Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Rasowe auta z silnikami wysokoprężnymi

Sportowe diesle – przegląd modeli, ceny, wady, zalety

Na rynku wtórnym nie brakuje rasowo wyglądających i dynamicznych modeli, które kryją pod maską silnik wysokoprężny. Na które auta warto zwrócić uwagę?

Rudolf Diesel marzył o stworzeniu wydajnego silnika do zastosowań przemysłowych. Żyjący na przełomie XIX i XX wieku niemiecki inżynier zapewne nawet nie śnił, że wynaleziona przez niego jednostka o zapłonie samoczynnym w XXI wieku będzie w stanie zapewnić osiągi dosłownie wgniatające kierowcę w fotel – dość powiedzieć, że niektóre modele z dieslami już po 5 sekundach od startu potrafią przekroczyć 100 km/h, a przy tym pozostają bardzo oszczędne.
Nie byłoby to możliwe, gdyby nie rozwój technologii. Diesle nabrały charakteru dzięki dopracowanym układom doładowania (nierzadko z kierownicami spalin czy z dwiema sprężarkami) oraz układom zasilania pracującym pod ciśnieniem przekraczającym 2000 barów.
O stopniu skomplikowania powinny pamiętać osoby zainteresowane zakupem używanego diesla z pazurem. Lepiej dołożyć do zadbanego auta z udokumentowaną historią, niż nakładami liczonymi w tysiącach złotych przywracać do sprawności pojazd o niejasnej przeszłości.

Audi TT (2006-2014)

  • Ceny: 36-45 tys. zł
  • 0-100 km/h: 7,5 s
  • Spalanie: 5,3 l/100 km

_MG_7860

  • Dane techniczne: 2.0 TDI
    Pojemność:
    1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 226 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Konstrukcyjnie druga generacja modelu TT wywodzi się z Audi A3 II oraz Volkswagena Golfa V/VI, więc naturalną koleją rzeczy było wyposażenie jej w silnik Diesla. Wybór padł na najmocniejszą wówczas odmianę jednostki 2.0 TDI. Co ważne, jest to silnik z common railem, a więc wolny od plagi usterek, które trapiły starszą jednostkę 2.0 TDI PD. Diesel był oferowany wyłącznie z napędem quattro. Zamawiający mógł wybierać między 6-biegowymi skrzyniami – manualną i S tronic. Pod względem dynamiki wersja 2.0 TDI wypada najsłabiej w gamie, co rekompensuje wysoką elastycznością oraz niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Mechanika Audi TT jest trwała. Problemy najczęściej wynikają ze zużycia eksploatacyjnego pojazdu lub wypadkowej przeszłości. Wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi i częściowo aluminiowe nadwozie zapewniają dobre prowadzenie.

  • Zalety i wady
    + Atrakcyjny wygląd, świetnie wykończone wnętrze, właściwości jezdne
    - Ograniczona podaż turbodiesli, wysokie przebiegi wielu egzemplarzy

Audi A5 (2007-2016)

  • Ceny: 30-69 tys. zł
  • 0-100 km/h: 5,9 s
  • Spalanie: 5,7 l/100 km

D3X_2263

  • Dane techniczne: 3.0 V6 TDI
    Pojemność: 2967 cm3, moc: 240 KM, maksymalny moment obrotowy: 580 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km

Ten model, który Walter de Silva uważa za jedno ze swoich największych osiągnięć, wciąż prezentuje się doskonale – z coupe czas obszedł się lepiej niż z użytym do jego skonstruowania sedanem (Audi A4 B8), co przekłada się na wysokie ceny ofertowe. Paleta diesli liczy kilkanaście jednostek i jest równie rozpięta co silników benzynowych. Tworzą ją silniki 2.0, 2.7 V6 i 3.0 V6, które za sprawą osprzętu oferują różne moce i momenty obrotowe. Najciekawszą, ale także najdroższą propozycją jest flagowy diesel 3.0 V6 TDI. Zapewnia sportowe osiągi, mało pali, ale ma też skomplikowany napęd rozrządu – wymiana kompletu łańcuchów może kosztować niemal 10 tys. zł.

  • Zalety i wady
    + Wygląd nadwozia, wykończenie wnętrza, osiągi, prowadzenie, wyposażenie
    - Wysokie koszty zakupu i utrzymania

BMW serii 1 (2007-2013)

  • Ceny: 22-40 tys. zł
  • 0-100 km/h: 7,0 s
  • Spalanie: 5,1 l/100 km

DSC_2620

  • Dane techniczne: 123d
    Pojemność: 1995 cm3, moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 238 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

BMW serii 1 zadebiutowało w 2004 r., ale zainteresowani zakupem wersji Coupe (na fot.) musieli czekać do drugiej połowy 2007 roku. W kolejnym sezonie gamę uzupełniło Cabrio z brezentowym dachem. Swojemu najmniejszemu modelowi BMW poskąpiło doskonałego diesla 3.0 R6. Na szczycie gamy znalazły się wersje 123d z podwójnie doładowanymi jednostkami 2.0 R4. Należą do rodziny N47, więc warto przygotować się na dosyć drogą wymianę łańcucha rozrządu.

  • Zalety i wady
    + Wzorowe prowadzenie, dobre osiągi
    - Mała podaż, wysokie ceny i przebiegi

BMW serii 2 (od 2013 r.)

  • Ceny: 62-160 tys. zł
  • 0-100 km/h: 6,2 s
  • Spalanie: 4,3 l/100 km

KPH_7117

  • Dane techniczne: 225d
    Pojemność: 1995 cm3, moc: 224 KM, maksymalny moment obrotowy: 450 Nm, prędkość maksymalna: 243 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km

W przypadku tego modelu paleta turbodiesli (143-224 KM, tylko 2.0 R4) jest prawie tak samo bogata jak jednostek benzynowych – nie zabrakło nawet odmian z napędem xDrive. Na przełomie 2014 i 2015 r. starsze silniki N47 ze słabym łańcuchem rozrządu zastąpiono modularnymi jednostkami B47. Na razie kierowcy narzekają głównie na ich osprzęt.

  • Zalety i wady
    + Osiągi, prowadzenie, niskie spalanie
    - Mała podaż, wysokie ceny ofertowe

BMW serii 3 (2006-2013)

  • Ceny: 26-85 tys. zł
  • 0-100 km/h: 6,4 s
  • Spalanie: 6,1 l/100 km

_RM_8911

  • Dane techniczne: 330d
    Pojemność: 2993 cm3, moc: 245 KM, maksymalny moment obrotowy: 520 Nm,  prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km

„Trójka” to najmniejszy model z legendarnym trzylitrowym dieslem BMW. W Cabrio jego najmocniejszą wersją było 330d (245 KM). Dla Coupe przewidziano także wariant 335d (286 KM). W tej generacji serii 3 najwięcej problemów sprawia elektronika. Na rynku nie brakuje aut powypadkowych.

  • Zalety i wady
    + Świetne właściwości jezdne i osiągi
    - Wysokie ceny ofertowe, zużycie wielu aut

BMW serii 4 (2013-2020)

  • Ceny: 70-183 tys. zł
  • 0-100 km/h: 4,7 s
  • Spalanie: 5,4 l/100 km

KPA_1472

  • Dane techniczne: 435d
    Pojemność: 2993 cm3, moc: 313 KM, maksymalny moment obrotowy: 630 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km

Seria 4 jest bardziej usportowioną alternatywą dla serii 3 F30. Ofertę tworzą Coupe (na fot.), Gran Coupe (liftback z drzwiami bez ramek) oraz Cabrio. W dieslach źródłem problemów jest osprzęt – w tym klapy wirowe w kolektorze czy EGR. Zalecane przez producenta wymiany oleju co 30 tys. km negatywnie wpływają na trwałość łańcucha rozrządu. Warto skrócić ten interwał.

  • Zalety i wady
    + Doskonałe osiągi, komfort, wyposażenie
    - Bardzo wysokie ceny, koszt serwisu

BMW serii 6 (2003-2010)

  • Ceny: 52-74 tys. zł
  • 0-100 km/h: 6,3 s
  • Spalanie: 6,9 l/100 km

_MG_3374

  • Dane techniczne: 635d
    Pojemność: 2993 cm3, moc: 286 KM, maksymalny moment obrotowy: 580 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

W chwili debiutu auto zaprojektowane przez Chrisa Bangle'a szokowało. Design jednak dobrze zniósł upływ czasu – w 2020 r. „szóstka” cieszy oko. Powody do narzekania daje natomiast rozbudowana elektronika pokładowa – zawodzą czujniki i elementy wyposażenia, a pierwsze wersje systemu iDrive nie są intuicyjne w obsłudze. Trzonem oferty były silniki benzynowe. Dla miłośników diesli stworzono tylko jedną, ale więcej niż wystarczającą propozycję w postaci podwójnie doładowanego silnika 3.0 R6. Co ciekawe, był on też dostępny w Cabrio.

  • Zalety i wady
    + Ponadprzeciętny komfort jazdy, wyposażenie, osiągi
    - Wysokie koszty zakupu i serwisu, skomplikowana budowa

Mercedes klasy C (2011-2015)

  • Ceny: 45-58 tys. zł
  • 0-100 km/h: 7,0 s
  • Spalanie: 4,9 l/100 km

DSC_2266

  • Dane techniczne: 250 CDI
    Pojemność: 2143 cm3, moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 500 Nm, prędkość maksymalna: 240 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km

Paleta diesli dostępnych w klasie C Coupe C204 została znacząco zubożona względem sedana, ale warianty 220/250 CDI i tak sprostają oczekiwaniom większości kierowców. Pod względem trwałości ta generacja klasy C jest znacznie lepsza od poprzednika – Mercedes opanował korozję i generującą problemy elektronikę. Przeciętną żywotność mają łańcuchy rozrządu. Nie brakuje doniesień o usterkach pompy cieczy chłodzącej czy wtryskiwaczy. Wielowahaczowe zawieszenie obu osi przeciętnie znosi konfrontację z polskimi drogami. Priorytetem jest znalezienie auta z udokumentowaną historią, bo naprawy kosztują słono.

  • Zalety i wady
    + Atrakcyjna stylizacja, dobrze wykończone wnętrze, wyposażenie wielu aut
    - Mała podaż, kosztowny serwis

Mercedes CLK (2002-2009)

  • Ceny: 14-40 tys. zł
  • 0-100 km/h: 8,2 s
  • Spalanie: 7,2 l/100 km

DSC_5048

  • Dane techniczne: 320 CDI
    Pojemność: 2987 cm3, moc: 224 KM, maksymalny moment obrotowy: 415 Nm, prędkość maksymalna: 246 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100km

Mercedes klasy C W203 nie doczekał się wersji coupe – wariant SportCoupe był hatchbackiem rywalizującym z BMW 3 Compact. Lukę w ofercie wypełnił model CLK. Jego druga odsłona otrzymała kokpit zaprojektowany od podstaw, a była dostępna jako coupe i kabriolet z brezentowym dachem. W zamkniętej wersji nadwoziowej (na fot.) dostępne były trzy diesle – 2.1 R4, 2.7 R5 oraz 3.2 V6. Aut z wysokimi przebiegami nie należy się obawiać. Montowane do CLK diesle są solidne, a automatyczne skrzynie należą do najtrwalszych na rynku. Rdza, która dosłownie trawiła pierwszą odsłonę CLK, w „dwójce” nie jest już problemem. Źródłami większych zmartwień są elektryka i elektronika. Wielowahaczowe zawieszenie ma umiarkowaną żywotność.

  • Zalety i wady
    + Rozsądne ceny, dobre wykończenie
    - Problemy z elektroniką

Mercedes SLK (2011-2020)

  • Ceny: 62-75 tys. zł
  • 0-100 km/h: 6,5 s
  • Spalanie: 4,8 l/100 km

KPA_4953

  • Dane techniczne: 250 CDI
    Pojemność: 2143 cm3, moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 500 Nm, prędkość maksymalna: 244 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km

Diesel w roadsterze może uchodzić za kontrowersyjne rozwiązanie, ale wystarczy przejechać się trzecią odsłoną Mercedesa SLK, by szybko zmienić ten pogląd. Uzyskane za pomocą podwójnego turbodoładowania 500 Nm od zaledwie 1600 obr./min sprawia, że na drodze auto okazuje się sprawniejsze od większości wersji benzynowych. Do modernizacji i przemianowania na SLC diesel mógł być łączony z ręczną skrzynią. W trakcie oględzin trzeba zwrócić uwagę na bezwypadkowość (jest kluczowa, bo wpływa na sztywność nadwozia) i na poprawność działania mechanizmu składania dachu. W dieslach z wysokimi przebiegami możliwe jest zużycie łańcucha rozrządu i wtryskiwaczy. W 7-biegowych automatach zdarzają się awarie elektroniki.

  • Zalety i wady
    + Osiągi, niskie spalanie, wysoka trwałość
    - Mała podaż, wysokie ceny, drogi serwis

Mercedes klasy E (2009-2017)

  • Ceny: 42-170 tys. zł
  • 0-100 km/h: 6,1 s
  • Spalanie: 6,0 l/100 km

_RM_7695

  • Dane techniczne: 350 CDI
    Pojemność: 2987 cm3, moc: 265 KM, maksymalny moment obrotowy: 620 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km

Doskonała propozycja dla kierowców oczekujących przestronności, komfortu, mechaniki i wyposażenia czterodrzwiowego Mercedesa klasy E, jednak sporadycznie jeżdżących z kompletem pasażerów. Klasa E Coupe, a także dostępne od 2010 r. E Cabrio, nie będą dobrym wyborem dla osób chcących czerpać radość z każdego przejechanego kilometra – układ jezdny jest kompetentny i zapewnia duży zapas przyczepności, jednak nie wciąga kierowcy w wir wydarzeń. Inżynierowie Mercedesa znacząco poprawili konstrukcję auta. Awarie są następstwem mechanicznego zużycia (np. łańcucha rozrządu). Elektronika zawodzi rzadko, zawieszenie jest trwałe.

  • Zalety i wady
    + Komfort, wyposażenie, paleta silników
    - Wysokie koszty zakupu i utrzymania

Mini Coupe Cooper SD (2011-2015)

  • Ceny: 26-46 tys. zł
  • 0-100 km/h: 7,9 s
  • Spalanie: 4,3 l/100 km

D3X_0166

  • Dane techniczne: 2.0 SD
    Pojemność: 1995 cm3, moc: 143 KM, maksymalny moment obrotowy: 305 Nm, prędkość maksymalna: 216 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km

Druga odsłona współczesnego Mini doczekała się wielu wersji. Najbardziej oryginalną z nich jest Coupe z dwuosobowym wnętrzem. Samochód ten, podobnie jak trzydrzwiowe Mini R56, Clubman R55 czy Cabrio R57, był oferowany w wersji Cooper SD, która otrzymywała dwulitrowego diesla BMW (należącego do rodziny N47 z umiarkowanie trwałym łańcuchem rozrządu – w Mini okazuje się on jednak bardziej żywotny niż w autach z Bawarii). Nieco problemów generuje elektronika, np. przełączniki zespolone przy kierownicy czy wentylacja. By automatyczne skrzynie Aisin służyły długo, najlepiej co 60 tys. km wymieniać olej. W trakcie oględzin warto zwrócić uwagę na ślady po naprawach powypadkowych. Wiele Mini było rozbitych.

  • Zalety i wady
    + Świetne prowadzenie, atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza
    - Mała podaż, koszty serwisowania

Peugeot RCZ (2010-2015)

  • Ceny: 30-65 tys. zł
  • 0-100 km/h: 8,7 s
  • Spalanie: 5,0 l/100 km

D3X_5360

  • Dane techniczne: 2.0 HDi
    Pojemność: 1997 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 225 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km

Drapieżnie wyglądający RCZ był produkowany przez austriacką firmę Magna Steyr, która wytwarzała m.in. Astony Martiny Rapide czy nadwozia dla Mercedesów SLS. W przypadku RCZ-a diesel jest wręcz wskazany – nie sprawia on większych problemów, czego nie można powiedzieć o benzynowych jednostkach 1.6 THP, które mają niezbyt trwałe napinacze i łańcuchy rozrządu oraz bezpośredni wtrysk paliwa, który sprzyja odkładaniu się nagaru w układzie dolotowym.

  • Zalety i wady
    + Efektowne nadwozie, oszczędny i trwały diesel, niskie koszty serwisowania
    - Wnętrze przejęte z modelu 308

Renault Laguna Coupe (2008-2015)

  • Ceny: 20-37 tys. zł
  • 0-100 km/h: 7,3 s
  • Spalanie: 7,1 l/100 km

D3X_7342

  • Dane techniczne: 3.0 dCi
    Pojemność: 2998 cm3, moc: 241 KM, maksymalny moment obrotowy: 450 Nm, prędkość maksymalna: 242 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km

Laguna Coupe z przyjemnie brzmiącym i elastycznym dieslem 3.0 V6 to komfortowe gran turismo, które idealnie sprawdza się na długich trasach. W zadbanym samochodzie awarii nie należy się specjalnie obawiać – znane są auta, które pokonują 0,5 mln km. Najpoważniejsza usterka wiązała się z koniecznością wymiany automatu po 30 tys. km. Kolejny, m.in. dzięki częstym wymianom oleju, służy już dobrze. Kto szuka egzemplarza z ręczną skrzynią, musi zadowolić się 180-konną wersją 2.0 dCi (lub słabszymi). Jednym z wyróżników modelu jest montowana do niektórych wersji skrętna oś tylna, która poprawia zwrotność i podnosi stabilność przy jeździe z wysokimi prędkościami.

  • Zalety i wady
    + Linia nadwozia, wyposażenie, komfort jazdy, mocne i oszczędne diesle
    - Stonowane wnętrze (przejęte z liftbacka), ospały automat w wersji 3.0 V6

Volvo C30 (2006-2012)

  • Ceny: 10-36 tys. zł
  • 0-100 km/h: 7,7 s
  • Spalanie: 6,2 l/100 km

_RM_7146

  • Dane techniczne: D5
    Pojemność: 2401 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 225 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km

Kompaktowe Volvo kusi nie tylko ciekawie zaprojektowanym i dobrze wykończonym wnętrzem oraz oryginalnie stylizowanym nadwoziem z szybą zamiast typowej klapy bagażnika. Topowa wersja otrzymywała mocnego i pięknie brzmiącego diesla 2.4 R5. Ofertę otwierały natomiast jednostki 1.6D koncernu PSA. Dostępne były też diesle 2.0 R4 i 2.0 R5.

  • Zalety i wady
    + Nietuzinkowy wygląd, wyposażenie
    - Mała podaż, awaryjne automaty

Volkswagen Scirocco (2008-2017)

  • Ceny: 26-65 tys. zł
  • 0-100 km/h: 7,5 s
  • Spalanie: 4,6 l/100 km

_RM_7963

  • Dane techniczne: 2.0 TDI
    Pojemność: 1968 cm3, moc: 184 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km

Jednym z najbardziej niedocenionych przez rynek wtórny modeli Volkswagena jest Scirocco III – to czteroosobowe coupe stoi w cieniu bardziej praktycznych Golfów V/VI, które oferowano z taką samą paletą silników. W przypadku Scirocco jedynym dostępnym dieslem był 2.0 TDI CR. W autach przed modernizacją (na fot.) stosowano jednostki z rodziny EA189, które rozwijały 140-177 KM. Lifting przyniósł silniki EA288 (opracowane z myślą o modelach budowanych na platformie MQB), które oferują 150-184 KM. Użytkownicy żadnego z nich nie zgłaszają nadmiernej awaryjności. Oczywiście warto być przygotowanym na problemy z EGR-em i PDF-em, na konieczność wymiany wtryskiwaczy lub turbo bądź na zwiększone zużycie oleju. Podkreślamy, że zjawiska te nie są plagą.

  • Zalety i wady
    + Stylizacja nadwozia, koszty serwisu
    - Zachowawcze wnętrze, mała podaż

PODSUMOWANIE

Na rynku wtórnym nie brakuje diesli pracujących w samochodach z atrakcyjnie stylizowanymi nadwoziami. Przedstawiliśmy osiągi i parametry techniczne najmocniejszych z nich. Kto szuka wyłącznie atrakcyjnego, a zarazem efektownego auta, a nie oczekuje ponadprzeciętnej dynamiki, może wybrać słabsze wersje. Były one dostępne w wielu modelach. Przed zakupem warto sprawdzić stan i historię auta, które wzbudziło nasze zainteresowanie. Nawet usportowione diesle bywają bardzo intensywnie eksploatowane, a ich przebiegi rosną błyskawicznie.

Czytaj także