Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Regeneracja turbo

Części zamienne

Regeneracja części – dobry sposób na tańsze naprawy

archiwum

Części zamienne

Regeneracja części – dobry sposób na tańsze naprawy

Części po profesjonalnej regeneracji powinny być tak samo sprawne jak nowe, a są od nich dużo tańsze. Które podzespoły regenerować i ile można zaoszczędzić?

Zacznijmy od rzeczy podstawowej: naprawa konkretnego podzespołu a jego regeneracja to zupełnie różne pojęcia. Procesy te mają inne cele i zakresy wykonywanych czynności. W pierwszym przypadku chodzi tylko o przywrócenie sprawności, w drugim –  o  doprowadzenie elementu praktycznie do stanu fabrycznej nowości. Oznacza to kompleksową naprawę, z wymianą wszystkich elementów podlegających zużyciu, włącznie z przywróceniem wyglądu części nowej.

Z zasady regeneracja powinna być przynajmniej o połowę tańsza niż zakup części nowej, oryginalnej. Regeneracja jest też lepszym rozwiązaniem niż zakup taniego zamiennika. Poniżej pokazujemy kilka przykładów podzespołów, w których szczególnie warto ją rozważyć. Oszczędności są spore.

Turbosprężarka

regenarcja turbo
Głównym regenerowanym elementem jest tzw. rdzeń z wirnikiem turbo.
  • Zakres czynności: standardowo wymienianie są ułożyskowanie, wirniki oraz wszelkie uszczelnienia, a korpusy podlegają czyszczeniu. W przypadku większych uszkodzeń możliwa jest np. wymiana korpusu. Przy turbosprężarkach o zmiennej geometrii (większość nowszych diesli) czasami zachodzi konieczność wymiany układu kierownicy regulującej napływ spalin.
  • Kiedy wybrać regenerację: o ile nowa turbosprężarka nie jest dostępna tanio (np. za 1500 zł), warto regenerować dotychczas używaną. Poprawnie przeprowadzona regeneracja przywraca podzespołowi pełną sprawność. Praktycznie nie ma turbosprężarek, których nie dałoby się naprawić. Opłacalność regeneracji wyznacza tylko cena nowej.
  • Koszt regeneracji: 1000 zł
  • Cena nowej części: 2000 zł
  • Cena używanej części: 600 zł

Belka skrętna

lozyska belki skretnej
W procesie regeneracji wszystkie zużyte elementy wymieniane są na nowe.
  • Zakres czynności: zużycie ułożyskowań belki skrętnej to typowa awaria wielu aut francuskich (od kilku lat już nie stosuje się tego rozwiązania z uwagi na awaryjność i koszty napraw). W procesie regeneracji wymienia się zużyte czopy (chromowany element na zdjęciu niżej) oraz współpracujące z nimi łożyska. Ponadto zmieniane są wszelkie uszczelnienia, a elementy podlegają śrutowaniu i malowaniu.
belka skrętna regeneracja
Belkę tylnego zawieszenia w autach francuskich niszczy głównie korozja ułożyskowania.
  • Kiedy regenerować: jeżeli w tylnym zawieszeniu francuskiego auta pojawią się luzy, trzaski lub zgrzyty, zwykle oznacza to, że zużyciu uległy elementy belki skrętnej. Nie opłaca się ani kupowanie nowej belki (jest stosunkowo droga), ani używanej (też będzie zużyta). Należy poddać ją procesowi regeneracji. W Polsce usługę tę wykonuje wiele warsztatów specjalistycznych. Koszt operacji jest nieporównywalnie niższy od zakupu elementu nowego. Regeneracja jest w pełni skuteczna.
  • Koszt regeneracji: 650 zł
  • Cena nowej części: 1400 zł
  • Cena używanej części: 300 zł

Filtr sadzy DPF

dpf
Do regeneracji filtr musi być wymontowany z układu wydechowego.
  • Zakres czynności: zapchany filtr DPF oczyszcza się poprzez przepłukanie wrzątkiem z odpowiednimi dodatkami chemicznymi w kierunku odwrotnym do przepływu spalin. Wykonuje się to na specjalnych stanowiskach w warunkach przemysłowych.
  • Kiedy regenerować: filtr DPF z zasady oczyszcza się sam, poprzez okresowe wypalanie w trakcie jazdy (przez podanie zwiększonej dawki paliwa podnoszącej temperaturę spalin). Jeżeli jednak zostanie przekroczony pewien próg zanieczyszczenia, może się to okazać niemożliwe. Gdy filtra nie uda się oczyścić w trybie serwisowym, to warto poszukać ofert sprzedaży filtrów po regeneracji. Fabrycznie regenerowane filtry są czasami dostępne nawet w ASO. Fabryki starają się wykorzystać używane filtry, o ile tylko nie dojdzie w nich do stopienia rdzenia.
  • Koszt regeneracji: 400-800 zł
  • Cena nowej części: 2800 zł
  • Cena używanej części: 1500 zł

Przekładnia kierownicza

przekladnia kierownicza

  • Zakres czynności: często jako regenerację uważa się wymianę uszczelnień i szlifowanie listwy zębatej, ale to jedynie likwiduje wycieki. Pełna regeneracja, gdy w grę wchodzą luzy w układzie, musi obejmować także wymianę zużytych zębatek.
  • Kiedy regenerować: gdy przekładnia ma luzy i wycieki, to regeneracja jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli problemem są same wycieki, to wystarczy przeszlifowanie listwy zębatej i uszczelnienie.
  • Koszt regeneracji: 1000-1500 zł
  • Cena nowej części: 2000-3000 zł
  • Cena używanej części: 500 zł

Rozrusznik

rozrusznik
Po pełnej regeneracji rozrusznik powinien wyglądać jak nowy.
  • Zakres czynności: pełną regeneracją zajmują się zwykle duże warsztaty specjalistyczne lub nawet wyspecjalizowane fabryki (np. Lauber, sprzedawany w sieci Intercars). Przy pełnej regeneracji wymieniane są nie tylko łożyska i  szczotki, ale też cały szczotkotrzymacz, tzw. bendiks (sprzęgło jednokierunkowe), włącznik elektromagnetyczny oraz wirnik i uzwojenia stojana. Taka profesjonalna naprawa w pełni przywraca pierwotną sprawność, elementy ulegające zużyciu są fabrycznie nowe, obudowa – oczyszczona.
  • Kiedy regenerować: gdy rozrusznik zaczyna słabo kręcić mimo naładowanego akumulatora, to zwykle konieczna jest jego kompleksowa naprawa lub regeneracja. Większość rozruszników jest dostępna na wymianę, a więc zostawia się swój zużyty i otrzymuje inny, już po procesie regeneracji. To lepsze rozwiązanie niż zakup chińskiego rozrusznika.
rozrusznik tulejka

Problemy z kręceniem to często wina wyrobionych tulejek łożyskujących.

  • Koszt regeneracji: 400 zł
  • Cena nowej części: 600-1000 zł
  • Cena używanej części: 150 zł

Alternator

alternator

  • Zakres czynności: pełna regeneracja obejmuje wymianę łożysk, wirników, mostka prostowniczego, ewentualnie sprzęgła jednokierunkowego, jeżeli jest, a także stojana i regulatora napięcia. Kluczowe elementy, takie jak np. stojan – jeżeli nie mają uszkodzeń – trafiają potem do kolejnego naprawianego alternatora. Przy profesjonalnej regeneracji obudowa alternatora poddawana jest procesowi szkiełkowania (kiedyś stosowało się piaskowanie, ale ze względów środowiskowych zostało ono zakazane), po którym wygląda jak element fabrycznie nowy. Regeneracja alternatora przywraca mu fabryczną sprawność. Typowe elementy podlegające wymianie przy okazji regeneracji alternatora – poniżej.

  • Kiedy regenerować: jeżeli w alternatorze jedynie zużyją się szczotki lub uszkodzi się regulator napięcia, to regeneracja będzie zbędnym wydatkiem. Ale jeżeli już pojawi się więcej uszkodzeń – szczególnie uzwojenia – to warto zdecydować się na całkowitą regenerację. W porównaniu z zakupem używanego alternatora regeneracja daje pewność, że podzespół będzie pracował bezawaryjnie przez wiele lat. Uwaga: na rynku jest wiele tanich nowych alternatorów, które są niewiadomego pochodzenia (pochodzą np. z nieznanych chińskich fabryk). Lepsza jest profesjonalna regeneracja.
  • Koszt regeneracji: 500 zł
  • Cena nowej części: 1100 zł
  • Cena używanej części: 250 zł

Wtryskiwacze common rail

wtryskiwacze

Dobrze zregenerowane wtryskiwacze common rail nie różnią się niczym od tych kupionych w ASO. 

  • Zakres czynności: zużyty wtryskiwacz musi być sprawdzony na stole probierczym. Następnie jest demontowany, a elementy są myte. Pod mikroskopem ocenia się elementy kwalifikujące się do wymiany: są to zazwyczaj zawór sterujący oraz końcówka wtryskiwacza. Elementy te są dostępne jako części zamienne. Po zamontowaniu i wyregulowaniu wtryskiwacz musi być ponownie sprawdzony na stole probierczym i zakodowany.
kontrola wydatku wtrysku

Profesjonalna regeneracja musi zawierać kontrolę wydatku „wtrysków” na maszynie.

  • Kiedy regenerować: wtryskiwacze elektromagnetyczne (nie piezoelektryczne) z reguły są całkowicie rozbieralne i można je regenerować. Ponieważ po naprawie odzyskują pełną sprawność, toteż warto je regenerować, a nie wymieniać. Wtryskiwacze wykazują zwykle objawy zużycia w okolicach 200 tys. km przebiegu.
  • Koszt regeneracji: 550 zł/szt.
  • Cena nowej części: 1300 zł/szt.
  • Cena używanej części: 350 zł/szt.

Zacisk hamulcowy

zacisk hamulcowy

  • Zakres czynności: regeneracja obejmuje wymianę tłoczka, jego uszczelnień i prowadników oraz czyszczenie korpusu. Jest to możliwe wtedy, gdy nie jest zużyta powierzchnia cylindra zacisku.
  • Kiedy regenerować: gdy zaciski mają tendencję do zapiekania się (blokowania), gdy pojawią się wycieki – warto pomyśleć o regeneracji. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy nowy zacisk jest bardzo tani (np. niektóre VW). Używanych lepiej unikać, będą zużyte jak nasze.
  • Koszt regeneracji: 300 zł
  • Cena nowej części: 500 zł
  • Cena używanej części: 150 zł

PODSUMOWANIE

Regeneracja uszkodzonych części ma sens. Po pierwsze ekologiczny – eliminuje potrzebę utylizacji starych podzespołów i produkowania nowych. Regenerowane części mają znaczną przewagę cenową nad nowymi, a także nad używanymi – gwarantują poprawne działanie przez długi czas, ograniczają więc ryzyko kolejnych napraw.

Lista elementów, w których można rekomendować wybór produktów regenerowanych jest długa: alternator, głowica silnika, pompa common rail, pompa wspomagania kierownicy, kompresor klimatyzacji itp. Chodzi o elementy, które można rozebrać i wymienić w nich wszystkie zużywające się części.

Czytaj także