Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lepiej naprawić czy wymienić?

Tańsze serwisowanie samochodu

Lepiej naprawić czy wymienić?

Tańsze serwisowanie samochodu

Lepiej naprawić czy wymienić?

Nie daj się naciągnąć mechanikowi na wymianę elementów, które da się naprawić. Można na tym sporo zaoszczędzić.

Dla każdego warsztatu najwygodniejszym rozwiązaniem jest wymiana zepsutego elementu na nowy. Po pierwsze – w cenie podzespołu ukryta jest zwykle pewna marża warsztatu, po drugie – zakup części jest prosty, a po trzecie – tak przeprowadzona naprawa zwykle gwarantuje bezproblemową eksploatację przez dłuższy czas. To powoduje, że czasami mechanicy proponują wymianę danego podzespołu, nawet jeżeli możliwe są znacznie tańsze rozwiązania, niekoniecznie dzieląc się taką wiedzą z właścicielem.

Czy ASO zawsze wymienia części?

Z oczywistych względów takie podejście praktykują przede wszystkim autoryzowane stacje obsługi. Trudno jednak mieć do nich o to pretensje. Tam obowiązują procedury narzucone przez producenta auta, a ten z kolei przedkłada skuteczność w usuwaniu awarii nad wszystko inne. Nie bez znaczenia jest też fakt, że prowadzenie ASO to spore wydatki i w największym stopniu są one kompensowane właśnie na czynnościach warsztatowych.

Dużo tańsze naprawy

Brak możliwości naprawy jest szczególnie dotkliwy w przypadku drogich podzespołów. Ale właśnie w tych sytuacjach często opracowywane są procedury nieprzewidzianych przez producenta napraw. Doskonałym przykładem jest chociażby konwerter automatycznej skrzyni biegów, który może kosztować kilka tys. złotych. Jest on teoretycznie nierozbieralny, ale są zakłady specjalistyczne potrafiące precyzyjnie rozciąć obudowę i wymienić zużyte komponenty.
Poniżej przedstawiamy typowe  podzespoły, w przypadku których alternatywą w stosunku do wymiany może być naprawa lub regeneracja. W niektórych przypadkach możliwość takiego tańszego rozwiązania zdeterminowana jest dostępnością części zamiennych czy rozmiarem uszkodzeń, ale w większości sytuacji opcja obniżenia kosztów wchodzi w grę.
Podpowiadamy, jakie mogą być potencjalne oszczędności, wybierając ceny dla najbardziej typowych przypadków.

Ile można zaoszczędzić na naprawie?

  • TURBO O ZMIENNEJ GEOMETRII

IMG_1727

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: producenci turbosprężarek o zmiennej geometrii już wiele lat temu zabronili dokonywać ich regeneracji, tłumacząc to tym, że w warunkach warsztatowych nie da się precyzyjnie wyregulować kierownicy turbiny.

Jak jest naprawdę: turbosprężarki o zmiennej geometrii oferowane jako nowe części zamienne też są w większości elementami po regeneracji, jednak przeprowadzanej w fabryce. Jest to na tyle lukratywny interes, że producentom nie zależy na oddawaniu zysku. W praktyce jednak wiele warsztatów specjalistycznych radzi sobie bardzo dobrze z regeneracją takich elementów i robi to tanio.

Wymiana: 2600 zł
Naprawa: 1100 zł
Oszczędność: 1500 zł

  • WAŁEK ROZRZĄDU

MAHLE Gebaute Nockenwelle fĀr Nfz

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: wałki rozrządu, a szczególnie ich krzywki, mają na tyle precyzyjnie dobrany kształt, że poprawne ich wykonanie możliwe jest wyłącznie w warunkach fabrycznych. I rzeczywiście, w warsztacie nie jest możliwe przeprowadzenie naprawy wytartej czy uszkodzonej krzywki. Dlatego wielu mechaników jako jedyne rozwiązanie oferuje klientowi zakup nowego wałka rozrządu. Jeżeli do danego modelu nie są oferowane zamienniki, a wałki używane są w kiepskim stanie, to koszt może wynosić grubo ponad 1000 zł za każdy wałek.

Jak jest naprawdę: naprawa krzywek jest możliwa i od lat zajmuje się tym np. firma Świątek, która posiada wyspecjalizowane obrabiarki i niezbędną wiedzę. Możliwe jest naprawienie wytartej krzywki, w tym również napawanie ubytków materiału oraz uzyskanie trwałości wyższej niż oryginalnie. W przypadku nietypowych silników możliwe jest nawet wykonanie wałka od nowa.

Wymiana: 800 zł
Naprawa: 300 zł
Oszczędność: 500 zł

  • WTRYSKIWACZE DIESLA

1-UBK-15617

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: wtryskiwacze common rail są elementami o tak wysokiej precyzji wykonania, że przez wielu mechaników traktowane są jako nienaprawialne. Ponadto część warsztatowców ma złe doświadczenia z niefachowymi naprawami i dlatego woli namówić klienta na zakup nowych wtryskiwaczy

Jak jest naprawdę: wszystkie wtryskiwacze ze sterowaniem elektromagnetycznym (nie piezoelektrycznym) są demontowalne i podlegają procedurze naprawy. Duże warsztaty specjalistyczne, które mają odpowiedni sprzęt z możliwością kodowania wtryskiwaczy, poradzą sobie z tym bez problemu. Część wtryskiwaczy dostępnych jako nowe to również elementy po regeneracji.

Wymiana: 5000 zł (4 szt.)
Naprawa: 2000 zł (4 szt.)
Oszczędność: 3000 zł

  • KONWERTER SKRZYNI AUTOMATYCZNEJ

684X4470

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: nawet niektóre warsztaty zajmujące się serwisem skrzyń automatycznych nie praktykują regeneracji konwertera skrzyni, bo przynajmniej teoretycznie jest elementem nierozbieralnym i producent rzeczywiście nie przewiduje jego naprawy.

Jak jest naprawdę: kilka specjalistycznych warsztatów opanowało technologię regeneracji konwerterów, która pozwala radykalnie obniżyć wydatki na naprawę. Po zdemontowaniu ze skrzyni konwerter jest rozcinany na tokarce, czyszczony, wymieniane są tarcze systemu auto lock-up i wszelkie uszczelnienia, a następnie całość jest precyzyjnie zespawywana i wyważana. Konwerter po naprawie jest jak nowy.

Wymiana: 4000 zł
Naprawa: 800 zł
Oszczędność: 3200 zł

  • SKRZYNIA BIEGÓW

_MG_1980_BG_

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: autoryzowane warsztaty z reguły nie podejmują się napraw skrzyni biegów i praktykują wymianę na nową. To pracochłonna naprawa co sprawia, że ceny wykonania takiej usługi w ASO nie byłyby konkurencyjne.

Jak jest naprawdę: naprawy skrzyni biegów są wykonalne, potrzebne są jednak zwykle oryginalne części zamienne. Są warsztaty wyspecjalizowane w naprawach skrzyń.

Wymiana: 12 000 zł
Naprawa: 2000 zł
Oszczędność: 10 000 zł

  • KOLEKTOR DOLOTOWY O ZMIENNEJ GEOMETRII

_MG_0055

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: w razie zapieczenia lub unieruchomienia klap zmiennej geometrii klientowi oferowana jest zwykle wymiana całego kolektora. Tłumaczone jest to brakiem możliwości naprawy.

Jak jest naprawdę: do niektórych popularnych aut z układami zmiennej geometrii kolektora dolotowego, np. wielu modeli Audi czy BMW, oferowane są zestawy naprawcze uszkodzonego mechanizmu przestawiania klap (nie należy mylić ich z zaślepkami likwidującymi zmianę geometrii).

Wymiana: 2000 zł
Naprawa: 300 zł
Oszczędność: 1700 zł

  • FILTR CZĄSTEK SADZY

P90074431_highRes_bmw-efficientdynamic

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: zapchany filtr DPF traktowany jest jako niesprawny i procedura rzeczywiście przewiduje jego wymianę. To jednak rozwiązanie bardzo drogie, które powinno być ostatecznością.

Jak jest naprawdę: o ile tylko rdzeń filtra nie jest stopiony albo pokruszony, to nagromadzoną sadzę można usunąć specjalną metodą płukania wrzątkiem pod ciśnieniem. Są już firmy oferujące tego typu usługi nazywane regeneracją filtra. Procedura przywraca urządzeniu pierwotną sprawność.

Wymiana: 3600 zł
Naprawa: 600 zł
Oszczędność: 3000 zł

  • WAHACZ ZAWIESZENIA

wahacz

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: wymiana kompletnego wahacza jest banalnie prosta, a wahacze są łatwo dostępne w hurtowniach, stąd wiele warsztatów proponuje właśnie to rozwiązanie, tłumacząc je ogólnym zużyciem. W niektórych autach problematyczne jest wbijanie tulei pod określonym kątem.

Jak jest naprawdę: poza sytuacjami uszkodzenia lub korozji samego trzonu wahacza albo zintegrowania sworznia z wahaczem – praktykuje się wymianę tulei metalowo-gumowych oraz sworznia. Jest to dużo tańsze rozwiązanie.

Wymiana: 450 zł
Naprawa: 150 zł
Oszczędność: 300 zł

  • TARCZE HAMULCOWE

IMG_1698

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: w razie zwichrowania tarcz wiele warsztatów od razu podejmuje się wymiany tarcz na nowe, tłumacząc to trwałym odkształceniem.

Jak jest naprawdę: jeżeli tarcze są względnie nowe (grube), to wymiana na nowe jest stratą pieniędzy. Możliwe jest przetoczenie tarcz, które zlikwiduje problem bicia wynikający z pokrzywienia tarcz (najczęściej na skutek wjazdu w kałużę z silnie rozgrzanymi hamulcami).

Wymiana: 400 zł
Naprawa: 80 zł
Oszczędność: 320 zł

  • ZACISK HAMULCOWY

IMG_1698

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: część mechaników nawet nie zaczyna rozbierania zacisku hamulcowego, jeżeli stanie tłoczek, bądź pojawi się wyciek. Także ASO chętnie oferują wymianę całego zacisku, tłumacząc to procedurami przewidującymi wyłącznie takie rozwiązanie.

Jak jest naprawdę: nie bez przyczyny w hurtowniach dostępne są zestawy naprawcze zacisków hamulcowych do wielu różnych modeli. Przy mniej poważnych przypadkach zapieczenia się tłoczka (bez korozji wnętrza zacisku) lub wycieków płynu – oczyszczenie zacisku i wymiana tłoczka oraz uszczelnień przywraca zaciskowi pełną sprawność. Jest to nie tylko rozwiązanie tańsze, ale przede wszystkim praktykowane przez samych producentów.

Wymiana: 500 zł
Naprawa: 150 zł
Oszczędność: 350 zł

  • TAŚMA AIRBAGU

FordAdaptiveSteering_01

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: źródłem komunikatów błędu systemu airbag bardzo często jest przerwanie kontaktu w taśmie zapewniającej połączenia elektryczne poduszki powietrznej kierownicy z instalacją elektryczną. Producent przewiduje wyłącznie wymianę całego zespołu taśmy na nowy. Jest to jednak drogi element.

Jak jest naprawdę: w niektórych przypadkach możliwa jest naprawa uszkodzonej taśmy. O tym, czy jest to możliwe w danym przypadku, zadecyduje osoba zajmująca się takimi naprawami. Oferty stosunkowo łatwo można znaleźć poprzez internet. Należy jednak mieć świadomość, że taśma jest elementem mającym wpływ na nasze bezpieczeństwo i można usuwać tu jedynie drobne uszkodzenia.

Wymiana: 700 zł
Naprawa: 150 zł
Oszczędność: 550 zł

  • WYŚWIETLACZ LCD

2

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: jeżeli uszkodzeniu ulegnie wyświetlacz lub jego niektóre piksele, to wiele warsztatów przewiduje wymianę całego zestawu wskaźników, tłumacząc to nienaprawialnością.

Jak jest naprawdę: do niektórych modeli oferowana jest usługa naprawy w wyspecjalizowanym warsztacie (wymiana samego ekranu na odpowiedni zamiennik).

Wymiana: 1000 zł
Naprawa: 400 zł
Oszczędność: 600 zł

  • ROZRUSZNIK

3-HK-17142

Jak warsztat uzasadnia konieczność wymiany: rozrusznik z wyrobionymi tulejkami albo innymi uszkodzeniami wewnętrznymi jest często wymieniany na nowy. Warsztaty wolą takie rozwiązanie, bo rozruszniki są dostępne niemal od ręki w hurtowniach.

Jak jest naprawdę: dla każdego elektromechanika samochodowego naprawa rozrusznika jest typową czynnością, która nie nastręcza najmniejszych problemów. Do większości rozruszników są dostępne części zamienne i z naprawą nie ma większego problemu. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że znaczna część rozruszników sprzedawanych w hurtowniach to elementy po fabrycznej regeneracji. Nie należy więc obawiać się naprawy rozrusznika.

Wymiana: 500 zł
Naprawa: 150 zł
Oszczędność: 350 zł


Czytaj także