Kompaktowe sedany, niegdyś popularne, są teraz rzadkością. Szczególnie gdy pod maską mają silnik wysokoprężny. W teście poddane niedawno liftingowi Audi A3 Limousine ze 150-konnym dieslem.
Klasa kompaktowa to nadal jeden z ważniejszych segmentów aut w Europie, ale przeważają w nim hatchbacki i praktyczne odmiany kombi. Wersje czterodrzwiowe są oferowane sporadycznie. Co ciekawe, nadal ma je w gamie wielka niemiecka trójka marek premium: Audi, BMW i Mercedes.
Do testu trafiło Audi A3 2.0 TDI po niedawnym face liftingu (m.in. lekko przeprojektowany przód i tył oraz niewielkie zmiany w kabinie), w wariancie S line.
A3 sedan, nazywane Limousine, cechuje się dynamiczną linią nadwozia, z krótką pokrywą bagażnika. Jego pojemność to spore 425 litrów, ale w jej wygodnym wykorzystaniu przeszkadzają niezbyt duży otwór ładunkowy oraz zabierające sporo miejsca zawiasy. Oparcia kanapy są dzielone, ale po ich złożeniu niestety powstaje spory próg. Jeśli komuś zależy na większej funkcjonalności, lepiej jednak zrobi, wybierając hatchbacka.
Z przodu w A3 siedzi się bardzo wygodnie (szczególnie gdy auto wyposażono w świetnie opcjonalne sportowe siedzenia), a miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu wysokie osoby będą się uskarżać na niezbyt dużą ilość miejsca na kolana. Wykonanie stoi na wysokim poziomie, a obsługa jest prosta (m.in. dzięki analogowemu panelowi klimatyzacji). Cyfrowe wskaźniki są czytelne, dają różne możliwości prezentacji danych, a ekran systemu multimedialnego jest wysokiej jakości.
W A3 po ostatniej modernizacji w menu systemu multimedialnego można ustawiać to, jaki wzór będą mieć diodowe światła do jazdy dziennej. / Kacper Szczepański/Motor
Testowe A3 wyposażono w mocniejszą wersję turbodiesla 2.0 TDI, seryjnie połączoną z szybką i łagodnie działającą siedmiobiegową przekładnią S tronic (bazowa ma 116 KM i do pary 6-biegowy „manual”). 150 KM i 360 Nm to parametry w zupełności wystarczające dla tego kompaktowego samochodu.
Dane techniczne i ceny | Audi A3 Limousine 35 TDI S tronic S line |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM/3000 |
Maksymalny moment obrotowy | 360 Nm/1600 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 450/182/139 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Średnica zawracania | 12,4 m |
Masa/ładowność | 1410/550 kg |
Masa przyczepy | 1800 kg |
Pojemność bagażnika | 425 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Opony | 205/55 R16 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 232 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,8-5,2 l/100 km |
Zasięg | 1040 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 159 200 zł |
Cena wersji testowanej | 169 300 zł |
Jednostka pracuje płynnie i kulturalnie, ochoczo zabierając się do pracy już od niskich obrotów. Dynamika w całym zakresie obrotów jest naprawdę dobra, także przy wyższych, autostradowych prędkościach. W ruchu miejskim przeszkadza tylko niezbyt szybko działający system start-stop – na uruchomienie silnika trzeba czekać denerwującą chwilę. Szkoda zatem, że w ramach modernizacji nie wyposażono jednostki 2.0 TDI w układ miękkiej hybrydy, który wyeliminowałby wskazaną wyżej cechę.
Dużym plusem diesla jest oczywiście niskie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście zużycie oscyluje w okolicach 5,5 l/100 km, zaś w trakcie spokojnej jazdy w trasie spada do ok. 4 litrów. Na autostradzie, przy 140 km/h spalanie wynosi zaś ok. 5 l/100 km. Dzięki 50-litrowemu zbiornikowi paliwa zasięg wynosi ponad 1000 km.
Dane testowe | Audi A3 Limousine 35 TDI S tronic S line |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 11,7 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,6 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,1 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 5,5/4,0/4,8 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 1040 km |
Testowe A3 ma opcjonalne usportowione zwieszenie (można wybrać także adaptacyjne) oraz 18-calowe felgi z oponami 225/40. W efekcie auto prowadzi się bardzo zwinnie i pewnie, a układ kierowniczy zapewnia odpowiednią precyzję. Komfort jazdy także jest całkiem dobry, jedynie na większych wybojach wyraźnie odczuwa się mocniejsze wstrząsy.
Dla kogoś, kto dużo podróżuje, Audi A3 ze 150-konnym 2.0 TDI to optymalny wybór. Szkoda tylko, że nie ma wsparcia MHEV.