Powstało, aby przyćmić wytwórców z Chin. Na każdym kroku imponuje nowoczesnością oraz poziomem dopracowania. Audi Q6 e-tron to pierwsze auto producenta z Ingolstadt oparte na zupełnie nowej platformie dla elektryków i zapowiedź prawdziwej ofensywny modelowej ze strony Niemców.
Audi Q6 e-tron pod względem konstrukcyjnym stanowi bliźniaczy model z Porsche Macanem EV. Oba auta korzystają z tej samej, nowo opracowanej platformy PPE (Premium Platform Electric) z przypisanym jej komponentami.
Q6 jest średniej wielkości SUV-em, który w rodzinie Audi zajmuje miejsce pomiędzy elektrycznymi Q4 i Q8. Auto mierzy 477,1 cm długości,199,3 cm szerokości oraz 164,8 cm wysokości. Rozstaw osi to godne uznania 289,9 cm.
Niemcy chwalą się, że ich najnowsze dziecko oferuje bardzo przestronne wnętrze oraz duży bagażnik. A raczej dwa. Przedni, czyli frunk, ma pojemność 64 l. Z kolei tylny dysponuje od 526 do 1529 l.
Nowy SUV Audi na początku trafi do sprzedaży w dwóch wariantach – jako Q6 i SQ6. Każdy z nich ma napęd na obie osie, co oznacza zastosowanie dwóch silników. Słabsza odmiana dysponuje maksymalną mocą 388 KM, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,9 s (z wykorzystaniem funkcji Launch Control). Prędkość maksymalna to 210 km/h.
Mocniejsze SQ6 e-tron potrafi z siebie chwilowo wykrzesać 517 KM. Czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h w jego przypadku trwa 4,3 s. Maksymalnie pojedzie ono z prędkością 230 km/h. Niemcy chwalą się średnim zużyciem energii na niewygórowanym poziomie – od 17,5 do 18,4 kWh/100 km (17,0-19,4 kWh w słabszej wersji).
W niedalekiej przyszłości gama silnikowa ma zostać rozszerzona o kolejne dwa modele – tym razem tylnonapędowe. Jeden z nich ma być zorientowany na zapewnieniu jak najmniejszego zużycia energii i jak największego zasięgu.
Audi Q6 e-tron, podobnie jak inne modele uterenowione tego wytwórcy, będzie oferowane również w wariancie Sportback. Czyli ze ściętym tyłem.
Życiodajne elektrony nowe Audi ma czerpać z akumulatora litowo-jonowego składającego się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych. Jego nominalna pojemność to 100 kWh, natomiast użytkowa – 94,9 kWh. Przekłada się to na maksymalny zasięg sięgający 625 km (zgodnie z cyklem WLTP).
Nowo opracowana platforma PPE wyróżnia się instalacją 800-woltową. Oznacza to nie tylko możliwość zastosowania cieńszego i lżejszego okablowania, ale również bardzo szybkie ładowanie. Pik mocy wynosi 270 kW, dzięki czemu w 10 minut można uzupełnić zasięg o 255 km.
Ładowanie od 10 do 80%, oczywiście z wykorzystaniem odpowiednio mocnego słupka, zajmuje 21 minut. Ładowarka pokładowa dysponuje mocą 11 kW, natomiast rekuperacja pozwala na odzyskiwanie z hamowania nawet 220 kW.
Nowe Audi Q6 e-tron wyróżnia się nie tylko pewną siebie sylwetką i zamkniętą osłoną chłodnicy Singleframe, ale również bardzo nowoczesnym oświetleniem. Z tyłu zastosowano cyfrowe lampy OLED drugiej generacji, wykorzystujące 360 segmentów świetlnych, które odświeżają się co 10 ms.
Pozwalają one m.in. na komunikowanie się z innymi pojazdami. Przykład to choćby sytuacja, kiedy Audi wykryje, że inny pojazd niebezpiecznie zbliża się do jego tyłu – wtedy informuje o tym dodatkowymi sygnałami świetlnymi. Nowością są zaś komunikaty wyświetlane w razie wypadku lub awarii.
Przednie lampy OLED odpowiadają za oświetlenie matrycowe i razem z tylnymi oferują po 8 sygnatur świetlnych. Dzięki temu kierowca może w pewien sposób zindywidualizować wygląd swojego Audi Q6 e-trona.
W kabinie nowego SUV-a z Ingolstadt znalazł się przede wszystkim nowy wyświetlacz panoramiczny w technologii OLED. W jego skład wchodzą cyfrowe zegary o przekątnej 11,9 cali oraz 14,5-calowy ekran dotykowy.
Ponadto przewidziano kolejny ekran po stronie pasażera (10,9”, możliwość m.in. oglądana filmów) i rozbudowany head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości.
Co istotne, system multimedialny Audi Q6 e-tron oparto na platformie Android Automotive, co przynosi szereg korzyści. Najważniejsza z nich to dostępność środowiska Google na centralnym ekranie, dzięki czemu, aby np. słuchać muzyki za pomocą aplikacji Spotify, nie trzeba podłączać smartfona. Możliwe jest również ściągnięcie i zainstalowanie nowych aplikacji ze sklepu Google Play.
Kolejna nowość to asystent głosowy w formie awatara na centralnym ekranie. Audi chwali się, że rozpoznane on ponad 800 komend i za jego pomocą można sterować nie tylko multimediami, ale i różnymi funkcjami samochodu.
W kabinie Audi Q6 e-tron znalazły się m.in. materiały z recyklingu oraz rozbudowane oświetlenie nastrojowe w postaci listwy ciągnącej się przez całą szerokość kokpitu.
Nowe Audi Q6 e-tron, jak na nowoczesny samochód przystało, zapewnia liczne systemy wsparcia. Seryjnie oferuje asystenta parkowania tyłem, tempomat, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, asystenta pokolizyjnego oraz system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy i senności.
Nowością jest adaptacyjny asystent jazdy plus, który pomaga nie tylko w przyspieszaniu oraz utrzymywaniu auta na pasie ruchu i w zaprogramowanej odległości do innych pojazdów. Na podstawie zebranych danych m.in. z czujników radarowych, kamery i czujników ultradźwiękowych tworzy on wirtualną trasę, aby jak najbezpieczniej prowadzić auto po drodze.
Ceny audi Q6 e-trona w Niemczech startują z poziomu 74 700 euro (ok 322 000 zł). Wariant SQ6 e-tron wyceniono na 93 800 euro (ok. 405 000 zł).