Jeżeli decydujesz się na samodzielny zakup części zamiennych, wybieraj produkty renomowanych firm. Podpowiadamy, którym producentom śmiało można zaufać przy kupowaniu konkretnych podzespołów.
Jedyną uniwersalną metodą na wybór części zamiennych dobrej jakości jest zaufanie marce uznanego producenta. Firmy, które istnieją nierzadko od ponad 100 lat, dbają o swoją renomę i nie wypuszczają na rynek bubli.
Co oznaczają klasy jakościowe OE, OEM i OEQ?
Poniżej podpowiadamy, którym producentom można zaufać przy wyborze części zamiennych. W znacznej części są to wytwórnie dostarczające podzespoły także na tak zwany pierwszy montaż. W zależności od znaczka na opakowaniu są to więc dwie najwyższe klasy jakościowe według GVO: OE oraz OEM. Jeżeli część jest sprzedawana z logo marki samochodu, to jest uznawana za oryginalną (OE: original equipment), natomiast jeżeli ta sama część jest sprzedawana pod własną marką, to jest to OEM (original equipment manufacturer). Jeżeli dany producent nie dostarcza części na pierwszy montaż do danego modelu, to przy zachowaniu identycznej jakości mówi się o klasie OEQ (original equipment quality).
Wybierając produkty wymienionych poniżej firm mamy praktycznie gwarancję, że część klasy OEQ będzie tak samo dobra jak część oryginalna.
Z oczywistych względów wymieniliśmy jedynie najpopularniejszych markowych producentów – wybierając część któregoś z listy nie powinniśmy źle trafić.
I jeszcze jedna uwaga: na rynku producentów części często dochodzi do przemian właścicielskich, co często wiąże się także ze zmianami rynkowych nazw marek. Zwykle jednak historyczne nazwy pozostają w obiegu, co ułatwia ich wyszukanie np. w internetowych bazach danych hurtowni motoryzacyjnych. Poza tym: mamy z nimi do czynienia w przypadku zakupu produktów używanych, co daje duże szanse na zakup części, która jest w lepszym stanie i posłuży na dłużej niż chiński zamiennik anonimowego producenta.
Producenci części wysokiej jakości
Turbosprężarki
- KKK
- BorgWarner
- Bosch-Mahle
- Garrett
- Honeywell
- Holset
- IHI
- Mitsubishi
- Toyota
Sprzęgła
- Aisin
- Exedy
- LUK
- Sachs
- Valeo
Tłoki
- Kolbenschmidt
- Mahle
- Nüral
Filtry
- Champion
- Filtron
- Knecht
- Mann+Hummel
- Ufi/Sofima
- Hengst
Cewki zapłonowe
- Beru
- Bosch
- Denso
- Hitachi
- Magneti-Marelli
- NGK
- Pierburg
- Valeo
- VDO
Świece zapłonowe
- Beru
- Bosch
- Champion
- Denso
- NGK
Tłumiki
Elementy zawieszenia
- Delphi
- Febi-Bilstein
- Lemförder
- Moog
- Ruville
- TRW
Sprężyny zawieszenia
- Magneti-Marelli
- Nissens
- Hella
- Valeo
Łożyska kół
Amortyzatory
Klocki hamulcowe
- ATE
- Bosch
- Girling
- Jurid
- Ferodo
- Textar
- TRW
- Valeo
- VDO
Tarcze hamulcowe
- ATE
- Bosch
- Brembo
- Febi Bilstein
- Ferodo
- TRW
- Zimmermann
Paskowe napędy rozrządu
- Contitech
- Bosch
- Gates
- Hepu
- INA
- SKF
- Ruville
Łańcuchy rozrządu
- Febi-Bilstein
- Ruville
- SWAG
Reflektory
- Bosch
- Hella
- Magneti-Marelli
- Valeo
Chłodnice
- Magneti-Marelli
- Nissens
- Hella
- Valeo
Uszczelki
- Elring
- Corteco
- Febi-Bilstein
- Goetze
- Reinz
Dlaczego te firmy?
Opisywane firmy są dostawcami części wykorzystywanych przy produkcji auta i sprzedawanych w sieciach ASO. Dostarczają także zamienniki o jakości identycznej z oryginalnymi pod własnymi markami. Dzięki temu można mieć pewność, że części zamienne tych producentów będą w pełni porównywalne z elementami zamontowanymi pierwotnie w aucie.
Podstawowe informacje o markach
Marka, specjalizacja, kraj pochodzenia, data rozpoczęcia działalności:
-
ATE: producent hamulców, Niemcy, 1921
-
Beru: producent m.in. elektroniki, Niemcy, 1912
-
Behr: producent chłodnic, Niemcy, 1905
-
Brembo: producent tarcz hamulcowych, Włochy, 1961
-
Bosch: największy koncern wytwarzający komponenty wtryskowe, elektryczne i elektroniczne do samochodów, Niemcy, 1886
-
Champion: wytwórca m.in. świec zapłonowych, USA, 1908
-
Continental: drugi producent elektroniki i układów wtryskowych, Niemcy, 1871
-
Corteco: producent uszczelnień, Niemcy, 1887
-
Denso: producent układów wtryskowych i elektroniki, Japonia, 1949
-
Eibach: producent sprężyn zawieszenia, Niemcy, 1951
-
Elring: producent uszczelnień, Niemcy, 1879
-
FAG: producent łożysk,Niemcy, 1883
-
FEBI-Bilstein: wytwarza m.in. elementy zawieszeń, Niemcy, 1844
-
Ferodo: wytwórca klocków hamulcowych, znany m.in. w sporcie, Wielka Brytania, 1902
-
Filtron: producent dostarczający filtry także na pierwszy montaż, Polska, 1982
-
Garrett: marka turbosprężarek,USA , 1936
-
Goetze: producent uszczelnień, Niemcy, 1843
-
Hitachi: producent samochodowej elektroniki, Japonia, 1920
-
Hella: producent elektroniki i oświetlenia, Niemcy, 1908
-
Hepu: producent pomp wodnych, Niemcy, 1963
-
Holset: producent dużych turbosprężarek, Wielka Brytania, 1952
-
IHI: produkuje między innymi turbosprężarki, Japonia, 1853
-
Jurid: marka klocków hamulcowych, USA, 1899
-
KKK: turbosprężarki, Niemcy, 1929
-
Knecht: marka filtrów , Niemcy, 1962
-
Kolbenschmidt: producent tłoków i innych elementów metalowych, Niemcy, 1910
-
Koyo: specjalizuje się w produkcji łożysk, Japonia, 1935
-
KYB: producent amortyzatorów i sprężyn zawieszenia, Japonia, 1918
-
Lesjöfors: producent m.in. sprężyn zawieszenia, Szwecja, 1675
-
LUK: producent m.in. sprzęgieł i kół dwumasowych, Niemcy, 1965
-
Magneti-Marelli: producent układów wtryskowych i elektroniki, Włochy, 1919
-
Mahle: producent metalowych elementów silnika, m.in tłoków, Niemcy, 1920
-
Mann+Hummel: producent filtrów, Niemcy, 1941
-
MItsubishi: sprężarki, Japonia, 1870
-
Moog: marka elementów podwozi, USA, 1899
-
NGK: koncern wytwarzający układy elektryczne, układy przeniesienia napędu, Japonia, 1936
-
Nissens: wytwórnia chłodnic, Dania, 1921
-
Nüral: producent tłoków, należy do Federal Mogul, Niemcy 1924
-
NTN: producent łożysk, Japonia, 1918
-
Pierburg: producent układów elektrycznych, Niemcy, 1909
-
Ruville: konfekcjoner i producent części silnikowych i podwozi, Niemcy, 1922
-
Sachs: producent elementów zawieszenia, obecnie należy do koncernu ZF, Niemcy, 1929
-
SKF: producent łożysk, Szwecja, 1907
-
SWAG: producent m.in. elementów silników, podwozi, Niemcy, 1953
-
Textar: jeden z czołowych producentów klocków hamulcowych, USA, 1913
Toyota: poza samochodami, wytwarza również turbosprężarki, Japonia, 1937
-
TRW: producent układów zawieszeń, hamulców, USA, 1901
-
UFI: producent filtrów, Włochy, 1972
-
Valeo: producent części układów napędowych, chłodzenia i elekryki, Francja, 1923
-
VDO: niemiecki producent elektroniki pokładowej i wskaźników, Niemcy, 1929
-
Zimmermann: wytwórnia tarcz hamulcowych, Niemcy, 1960.
PODSUMOWANIE
W przeciwieństwie do wielu innych produktów części zamienne nawet najwyższej jakości dostarczane są przez firmy, których nazwy nie są powszechnie znane. Nie sposób także ocenić ich jakości np. po wyglądzie. Najlepszym sposobem na uniknięcie kupienia wadliwego czy nietrwałego zamiennika jest wybór markowego produktu firmy z renomą i doświdczeniem. One nie mogą pozwolić sobie na dostarczanie bubli.