Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia EV4 2025 – przód

Nowa Kia EV4 – sprawdzamy, jak jeździ nowy kompaktowy elektryk

fot. Adam Mikuła/Motor

Nowa Kia EV4 – sprawdzamy, jak jeździ nowy kompaktowy elektryk

Kia wciąż w natarciu. Do i tak już szerokiej gamy aut zeroemisyjnych dorzuciła właśnie EV4 – ważny model, który uzupełnia lukę w segmencie C. Jego pięciodrzwiowa wersja jest produkowana na Słowacji, a my mieliśmy już okazję przekonać się, jak jeździ.

  • Pierwszy elektryczny samochód Kii produkowany w Europie (w Żylinie na Słowacji)
  • W gamie znajdują się dwie wersje nadwozia, dwa warianty pojemności baterii, cztery specyfikacje wyposażeniowe

Kia nie zwalnia tempa i prężnie rozwija gamę modeli elektryków. Po miejskim EV3 i większych EV6 i EV9 przyszedł czas na EV4, który będzie walczył o klientów w klasie samochodów kompaktowych z napędem bezemisyjnym. Niebawem paletę uzupełni jeszcze EV5 (coś na kształt zmniejszonego EV9) i najmniejszy EV2.

Przepastne wnętrze

Kia EV4 jest kompaktem wyraźnie nawiązującym stylistycznie do crossoverów, o czym świadczą liczne obudowania karoserii (np. błotników). Na długość ten samochód mierzy 4,43 m, szerokość wynosi z kolei 1,86 m, wysokość – 1,49 m, a prześwit – 14 cm. To pierwszy projekt producenta bazujący na platformie Electric Global Modular Platform, która pozwoliła wygospodarować imponujący rozstaw osi (2,82 m).

Poza 5-drzwiowym hatchbackiem oferta obejmuje dłuższego o 30 cm sedana o nazwie Fastback. Jego wytwarzanie odbywa się w Korei, natomiast hatchback powstaje w znajdującej się niedaleko granic Polski fabryce na Słowacji.

KIA EV4 FASTBACK  – tył
Fastback ma lepszy współczynnik Cx (0,27) i przez to większy zasięg.
fot. Kia

W środku EV4 duże wrażenie robi przestronność na kanapie. Biorąc pod uwagę miejsce na nogi, warunki podróżowania są wręcz „królewskie”. Przysadzista sylwetka z niskim dachem skutkuje ograniczoną przestrzenią nad głowami, ale dyskomfort odczują tam jedynie wyżsi podróżni.

Plus za równą podłogę i niezłe przeszklenie. Fotele wyglądają skromnie, ale sprawdzają się w dalszych wyjazdach (co mieliśmy okazję sprawdzić, przejeżdżając EV4 ok. 400 km „na raz”). Wysokość podłokietników sprosta oczekiwaniom osób preferujących niższą pozycję za kierownicą.

Płytki bagażnik hatchbacka zmieści 435 l pakunków, do Fastbacka z kolei wejdzie 490 l. W EV4 nie uświadczymy przedniego bagażnika.

kia ev4 2025 fotele
W zajęciu swobodnej pozycji za kierownicą pomaga niewielka konsola środkowa. Szkoda, że podłokietnik nie ma regulacji.
fot. Adam Mikuła/Motor
kia ev4 2025 kanapa
Ilością miejsca na kanapie EV4 przewyższa wielu reprezentantów klasy średniej.
fot. Adam Mikuła/Motor
kia ev4 2025 bagażnik
Bagażnik hatchbacka mieści od 435 do 1415 l. Pokrowiec z kablami można schować pod podłogą. Są też haczyki i wnęki.
fot. Adam Mikuła/Motor

Kia zainstalowała w EV4 aż trzy ekrany, w tym jeden przeznaczony wyłącznie do obsługi klimatyzacji. Nie zrezygnowano co prawda z przełączników wywołujących kluczowe funkcje, ale w wyświetlacz trzeba czasami kilka razy kliknąć, by m.in. wyłączyć któryś z systemów bezpieczeństwa.

Generalnie jednak kokpit EV4 dobrze łączy aktualne trendy z przystępną ergonomią i daje miłe odczucia po kontakcie z materiałami wykończeniowymi.

kia-ev4 2025 deska rozdzielcza
Sporo przegródek na drobiazgi. Kierownica trochę zasłania mały ekran między dwoma większymi w zintegrowanym panelu. Płynność działania multimediów nie budzi zastrzeżeń, choć wymagają one chwili na „rozpracowanie”.
fot. Adam Mikuła/Motor
kia ev4 2025 przełącznik wyboru kierunku jazdy
Przełącznik uruchamiania i wyboru kierunku jazdy ukryto w kolumnie kierowniczej.
fot. Adam Mikuła/Motor
kia ev4 2025 wyświetlacz kia app
Aplikacja Kia App w najnowszej wersji daje m.in. dostęp do Youtube’a, Netflixa i Disney+.
fot. Adam Mikuła/Motor

Ze sporym zasięgiem

EV4 napędza 204-konny silnik elektryczny zasilany dwoma rodzajami baterii: 58,3 kWh lub 81,4 kWh. Większa w teorii pozwala przejechać ponad 600 km na jednym ładowaniu, co uznajemy za możliwe do osiągnięcia w spokojnej jeździe miejsko-pozamiejskiej. Na drodze ekspresowej (prędkość 120 km/h) EV4 zużywało ok. 20 kWh/100 km, co i tak pozwoliło dojechać z Warszawy do Wisły bez konieczności postoju na ładowanie.

kia ev4 2025 pod maską
Wszystkie wersje napędza 204-konny silnik. 
fot. Adam Mikuła/Motor
kia ev4 2025 – ładowanie
Ładowanie od 10 do 80% (DC) trwa ok. 30 minut.
fot. Adam Mikuła/Motor

Nastawione na komfort zawieszenie i układ kierowniczy zachęcają do relaksacyjnej jazdy, choć w trybie Sport auto wyraźnie pokazuje „pazur”. Jest też bardzo przewidywalne nawet podczas deszczowej pogody (czuć dobry rozkład mas) i skutecznie wyciszone.

Cennik Kii EV4 otwiera kwota 173 900 zł za wariant Air z mniejszą baterią. Dopłata do większej wynosi 20 tys. zł.

Kia EV4: wersje, osiągi, zasięg, ceny
 Dane techniczne Standard Range Long Range
Silnik  elektryczny elektryczny
Moc maksymalna 204 KM 204 KM
Maksymalny moment obrotowy 283 Nm 283 Nm
Pojemność akumulatora 58,3 kWh 81,4 kWh
Maks. moc ładowania (DC) 100,5 kW 127,5 kW
Osiągi
Prędkość maksymalna 170 km/h 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4/7,5 s* 7,7/7,8 s*
Zasięg (cykl mieszany WLTP) 440/425 km* 625/594 km*
CENA od 173 900 zł od 193 900 zł
* z kołami 17/19"

Kia EV4: naszym zdaniem

kia ev4 2025 tył
Zawieszenie i układ kierowniczy EV4 zestrojono „pod Europejczyków”, w niemieckim Centrum Technicznym Kii.
fot. Adam Mikuła/Motor

EV4 to nieduży, choć dopracowany elektryk pozwalający wypracować niezły zasięg nawet na drogach szybkiego ruchu. Drobne zastrzeżenia tyczą się zbyt „natarczywych” niektórych elektronicznych asystentów: dopiero ich wyłączenie pozwala w pełni delektować się cichą i płynną jazdą. 

Ocena 4,5/5

Kia EV4 przeciera kolejne szlaki wśród elektrycznych samochodów kompaktowych. Wyróżnia się wyjątkowo przestronną kabiną i prowadzi się jak auto pozycjonowane o klasę wyżej.

Michał Bakuła, tygodnik „Motor”

Czytaj także