Audi zaprezentowało swoje najmniejsze elektryczne SUV-y. Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron mają wersje o mocy 170, 204 i 299 KM.
Q4 od razu debiutuje w dwóch odmianach: jako klasyczny SUV oraz jako SUV stylizowany na coupe, czyli Sportback. Q4 to samochody klasy kompaktowej, choć wyraźnie przerastają swoje tradycyjne napędzane odpowiedniki, czyli Q3 i Q3 Sportbacka. Q4 mają bowiem 459 cm długości, a Q3 – 448 cm. Także pod względem rozstawu osi różnica na korzyść Q4 jest znaczna – 276 do 268 cm.
Q4, podobnie jak już kilka modeli koncernu Volkswagena (m.in. VW ID.4 i Skoda Enyaq iV), zostało zbudowane na modularnej płycie podłogowej MEB, przeznaczonej wyłącznie dla „elektryków”.
Audi obiecuje, że nowe modele są wyjątkowo przestronne, na poziomie SUV-ów klasy wyższej. Na pewno pod względem możliwości ładunkowych nie ma na co narzekać – Q4 e-tron pomieści od 520 do 1490 l, a Sportback od 535 do 1460 l.
Ciekawostką jest, że do stworzenia jednej z tapicerek w Q4 wykorzystywany jest poliester pochodzący z przetworzonych plastikowych butelek (na jedno siedzenie zużywa się około 26 1,5-litrowych).
W gamie znajdą się trzy wersje. Oto ich najważniejsze parametry:
Do ładowania mniejszej baterii można korzystać z urządzeń o maksymalnej mocy 100 kW, natomiast w przypadku pojemniejszego akumulatora – 125 kW. W tym drugim przypadku uzupełnienie energii od 5 do 89% zajmuje około 40 minut. Po około 10 minutach ładowania zasięg wzrasta o ok. 130 km.
Wśród opcjonalnego wyposażenia przewidziano pompę ciepła wspomagającą klimatyzację i ograniczającą zmniejszenie zasięgu, gdy ta ostatnia jest używana. Q4 mogą też mieć hak i holować przyczepy o masie do 1000 kg (wersje 4x2) lub 1200 kg (4x4).
Oba modele poza standardowym zawieszeniem mogą być wyposażone w sportowe, obniżone o 15 mm albo wariant z adaptacyjnymi amortyzatorami. Felgi mają rozmiary od 19 do 21 cali. Co ciekawe, wszystkie warianty silnikowe otrzymały opony o mieszanym rozmiarze: z przodu ich szerokość to 235 mm, a z tyłu 255 mm.
Przednie hamulce są tarczowe, wentylowane, natomiast tylne – bębnowe (w pojeździe elektrycznym na co dzień tylne hamulce są rzadko używane, bo spowalnianie wspomaga silnik, a zastosowanie bębnów zmniejsza ryzyko korozji hamulców).
Audi Q4 e-tron trafi do sprzedaży w Polsce 22 kwietnia (w salonach będzie dostępne od czerwca), natomiast wersja Sportback – 17 czerwca (w salonach pojawi się w drugiej połowie roku).