Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Suzuki Jimny 1.5 VVT Pro w ruchu przód

Suzuki Jimny 1.5 VVT Pro – test

Tygodnik Motor

Suzuki Jimny 1.5 VVT Pro – test

Suzuki Jimny to samochód, który nie boi się absolutnie żadnych przeszkód – ani terenowych, ani... legislacyjnych.

Jimny to lekka „terenówka” o niedużych rozmiarach, ale wielkich możliwościach. W najnowszej odsłonie (z 2018 r.) wyróżnia się atrakcyjnym designem, jednak to wciąż auto terenowe, zbudowane na ramie, ze sztywnymi osiami, ręcznie dołączanym napędem przednich kół i reduktorem. Do tego 20,5 cm prześwitu, opony A/T oraz porządne wartości kątów: wejścia, rampowego i zejścia (odpowiednio 37, 28 i 49º).

KSZ_SUZUKI_JIMNY_IV_N1_DYNAMIKA_001
Od zderzaka do zderzaka Jimny mierzy tylko 348 cm (364,5 cm z kołem zapasowym). Rozstaw osi: 225 cm.

Ale nie tylko dlatego małe Suzuki doskonale radzi sobie na bezdrożach. Gdy trafi na przeszkodę nie do pokonania, jego skromne rozmiary (która inna prawdziwa „terenówka” ma tylko 1,65 m szerokości?) i świetna widoczność ułatwią jej... objechanie.

To, co pomaga w terenie, zwykle przeszkadza na asfalcie. Archaiczny układ jezdny i wysoko położony środek ciężkości nie zachęcają do dynamicznej jazdy. W większości sytuacji Jimny prowadzi się poprawnie, ale na ciasne zakręty opony reagują piskiem (choć do niestabilności jeszcze daleko), z kolei nagłe ominięcie przeszkody wymaga nakręcenia się kierownicą (aż 4,3 obrotu od oporu do oporu), a często także pomocy ESP.

KSZ_SUZUKI_JIMNY_IV_N1_INTERIOR_081
W środku są tylko dwa miejsca, za to przestrzeni nie brakuje tu nawet wysokim osobom.

W kwestii komfortu jazdy Suzuki też odstaje od typowych miejskich crossoverów, choć nie na tyle, żeby nie dało się go użytkować na co dzień. Trzeba się tylko pogodzić z przeciętnymi osiągami (niecałe 13 s do „setki”) i hałasem w trasie (kanciaste nadwozie, tylko 5 biegów).

Dane techniczne Suzuki Jimny 1.5 VVT Pro
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 1462 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 102 KM/6000
Maks. moment obrotowy 130 Nm/4000
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man./5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 365/165/171 cm
Rozstaw osi 225 cm
Masa/ładowność 1165/270 kg
Pojemność bagażnika 863 l
Poj. zbiornika paliwa 40 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Średnie zużycie paliwa 7,5 l/100 km
Zasięg 530 km
Cena 95 500 zł
 

Jest jeszcze jedno ale. Choć na początku po auto ustawiały się kolejki (na odbiór trzeba było czekać nawet kilkanaście miesięcy), z powodu norm emisji spalin Jimny musiało zniknąć z europejskich salonów. Suzuki ominęło jednak i tę przeszkodę – auto powróciło do sprzedaży jako „dostawczak” (tych dotyczą inne normy) z dwoma miejscami i częścią ładunkową oddzieloną kratą. Ten dosyć skromnie wyposażony samochód kosztuje 95,5 tys. zł.

KSZ_SUZUKI_JIMNY_IV_N1_DYNAMIKA_018
Kształt nadwozia, okien czy rynienek dachowych nieco przypomina pomniejszonego Mercedesa klasy G.

Suzuki Jimny 1.5 VVT Pro: podsumowanie

  • Atrakcyjny design, kapitalne możliwości terenowe, sporo miejsca, łatwa obsługa
  • Ograniczony komfort jazdy, przeciętne prowadzenie, skromne wyposażenie

Dobrze, że Jimny powróciło na rynek. Co prawda nie ma już 4 miejsc, ale nadal zachwyca zarówno wyglądem, jak i terenowymi zdolnościami.

Suzuki Jimny 1.5 VVT Pro: galeria zdjęć

Czytaj także