Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kierowca i mechanik rozmawiają przy aucie

Uniknij konfiktowej sytuacji w serwisie

Zanim zostawisz auto w warsztacie – co trzeba sprawdzić, jak się zabezpieczyć

Uniknij konfiktowej sytuacji w serwisie

Zanim zostawisz auto w warsztacie – co trzeba sprawdzić, jak się zabezpieczyć

Przed oddaniem samochodu mechanikowi warto wykonać kilka prostych czynności, dzięki którym unikniemy nieporozumień przy odbiorze.

Dobry mechanik to skarb. Można na nim polegać, nie trzeba się martwić o to, że w trakcie naprawy pojawią się dziwne komplikacje, a podczas wydawania auta dojdzie do konfliktu. Czasem jednak nie jest tak różowo, zwłaszcza gdy oddajemy auto do nieznanego warsztatu – rośnie ryzyko, że naprawa nie przebiegnie bezproblemowo. Tym bardziej że mechanik nowego klienta może traktować „jednorazowo”, bez nadziei, że ten później do niego wróci.

Nad wieloma rzeczami można jednak zachować odpowiednią kontrolę i ograniczyć ryzyko oszustwa, kradzieży czy uszkodzenia auta podczas naprawy. Można też bronić się przed tym, by mechanik używał naszego auta do prywatnych celów.

Odpowiednie przygotowanie się do wizyty w warsztacie to nie tylko ochrona przed nieuczciwymi mechanikami. Warto zadbać o to, by naprawa przebiegała sprawnie. Ważne jest, aby przekazać mechanikowi informacje na temat wcześniejszych napraw, zrobić listę rzeczy do wykonania, przekazać przejściówki do kół itp. Nie wymaga to dużo wysiłku.

Zabierz z auta rzeczy osobiste

wyjmowanie okularów ze schowka na okulary

Wszelkie rzeczy pozostawione luzem w aucie podczas naprawy będą tylko przeszkadzały – mechanik i tak prawdopodobnie będzie musiał je wyjąć. Jest ryzyko, że coś się zawieruszy lub zniszczy – nawet bez złej woli pracownika.

  • Ważne
    Trzeba zajrzeć do wszystkich schowków, także na okulary oraz w bagażniku i zabrać panel od radia – jego utrata będzie dość kłopotliwa.

Zrób zdjęcie licznika i wskaźnika paliwa

robienie zdjęcia zestawu zegarów

Niektórzy mechanicy traktują auta klientów jako darmowe źródło transportu, a właściciel auta rzadko kiedy pamięta dokładnie, jaki przebieg miało auto i ile było w nim paliwa w momencie oddawania do naprawy.

  • Ważne
    Niektóre naprawy wymagają późniejszego wykonania jazdy próbnej – warto zawczasu ustalić, o jaki dystans może chodzić. Raczej nie ma takiej potrzeby, by było to więcej niż 50 km.

Zrób zdjęcia auta na miejscu u mechanika

robienie zdjęcia zarysowanego błotnika

Dodatkowe zabezpieczenie (po protokole), które ułatwi rozstrzygnięcie konfliktu w przypadku ewentualnych uszkodzeń w trakcie napraw. Na ogólnych ujęciach powinno być widać, że auto stoi na placu w warsztacie.

  • Ważne
    Zbliżenia na uszkodzenia auta pozwolą ustalić, czy w trakcie naprawy nie doszło do ich powiększenia – w protokole przyjęcia auta do warsztatu te miejsca będą przecież oznaczone jako uszkodzone.

Zwróć uwagę na płyny

Dobrze jest zwrócić uwagę na poziom i stan płynów eksploatacyjnych przed wymianą, będziemy mogli później szybko stwierdzić, czy mechanik faktycznie wymienił olej lub uzupełnił płyn chłodniczy.

  • Ważne
    Kondycję płynu hamulcowego można szybko ocenić przy pomocy niedrogiego testera sprawdzającego obecność wody. Będziemy mieli pewność, że środek został wymieniony.

Spisz protokół

spisywanie protokołu przyjęcia auta do warsztatu

Oddając auto do serwisu, warto sporządzić pisemny protokół, w którym jak najdokładniej opiszemy stan auta (przebieg, uszkodzenia, stan paliwa itp.) oraz zakres zleconych napraw, wraz z przewidywanym terminem zwrotu. Należy też zaznaczyć, że przed wykonaniem napraw nieujętych pierwotnym zleceniem trzeba skonsultować się z klientem.

  • Ważne
    Jeśli mechanik nie dysponuje wzorem karty przyjęcia auta do warsztatu, odpowiedni dokument można łatwo znaleźć w internecie i wydrukować.

Poproś o zwrot części

W momencie przekazywania auta mechanikowi warto uprzedzić, że będziemy chcieli otrzymać części wymontowane w trakcie napraw. Będziemy mieć dzięki temu pewność, że naprawy zostały faktycznie wykonane, w dodatku sprawdzimy, czy elementy rzeczywiście były uszkodzone lub zużyte i wymagały wymiany. Warto się też upomnieć o puste pudełka po wykorzystanych filtrach.

  • Ważne
    Warto wyrazić chęć odbioru resztek oleju niewykorzystanego podczas obsługi. Jeśli zapłaciliśmy za całe opakowanie, a coś w nim jeszcze zostało, będziemy mogli wykorzystać to na dolewki.

Przekaż przejściówki do śrub do kół

przejściówka do śrub do kół

Wiele osób stosuje zabezpieczenia kół – we własnym interesie jest przekazanie odpowiednich przejściówek mechanikowi. Przyspieszy to prace, sprzyja też ograniczeniu kosztów naprawy.

  • Ważne
    W razie zagubienia przejściówek mechanik będzie musiał skorzystać z własnych, uniwersalnych nasadek. Może to wymagać pewnej dopłaty, jest także duże ryzyko zniszczenia śruby.

Upewnij się, czy masz kod do radia

wpiywanie kodu do radia

Po odłączeniu zasilania może dojść do zakodowania radioodbiornika – aby móc go włączyć, trzeba podać odpowiednie hasło. Dobrze jest się upewnić, że mamy je zapisane, jego przywrócenie może wymagać wizyty w ASO albo warsztacie elektroniki samochodowej lub szukania informacji na forach internetowych.

  • Ważne
    Jeśli uprzedzimy mechanika, że nie mamy kodu do radia, w większości przypadków będzie on mógł przeprowadzić naprawę w taki sposób, aby nie odłączać radioodtwarzacza od prądu, np. przez zastosowanie zewnętrznego zasilania z dodatkowego akumulatora.

Sprawdź, czy i jak ubezpieczony jest warsztat

spalone auta przed warsztatem

W trakcie naprawy zawsze może coś pójść nie tak – zdarzają się pożary aut na placu, stłuczki podczas jazd próbnych, błędy przy montażu niektórych części, skutkujące poważnymi zniszczeniami. Łatwiej jest uzyskać rekompensatę z polisy warsztatu niż bezpośrednio od właściciela.

  • Ważne
    Trzeba sprawdzić, czy wysokość polisy jest w stanie pokryć ewentualne powstałe straty.

Czytaj także