Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q6 e-tron – przód

Nowocześniejszego jeszcze nie było. Audi pokazało imponujące Q6 e-tron

Nowocześniejszego jeszcze nie było. Audi pokazało imponujące Q6 e-tron

Powstało, aby przyćmić wytwórców z Chin. Na każdym kroku imponuje nowoczesnością oraz poziomem dopracowania. Audi Q6 e-tron to pierwsze auto producenta z Ingolstadt oparte na zupełnie nowej platformie dla elektryków i zapowiedź prawdziwej ofensywny modelowej ze strony Niemców. 

Audi Q6 e-tron pod względem konstrukcyjnym stanowi bliźniaczy model z Porsche Macanem EV. Oba auta korzystają z tej samej, nowo opracowanej platformy PPE (Premium Platform Electric) z przypisanym jej komponentami. 

Q6 jest średniej wielkości SUV-em, który w rodzinie Audi zajmuje miejsce pomiędzy elektrycznymi Q4 i Q8. Auto mierzy 477,1 cm długości,199,3 cm szerokości oraz 164,8 cm wysokości. Rozstaw osi to godne uznania 289,9 cm. 

Audi Q6 e-tron (2)
Nowe Audi w gamie tego wytwórcy znajduje się pomiędzy Q4 i Q8. 
AUDI

Niemcy chwalą się, że ich najnowsze dziecko oferuje bardzo przestronne wnętrze oraz duży bagażnik. A raczej dwa. Przedni, czyli frunk, ma pojemność 64 l. Z kolei tylny dysponuje od 526 do 1529 l.

Audi Q6 e-tron – na początek dwie wersje

Nowy SUV Audi na początku trafi do sprzedaży w dwóch wariantach – jako Q6 i SQ6. Każdy z nich ma napęd na obie osie, co oznacza zastosowanie dwóch silników. Słabsza odmiana dysponuje maksymalną mocą 388 KM, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,9 s (z wykorzystaniem funkcji Launch Control). Prędkość maksymalna to 210 km/h. 

Mocniejsze SQ6 e-tron potrafi z siebie chwilowo wykrzesać 517 KM. Czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h w jego przypadku trwa 4,3 s. Maksymalnie pojedzie ono z prędkością 230 km/h. Niemcy chwalą się średnim zużyciem energii na niewygórowanym poziomie – od 17,5 do 18,4 kWh/100 km (17,0-19,4 kWh w słabszej wersji). 

Audi Q6 e-tron (8)
Według Niemców nowe Audi na drodze ma mieć dynamiczne usposobienie. 
AUDI

W niedalekiej przyszłości gama silnikowa ma zostać rozszerzona o kolejne dwa modele – tym razem tylnonapędowe. Jeden z nich ma być zorientowany na zapewnieniu jak najmniejszego zużycia energii i jak największego zasięgu. 

Audi Q6 e-tron, podobnie jak inne modele uterenowione tego wytwórcy, będzie oferowane również w wariancie Sportback. Czyli ze ściętym tyłem. 

Duży zasięg

Życiodajne elektrony nowe Audi ma czerpać z akumulatora litowo-jonowego składającego się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych. Jego nominalna pojemność to 100 kWh, natomiast użytkowa – 94,9 kWh. Przekłada się to na maksymalny zasięg sięgający 625 km (zgodnie z cyklem WLTP). 

Nowo opracowana platforma PPE wyróżnia się instalacją 800-woltową. Oznacza to nie tylko możliwość zastosowania cieńszego i lżejszego okablowania, ale również bardzo szybkie ładowanie. Pik mocy wynosi 270 kW, dzięki czemu w 10 minut można uzupełnić zasięg o 255 km

Audi Q6 e-tron (9)
Zasięg Q6 e-trona sięga 625 km. 
AUDI

Ładowanie od 10 do 80%, oczywiście z wykorzystaniem odpowiednio mocnego słupka, zajmuje 21 minut. Ładowarka pokładowa dysponuje mocą 11 kW, natomiast rekuperacja pozwala na odzyskiwanie z hamowania nawet 220 kW. 

Nowoczesne oświetlenie OLED

Nowe Audi Q6 e-tron wyróżnia się nie tylko pewną siebie sylwetką i zamkniętą osłoną chłodnicy Singleframe, ale również bardzo nowoczesnym oświetleniem. Z tyłu zastosowano cyfrowe lampy OLED drugiej generacji, wykorzystujące 360 segmentów świetlnych, które odświeżają się co 10 ms. 

Pozwalają one m.in. na komunikowanie się z innymi pojazdami. Przykład to choćby sytuacja, kiedy Audi wykryje, że inny pojazd niebezpiecznie zbliża się do jego tyłu – wtedy informuje o tym dodatkowymi sygnałami świetlnymi. Nowością są zaś komunikaty wyświetlane w razie wypadku lub awarii. 

Audi Q6 e-tron (4)
Tylne lampy OLED potrafią wysyłać sygnały ostrzegawcze w stronę innych pojazdów. 
AUDI

Przednie lampy OLED odpowiadają za oświetlenie matrycowe i razem z tylnymi oferują po 8 sygnatur świetlnych. Dzięki temu kierowca może w pewien sposób zindywidualizować wygląd swojego Audi Q6 e-trona. 

Z asystentem w formie awatara

W kabinie nowego SUV-a z Ingolstadt znalazł się przede wszystkim nowy wyświetlacz panoramiczny w technologii OLED. W jego skład wchodzą cyfrowe zegary o przekątnej 11,9 cali oraz 14,5-calowy ekran dotykowy. 

Ponadto przewidziano kolejny ekran po stronie pasażera (10,9”, możliwość m.in. oglądana filmów) i rozbudowany head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości.

Audi Q6 e-tron (14)
Kokpit Q6 e-trona zawiera zupełnie nowe ekrany. Na centralnym pojawił się awatar asystenta głosowego.
AUDI

Co istotne, system multimedialny Audi Q6 e-tron oparto na platformie Android Automotive, co przynosi szereg korzyści. Najważniejsza z nich to dostępność środowiska Google na centralnym ekranie, dzięki czemu, aby np. słuchać muzyki za pomocą aplikacji Spotify, nie trzeba podłączać smartfona. Możliwe jest również ściągnięcie i zainstalowanie nowych aplikacji ze sklepu Google Play. 

Kolejna nowość to asystent głosowy w formie awatara na centralnym ekranie. Audi chwali się, że rozpoznane on ponad 800 komend i za jego pomocą można sterować nie tylko multimediami, ale i różnymi funkcjami samochodu. 

Audi Q6 e-tron (15)
Rozbudowany ekran head-up z imponującą rozszerzoną rzeczywistością. 
AUDI

W kabinie Audi Q6 e-tron znalazły się m.in. materiały z recyklingu oraz rozbudowane oświetlenie nastrojowe w postaci listwy ciągnącej się przez całą szerokość kokpitu.

Wsparcie dla kierowcy 

Nowe Audi Q6 e-tron, jak na nowoczesny samochód przystało, zapewnia liczne systemy wsparcia. Seryjnie oferuje asystenta parkowania tyłem, tempomat, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, asystenta pokolizyjnego oraz system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy i senności. 

Nowością jest adaptacyjny asystent jazdy plus, który pomaga nie tylko w przyspieszaniu oraz utrzymywaniu auta na pasie ruchu i w zaprogramowanej odległości do innych pojazdów. Na podstawie zebranych danych m.in. z czujników radarowych, kamery i czujników ultradźwiękowych tworzy on wirtualną trasę, aby jak najbezpieczniej prowadzić auto po drodze. 

Ceny audi Q6 e-trona w Niemczech startują z poziomu 74 700 euro (ok 322 000 zł). Wariant SQ6 e-tron wyceniono na 93 800 euro (ok. 405 000 zł). 

Czytaj także