Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A3 Sportback 45 TFSI e

Kolejny kompakt z „wtyczką” – Audi A3 Sportback 45 TFSI e

Kolejny kompakt z „wtyczką” – Audi A3 Sportback 45 TFSI e

Audi zaprezentowało drugą wersję hybrydową modelu A3, tym razem mocniejszą (245 KM).

Niemiecka firma szybko rozwija ofertę hybrydowych modeli. Wcześniej pokazano już A3 Sportback 40 TFSI e, a teraz dołącza do niego A3 Sportback 45 TFSI e. W obu przednionapędowych wariantach wykorzystano turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.4 TSI (150 KM, 250 Nm),  silnik elektryczny (109 KM, 330 Nm) i 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową.

W A3 40 TFSI e parametry układu hybrydowego wynoszą 204 KM i 350 Nm, natomiast w 45 TFSI e elektronika sterująca umożliwia uzyskanie 245 KM i 400 Nm. Jak to przekłada się na osiągi? Słabsza odmiana rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 s i uzyskuje 227 km/h, natomiast w mocniejszej dane te wynoszą, odpowiednio, 6,8 i 232. Obie mogą jechać „na prądzie” z maksymalną prędkością 140 km/h. Takie same są także akumulatory – mają sporą pojemność 13 kWh, a ich ładowanie z domowego gniazdka zajmuje około pięciu godzin. Teoretyczny zasięg w trybie jazdy elektrycznej wynosi 67 km (40 TFSI e) lub 63 km (45 TFSI e).

Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów jazdy: całkowicie elektryczny, hybrydowy, zachowania energii w akumulatorze oraz doładowywania akumulatora. Minusem hybryd plug-in w porównaniu ze zwykłymi „A-trójkami” jest mniejszy aż o 100 litrów bagażnik (ma 280 l).
Wyróżnikami wersji 45 TFSI e są m.in. czarny pakiet stylizacyjny z błyszczącym wykończeniem niektórych elementów (m.in. grilla), większe hamulce z czerwonymi zaciskami, 17-calowe felgi czy seryjne sportowe siedzenie i przyciemnione szyby.

Jak to zwykle w koncernie Volkswagena bywa, hybrydowe A3 mają swoje odpowiedniki w gamach pozostałych popularnych marek. Są to: Seat Leon 1.4 eHybrid (204 KM) i Cupra Leon (245 KM), Skoda Octavia 1.4 TSI iV Plug-In Hybrid (204 KM) i Octavia RS iV (245 KM) oraz Volkswagen Golf 1.4 eHybrid (204 KM) i GTE (245 KM).
Na koniec warto przypomnieć, z jakich modeli obecnie składa się gama hybryd plug-in Audi:

  • A3 Sportback 40/45 TFSI e (204, 245 KM)
  • A6 50/55 TFSI e quattro (299, 367 KM)
  • A7 Sportback 50/55 TFSI e quattro (299, 367 KM)
  • A8 60 TFSI e quattro (449 KM)
  • Q5 50/55 TFSI e quattro (299, 367 KM)
  • Q7 55 TFSI e quattro (381 KM)
  • Q8 55/60 TFSI e quattro (381, 462 KM)
A208936_large
A3 Sportback 45 TFSI e ma seryjnie czerwone zaciski hamulcowe.
A208940_large
Słabszą odmianę hybrydową (40 TFSI e) wyposażono standardowo w 16-calowe felgi, a mocniejszą (45 TFSI e) – w o cal większe.

A208939_large

A208943_large
Gniazdo do ładowania baterii umieszczono na lewym przednim błotniku.
A208946_large
Kabina A3 przekonuje bardzo dobrą jakością. Panel klimatyzacji jest wygodniejszy w obsłudze niż np. w A6 czy A7 (poprzez ekran). 
A208948_large
Na cyfrowych wskaźnikach wyświetlany jest m.in. zasięg na paliwie i prądzie, a także wizualizowany przepływ energii w układzie hybrydowym.

Czytaj także