h w 6,6 s), 387 KM (napęd 4x4; 0-100 km/h w 5,9 s) oraz 489 KM (napęd 4x4; wersja o nazwie SQ6 Sportback; ; 0-100 km/h w 4,3 s). Największy zasięg, jaki jest w stanie uzyskać Sportback Q6 to 656 km (wersja z tylnym napędem i dużą baterią).

audi-q6-sportback-e-tron-przod
Na zdjęciach widoczna jest topowa wersja SQ6 Sportback.
fot. Audi
audi-q6-sportback-e-tron-tyl
Linia dachu Q6 Sportbacka jest wyraźnie inna niż w Q6.
fot. Audi
audi-q6-sportback-e-tron-deska-rozdzielcza
Atrakcyjny design, świetne ekrany, przemyślana obsługa, ale – ku zaskoczeniu – nie wszystkie plastiki są tak wysokiej jakości, do jakiej przyzwyczaiło nas Audi.
Audi

Audi A3 Sportback TFSI e

Kompaktowe A3 wśród bogatej gamy wersji ma także zelektryfikowaną, czyli hybrydową typu plug-in. Właśnie ją poddano teraz modernizacji. W układzie napędowym zastosowano silniki benzynowy 1.5 turbo rozwijający 150 lub 177 KM (poprzednio 1.4 turbo), jednostkę elektryczną 116 KM, a także niemal dwukrotnie pojemniejszy niż poprzednio akumulator trakcyjny. Ma on teraz 19,7 kWh netto (25,7 kWh brutto), co pozwala na przejechanie w trybie elektrycznym do 143 km (wg WLTP). Co ważne, baterię można teraz także ładować prądem stałym na stacjach DC (standardowo podawana moc do 40 kWh, ale w idealnych warunkach może teoretycznie sięgnąć 50 kW). Skrzynia biegów to 6-stopniowe DSG, a napęd jest przedni.

Do wyboru przewidziano dwa warianty A3 TFSI e. Bazowy 40 TFSI e ma moc systemową 204 KM, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,4 s, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Z kolei odmiana 45 TFSI e ma systemowo 272 KM, do „setki” przyspiesza w 6,3 s i może się rozpędzić do 237 km/h. Prędkość maksymalna obu odmian podczas jazdy w trybie elektrycznym to 140 km/h.

audi-a3-sportback-tfsi-e-przod
Dzięki dużemu zasięgowi w trybie jazdy elektrycznej A3 TFSI e może w mieście z powodzeniem zastąpić auto typu BEV.
fot. Audi
audi-a3-sportback-tfsi-e-tyl
Zawieszenie A3 PHEV dostosowano no większej masy, wynikającej z zastosowania dodatkowych elektrycznych komponentów.
fot. Audi
audi-a3-sportback-tfsi-e-deska-rozdzielcza
Nie ma najmniejszych wątpliwości, że obsługa tradycyjnego panelu klimatyzacji w A3 jest wygodniejsza niż takiego na ekranie.
fot. Audi

Czytaj także