Oddając sprzęgło do regeneracji, można zaoszczędzić na naprawie samochodu kilkaset, a czasem nawet kilka tysięcy złotych. Profesjonalnie naprawione sprzęgło będzie dużo lepsze od taniego zamiennika.
Sprzęgło jest elementem podlegającym eksploatacyjnemu zużyciu. Części używane na pierwszy montaż nierzadko wytrzymują 150-250 tysięcy kilometrów przebiegu. Wymienione sprzęgła często okazują się mniej żywotne od oryginału. Rynek jest bowiem zalany sprowadzanymi z Dalekiego Wschodu zamiennikami, których niska cena odpowiada niestety ich jakości.
Odpowiedzią na potrzeby rynku jest regeneracja sprzęgieł. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę ze skali, na jaką odbywa się ten proces. Fabrycznie regenerowane sprzęgła są oferowane przez hurtownie, a nawet ASO. Proces jest opłacalny nie tylko dla kierowców, którzy mogą kupić tańsze części o jakości i trwałości oryginału, ale również dla koncernów, które dając „drugie życie” komponentom, są w stanie zarobić ogromne pieniądze.
W komplecie sprzęgłowym zużywają się bowiem tylko niektóre elementy (okładziny cierne, sprężyny, docisk i łożysko oporowe). W typowych warunkach eksploatacji pozostałe (tarcza kotwiczna sprzęgła czy koło zamachowe) mają żywotność zbliżoną do mechanicznej wytrzymałości całego auta.
Jedną z firm, która oficjalnie deklaruje używanie regenerowanych sprzęgieł jest Renault. Francuski koncern w 2003 r. zaczął naprawiać sprzęgła proste oraz współpracujące z dwumasowym kołem zamachowym. Do serwisów trafiają komplety regenerowanych sprzęgieł, które są oferowane klientom w ramach programu „Wymiana standardowa”. Został on opracowany z myślą o użytkownikach aut w wieku powyżej 4 lat, chcących dalej korzystać z usług ASO, jednak za mniejsze kwoty.
Usługę regeneracji sprzęgieł od lat świadczą niewielkie zakłady. W czasach poprzedniego ustroju ich działalność stanowiła odpowiedź na permanentne braki części zamiennych. Z trwałością naprawionych sprzęgieł bywało jednak różnie. Na przestrzeni lat jakość świadczonych usług wzrosła, a regeneracja stała się rozsądną alternatywą dla najtańszych części zamiennych.
Za okucie tarczy sprzęgła nowymi okładzinami (często firmowanymi logiem producenta sprzęgieł) serwisy liczą zwykle 70-100 zł. Jeżeli wspomniana tarcza pochodzi ze sprzęgła o wysokim przebiegu, usługę warto uzupełnić kontrolą docisku i koła zamachowego, które zwykle nie ma już idealnie płaskiej powierzchni i wymaga planowania.
Można przyjąć, że w przypadku popularnych modeli koszt kompleksowej regeneracji sprzęgła – obejmującej wymianę okładzin i sprężyn tłumika drgań, kontrolę i czyszczenie sprężyny centralnej oraz obróbkę koła zamachowego – zamyka się w kwocie ok. 250 zł. Ceny markowych zestawów sprzęgłowych startują z poziomu ok. 300 zł, a kolejne 60-100 zł pochłonie oczyszczenie i wyrównanie powierzchni koła zamachowego.
Skala oszczędności rośnie w przypadku mało popularnych modeli lub aut z mocnymi silnikami, do których nawet zamienniki sprzęgieł są drogie. Wiele współczesnych modeli (zarówno z silnikami benzynowymi, jak i Diesla), ma sprzęgła współpracujące z dwumasowym kołem zamachowym. Regeneracja tarczy ciernej zwykle nie stanowi problemu.
Sprzęgła do sportowych oraz zabytkowych aut są trudno dostępne i drogie. Nie powinno więc dziwić, że właściciele Mitsubishi Lancerów Evolution, Porsche 911, a nawet Lamborghini Gallardo decydują się na regenerowanie sprzęgieł. Mogą zaoszczędzić od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Korzystając z okazji, nierzadko zlecają naprawę połączoną ze wzmocnieniem sprzęgła.
Kompletne sprzęgło | Mitsubishi Lancer Evo | Porsche Boxster |
---|---|---|
Oryginalne | 1700 zł* | 2400 zł* |
Zamiennik | 750 zł* | 1300 zł* |
Regenerowane (+łożysko) | 300 zł | 300 zł |
* tarcza, docisk, łożysko |
Regenerowane sprzęgła są dostępne w hurtowniach, a nawet w ASO. Na masową skalę sprzęgła odświeża m.in. Sachs, który w procesie używa tej samej wiedzy i technologii, co przy wytwarzaniu nowych elementów. Efektem jest wysoka jakość i możliwość zaoferowania identycznej gwarancji. Sachs informuje też, że regeneracja sprzęgła ogranicza zużycie energii i emisji CO2 nawet o 90%. Przywracanie tarczy do dawnej świetności ogranicza bowiem produkcję zbędnych części, która wymaga dużych nakładów energetycznych.
Kompletne sprzęgło | Opel Astra H | VW Golf V |
---|---|---|
Oryginalne | 2000 zł* | 2000 zł** |
Zamiennik | 730 zł* | 390 zł** |
Regenerowane (+łożysko) | 470 zł | 300 zł |
* tarcza, docisk, wysprzęglik; ** tarcza, docisk, łożysko |
Pierwszym etapem regeneracji jest rozłożenie tarczy sprzęgła na części pierwsze. Doświadczony serwisant widzi wówczas, które elementy kwalifikują się do ponownego użycia po oczyszczeniu, a które należy wymienić. Do tarczy sprzęgła nitowane są okładziny firmowane przez producentów sprzęgieł. Dzięki temu zakłady regenerujące sprzęgła mogą zapewnić, że przy właściwym montażu i normalnej eksploatacji naprawione sprzęgło posłuży przez ponad 100 tysięcy km. Okładziny dobrej jakości nie powodują także nieprzyjemnego szarpania przy ruszaniu.
Częstym przeciwwskazaniem do regeneracji jest deformacja tarczy sprzęgła. Naprawa może być też niemożliwa, gdy brakuje części zamiennych (np. plastikowych wkładek). Nie zawsze w grę wchodzi także odświeżenie docisku. Jego sprężyna centralna nie może mieć pęknięć, zbyt dużego luzu w punktach mocowania oraz wyrobionego miejsca styku z łożyskiem oporowym. Najczęściej do wymiany kwalifikują się dociski z przegrzanych sprzęgieł – pod wpływem temperatury ich elementy tracą charakterystykę lub ulegają wygięciu.
Ze względu na brak sprężyn absorbujących siły regeneracja jest nawet prostsza od naprawy sprzęgła współpracującego ze sztywnym kołem zamachowym. – Problemem jest natomiast regeneracja dwumasowego koła zamachowego. Z powodu niedostępności plastikowych elementów tłumiących uginanie sprężyn jego prawidłowa naprawa nie jest możliwa – wyjaśnia nasz ekspert, Marek Radzikowski z serwisu www.sprzegla.com.
Regenerowane sprzęgło można poddać „tuningowi”. Dostępne są m.in. twardsze sprężyny i okładziny metalowo-ceramiczne i kewlarowe. Doskonale spisują się one w sporcie motorowym, ale nie nadają do jazdy po ulicy, gdyż bardzo trudne staje się np. ruszanie na półsprzęgle. Żywotność sportowych okładzin to często najwyżej 20-40 tys. km.
Sprzęgła regenerujemy od 30 lat. Kiedyś naprawialiśmy praktycznie wszystkie tarcze. W ostatnich latach obserwujemy zapotrzebowanie na naprawy nietypowych sprzęgieł do drogich i rzadkich samochodów.
Marek Radzikowski, serwis www.sprzegla.com
W dobie łatwo dostępnych i tanich zamienników usługa regenerowania sprzęgieł stała się niszowa. Nic nie wskazuje jednak, by miała być skazana na zapomnienie. Mimo że stale rośnie popularność automatycznych skrzyń, udział pojazdów wyposażonych w sprzęgło wynosi 70% w skali globalnej. Niektóre z nich mają nietypowe sprzęgła, które nie występują w formie przystępnych cenowo zamienników. Naprawione zgodnie ze sztuką sprzęgło posłuży także znacznie dłużej niż najtańszy zamiennik z Chin.