Rozrząd, filtry, opony, żarówki, płyny eksploatacyjne, a nawet czujniki ciśnienia – regularna wymiana tych elementów to podstawa bezproblemowej eksploatacji auta. Niestety, nie o wszystkich pamiętamy. Jak często je wymieniać i czym grozi przeciąganie terminu?
Nikt nie lubi przepłacać za serwisowanie samochodu, ale nie można się oszukiwać – pewnych wydatków nie da się uniknąć.
O wielu rzeczach musimy przy tym pamiętać sami, jeśli chcemy sobie zapewnić w miarę bezstresową eksploatację pojazdu. Pewnych czynności mechanik nie podejmie się z własnej inicjatywy, jeśli zlecimy mu ogólny przegląd samochodu po określonym przebiegu. Wiele czynności jest kłopotliwych i czasochłonnych, a zarobek z ich przeprowadzenia – niewielki.
Niektóre z czynności obsługowych powinny wydawać się oczywiste dla wszystkich kierowców. Chyba każdy zdaje sobie sprawę z konieczności wymiany rozrządu czy oleju. Rodzi się jednak pokusa, aby odsunąć termin takich operacji, zwłaszcza gdy auto użytkujemy sporadycznie. To bardzo zła praktyka: szczególnie w takich egzemplarzach warunki pracy stwarzają większe wymagania względem wspomnianych elementów. Częste rozruchy, jazda na krótkich dystansach – to nie jest to, co auto lubi najbardziej.
Inne elementy po pewnym czasie po prostu stracą swoje właściwości: od gaśnicy po nawet czujniki ciśnienia w kołach. W pewnym momencie po prostu zawiodą, bez wcześniejszych oznak.
Czujniki ciśnienia
-
Co ile wymieniać
W wielu autach przy zaworach w kołach montowane są czujniki przekazujące drogą radiową informacje o ciśnieniu w ogumieniu. Zasilane są przez niewymienne baterie. Ich trwałość szacowana jest na maks. 7 lat, niektóre firmy zalecają wymianę nawet co 5 lat.
-
Konsekwencje zaniechania
Nieustanne komunikaty na desce o braku wskazań ciśnienia w oponach.
Filtr gazu
-
Co ile wymieniać
W LPG jest sporo zanieczyszczeń, które muszą być wychwycone przez filtry – ten fazy lotnej wymienia się, w zależności od instalacji, co 10-15 tys. km, filtry fazy ciekłej należy wymieniać zwykle co 20-30 tys. km.
-
Konsekwencje zaniechania
Zużyty filtr przestanie chronić wtryskiwacze, ponadto zabrudzenia będą miały wpływ na zaburzenia pracy całego układu.
Filtr paliwa
-
Co ile wymieniać
Należy to robić nie rzadziej niż raz na 5 lat lub co 100 tys. km. O ile wymiana filtra paliwa w dieslach jest normalna praktyką (inaczej nie zapalą zimą), o tyle silniki benzynowe przejadą bezobjawowo kilkanaście lat bez wymiany filtra.
-
Konsekwencje zaniechania
Obniżenie dawkowania paliwa, co w jednostkach benzynowych prowadzi do przegrzania silnika i jego uszkodzenia.
Gaśnica
-
Co ile wymieniać
Trwałość gaśnicy określa jej producent, ale można przyjąć, że bez konserwacji żadna gaśnica starsza niż dwa lata nie jest w stanie zagwarantować w razie potrzeby poprawnego działania.
-
Konsekwencje zaniechania
W starej gaśnicy jest ryzyko, że nie będziemy mogli użyć całej masy środka gaśniczego. Do niczego się więc nie przyda.
Olej do DSG
-
Co ile wymieniać
Olej powinno się wymieniać co 60 tys. km lub nawet dwa razy częściej, jeżeli samochód jest przeciążany (np. częste jazdy z przyczepą, odcinki górskie itp). Stosowany jest specjalny olej do skrzyń dwusprzęgłowych.
-
Konsekwencje zaniechania
Szarpanie przy zmianie przełożeń, przyspieszone zużycie elementów, większe koszty serwisowania – lepiej pamiętać o wymianie tego oleju.
Olej do układu Haldex
-
Co ile wymieniać
Dla przykładu, w popularnych autach Grupy Volkswagena wymiana oleju przewidziana jest nie rzadziej niż co 30 tys. km, a raz na 60-100 tys. km w zależności od modelu wymienia się również filtr oleju.
-
Konsekwencje zaniechania
W Haldeksie olej oraz filtr wyłapują opiłki metalu ze sprzęgiełka. Są czynnikami, bez których nie tylko nie będzie możliwości włączenia się napędu 4x4, ale także dojdzie do trwałego uszkodzenia pompy, płytek itp.
Olej do ręcznej skrzyni
-
Co ile wymieniać
Część producentów nie zaleca okresowej wymiany. Jednak olej pochłania wilgoć z otoczenia i z czasem traci swoje własności, dlatego jeżeli producent nie zaleca częściej, to należy wymieniać olej w skrzyni biegów nie rzadziej niż co 8 lat lub 100 tys. km.
-
Konsekwencje zaniechania
Zwykle awarię skrzyni powoduje zbyt niski stan oleju, a nie jego zła jakość. Olej przekładniowy starzeje się znacznie wolniej niż silnikowy, ale nie jest wieczny.
Olej silnikowy
-
Co ile wymieniać
Wielu kierowców myśli o wymianie oleju tylko w odniesieniu do dystansu. Ale olej traci swoje właściwości także w autach używanych sporadycznie (wpływ pary wodnej, rozruchów, braku właściwej temperatury). Dobrze wymieniać olej nie rzadziej niż co rok.
-
Konsekwencje zaniechania
Zużyty czy stary olej drastycznie zmniejsza trwałość mechanizmów.
Opony
-
Co ile wymieniać
Z badań producentów wynika, że starsze niż 10-letnie opony nie powinny być użytkowane. Na bokach opon umieszczany jest 4-cyfrowy kod oznaczający datę ich produkcji (w formacie, gdzie dwie pierwsze cyfry to tydzień, dwie kolejne – rok produkcji).
-
Konsekwencje zaniechania
Sparciałe, stare opony nie zapewniają odpowiedniej wytrzymałości.
Zestaw rozrządu
-
Co ile wymieniać
Zalecenia co do częstotliwości wymiany rozrządu różnią się w zależności od modelu. Zwykle jest to 5-7 lat lub 90-120 tys. km.
-
Konsekwencje zaniechania
Silników „bezkolizyjnych”, w których zerwanie rozrządu kończy się wyłączeniem silnika, jest coraz mniej. Zwykle konsekwencją jest poważna usterka w obszarze głowicy. Naprawa może się okazać nieopłacalna.
Płyn chłodzący
-
Co ile wymieniać
Z powodu osłabienia dodatków antykorozyjnych zaleca się wymianę płynu co ok. 2 lata w przypadku aut starszych i maksymalnie co 4 lata w nowszych konstrukcjach.
-
Konsekwencje zaniechania
Poza odprowadzaniem ciepła płyn musi zabezpieczać przed korozją. Gdy jest zbyt stary, nie będzie zapewniał wyjściowych parametrów, co grozi przegrzaniem silnika.
Żarówki/palniki ksenonowe
-
Co ile wymieniać
W przypadku zwykłych żarówek – zawsze, gdy jedna z pary się przepali. To kwestia dni, a nawet godzin, w których druga też „padnie”. Ksenony z czasem tracą swą wydajność, po 10 latach zwykle jest mniejsza o około 30 proc.
-
Konsekwencje zaniechania
Dużo gorsze parametry oświetlenia, w skrajnym przypadku nawet jego brak.
Płyn hamulcowy
-
Co ile wymieniać
Pochłanianie przez płyn wilgoci powoduje obniżenie temperatury wrzenia (np. w DOT3 z 205 do 140°C). Wymienia się go wtedy, gdy osiągnie on zawartość wody ok. 3% (pomiar testerem) lub jeżeli się nie ma testera – po 4 latach użytkowania.
-
Konsekwencje zaniechania
W skrajnym przypadku zanik siły hamowania. To bardzo niebezpieczne.
PODSUMOWANIE
Pamiętajmy, że trwałość, a także skuteczny czas działania wielu elementów w aucie są wyznaczone nie tylko przez przebieg konkretnego pojazdu, ale także wiek. Nieużywany samochód i jego podzespoły też się starzeją i tracą swoje właściwości. Wbrew pozorom samochód, który pokonuje duże przebiegi, ale jest regularnie serwisowany, może sprawiać mniej problemów od pojazdu użytkowanego delikatnie i sporadycznie – wtedy o wielu czynnościach zapominamy lub je pomijamy. Ale ma to swoje konsekwencje – czasem kosztowne.