Nawet najpopularniejsze samochody mogą występować w rzadkich wersjach. Serwisowanie takiego egzemplarza zazwyczaj bywa bardziej kosztowne od obsługi standardowej odmiany. Warto o tym pamiętać, kupując auto używane. Na które części trzeba będzie wydać więcej (czasem nawet sześciokrotnie) i z jakim jeszcze problemami trzeba się liczyć?
Każdy kierowca szukając używanego samochodu, stara się wybrać jak najatrakcyjniejszą ofertę. Zwłaszcza w przypadku popularnych modeli nie jest to łatwe. W zalewie ogłoszeń sprzedaży najczęściej „zwykłych” samochodów uwagę klientów mogą przyciągnąć nietypowe wersje pojazdów. Sprzedający wręcz zaznaczają w tytułach ogłoszeń, że auto ma wzmocniony silnik, sportowy pakiet stylizacyjny czy podniesione zawieszenie.
Rzeczywiście wyposażenie takie jak koła i hamulce o dużej średnicy czy silnik o podwyższonej mocy może się wydawać atutem. Auto nie dość, że atrakcyjnie wygląda, to jeszcze jest szybsze i lepiej się prowadzi.
W takiej sytuacji wiele osób decyduje się na kupno samochodu – na ogół bez świadomości faktu, że to, co odbierały jako jego zalety, w przyszłości może stać się poważnym problemem. Okazuje się, że nawet w przypadku popularnych modeli do nietypowych wersji nie są produkowane zamienniki części i trzeba kupować oryginalne w ASO. Wtedy właściciele takich pojazdów przeżywają duże rozczarowanie. A różnica w kosztach naprawy może być ogromna.
Mało który kierowca zdaje sobie sprawę, że z pozoru identyczny samochód, z takim samym silnikiem, tylko nieco wzmocnionym, może być wyposażony w inne koło zamachowe, hamulce czy zawieszenie. Takie elementy w ASO okazują się czasem nawet sześciokrotnie droższe od tych montowanych w typowej wersji auta. Podobne problemy mogą mieć osoby, które zdecydują się na kupno samochodu usportowionego, uterenowionego czy wyposażonego w pakiet stylizacyjny.
Kupno dobrze wyposażonej wersji samochodu używanego może się okazać trafioną decyzją, pod warunkiem jednak, że takie auto nie będzie później „skarbonką”. Można tego uniknąć, sprawdzając wcześniej dostępność części zamiennych. Wystarczy przeanalizować elektroniczny katalog hurtowni motoryzacyjnej, np. Inter Cars, i sprawdzić, czy do danej wersji oferowane są zamienniki, a jeśli tak, to w jakich cenach.
Decydując się na rzadką wersję, nawet popularnego samochodu, należy zdawać sobie sprawę z późniejszych kłopotów z dostępnością części. Problemy mogą pojawić się nawet podczas bieżącego serwisowania auta, kiedy zamienniki nie są dostępne, a podzespoły w ASO – bardzo drogie. Jeszcze gorzej jest w przypadku napraw powypadkowych samochodów z nietypowymi elementami nadwozia.
Problem z dostępnością elementów sprzęgła dotyka najczęściej wersji ze wzmocnionym silnikiem. Producenci zamienników mają w ofercie typowe podzespoły.
Regeneracja nietypowej turbosprężarki jest o około 600-1000 zł droższa. Kupno nowej w ASO to często wydatek nawet o kilka tysięcy złotych większy niż typowej.
W przypadku typowych odmian nie ma problemów z zakupem elementów układu hamulcowego, spora konkurencja na rynku sprzyja też obniżeniu cen. W przypadku odmian topowych oferta hurtowni jest mocno ograniczona, czasami trzeba korzystać z usług ASO. W dodatku same tarcze czy klocki różnią się budową i wymiarami, co sprawia że koszty mogą być kilkukrotnie wyższe, a czas naprawy dłuższy.
W przypadku aut wyposażonych we wzmocnione hamulce nie da się zamontować seryjnych felg. Np. zamiast 17-calowych kół trzeba kupić felgi i opony w rozmiarze 18 cali.
Problemy z dostępnością zamienników sprężyn i amortyzatorów zawieszenia najczęściej dotyczą wersji usportowionych oraz uterenowionych.
Rzadkie wersje silnikowe często wyposażane są w inne skrzynie biegów. Wtedy naprawa automatycznej przekładni jest sporo droższa.
Na kupno droższych elementów nadwozia po stłuczce skazani są właściciele uterenowionych wersji. Nakładki, poszerzenia czy listwy różnią się też w samochodach z usportowionymi pakietami stylizacyjnymi. Używanych elementów praktycznie nie ma, a nowe dostępne są w ASO.
Samochody o sportowo brzmiącym silniku wyposażone są w specjalne układy wydechowe, których nie da się kupić w hurtowni. Ceny w ASO bywają astronomiczne.
W przypadku typowej wersji najczęściej nie ma problemów z kupnem zamiennika chłodnicy powietrza. W samochodach ze wzmocnionym silnikiem intercooler często różni się wymiarami i ceną.
Różnica w zastosowanych półosiach napędowych może wynikać ze zwiększonej mocy silnika lub z zastosowania skrzyni biegów o innej konstrukcji.
Samochody z mocniejszymi silnikami są często wyposażone we wzmocnione zawieszenie i układ napędowy. To z kolei wymaga zastosowania innych zwrotnic i łożysk kół, które są droższe.
Nietypowe wersje mogą być wyposażone w bardziej wydajne chłodnice silnika, które nie występują jako zamienniki. Nie powinno się ich zastępować podstawowymi.
Silniki aut z usportowionymi silnikami często wyposażone są w zmodyfikowane wałki rozrządu. W przypadku konieczności wymiany trzeba kupić je w ASO.