Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q4 e-tron

W dwóch wariantach – Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron

W dwóch wariantach – Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron

Audi zaprezentowało swoje najmniejsze elektryczne SUV-y. Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron mają wersje o mocy 170, 204 i 299 KM.

Q4 od razu debiutuje w dwóch odmianach: jako klasyczny SUV oraz jako SUV stylizowany na coupe, czyli Sportback. Q4 to samochody klasy kompaktowej, choć wyraźnie przerastają swoje tradycyjne napędzane odpowiedniki, czyli Q3 i Q3 Sportbacka. Q4 mają bowiem 459 cm długości, a Q3 – 448 cm. Także pod względem rozstawu osi różnica na korzyść Q4 jest znaczna – 276 do 268 cm.

Q4, podobnie jak już kilka modeli koncernu Volkswagena (m.in. VW ID.4 i Skoda Enyaq iV), zostało zbudowane na modularnej płycie podłogowej MEB, przeznaczonej wyłącznie dla „elektryków”.

Audi obiecuje, że nowe modele są wyjątkowo przestronne, na poziomie SUV-ów klasy wyższej. Na pewno pod względem możliwości ładunkowych nie ma na co narzekać – Q4 e-tron pomieści od 520 do 1490 l, a Sportback od 535 do 1460 l.

Ciekawostką jest, że do stworzenia jednej z tapicerek w Q4 wykorzystywany jest poliester pochodzący z przetworzonych plastikowych butelek (na jedno siedzenie zużywa się około 26 1,5-litrowych).

W gamie znajdą się trzy wersje. Oto ich najważniejsze parametry:

  • 35 e-tron: jeden silnik 170 KM, 310 Nm, napęd na tylne koła, akumulator 55 kWh (52 kWh netto), prędkość maksymalna 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 9,0 s, zasięg 341 km (Sportback 349 km)
  • 40 e-tron: jeden silnik 204 KM, 310 Nm, napęd na tylne koła, akumulator 82 kWh (77 kWh netto), prędkość maksymalna 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 8,5 s, zasięg 520 km
  • 50 e-tron quattro: dwa silniki rozwijające łącznie 299 KM, 460 Nm, napęd na cztery koła, akumulator 82 kWh (77 kWh netto), prędkość maksymalna 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 6,2 s, zasięg 488 km (Sportback 497 km)

Do ładowania mniejszej baterii można korzystać z urządzeń o maksymalnej mocy 100 kW, natomiast w przypadku pojemniejszego akumulatora – 125 kW. W tym drugim przypadku uzupełnienie energii od 5 do 89% zajmuje około 40 minut. Po około 10 minutach ładowania zasięg wzrasta o ok. 130 km.

Wśród opcjonalnego wyposażenia przewidziano pompę ciepła wspomagającą klimatyzację i ograniczającą zmniejszenie zasięgu, gdy ta ostatnia jest używana. Q4 mogą też mieć hak i holować przyczepy o masie do 1000 kg (wersje 4x2) lub 1200 kg (4x4).

Oba modele poza standardowym zawieszeniem mogą być wyposażone w sportowe, obniżone o 15 mm albo wariant z adaptacyjnymi amortyzatorami. Felgi mają rozmiary od 19 do 21 cali. Co ciekawe, wszystkie warianty silnikowe otrzymały opony o mieszanym rozmiarze: z przodu ich szerokość to 235 mm, a z tyłu 255 mm.

Przednie hamulce są tarczowe, wentylowane, natomiast tylne – bębnowe (w pojeździe elektrycznym na co dzień tylne hamulce są rzadko używane, bo spowalnianie wspomaga silnik, a zastosowanie bębnów zmniejsza ryzyko korozji hamulców).

Audi Q4 e-tron trafi do sprzedaży w Polsce 22 kwietnia (w salonach będzie dostępne od czerwca), natomiast wersja Sportback – 17 czerwca (w salonach pojawi się w drugiej połowie roku).

A211721_large
Q4 e-tron to samochód kompaktowy, ale mierzy niemal 4,6 m.
Audi
A211729_large
Minimalny rozmiar felg to 19 cali.
Audi
A211704_large
Q4 Sportback ma dużo mocniej opadającą linię dachu.
Audi
A211705_large
Q4 Sportback ma 161,4 cm wysokości, natomiast Q4 jest nieco wyższe – mierzy 163,2 cm. 
Audi
A212073_large
W zależności od wersji dotykowy ekran systemu multimedialnego MMI ma 10,1 lub 11,6 cala. Kokpit jest cyfrowy (10,25 cala).  
Audi
A211106_large
Bagażnik w Q4 ma 520 l, a w Q4 Sportbacku 535 l.
Audi
A211955_large
Q4 powstały na platformie MEB. Baterie umieszczono płasko w podłodze. Do wyboru są warianty z silnikiem z tyłu, lub z jednym z tyłu i jednym z przodu (napęd 4x4; na rys.).
Audi

Czytaj także