Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zakup części zamiennych

Zakup części zamiennych: na własną rękę, w ASO, nowe czy używane, a może zostawić sprawę mechanikowi?

Zakup części zamiennych: na własną rękę, w ASO, nowe czy używane, a może zostawić sprawę mechanikowi?

Kwoty przeznaczane na zakup części zamiennych mogą mieć spory udział w kosztach użytkowania auta. Jak i gdzie kupować części, aby optymalnie wydać pieniądze?

Nawet w przypadku bardzo popularnych oraz niezbyt nowych aut wydanie tysiąca złotych na jednorazowy zakup części zamiennych nie należy do rzadkości. Podzespoły samochodowe są drogie, dlatego nie dziwi fakt, że wielu kierowców szuka sposobów na oszczędności. Jednym z nich jest samodzielny zakup części. Wiąże się z tym jednak kilka problemów i dość łatwo o kosztowne błędy. Jeden nietrafiony zakup bez możliwości zwrotu potrafi pochłonąć całe oszczędności.

zakup czesci_mechanik

Najbezpieczniej udać się do ASO – tam otrzymamy takie same produkty, jakie zamontowano w fabryce (oczywiście, o ile są dostępne). Ma to jednak swoją cenę. Liczoną w dziesiątkach procent np. w stosunku do oferty hurtowni motoryzacyjnych. O portalach w internecie nie wspominając.

Jak się w tym wszystkim nie pogubić?

Gdzie kupować części samochodowe

(żeby nie przepłacić, ale być zadowolonym)

Teoretycznie najtańszym źródłem części zamiennych dostępnych dla każdego jest internet. Chodzi tu o sklepy internetowe oraz portale sprzedażowe. W stosunku do cen detalicznych w hurtowni można liczyć na kwoty niższe o 20-40%. Poprzez internet da się więc czasami kupić części w takich cenach, w jakich dostaje je mechanik w swojej hurtowni... ale na tym nie kończą się przecież wydatki związane z naprawą auta.

Zakup przez mechanika – w ramach naprawy auta 

  • Niech warsztat zajmie się całą procedurą

zakup czesci_faktury

Mechanicy kupują części zamienne głównie w hurtowniach sieciowych. Czasami, przy trudno dostępnych elementach, są zmuszeni kupować w ASO (czyli części oryginalne). Rabat w hurtowni zależy od obrotu danego mechanika, ale i od asortymentu części. Typowy warsztat ma w hurtowni rabat od 20% (oleje, elektronika) do nawet 50% (hamulce, elementy zawieszenia). W ASO te rabaty są niższe i mogą wynosić 15-20%.

  • Miejmy jednak świadomość, że wiele prywatnych warsztatów tak kalkuluje ceny napraw, aby część zarobku mieć na częściach. Mogą więc drożej wycenić usługę, gdy przyniesiemy własne części.

Hurtownie motoryzacyjne 

  • Trzeba wiedzieć, co jest potrzebne

zakup czesci_wlasne

Problemy przy samodzielnym wyborze części potrafią zniechęcać do zakupów tego typu. Handlowiec może nas zapytać o średnicę tarcz hamulcowych, jeżeli w danym modelu było ich kilka rodzajów, czy chociażby o typ złącza – przy wyborze podzespołów elektronicznych. Aby zaoszczędzić sobie kłopotów, warto zwracać uwagę na pewne cechy charakterystyczne elementów, których szukamy. 

  • W zamian za rozwiązanie tego typu problemów zostaniemy nagrodzeni dość atrakcyjnymi cenami, nie ma też praktycznie ryzyka, że otrzymamy część bardzo słabej jakości lub podróbkę.

Nowe części w internecie 

  • Duży wybór, ale trzeba uważać

W internecie można ponoć znaleźć wszystko. W stosunku do części samochodowych ta reguła też znajduje bardzo szerokie potwierdzenie. Pamiętajmy jednak, by przed potwierdzeniem płatności nie popełnić kardynalnych błędów.

Polecamy zwrócić szczególną uwagę na to, czy wybraliśmy część o wymaganej specyfikacji, sprawdzić opinie na temat sprzedawcy i nie kierować się niezwykle niską ceną – to ostatnie wręcz zwiastuje kłopoty.

  • Zwroty niechcianego towaru to niepotrzebna strata czasu.

Używane części w internecie 

  • Zamiast wizyty na „szrocie”

Części blacharskie, elementy wyposażenia wnętrza, felgi – tego typu używane części mogą sprawdzać się lepiej od nowych zamienników podejrzanej jakości. Ich ceny także są niezwykle przystępne. Kiedyś kupowało się je na stacjach demontażu pojazdów, dziś są dostępne na kilka kliknięć na portalach sprzedażowych.

  • Przyglądajmy się dokładnie zdjęciom: niższa cena może wynikać np. z rys na sprzedawanej masce.

Części od dealera

  • Niektóre elementy warto wybrać z oferty ASO

Wbrew pozorom nie ma na rynku wszystkich zamienników oryginalnych części. A jeśli są – nawet w niskich cenach – nie warto ich kupować. Mogą nie pasować, mieć skrajnie niską trwałość, co spowoduje, że konieczne będzie płacenie za kilkakrotne powtarzanie tej samej naprawy. 

  • Zdziwienie może budzić fakt, że to do starszych i tanich już dzisiaj aut brakuje zamienników części i jesteśmy skazani na zakup w ASO. Pamiętajmy też, że zdarzają się problemy z dostępnością: zwykle elementy produkowane są partiami, co jakiś czas. Może więc przez pewien okres brakować ich w magazynie.

Porównanie cen części

W poszukiwaniach okazji nie warto przesadzać. Wiele zależy od konkretnego przypadku – i poziomu skomplikowania oraz dostępności danego produktu. Weźmy dla przykładu reflektory. Nowe, z ASO, mają optymalne parametry, ale są bardzo drogie. W hurtowniach i przez internet można kupić dużo tańsze odpowiedniki... ale nadal w tej grupie ceny potrafią się różnić o 100 proc. i więcej. Tanie zamienniki chińskiej produkcji nie słyną z wysokiej jakości. Części zamienne markowych producentów nie są aż tak dużo tańsze niż oferta dealerów. W przypadku starszych samochodów problematyczny staje się przy tym sam zakup części używanych – oferta produktów w przyzwoitym stanie po wielu latach użytkowania jest mocno przetrzebiona.

  • Tanie części – takie jak np. łączniki stabilizatora – mają zbliżony poziom cen i tu naprawdę warto wybierać markowe produkty. Po co płacić za ponowne wymiany?

Skoda Octavia III 

  • Reflektor ksenonowy

zakup czesci_skoda octavia

Części oświetleniowe to ogólnie ciekawy temat, jeśli weźmiemy pod uwagę nie tylko cenę, ale i jakość produktu. Faktycznie, da się kupić tanie lampy, ale z doświadczenia wiemy, żeto, jakie dają światło, pozostawia wiele do życzenia, a odbłyśniki czy klosze szybko się zużywają.

  • ASO: 2200 zł
  • Hurtownia: 1600 zł
  • Internet część nowa: 700 zł
  • Internet część używana: 600 zł
  • Część od mechanika: 1600 zł 

Warto poszukać albo używanej, markowej, oryginalnej lampy, albo wybrać porządny zamiennik. Zakup można powierzyć mechanikowi.

Ford Mondeo V

  • Tarcza hamulcowa

zakup czesci_ford mondeo

Jeśli spojrzymy na różnice cen w sposób „procentowy”, to są one znaczne, ale same kwoty nie są aż tak rozbieżne, żeby warto było szukać podejrzanych okazji. W częściach tego typu warto wybrać producenta specjalizującego się w elementach układu hamulcowego.

  • ASO: 780 zł
  • Hurtownia: 350 zł
  • Internet część nowa: 200 zł
  • Internet część używana:
  • Część od mechanika: 330 zł

Oczywiście nie bierzemy tu pod uwagę części używanych. Nawet jeśli ktoś je oferuje, trudno sprawdzić ich faktyczny stan.

Opel Astra

  • Łącznik drążka stabilizatora

zakup czesci_opel astra

Tutaj nie ma co kombinować – ta część jest tania, różnice między najtańszymi a najdroższymi dostępnymi na rynku nie wpłyną w większy sposób na ogólne koszty eksploatacji pojazdu. Zlećmy mechanikowi zakup porządnego elementu.

  • ASO: 200 zł
  • Hurtownia: 100 zł
  • Internet część nowa: 50 zł
  • Internet część używana:
  • Część od mechanika: 100 zł

To ten przypadek, w którym robocizna może być wyższa od ceny części. Szukajmy produktów dobrych, są niedużo droższe.

Oficjalny podział jakości części według GVO

W UE obowiązuje dyrektywa GVO, która między innymi wprowadza jasny podział części na kategorie. Ma to doprecyzować, czy dany produkt jest np. montowany oryginalnie na taśmie fabrycznej, czy też wytwarzany jest zgodnie z pierwotną specyfikacją lub jest po prostu zwykłym zamiennikiem. To odbija się na cenie.

Części na pierwszy montaż (O) 

  • W pudełku z logo producenta auta

zakup czesci_czesc na pierwszy montaz

Wytwarzają je producenci części pracujący na zlecenie wytwórcy auta, trafiają na tzw. pierwszy montaż w fabryce i są sprzedawane z logo producenta auta. Zwykle są dostępne w ASO, ale czasami można je kupić w hurtowniach. To zdecydowanie najdroższe rozwiązanie.

  • W niektórych przypadkach jesteśmy skazani na części typu O – zwykle są to drobiazgi, jak spinki, węże, uszczelniacze itp. Nie ma innego wyboru, brakuje sensownych, alternatywnych opcji. 

Części oryginalne (Q) 

  • Wysoka jakość pod własną marką producenta części

zakup czesci_czesc oryginalna

Z zasady są od producenta, który dostarcza części na tzw. pierwszy montaż (przy produkcji auta), ewentualnie od innego markowego dostawcy, który jednak gwarantuje zachowanie wszelkich parametrów wymaganych od producenta auta. Przykładowo jest to rozrząd markowego producenta z logo ContiTech (koncern Continental), a nie ze znaczkiem Renault – taki sam, ale w innym opakowaniu trafiał na taśmę montażową aut.

  • Części kategorii Q to dobry wybór dla osób gotowych zapłacić trochę więcej, aby jednak mieć pewność, że zakup będzie spisywał się tak, jak przewidziała to fabryka.

Zamienniki porównywalnej jakości (P) 

  • Oszczędzanie, ale z zachowaniem standardów

zakup czesci_dobry zamiennik

Są to części, które przeszły testy potwierdzające ich jakość i mają odpowiednie certyfikaty (np. Tatcham lub Centro Zaragozza). Marki takich producentów są doskonale znane sprzedawcom w hurtowniach części. 

  • Dobry wybór do aut w nieco bardziej zaawansowanym wieku, gdy ważny jest stosunek ceny do jakości produktu.

Zamienniki (Z) 

Najtaniej, ale trudno ustalić jakość

zakup czesci_zamienniki

W tym przypadku mamy do czynienia z częściami bliżej nieokreślonej klasy. Nie zawsze oznacza to, że muszą one być produktami gorzej wykonanymi, czasem po prostu nie mają niezależnych certyfikatów. Są ryzykowne przede wszystkim do stosowania w stosunkowo młodych samochodach, gdy ewentualne konsekwencje ich uszkodzenia mogą się okazać szczególnie kosztowne. Celem przyświecającym wprowadzeniu tej kategorii była chęć obniżenia ceny np. napraw powypadkowych, tak aby ubezpieczyciele mogli pokrywać koszty napraw z wykorzystaniem tańszych błotników, pokryw silnika, oświetlenia itp.

  • Ceny produktów tej kategorii bywają o połowę i więcej niższe od cen oryginalnych. Jeśli nie zależy nam na gwarancji trwałości – można zaryzykować. 

Problem z „podróbkami”

zakup czesci_podrobki
Markowe firmy starają się zabezpieczyć przed wprowadzaniem „podróbek" na rynek, np. za pomocą identyfikatorów, z których dane można potwierdzić w sieci.
Philips

Kupując najtańsze części, można paść ofiarą oszustwa. O ile zamienniki oryginalnych części są czymś zupełnie normalnym i ogólnie przyjętym w motoryzacji, o tyle „podróbki”, czyli zespoły udające oryginalne (mające fałszywy znak towarowy), są efektem przestępstwa. „Podróbki” nie zdarzają się w sieciach hurtowni, można je raczej spotkać w handlu detalicznym, np. w internecie. Co ważne, części nie muszą być wcale tańsze – w końcu udają produkty oryginalne.

Czytaj także