Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zaciski hamulcowe

Naprawy auta

Te używane części są lepsze od nowych zamienników

archiwum

Naprawy auta

Te używane części są lepsze od nowych zamienników

W przypadku wielu części zamiennych jakość używanych oryginałów pozostaje wyższa niż nowych zamienników. W naszym zestawieniu – 12 tego typu przykładów. Radzimy także, na co zwrócić uwagę przy zakupie.

Barierą przy zakupie niektórych części zamiennych bywa cena. Technicznie najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie nowej części oryginalnej, ale zazwyczaj jest to po prostu nieopłacalne.

Jesteśmy więc skazani na tańsze zamienniki, albo... stosowanie części używanych. Ten drugi wariant, wbrew pozorom, nie zawsze musi oznaczać poszukiwania oszczędności za wszelką cenę.

Części używane, ale oryginalne

Jest wiele części, które w wykonaniu oryginalnym nawet po latach eksploatacji okazują się lepsze niż zamienniki. Powiedzmy sobie szczerze: jakość zespołów oryginalnych jest nie do osiągnięcia przez tanich poddostawców. Nawet po latach oryginały potrafią być w lepszej kondycji niż części budżetowe.

Z czego to wynika? Przede wszystkim z jakości użytych materiałów. Wymagania stawiane firmom dostarczającym części na tzw. pierwszy montaż są naprawdę wyśrubowane. Przy produkcji zamienników nikt już takiej kontroli jakości nie stosuje, a cena robi swoje.

Oczywiście każdy, nawet najlepiej wykonany element ma granicę swojej trwałości i dlatego sens ma kupowanie części sprawnych, które nie osiągnęły jeszcze swojego resursu, odporności na wycieranie czy korozję. Nawet 10-letni element może być w stanie nadającym się do dalszej eksploatacji.

Dostępność części używanych

Wbrew pozorom najbardziej atrakcyjna oferta części używanych dotyczy aut kilkuletnich, a nie tych starych. Kupowanie podzespołów używanych ma bowiem sens wtedy, gdy nie pochodzą one z samochodu zdezelowanego, w którym wszystkie elementy są już silnie zużyte.

Przykładowo do Octavii III łatwo kupimy drzwi w idealnym stanie, a w przypadku Octavii I będą to już elementy mocno zużyte. Jednak nadal może się okazać, że da się znaleźć taki egzemplarz, który będzie bez zarzutu, przy czym na pewno jego namierzenie będzie dużo trudniejsze.

Używane nie zawsze tańsze niż zamienniki

W przypadku stosunkowo świeżych części zamiennych ich ceny mogą być... wyższe niż wielu nowych zamienników. I nie jest to pomyłka, lecz odzwierciedlenie ich rzeczywistej wartości użytkowej.

Warto zapłacić 1000 zł za komplet reflektorów, które naprawdę dobrze oświetlają drogę, zamiast 500 zł za tanie chińskie imitacje, które nie zbliżają się skutecznością do oryginalnych.

12 podzespołów, w przypadku których lepiej wybrać oryginalną część używaną niż nowy zamiennik

Zacisk hamulcowy

zacisk

Jakość wykonania i odporność na zapiekanie są wyższe niż w tanich zamiennikach.

Zalety i wady używanego zacisku

  • Trwalsze prowadniki, odporniejszy na korozję tłoczek, lepsze osłony gumowe
  • Ryzyko kupno zacisku z korozją tłoczka
  • Na to zwróć uwagę
    Czy tłoczek i prowadniki da się poruszyć ręką (nie są zapieczone).

Reflektor przedni

reflektor

Jakość oryginalnych reflektorów i tańszych zamienników dzieli przepaść. Dokładność wykonania elementów optycznych (odbłyśnika i szkła) wpływa na oświetlenie drogi i dlatego oryginalne reflektory zwykle świecą znacznie lepiej.

Zalety i wady używanego reflektora

  • Lepsza jakość elementów optycznych, plastik obudowy bardziej odporny na uszkodzenia
  • Starsze reflektory mogą mieć zmatowiały odbłyśnik, co je dyskwalifikuje
  • Na to zwróć uwagę
    Odbłyśnik nie może być zmatowiały, a szyba porysowana. Lampa musi być do ruchu prawostronnego.

Zderzak

zderzak

Oryginalny zderzak wytrzymuje mniejsze uderzenia bez pęknięcia. Ponadto zamiennik jest zwykle pozbawiony wszelkich mocowań, listew, ramek itp.

Zalety i wady używanego zderzaka

  • Kompletny zderzak w odpowiednim kolorze nadaje się do montażu bez uzbrajania i malowania
  • Ryzyko kupna od niepasującej wersji
  • Na to zwróć uwagę
    Trzeba dokładnie sprawdzić zgodność wersji wyposażenia, lifting czy kod lakieru.

Wtryskiwacz common rail

wtryskiwacz

W przypadku względnie nowych silników jest dużo ofert sprzedaży takich drogich podzespołów po małym przebiegu, zwykle po demontażu z aut kupionych na aukcjach ubezpieczeniowych (po wypadkach).

Zalety i wady używanego wtryskiwacza

  • Wysoka precyzja dawkowania oryginalnego wtryskiwacza, niemal niedostępna dla zamienników lub elementów regenerowanych
  • Brak możliwości oceny stanu przy kupnie
  • Na to zwróć uwagę
    Zgadzać się musi wielocyfrowy kod wtryskiwacza, który jest dopasowywany do konkretnej wersji sterownika.

Półoś napędowa

półoś

Fabryczne przeguby na półosi (o ile nie są zniszczone) są wielokrotnie trwalsze niż tanie zamienniki. Kompletna półoś z niezbyt starego auta będzie więc lepsza niż zamiennik z hurtowni.

Zalety i wady używanej półosi

  • Wysokiej jakości przeguby, bardzo trwałe manszety gumowe
  • Ryzyko trafienia na półoś uderzoną, po wypadku
  • Na to zwróć uwagę
    Czy liczba zębów na wieloklinach półosi zgadza się z wymaganą (często w tym samym modelu są różne).

Tłumik wydechu

tlumik

Oryginalny tłumik jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. O ile tylko nie jest stary i zużyty, będzie lepszy niż tańszy zamiennik.

Zalety i wady używanego tłumika

  • Wysoka odporność antykorozyjna, brak wpływu na osiągi, naturalny dźwięk pracy
  • Przy starszych tłumikach możliwe jest już pojawianie się korozji od środka
  • Na to zwróć uwagę
    Liczy się głównie brak korozji.

Hak holowniczy

hak

Różnicę między tanim hakiem a oryginalnym widać doskonale przy montażu. Dopasowanie do geometrii nadwozia, zabezpieczenie antykorozyjne czy jakość zamka montażowego oraz gniazda elektrycznego to jak dwa inne światy.

Zalety i wady używanego haka

  • Brak konieczności dopasowywania, profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne
  • Ryzyko trafienia na hak po wypadku
  • Na to zwróć uwagę
    Kupuj hak z wiązką elektryczną i jeżeli trzeba, także z modułem CAN. Do haka z zamkiem musi być dołączony kluczyk.

Kompletne zawieszenie

zawieszenie

W przypadku aut kilkuletnich, w razie poważnej naprawy zawieszenia (np. po stłuczce), zamiast kupować pojedyncze elementy, często bardziej opłaca się kupić kompletną belkę z piastami.

Zalety i wady używanego zawieszenia

  • Markowe elementy, kompletny zespół
  • Ma sens głównie przy stosunkowo nowych autach, gdzie elementy nie są zużyte
  • Na to zwróć uwagę
    Najlepiej kupuj zespół przed wymontowaniem z auta, zobaczysz, czy samochód nie był rozbity.

Agregaty napędzane paskiem

alternator

Tanie zamienniki (alternatorów, rozruszników, kompresorów klimatyzacji) to zwykle elementy po mniej lub bardziej fachowych naprawach lub tzw. chińczyki. Ze względu na koszt, lepiej wybrać używany oryginał w dobrym stanie (nawet gdyby cena była porównywalna z nowym zamiennikiem).

Zalety i wady używanego agregatu

  • Wykonanie z wysokiej jakości materiałów
  • Ryzyko kupna zużytego
  • Na to zwróć uwagę
    Zgadzać musi się numer fabryczny, bo agregaty często występują w różnych wersjach.

Felga aluminiowa

felga

Praktycznie zawsze oryginalne felgi wykonane są znacznie lepiej niż zamienniki, co wynika z wymagań stawianych na tzw. pierwszy montaż. 

Zalety i wady używanych felg oryginalnych

  • Wysoka wytrzymałość na uderzenia, dobre zabezpieczenie antykorozyjne
  • Ryzyko kupna pogiętej felgi
  • Na to zwróć uwagę
    Bardzo podobne felgi mogą się różnic odsadzeniem ET czy otworem centralnym, dlatego warto kupować oryginalne, od identycznego modelu.

Węże gumowe

przewody gumowe

Praktyka warsztatowa wykazuje, że o ile oryginalne węże (wody, paliwa itp) wytrzymują nawet ponad 20 lat, o tyle nawet markowe zamienniki potrafią pękać już po kilku latach. Różnica jakości jest wręcz dramatyczna.

Zalety i wady używanych węży

  • Idealne dopasowanie kształtu, wysoka jakość wykonania i trwałość
  • Możliwość kupna uszkodzonego
  • Na to zwróć uwagę
    Sprawdź, czy guma się nie rozwarstwia ze starości (widać na końcach) oraz czy wąż nie jest nigdzie przytarty.

Elementy blacharskie

drzwi

Zabezpieczenie antykorozyjne, jakość blachy czy wreszcie dopasowanie do kształtu nadwozia wypada zdecydowanie na korzyść oryginalnych elementów. Czasami możliwe jest nawet znalezienie części w odpowiednim kolorze.

Zalety i wady używanych blach

  • odporność na korozję, odpowiednie dopasowanie, czasami właściwy kolor
  • Ryzyko zakupu elementu z korozją
  • Na to zwróć uwagę
    Każde auto ma określony kod lakieru i przy kupnie należy sprawdzić, czy kolor się zgadza. 

Czytaj także