Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nowe Audi A5

Żegnamy A4, witamy Audi A5. Nie będzie już sedana, ale pozostanie silnik Diesla

Audi

Żegnamy A4, witamy Audi A5. Nie będzie już sedana, ale pozostanie silnik Diesla

Po 30 latach na rynku Niemcy odsyłają A4 do lamusa. Teraz jego miejsce zajmie… Audi A5. Znika też tym samym wersja sedan. Ile trzeba zapłacić za to auto?

Audi A4 zadebiutowało w 1994 roku, jako następca modelu 80. Do tej pory powstało 5. generacji popularnej „A-czwórki”. Ostatnia trwała na rynku przez długie 9 lat. 

Jej następca już nie będzie nosił nazwy A4. Nadal jednak pozostanie modelem klasy średniej. Zmiana oznaczenia wiąże się po prostu z porządkami u Audi. Liczby parzyste będą zarezerwowane wyłącznie dla aut elektrycznych, z kolei nieparzyste – dla spalinowych. 

Wariant Limousine już nie jest sedanem

Nowe Audi A5 debiutuje od razu jako limuzyna oraz kombi. Pierwszy wariant zastępuje dwa modele. Czyli czterodrzwiowe A4 oraz A5 Sportbacka. Co ciekawe, następca „A-czwórki” nie jest już sedanem, lecz bardziej uniwersalnym liftbackiem. Dysponuje więc pokrywą bagażnika unoszoną razem z szybą. 

2025 Audi A5 (20)
Audi A5 debiutuje od razu w dwóch wariantach nadwozia. 
 AUDI

Względem poprzednika, nowe Audi A5 to auto bardziej postawne. Na długość mierzy 483 cm, czyli o 6,7 cm więcej niż A4. Szerokość jego nadwozia wynosi 186 cm (o 1,3 cm więcej), natomiast rozstaw osi „urósł” aż o 6,8 cm – do 290 cm. 

Niemcy obiecują, że ich najnowszy model ma oferować znacznie przestronniejszą kabinę niż do tej pory. Szczególnie w drugim rzędzie siedzeń. Pojemności bagażnika A5 na razie nie poznaliśmy. 

Wiadomo za to, że to auto powstało na zupełnie nowej architekturze konstrukcyjnej, oznaczonej jako PPC (Premium Platform Combustion). A więc platformie premium dla aut spalinowych. Z zewnątrz A5 wyróżnia się nie tylko nowocześniejszą sylwetką, lecz również nieco innymi proporcjami i bardziej obłymi liniami. 

2025 Audi A5 (4)
Znacznie większy niż dotychczas rozstaw osi ma zagwarantować większą przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń niż w Audi A4. 
AUDI

Z tyłu, niezależnie od wariantu nadwozia, zastosowano oświetlenie OLED, oferujące kilka różnych sygnatur świetlnych do wyboru. Z kolei ze zderzaków zniknęły udawane wydechy, co jest odpowiedzią Audi na krytykę ze strony klientów. 

Kokpit jak z Q6 e-trona

Wewnątrz zupełnie nowe Audi A5 pełnymi garściami czerpie z rozwiązań zastosowanych w elektrycznym SUV-ie Q6 e-tron. W kokpicie mamy więc do czynienia z dwoma zakrzywionymi ekranami, zamontowanymi pod jednym panelem.

Cyfrowe zegary mają przekątną 11,9”, natomiast wyświetlacz systemu multimedialnego – 14, 5”. Oparto go na platformie Android Automotive, zapewniającej m.in. bezpośredni dostęp do środowiska Google, w tym do nawigacji. Poza tym system informacyjno-rozrywkowy Audi A5 oferuje asystenta głosowego, wykorzystującego sztuczną inteligencję

2025 Audi A5 (24)
Kokpit jest zdominowany przez dwa ekrany. Trzeci, po stronie pasażera, należy do wyposażenia opcjonalnego. 
AUDI

W desce rozdzielczej przedstawiciela klasy średniej z Inoglstadt mogą znaleźć się jeszcze dwa ekrany. Pierwszy, o przekątnej 10,9”, jest przeznaczony dla pasażera. Z kolei drugi to rozbudowany wyświetlacz head-up, zapewniający m.in. możliwość sterowania różnymi funkcjami tego auta.

Nowe Audi A5 – co pod maską? 

Podstawowy wariant nowego Audi A5 pomiędzy przednimi kołami otrzyma silnik 2.0 TFSI o mocy 150 lub 204 KM. Współpracuje on z dwustopniową przekładnią S tronic, a w mocniejszym wydaniu przekazuje moment obrotowy do kół obu osi. 

Fanów silników wysokoprężnych z pewnością ucieszy obecność jednostki 2.0 TDI, która również rozwija 204 KM. W przeciwieństwie do 2.0 TFSI, w jej przypadku standardem jest nowo opracowany układ miękkiej hybrydy MHEV plus. 

2025 Audi A5 (6)
Audi A5 może być napędzane m.in. przez 2-litrowego turbodiesla. 
AUDI

Zapewnia on zastrzyk dodatkowych 24 KM, odzyskuje energię z hamowania oraz umożliwia manewrowanie i parkowanie samochodu, choć w ograniczonym zakresie. Silnik 2.0 TDI również do pary ma automatyczną przekładnię dwusprzęgłową i napęd na przednie lub cztery koła. 

Nowe Audi A5 zadebiutowało również w usportowionych wariantach S. W obu za wprawianie w ruch odpowiada 6-cylindrowy silnik 3.0 TFSI, który wytwarza 367 KM. Korzysta on m.in. z układu miękkiej hybrydy oraz turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek. 

Audi S5 silnik
Silnik Audi S5 wyciska z siebie 367 KM. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 4,5 s. 
AUDI

Standardowo moment obrotowy jest tutaj przekazywany do kół obu osi. Przy tylnych znalazł się sportowy mechanizm różnicowy

Audi zapowiada również premierę wariantów hybrydowych plug-in. Na szczegóły na ich temat trzeba jednak poczekać. 

Nowe Audi A5 – jak cena?

Przedsprzedaż nowego Audi A5 nastąpi jeszcze latem tego roku. Z kolei do salonów auto zawita w listopadzie. Cena? W Niemczech za podstawowy wariant tego modelu trzeba zapłacić 45 200 euro, czyli około 192 600 zł. 

150-konne Audi A4 35 TFSI S tronic obecnie kosztuje od 165 700 zł. Z kolei u naszych zachodnich sąsiadów za takie samo auto trzeba zapłacić równowartość około 178 100 zł. 

Czytaj także