Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi RS 6 Avant GT przód

Wspaniała limitowana wersja sportowego kombi Audi – RS 6 Avant GT

Audi

Wspaniała limitowana wersja sportowego kombi Audi – RS 6 Avant GT

Nowa edycja specjalna Audi RS 6 czerpie inspiracje z prototypu z 2020 r. oraz wyścigowego Audi 90 quattro IMSA GTO. Cechuje się niezwykłą stylizacją oraz zmodernizowanym układem jezdnym. Powstanie tylko 660 sztuk.

Już „zwykłe” Audi RS 6 Avant to samochód wyjątkowy, a taka edycja jak GT, to prawdziwa gratka dla miłośników "superkombi". Limitowana seria RS 6 GT nawiązuje do prototypu, który w 2020 r. stworzyła grupa praktykantów, którzy w Audi szkolili się m.in. w zawodach mechaników i lakierników. A oba wspomniane auta sposobem malowania odwołują się z kolei do wyczynowego Audi 90 quattro IMSA GTO, które brało udział w amerykańskiej serii wyścigów IMSA.

Wyjątkowa stylizacja

W porównaniu z pozostałymi odmianami – RS 6 i RS 6 performance – wersja GT ma m.in. zmodyfikowany przód, maskę oraz błotniki (z dodatkowymi wylotami powietrza) wykonane z włókien węglowych, zmienione nakładki progowe i dyfuzor w tylnym zderzaku oraz masywny spojler na pokrywie bagażnika (w zasadzie identyczny z tym w prototypie z 2020 r.). Po raz pierwszy w historii serii RS 6 GT nie ma za to relingów dachowych. Ozdobne naklejki mogą być wykonane w dwóch wersjach kolorystycznych (w których czarne i szare elementy różnią się odcieniami), a sam samochód będzie dostępny z lakierami czarnym, białym, dwóch szarych oraz brązowym (felgi: białe lub czarne matowe albo błyszczące).

Kabinę wykończono w kolorze czarnym z czerwonymi i miedzianymi akcentami, a na siedzeniach znalazły się emblematy RS 6 GT. Każdy egzemplarz otrzyma też plakietkę z numerem od 1 do 660.

Perfekcyjne rozwiązania techniczne

Audi RS 6 Avant GT jest napędzane benzynowym silnikiem 4.0 V8 TFSI rozwijającym, tak jak w odmianie performance, 630 KM i 850 Nm, połączonym z 8-biegową przekładnią automatyczną (zoptymalizowano czasy przełączania poszczególnych przełożeń).

Napęd rozdzielany jest pomiędzy osiami przez najnowszej generacji centralny mechanizm różnicowy. Proporcje wynoszą standardowo 40:60 (przód/tył), ale są zmienne: na przednią oś może trafić maksymalnie 70% momentu obrotowego, zaś na tylną – 85%. Ponadto zastosowano tutaj tylny mechanizm różnicowy (quattro sport differential) o zmienionej charakterystyce pracy. RS 6 Avant GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 s – 0,1 s lepiej od RS 6 Avant performance i o 0,3 od standardowego RS 6 Avanta. Prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.

RS 6 Avant GT jako pierwszy, i jedyny, model w tej serii otrzymał gwintowane zawieszenie. Standardowo jest ono niższe od tego w RS 6 Avancie o 10 mm, pozwala jednak na regulację wysokości. Można także zmieniać charakterystykę tłumienia i odbicia. Ponadto zastosowano inne stabilizatory – z przodu są one sztywniejsze o 30%, zaś z tyłu o 80%.

Opcjonalnie można zamówić RS 6 Avanta GT z zawieszeniem RS sport suspension plus z adaptacyjnymi amortyzatorami lub adaptacyjny układ pneumatyczny. Seryjnym wyposażeniem są ceramiczne hamulce oraz 22-calowe obręcze z oponami Continental Sport Contact 7 o rozmiarze 285/30.

Co ciekawe, RS 6 Avant GT nie powstaje w całości (tak jak inne wersje RS 6) w fabryce w Neckarsulm. Po złożeniu karoserii i lakierowaniu auto trafia na montaż do zakładu w Bollinger Hofe, w którym są też składane Audi R8 oraz Audi e-tron GT quattro i RS e-tron GT.

Audi-RS-6-Avant-GT-przod
Audi RS 6 Avant GT ma wyraźnie przeprojektowany przód, m.in. z większymi wlotami powietrza. Inne niż w „zwykłym” RS 6 Avant są też maska i przednie błotniki.
Audi
Audi-RS-6-Avant-GT-bok
Na progach pojawiły się specjalne nakładki, a obudowy lusterek wykonano z karbonu.
Audi
Audi-RS-6-Avant-GT-tyl
Z tyłu najbardziej wyróżnia się duży dachowy spojler.
Audi
Audi-RS-6-Avant-GT-kolo
Obręcze mają rozmiar aż 22 cali. Opony to Continental Sport Contact 7 w rozmiarze 285/30. Hamulce są ceramiczne.
Audi
Audi-RS-6-Avant-GT-deska-rozdzielcza
Duża część tapicerki jest wykonana z mikrofibry.
Audi
Audi-RS-6-Avant-GT-przekroj
RS 6 Avant GT otrzymał m.in. regulowane gwintowane zawieszenie.
Audi
Audi-RS-6 GTO-concept-przod
Prototyp, który w 2020 r. stworzyła w ciągu sześciu miesięcy grupa praktykantów Audi był inspiracją dla seryjnego RS 6 Avanta GT.
Audi
Audi-90-quattro-IMSA-GTO-przod
Malowanie RS 6 Avanta GT nawiązuje do tego wyścigowego Audi 90 quattro IMSA GTO.
Audi

Czytaj także