Za autoryzowanymi serwisami przemawia standard usług, niezależne warsztaty przekonują znacznie niższymi cenami. Na przykładzie 8 popularnych aut sprawdzamy, jakie są różnice w kosztach napraw. Podpowiadamy także, jak oszczędzać, nie tracąc przy tym na jakości.
W nowych autach najczęściej wymienia się oleje i filtry. Starsze wymają większej troski – ze względu na ceny wizyt w ASO ich właściciele zdecydowanie rzadziej korzystają z oferty autoryzowanych serwisów. Decydują się na serwis i naprawy w warsztatach niezależnych, gdzie usługi są tańsze, a wybór części zamiennych szerszy. Do ASO jeżdżą przede wszystkim posiadacze samochodów nowych, objętych gwarancją, której utrzymanie wymaga regularnych wizyt w serwisie danej marki.
Ostateczna cena za wykonane usługi to w wielu przypadkach podstawowe kryterium wyboru serwisu przez kierowcę. Przygotowując nasz raport, skupiliśmy się na popularnych usługach, jak serwis olejowy, wymiana klocków i tarcz hamulcowych, rozrządu czy sprzęgła.
Na przykładzie popularnych modeli samochodów sprawdziliśmy ich ceny w autoryzowanej stacji obsługi oraz warsztacie niezależnym. W wielu przypadkach różnice w cenach są spore, ale na przykład wymianę oleju można wykonać w ASO tylko nieznacznie drożej od warsztatu niezależnego.
Coraz więcej autoryzowanych serwisów pozwala także kierowcom dostarczyć własne części albo oferuje tańsze linie oryginalnych podzespołów, przeznaczone do starszych pojazdów. I właśnie na takie usługi najczęściej decydują się właściciele samochodów starszych, które nie są już objęte gwarancją.
Na przykładzie popularnych, niezbyt leciwych modeli sprawdzamy, ile można zaoszczędzić, serwisując samochód poza ASO.
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 3060 zł | 2220 zł | 840 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 460 zł | 250 zł | 210 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 860 zł | 260 zł | 600 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1825 zł | 610 zł | 1215 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 3930 zł | 1490 zł | 2440 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 7060 zł | 3510 zł | 3550 zł |
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 5700 zł | 1340 zł | 4360 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 429 zł | 258 zł | 171 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 471 zł | 250 zł | 221 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1202 zł | 560 zł | 642 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 2272 zł | 1540 zł | 732 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 5275 zł | 2990 zł | 2285 zł |
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 1932 zł | 900 zł | 1032 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 400 zł | 240 zł | 160 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 670 zł | 252 zł | 418 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1540 zł | 460 zł | 1080 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 3381 zł | 1575 zł | 1806 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 7072 zł | 2200 zł | 4872 zł |
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 1944 zł | 740 zł | 1204 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 329 zł | 235 zł | 94 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 319 zł | 235 zł | 84 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1439 zł | 430 zł | 1009 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 2688 zł | 1490 zł | 1198 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 4831 zł | 2780 zł | 2051 zł |
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 2770 zł | 1320 zł | 1450 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 649 zł | 222 zł | 427 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 419 zł | 225 zł | 194 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1168 zł | 450 zł | 718 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 2612 zł | 1420 zł | 1192 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 3491 zł | 1060 zł | 2431 zł |
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 1420 zł | 610 zł | 810 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 507 zł | 215 zł | 292 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 476 zł | 195 zł | 281 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1287 zł | 420 zł | 867 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 2450 zł | 1260 zł | 1190 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 2867 zł | 990 zł | 1877 zł |
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 4050 zł | 2180 zł | 1870 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 547 zł | 238 zł | 309 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 552 zł | 235 zł | 317 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1512 zł | 480 zł | 1032 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 2985 zł | 1480 zł | 1505 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 6116 zł | 4030 zł | 2086 zł |
Ceny wybranych usług w ASO i poza nim | |||
---|---|---|---|
Usługa i części | Cena w ASO | Cena w warsztacie niezależnym | Różnica |
Wymiana kompletnego rozrządu | 2160 zł | 870 zł | 1290 zł |
Wymiana oleju z filtrem | 375 zł | 212 zł | 163 zł |
Wymiana klocków hamulcowych – przód | 415 zł | 225 zł | 190 zł |
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – przód | 1180 zł | 470 zł | 710 zł |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 2930 zł | 1320 zł | 1610 zł |
Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym | 4630 zł | 2840 zł | 1790 zł |
Wyceny ASO przygotowane przez serwisy: Dakar Toyota Rzeszów, Peugeot Król-Knapik Rzeszów, Renault i Dacia Auto Spektrum Rzeszów, Skoda i Volkswagen Rex Auto Rzeszów, KIA Multitruck Rzeszów, Ford Bemo Motors Rzeszów.
Wyceny dla warsztatu niezależnego przygotowane przez serwis „Mechanika Pojazdowa Stanisław Płonka” w Rzeszowie, w ich przypadku zastosowano następujące części: klocki i tarcze hamulcowe TRW, amortyzatory Monroe, olej Castrol Edge 5W30 oraz Mobil1 5W30, filtry Mann, sprzęgła Sachs, rozrządy INA.
Podane ceny w przybliżeniu. Ostateczna wycena może się różnić w zależności od wersji samochodu, a także aktualnych akcji promocyjnych w serwisach.
Udokumentowana historia serwisowa to wielki atut samochodu – istotnie podnoszący jego wartość przy odsprzedaży. Szukając auta na rynku pojazdów używanych, najczęściej zwracamy uwagę na pojazdy, których serwis i naprawy były wykonane na bieżąco. A oryginalna książka serwisowa to gwarancja odpowiedniej opieki nad pojazdem.
Każda naprawa, którą wykonujemy w ASO, jest zapisywana zarówno w tradycyjnej, papierowej książce, jak i w systemie informatycznym warsztatu, a zwykle także całego koncernu. Dzięki temu można w każdej chwili sprawdzić, kiedy wykonywano konkretne naprawy, co ułatwia dotrzymanie odpowiednich interwałów np. pomiędzy kolejnymi wymianami oleju.
Niektóre marki za regularny serwis w autoryzowanej stacji odwdzięczają się np. gwarancją mobilności, co daje kierowcy np. dostęp do bezpłatnego holowania i pomocy w razie awarii w podróży. Warto pamiętać, że warsztat zajmujący się samochodami jednej marki ma największe doświadczenie w ich naprawie. Wynika to ze szkoleń w usuwaniu usterek konkretnych modeli, a także doświadczenia mechaników i dostępu do narzędzi przeznaczonych do napraw i wymiany konkretnych części.
Różnica w kosztach serwisu pomiędzy ASO i warsztatem niezależnym wynika w dużej mierze z innych stawek za usługi. Roboczogodzina w autoryzowanym serwisie potrafi być nawet kilkakrotnie droższa niż w prywatnym serwisie.
Oryginalne części w ASO są droższe od zamienników. W zależności od tego, na jakiej klasy zamiennik się zdecydujemy, tu także różnice mogą sięgać kilkuset procent. Najwięcej oszczędzimy, wykonując poza ASO większe naprawy, jak np. wymianę sprzęgła.
Należy jednak pamiętać, że tylko doświadczony mechanik i sprawdzony serwis dają gwarancję prawidłowego wykonania usługi, od właściwego doboru części przez demontaż starych podzespołów, na montażu nowych skończywszy. Dlatego serwisując auto poza ASO, nie warto kierować się wyłącznie ceną. Podejrzanie niskie ceny usług i części mogą się okazać pozorną oszczędnością, a samochód szybko wróci na podnośnik i będzie wymagał dodatkowych napraw i nakładów.
W naszym zestawieniu skorzystaliśmy z wycen doświadczonego warsztatu, korzystającego z dobrej jakości części i olejów, które gwarantują wysoki poziom napraw.
Obok topowych linii oryginalnych podzespołów ASO coraz częściej oferują tańsze odpowiedniki. Ich montaż jest zalecany głównie do starszych aut.
Np. Ford w czasie trwania gwarancji wymaga stosowania części oryginalnych, ale później dopuszcza serwis na podzespołach z serii ekonomicznej. W przypadku VW Golfa VI cena przednich klocków hamulcowych to 629 zł za oryginał i 289 zł za linię „Economy”. Markowy zamiennik firmy ATE to wydatek 190 zł.
W grupie zamienników najwyższej jakości nie brakuje elementów produkowanych przez te same firmy, które zapewniają części na pierwszy montaż – zwykle elementy pochodzą z jednej linii produkcyjnej, a zauważalne różnice między nimi to inne pudełko i zamazane logo marki samochodu. Skąd taki zabieg?
Elementy bez logo trafiają do sprzedaży poza ASO, np. dlatego, że nie udało im się przejść surowej kontroli jakości. Ale tylko w kwestiach, które nie mają żadnego wpływu na trwałość i bezpieczeństwo użytkowania. Aby element nie trafił do oryginalnego pudełka, wystarczy, że wizualnie nie jest idealny, ma niewielkie odkształcenie materiału albo ubytek w miejscu, które nie ma wpływu na jego działanie. Takie części potrafią być nawet o ponad połowę tańsze od idealnych oryginałów. Kopalnią wiedzy na temat dostępności takich elementów są fora internetowe zrzeszające właścicieli pojazdów danych marek.
Podzespoły sygnowane logiem producenta auta to najlepszy i najdroższy wybór – np. fabryczne sprzęgło do VW Golfa VI (2.0 TDI 140 KM, 2011 r.) kosztuje w ASO 2049 zł, tymczasem zamienniki marek Sachs ok. 600 zł, Blue Print ok. 450 zł, a Statim ok. 400 zł. Naszym zdaniem z powodzeniem można wybrać markowy zamiennik, gwarantujący odpowiednie działanie i potężną oszczędność.
Europejski rynek motoryzacyjny jest zalewany tanimi częściami zamiennymi produkowanymi w Chinach. Wiele ma niską jakość, a ich zakup daje tylko pozorne oszczędności. Mechanicy twierdzą, że tani chiński łącznik stabilizatora potrafi zużyć się nawet o połowę szybciej niż markowy zamiennik oryginalnej części. Tymczasem różnice w cenach podzespołów nie są bardzo duże. Łącznik Lemfordera do Hondy Civic IX to około 60 zł, Febi – 42 zł, a najtańszy kosztuje 32 zł. W tym przypadku zakup i montaż najtańszego w zestawieniu nie ma sensu.
Ale nie wszystkie chińskie części to zły wybór. Na łamach „Motoru” sprawdziliśmy kiedyś chińską turbosprężarkę, która przez doświadczonego mechanika została oceniona bardzo dobrze, także pod względem wyważenia i pracy układu zmiennej geometrii. Jej cena była natomiast zdecydowanie niższa od markowego zamiennika.
Duże koncerny produkujące samochody mają w ofercie serwisowej oleje własnych linii. Takie rozwiązanie stosują m.in. grupa VAG, General Motors, Ford i Renault. Co ciekawe, w odróżnieniu od oryginalnych części, serwisowe oleje nie są droższe od markowych produktów dostępnych poza ASO.
Wybierając olej, trzeba przede wszystkim dobrać go do silnika pod względem normy lepkości, a także w oparciu o przebieg. Pamiętaj, że smaruje on nie tylko silnik, ale odpowiada również za właściwą pracę turbosprężarki czy właściwy naciąg łańcucha rozrządu. Regularnie kontroluj poziom oleju.
Właściciele samochodów, które nie są już objęte gwarancją, mogą bez obaw zdecydować się na serwis w tańszej wersji. Najbardziej ekonomiczna, ale solidna opcja to warsztat niezależny i zamienniki oryginalnych części z wyższej półki. Wybierając doświadczony serwis, kierowca może mieć pewność wysokiej jakości usług, otrzyma także gwarancję na robociznę i części.
Dostarczanie samodzielnie i okazyjnie kupionych części do serwisu nie jest najlepszym rozwiązaniem. W takiej sytuacji od warsztatu otrzymamy jedynie gwarancję na poprawność montażu. Niezależnie od miejsca naprawy, zarówno na usługę, jak i części warto wziąć fakturę lub paragon oraz zanotować przebieg, przy którym naprawa została wykonana.