Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Ople Insignia w różnych wersjach wyposażenia

Uważaj na dodatkowe koszty!

Nietypowa wersja auta – nietypowe wydatki. Co może generować dodatkowe koszty serwisowania mocnej lub rzadkiej odmiany popularnego modelu?

archiwum

Uważaj na dodatkowe koszty!

Nietypowa wersja auta – nietypowe wydatki. Co może generować dodatkowe koszty serwisowania mocnej lub rzadkiej odmiany popularnego modelu?

Nawet najpopularniejsze samochody mogą występować w rzadkich wersjach. Serwisowanie takiego egzemplarza zazwyczaj bywa bardziej kosztowne od obsługi standardowej odmiany. Warto o tym pamiętać, kupując auto używane. Na które części trzeba będzie wydać więcej (czasem nawet sześciokrotnie) i z jakim jeszcze problemami trzeba się liczyć?

Każdy kierowca szukając używanego samochodu, stara się wybrać jak najatrakcyjniejszą ofertę. Zwłaszcza w przypadku popularnych modeli nie jest to łatwe. W zalewie ogłoszeń sprzedaży najczęściej „zwykłych” samochodów uwagę klientów mogą przyciągnąć nietypowe wersje pojazdów. Sprzedający wręcz zaznaczają w tytułach ogłoszeń, że auto ma wzmocniony silnik, sportowy pakiet stylizacyjny czy podniesione zawieszenie.

Atrakcyjna specyfikacja generuje koszty

Rzeczywiście wyposażenie takie jak koła i hamulce o dużej średnicy czy silnik o podwyższonej mocy może się wydawać atutem. Auto nie dość, że atrakcyjnie wygląda, to jeszcze jest szybsze i lepiej się prowadzi.

W takiej sytuacji wiele osób decyduje się na kupno samochodu – na ogół bez świadomości faktu, że to, co odbierały jako jego zalety, w przyszłości może stać się poważnym problemem. Okazuje się, że nawet w przypadku popularnych modeli do nietypowych wersji nie są produkowane zamienniki części i trzeba kupować oryginalne w ASO. Wtedy właściciele takich pojazdów przeżywają duże rozczarowanie. A różnica w kosztach naprawy może być ogromna. 

Różnice między wersjami jednego modelu

Mało który kierowca zdaje sobie sprawę, że z pozoru identyczny samochód, z takim samym silnikiem, tylko nieco wzmocnionym, może być wyposażony w inne koło zamachowe, hamulce czy zawieszenie. Takie elementy w ASO okazują się czasem nawet sześciokrotnie droższe od tych montowanych w typowej wersji auta. Podobne problemy mogą mieć osoby, które zdecydują się na kupno samochodu usportowionego, uterenowionego czy wyposażonego w pakiet stylizacyjny. 

Dostępność części do różnych odmian

Kupno dobrze wyposażonej wersji samochodu używanego może się okazać trafioną decyzją, pod warunkiem jednak, że takie auto nie będzie później „skarbonką”. Można tego uniknąć, sprawdzając wcześniej dostępność części zamiennych. Wystarczy przeanalizować elektroniczny katalog hurtowni motoryzacyjnej, np. Inter Cars, i sprawdzić, czy do danej wersji oferowane są zamienniki, a jeśli tak, to w jakich cenach.

To może się różnić między wersjami

Decydując się na rzadką wersję, nawet popularnego samochodu, należy zdawać sobie sprawę z późniejszych kłopotów z dostępnością części. Problemy mogą pojawić się nawet podczas bieżącego serwisowania auta, kiedy zamienniki nie są dostępne, a podzespoły w ASO – bardzo drogie. Jeszcze gorzej jest w przypadku napraw powypadkowych samochodów z nietypowymi elementami nadwozia.

Koło zamachowe i sprzęgło 

nietypowe wersje_dwumas

Problem z dostępnością elementów sprzęgła dotyka najczęściej wersji ze wzmocnionym silnikiem. Producenci zamienników mają w ofercie typowe podzespoły.

Turbosprężarka 

nietypowe wersje_turbo

Regeneracja nietypowej turbosprężarki jest o około 600-1000 zł droższa. Kupno nowej w ASO to często wydatek nawet o kilka tysięcy złotych większy niż typowej.

Hamulce

nietypowe wersje_hamulce

W przypadku typowych odmian nie ma problemów z zakupem elementów układu hamulcowego, spora konkurencja na rynku sprzyja też obniżeniu cen. W przypadku odmian topowych oferta hurtowni jest mocno ograniczona, czasami trzeba korzystać z usług ASO. W dodatku same tarcze czy klocki różnią się budową i wymiarami, co sprawia że koszty mogą być kilkukrotnie wyższe, a czas naprawy dłuższy.

Felgi i opony 

nietypowe wersje_kola

W przypadku aut wyposażonych we wzmocnione hamulce nie da się zamontować seryjnych felg. Np. zamiast 17-calowych kół trzeba kupić felgi i opony w rozmiarze 18 cali.

Amortyzatory i sprężyny 

nietypowe wersje_amortyzatory

Problemy z dostępnością zamienników sprężyn i amortyzatorów zawieszenia najczęściej dotyczą wersji usportowionych oraz uterenowionych. 

Skrzynia biegów 

nietypowe wersje_skrzynia biegow

Rzadkie wersje silnikowe często wyposażane są w inne skrzynie biegów. Wtedy naprawa automatycznej przekładni jest sporo droższa.

Elementy nadwozia 

nietypowe wersje_poszycie nadwozia

Na kupno droższych elementów nadwozia po stłuczce skazani są właściciele uterenowionych wersji. Nakładki, poszerzenia czy listwy różnią się też w samochodach z usportowionymi pakietami stylizacyjnymi. Używanych elementów praktycznie nie ma, a nowe dostępne są w ASO.

Układ wydechowy 

nietypowe wersje_wydech

Samochody o sportowo brzmiącym silniku wyposażone są w specjalne układy wydechowe, których nie da się kupić w hurtowni. Ceny w ASO bywają astronomiczne.

Intercooler 

nietypowe wersje_intercooler

W przypadku typowej wersji najczęściej nie ma problemów z kupnem zamiennika chłodnicy powietrza. W samochodach ze wzmocnionym silnikiem intercooler często różni się wymiarami i ceną.

Półosie i przeguby 

nietypowe wersje_polosie

Różnica w zastosowanych półosiach napędowych może wynikać ze zwiększonej mocy silnika lub z zastosowania skrzyni biegów o innej konstrukcji.

Łożyska kół 

nietypowe wersje_lozyska kol

Samochody z mocniejszymi silnikami są często wyposażone we wzmocnione zawieszenie i układ napędowy. To z kolei wymaga zastosowania innych zwrotnic i łożysk kół, które są droższe.

Chłodnica 

nietypowe wersje_chlodnica

Nietypowe wersje mogą być wyposażone w bardziej wydajne chłodnice silnika, które nie występują jako zamienniki. Nie powinno się ich zastępować podstawowymi.

Wałki rozrządu 

nietypowe wersje_walki rozrzadu

Silniki aut z usportowionymi silnikami często wyposażone są w zmodyfikowane wałki rozrządu. W przypadku konieczności wymiany trzeba kupić je w ASO.

Czytaj także