Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auta ze słabymi, ale solidnymi silnikami – przegląd modeli

Jednostki napędowe tanie w eksploatacji

Auta ze słabymi, ale solidnymi silnikami – przegląd modeli

Jednostki napędowe tanie w eksploatacji

Auta ze słabymi, ale solidnymi silnikami – przegląd modeli

W przypadku niektórych używanych modeli na zainteresowanie zasługują nawet słabsze wersje silnikowe – proste w naprawach i tanie w utrzymaniu.

Zainteresowani zakupem używanego samochodu często szukają mocniejszych wersji silnikowych. Jest to zupełnie zrozumiałe. Postępująca przez lata utrata wartości sprawiła, że auto z silnikiem o większej mocy kosztuje niewiele więcej od wyposażonego w słabą jednostkę napędową. Nierzadko ma przy tym bogate wyposażenie. Większość marek obficiej wyposaża bowiem droższe warianty, a do tego pierwszy nabywca, który decydował się na kosztowniejsze auto z dużym silnikiem, przeważnie nie oszczędzał także na wyposażeniu opcjonalnym.

Sprawdzone i dobre do LPG

Jeżeli potrafimy zaakceptować ograniczoną dynamikę i elastyczność, zwłaszcza przy prędkościach rozwijanych na drogach ekspresowych i autostradach, modeli ze słabszymi jednostkami napędowymi nie należy jednak skreślać z listy zakupowej. W wielu przypadkach są to sprawdzone przez lata i bardzo trwałe silniki, które nierzadko świetnie współpracują z instalacjami LPG – nie można tego powiedzieć o mocniejszych wersjach, które dekadę temu zaczęły otrzymywać bezpośredni wtrysk.

Bez dwumasu, zmiennej geometrii turbo itp.

Atutami słabych silników są też prosta budowa i niezbyt rozbudowany osprzęt. Dotyczy to zarówno jednostek benzynowych, jak i diesli,w których nie znajdziemy nastawników faz zaworowych, turbo o zmiennej geometrii, intercoolerów czy dwumasowych kół zamachowych. Nie można też zapominać, że niższa moc wpływa także na konstrukcję auta, które zostało fabrycznie wyposażone w mniejsze sprzęgło i tarcze hamulcowe, felgi o mniejszej średnicy i węższe opony, co obniża koszty utrzymania i serwisowania.

Alfa Romeo 159 1.8 MPI/140 KM (2005-2011)

  • Ceny: 13-20 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1796 cm3, maksymalny moment obrotowy: 175 Nm, 0-100 km/h: 10,2 s, prędkość maksymalna: 206 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km

_MG_5841

Model 159 powstał po zacieśnieniu współpracy Alfy Romeo z General Motors. Efektem jest transfer technologii, który dotyczył także silników – dostępna w latach 2007-2010 jednostka 1.8 z pośrednim wtryskiem jest znana m.in. z Opla Vectry C. Nie zapewnia porywających osiągów, ale jest trwałym i prostym w naprawach źródłem mocy. Z powodu braku hydrauliki zaworowej nie polecamy montażu instalacji gazowej. Uwaga – ryzykownym wyborem jest niezbyt mocny silnik 1.9 JTS (160 KM), który ma problemy z trwałością panewek i nastawnika faz rozrządu.

  • Zalety i wady
    + Wygląd, dobre właściwości jezdne
    - Problemy z trwałością zawieszenia

Audi A4 B7 1.6 8V/102 KM (2004-2008)

  • Ceny: 15-27 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1595 cm3, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, 0-100 km/h: 12,6 s, prędkość maksymalna: 190 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,8 l/100 km

RB0_4925

Ceny ofertowe Audi A4 z bazowym silnikiem 1.6 8V są zaskakująco wysokie. Taki stan rzeczy nie jest dziełem przypadku. Sprzedający i kupujący doskonale wiedzą, że to trwała oraz bardzo prosta i tania w naprawach jednostka, która wzorowo współpracuje z instalacjami LPG. To najlepszy sposób na tanią jazdę, bo w przypadku tego modelu jednostki 1.9 TDI są drogie, a zakup diesla 2.0 TDI PD jest obarczony dużym ryzykiem kosztownej w likwidacji awarii.

  • Zalety i wady
    + Niskie koszty serwisowania, silnik idealnie pracuje na LPG
    - Relacja ceny do wieku i osiągów

Dacia Logan I 1.4 MPI/75 KM (2004-2013)

  • Ceny: 5-12 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1390 cm3, maksymalny moment obrotowy: 112 Nm, 0-100 km/h: 13,0 s, prędkość maksymalna: 162 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

DSC_5404

Dla budżetowego Logana oraz bazującej na nim Dacii Sandero przewidziano paletę benzynowych silników Renault z przełomu wieków. To doskonała wiadomość. Jednostki 1.2, 1.4 i 1.6 są bardzo proste konstrukcyjnie – by służyły przez lata, wystarczy pamiętać o konieczności regularnych wymian oleju i paska rozrządu. Problemy ograniczają się zwykle do wycieków oleju, defektów alternatora czy awarii cewek zapłonowych.

  • Zalety i wady
    + Niskie koszty zakupu i serwisowania, możliwość montażu instalacji LPG
    - Surowe wnętrze, problemy z korozją

Fiat Panda III 1.2 8V/69 KM (od 2011 r.)

  • Ceny: 16-36 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1242 cm3, maksymalny moment obrotowy: 102 Nm, 0-100 km/h: 14,2 s, prędkość maksymalna: 164 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km

KPA_8412

Należący do rodziny FIRE silnik 1.2 8V zadebiutował w 1993 r. Od tego czasu był wielokrotnie modernizowany, dzięki czemu spełniał systematycznie zaostrzane normy emisji spalin. Jednostka trafiła do wszystkich mniejszych modeli Fiata (m.in. Panda II/III, 500, Punto I/II/III) i Lancii. W niektórych przypadkach, np. Pandy III (na fot.), to wręcz najlepsze źródło sił napędowych – z powodu „turbodziury” silniki 0.9 TwinAir czy diesel 1.3 M-Jet mają gorszą charakterystykę. Jedną z najczęściej stwierdzanych przypadłości silnika 1.2 są wycieki oleju. Problemów potrafi przysporzyć osprzęt – zdarzają się problemy z elektroniką i przepalenia cewek. Często pękają obudowy alternatora. Do przywrócenia sprawności przepustnicy może wystarczyć jej czyszczenie. Silnik jest ceniony za bezproblemową pracę na LPG (w niektórych modelach Fiat oferował fabryczne instalacje). Panda III z racji posiadania wnęki na koło zapasowe także dobrze nadaje się do takiej modyfikacji. Najtańsze egzemplarze często pochodzą z flot.

  • Zalety i wady
    + Przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie, odporność na rdzę, tani serwis
    - Relatywnie wysokie ceny ofertowe, stukające tylne zawieszenie

Ford Fiesta Mk7 1.25/82 KM (2008-2017)

  • Ceny: 12-36 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1242 cm3, maksymalny moment obrotowy: 114 Nm, 0-100 km/h: 13,3 s, prędkość maksymalna: 168 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km

_RM_8354

Trzycylindrowy bazowy silnik 1.0 (65 lub 82 KM) jest nieco za słaby, ale wcale nie trzeba szukać Fiesty 1.4 (96 KM) czy 1.6 (105-134 KM). Do codziennej jazdy w zupełności wystarcza opracowana przez Yamahę jednostka 1.25 o mocy 82 KM – jest oszczędna i ma wysoką kulturę pracy. Trzeba jednak zaakceptować fakt, że możliwości silnika wyraźnie odstają od rezerw tkwiących w sprężystym zawieszeniu i precyzyjnym układzie kierowniczym. Słabym punktem silnika 1.25 jest pompa wody. Przeciętną trwałość ma też przednie zawieszenie.

  • Zalety i wady
    + Ponadprzeciętne właściwości jezdne, atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza
    - Silnik nie przepada za LPG, mała ilość miejsca z tyłu, kaprysy elektroniki

Hyundai i20 I 1.2 16V/78KM (2008-2014)

  • Ceny: 12-26 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1248 cm3, maksymalny moment obrotowy: 119 Nm, 0-100 km/h: 12,9 s, prędkość maksymalna: 165 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km

_RM_3155

Pierwsza odsłona Hyundaia i20 nie należy do najbardziej poszukiwanych modeli na rynku wtórnym. Stan rzeczy nieco dziwi, bo poza „plastikowym” wnętrzem, niezbyt harmonijnie zestrojonym zawieszeniem i na razie punktowymi problemami z korozją (w autach po modernizacji z 2012 r. odporność na rdzę poprawiono) modelowi trudno wytknąć istotne niedociągnięcia. Egzamin zdaje znany także z innych modeli Hyundaia (i10 I/II) oraz Kii (Picanto II/III, Rio III/IV) benzynowy silnik 1.2, który jest ceniony za wysoką trwałość (także łańcucha rozrządu) oraz niskie zużycie paliwa. Zespoły napędowe są natomiast krytykowane za przeciętne wyciszenie i haczenie skrzyni biegów. Decydując się na zakup Hyundaia i20, warto prześwietlić jego historię. Na rynku wtórnym można trafić na auta, które służyły do nauki jazdy.

  • Zalety i wady
    + Ogólna trwałość, relacja ceny do wieku, rozsądne zapotrzebowanie na paliwo
    - Problemy z korozją, wykończenie wnętrza

Mazda 2 II 1.3 MZR/75 KM (2007-2014)

  • Ceny: 9-23 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1349 cm3, maksymalny moment obrotowy: 119 Nm, 0-100 km/h: 14,9 s, prędkość maksymalna: 168 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

DSC_3842

Mimo że od strony technicznej model jest spokrewniony z Fiestą, Mazda zdecydowała się na użycie własnych silników benzynowych. W aucie ważącym niecałą tonę w zupełności wystarcza 75 KM – tym bardziej że dobrze zestrojony układ jezdny pozwala cieszyć się każdym kilometrem. Największym problemem modelu jest korozja elementów podwozia i krawędzi elementów nadwozia. Przy wysokich przebiegach silnik może zużywać zwiększone ilości oleju. Pojawiają się także doniesienia o rozciągniętych łańcuchach rozrządu.

  • Zalety i wady
    + Wysoka ogólna trwałość, wolno postępująca utrata wartości
    - Wysokie ceny ofertowe, przeciętna podaż na rynku, problemy z korozją

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC/117 KM (od 2010 r.)

  • Ceny: 29-72 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1590 cm3, maksymalny moment obrotowy: 154 Nm, 0-100 km/h: 11,4 s, prędkość maksymalna: 183 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

KPA_8468

Mniejszy brat Outlandera to prawdziwy rynkowy weteran – jest produkowany od dekady i przeszedł w tym czasie trzy liftingi. Oferowany do 2019 r. wolnossący benzynowy silnik 1.6 MIVEC to najlepsze źródło mocy dla ASX-a – nie sprawia problemów, a do tego jest znacznie łatwiejszy i tańszy w serwisowaniu od diesli. Ceny ofertowe są bardzo wysokie – 29 tys. zł wystarczy na ASX-a z początku produkcji z przebiegiem 200-250 tys. km. Od 2010 r. silnik 1.6 MIVEC był dostępny w Lancerze VIII, gdzie również jest najlepszą propozycją (140-konna jednostka 1.8 więcej pali, ale nie oferuje istotnie lepszej dynamiki).

  • Zalety i wady
    + Wysoka trwałość ogólna, niezłe wyposażenie wielu egzemplarzy
    - Wyśrubowane ceny aut, przeciętne właściwości jezdne, drogie części

Opel Astra H 1.4/90 KM (2004-2010)

  • Ceny: 7-19 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1364 cm3, maksymalny moment obrotowy: 125 Nm, 0-100 km/h: 13,7 s, prędkość maksymalna: 178 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km

_MG_7517

Powszechnie uważa się, że silniki Opla doskonale pracują na LPG. Nie dotyczy to jednak wszystkich jednostek! W przypadku Astry H można to powiedzieć o wersji 1.4 Twinport z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych. Nie występuje ona w oznaczonych kodami Z16XEP, Z16XER oraz Z18XER silnikach 1.6/1.8, gdzie luz podlega kontroli i jest regulowany szklankami, co generuje dodatkowe koszty.

  • Zalety i wady
    + Niskie koszty zakupu i serwisowania
    - Stopień wyeksploatowania wielu aut

Renault Clio III 1.2 16V/75 KM (2005-2014)

  • Ceny: 6-19 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1149 cm3, maksymalny moment obrotowy: 107 Nm, 0-100 km/h: 13,5 s, prędkość maksymalna: 167 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

_MG_8713

Benzynowe silniki Renault, o ile właściciel auta będzie pamiętał o konieczności wymian paska rozrządu i zaakceptuje przeciętną żywotność cewek zapłonowych, są świetnym wyborem. Ich serwis jest prosty i tani, a wydatki na paliwo można obniżyć instalacją gazową. W lekkim Clio bazowa jednostka 1.2 zapewnia wystarczającą dynamikę – poza odmianą o mocy 75 KM można spotkać także jej 65-konne wydanie. W codziennej eksploatacji ubytek mocy nie jest specjalnie odczuwalny, bo moment obrotowy nie uległ redukcji. Diesla 1.5 dCi nie polecamy nawet w bazowej wersji (słabe panewki).

  • Zalety i wady
    + Niskie koszty serwisowania, dobre zabezpieczenie antykorozyjne
    - Zawodne elektronika i zawieszenie

Skoda Octavia I 1.9 SDI/68 KM (1996-2000)

  • Ceny: 2-7 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1896 cm3, maksymalny moment obrotowy: 130 Nm, 0-100 km/h: 19,2 s, prędkość maksymalna: 163 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km

PICT1982

Zainteresowani zakupem Octavii I zwykle szukają turbodiesla 1.9 TDI lub benzynowych wersji 1.6/1.8T/2.0, które akceptują LPG. Warto pamiętać, że w latach 1997-2003 model był dostępny z wolnossącym dieslem – to ospała, ale „pancerna” jednostka.

  • Zalety i wady
    + Niski koszt zakupu, trwałość silnika
    - Słabe osiągi, mała liczba egzemplarzy

Subaru Forester II 2.0X/158 KM (2002-2008)

  • Ceny: 12-25 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1994 cm3, maksymalny moment obrotowy: 186 Nm, 0-100 km/h: 9,7 s, prędkość maksymalna: 197 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,3 l/100 km

_MG_9499

W drugiej odsłonie Forestera Subaru oferowało turbodoładowanego boxera 2.5XT o mocy sięgającej 230 KM, dzięki której ten spokojnie stylizowany SUV był w stanie osiągnąć 100 km/h
po zaledwie sześciu sekundach od startu! To jednak propozycja dla koneserów akceptujących wysokie wydatki na utrzymanie pojazdu – związane nie tylko z tankowaniem, ale również ewentualną wymianą wypalonych uszczelek pod głowicą, a nawet pękniętych tłoków. Znacznie bezpieczniejszym wyborem są (stosowane także w Imprezie II czy Legacy IV)
wolnossące „dwulitrówki”. Starsza wersja silnika rozwijała 125 KM i 184 Nm, a doposażenie jej w układ zmiennych faz zaworowych wykrzesało 158 KM i 186 Nm. Trwałość obu odmian nie budzi zastrzeżeń. Kto nosi się z zamiarem wyposażenia auta w instalację gazową, powinien celować w słabszy silnik. Ma pojedynczy wałek rozrządu i mechanicznie regulowany luz zaworowy. W przypadku 158-konnej wersji z układem DOHC regulacja wymaga wyjęcia silnika z auta. Jak na japoński samochód Forester jest dobrze zabezpieczony przed korozją, a typowe części eksploatacyjne występują jako zamienniki.

  • Zalety i wady
    + Wysoka trwałość mechaniczna, dobre właściwości jezdne, skuteczny napęd 4x4
    - Znaczne koszty zakupu i serwisowania

Toyota Auris I 1.4 D-4D/90 KM (2006-2012)

  • Ceny: 10-30 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1364 cm3, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm, 0-100 km/h: 11,9 s, prędkość maksymalna: 175 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km

D3X_5762

Diesle Toyoty są owiane złą sławą. Nie każdy wie, że problem z erozją aluminiowego bloku dotyczy jednostek 2.0/2.2 z rodziny 1AD/2AD. Wolny od tych wad jest niezwykle oszczędny diesel 1.4 D-4D (1ND). W przypadku Aurisa I będzie to wręcz optymalny wybór, bo benzynowy silnik 1.4 VVT-i oraz zastępujący go 1.33 Dual VVT-i potrafią spalać duże ilości oleju (w 1.4 łańcuch rozrządu jest niezbyt żywotny). Stan auta trzeba dobrze sprawdzić – wiele diesli pochodzi z flot.

  • Zalety i wady
    + Symboliczne spalanie, niezłe osiągi
    - Wysokie ceny aut z prywatnych rąk

Volvo C30/S40/V50 1.6/100 KM (2004-2012)

  • Ceny: 14-24 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1596 cm3, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, 0-100 km/h: 11,9 s, prędkość maksymalna: 185 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km

_RM_6571

Linia kompaktowych Volvo jest spokrewniona z Fordem Focusem II oraz Mazdą 3. Szwedzi zachowali swoją specjalność w postaci pięciocylindrowych silników – zarówno benzynowych, jak i diesli, które fenomenalnie brzmią i oferują dużą moc, jednak są zachłanne na paliwo, a wysokie momenty obrotowe skracają żywotność automatycznych skrzyń. Ciekawą propozycją dla kierowców szukających auta utrzymanego w duchu stylistycznego skandynawskiego minimalizmu i oferującego wysoki komfort jazdy oraz poczucie bezpieczeństwa są modele C30, S40 oraz V50 z bazowym silnikiem 1.6 – to prosta i trwała jednostka Forda (1.8/2.0 wywodzą się z Mazdy).

  • Zalety i wady
    + Komfort jazdy, wyposażenie, trwałość
    - Silnik 1.6 nie przepada za LPG

VW Passat B7 1.6 TDI/105 KM (2010-2014)

  • Ceny: 24-42 tys. zł
  • Dane techniczne
    Pojemność: 1598 cm3, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, 0-100 km/h: 12,4 s, prędkość maksymalna: 193 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km

DSC_7238

W przypadku siódmej odsłony Passata prawie 80% oferty stanowią diesle – w zdecydowanej większości 2.0 TDI CR o mocy 140-177 KM. To doskonale sprawdzające się w tym modelu źródło sił napędowych, które zostało pozbawione większości przypadłości felernego silnika 2.0 TDI PD z Passata B6. Nie należy obawiać się bazowego turbodiesla 1.6 TDI. To tańsza w zakupie, bardziej oszczędna, a do tego trwała i świetnie zaopatrzona w części zamienne konstrukcja, która mechanicznie wywodzi się z diesla 2.0 TDI CR. Kto szuka silnika benzynowego, powinien poważnie zastanowić się nad 122-konnym 1.4 TSI. Po zakupie może być konieczna wymiana łańcucha rozrządu. Koszt operacji powinien zamknąć się w kwocie 1,5 tys. zł. Kilkukrotnie droższa może się okazać naprawa jednostek 1.8/2.0 TSI, które słyną z dużego spalania oleju. Wersje 1.4 TSI oraz 1.6 TDI zdają egzamin nawet na autostradzie (o ile kierowca nie oczekuje ekspresowych przyspieszeń przy prędkościach nieprzewidzianych w kodeksie drogowym).

  • Zalety i wady
    + Niskie zużycie paliwa, duże zaplecze serwisowe, spora pula używanych pojazdów
    - Przeciętne osiągi, często wysokie przebiegi, skromne wyposażenie wielu aut

PODSUMOWANIE

Umiejętny dobór wersji silnikowej może przesądzić o satysfakcji płynącej z eksploatacji używanego samochodu. Dla wielu osób priorytetem nie są wgniatające w fotel przyspieszania, tylko kombinacja ograniczonego zapotrzebowania na paliwo, wysokiej trwałości oraz łatwości ewentualnych napraw i ich niskiego kosztu. W przypadku wielu popularnych modeli złotym środkiem okazują się najsłabsze, ale przez to nieskomplikowane i solidne jednostki napędowe. Udane konstrukcje można znaleźć zarówno wśród silników benzynowych, jak i turbodiesli.

Czytaj także