Zobacz, jakie parametry są istotne, by kupione części zamienne, podzespoły, oleje, płyny i materiały eksploatacyjne oraz akcesoria pasowały do twojego samochodu. Podpowiadamy, co i jak należy sprawdzać, a które cechy są w praktyce nieistotne.
Problemy przy samodzielnym wyborze części nie dotyczą jedynie zakupów internetowych, ale mogą się pojawić również w hurtowni. Handlowiec może nas zapytać o średnicę tarcz hamulcowych, jeżeli w danym modelu było ich kilka rodzajów, czy chociażby o typ złącza – przy wyborze podzespołów elektronicznych. Aby zaoszczędzić sobie kłopotów, warto zwracać uwagę na pewne cechy charakterystyczne elementów, których szukamy.
Warto wiedzieć, że pomyłka przy zakupach nie oznacza jedynie konieczności zwrotu niepasujących części i wydłużenia czasu naprawy. Może się zdarzyć, że błędnie dobrany olej, np. GL5 do skrzyni biegów starego typu, uszkodzi jej synchronizatory, a niewłaściwy płyn przyspieszy korozję chłodnicy. Wtedy drobna pomyłka w sklepie będzie oznaczać duże wydatki. ]
Zawsze warto też sprawdzić, jakie wymagania ma producent samochodu – to podstawa w przypadku materiałów eksploatacyjnych.
W hydraulicznych układach wspomagania stosowany jest specjalny olej, którego cechą rozpoznawczą jest kolor.
Doraźnie płyn wybieraj, kierując się po prostu kolorem. Wybierz taki sam, jaki jest w aucie. Czasami na zbiorniczku jest oznaczenie płynu.
Powszechnie stosuje się trzy gatunki płynów hamulcowych.
Czasami producenci zalecają płyn DOT4 LV. To płyn w klasie DOT4, jednak o obniżonej lepkości, co ma przyspieszać działanie zaworów ESP.
Jakości filtra nie jesteśmy w stanie ocenić, więc wybieramy produkt markowego producenta. Warto wiedzieć, że:
Polskie filtry Filtron czy PZL Sędziszów są na tyle dobrej jakości, że stosowane są na pierwszy montaż, np. w VW.
W ręcznych skrzyniach biegów stosowane są oleje przekładniowe, które różnią się:
Dobiera się je zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu.
Do starszych samochodów nie powinno się stosować oleju wyższej klasy jakościowej GL5, ponieważ jego dodatki mogą powodować korozję mosiężnych synchronizatorów w skrzyniach. Tam bezwzględnie zaleca się nalewanie oleju GL4, jeżeli wymaga tego producent.
Wymagania producenta auta odnośnie oleju silnikowego podawane są na dwa sposoby:
Z wyjątkiem aut z pompowtryskami oraz z filtrem DPF doraźnie do silnika możesz nalać dowolny olej. W tych dwóch wymienionych przypadkach oleje muszą być dostosowane do silnika.
Najważniejsze parametry to:
Jeżeli samochód nie ma systemu Start&Stop albo odzysku energii przy hamowaniu (np. BMW po 2008), to akumulator może być tradycyjny o standardowych parametrach. Przy Start&Stop musi być akumulator EFB lub AGM, a przy odzysku energii AGM.
Żarówki ksenonowe różnią się napięciem, umiejscowieniem zapłonnika oraz geometrią.
Na rynku jest dużo podróbek markowych ksenonów. Kupuj więc z pewnego źródła, koniecznie z rachunkiem.
Podstawowymi parametrami głośników samochodowych są:
Jeżeli samochód ma osobne głośniki wysokotonowe, to kupowanie głównych głośników trójdrożnych nie ma sensu.
Decydujące parametry śrub kół to:
Zamieniając „stalówki” na felgi aluminiowe, zwykle trzeba stosować dłuższe śruby (nie dotyczy m.in. VW).
Płyny powszechnie dostępne nadają się do nowszych aut. Raczej nie zaleca się mieszania różnych płynów.
Stare auta mogą mieć lutowaną chłodnicę i tam płyny nowego typu działają korozyjnie na luty.
Kupując żarówkę, zwróć uwagę na:
Nie stosuj niehomologowanych żarówek o zwiększonej mocy (np. 80 czy 100 W zamiast 55 W). Powodują one matowienie odbłyśników i topienie się izolacji wiązki elektrycznej.
Zarówno kupując reflektor nowy, jak i używany, trzeba znać kilka parametrów:
Na rynku jest sporo reflektorów od „anglików”, które nie nadają się do ruchu prawostronnego.
Przewaga felg aluminiowych nad stalowymi tkwi głównie w wyglądzie, funkcjonalnie niczym się one nie różnią. Przy wyborze należy sprawdzić:
Jeżeli masz możliwość wyboru pomiędzy nowymi tanimi zamiennikami a używanymi felgami oryginalnymi, to wybierz te fabryczne. W jakości dzieli je przepaść.
Przy doborze pasków osprzętu silnika z katalogu trzeba znać dokładne parametry i wyposażenie auta (np. czy pojazd ma klimatyzację). Parametry pasków wielorowkowych to:
W niektórych samochodach (np. Ford Focus II) stosowane są specjalne elastyczne paski pracujące bez napinacza, których nie zamienia się zwykłymi. W zależności od firmy w ich oznaczeniu umieszczana jest dodatkowo litera E lub słowo ELAST.
Elastyczne przewody hamulcowe są często jednakowe w wielu samochodach. Kupując nowe, należy zwrócić uwagę na:
Przewody należy kupować tylko nowe. Nie da się ocenić stanu używanych.
Elementy układu hamulcowego są dosyć dobrze skatalogowane w hurtowniach, jednak i tu często trzeba upewnić się, że kupujemy właściwe. Parametry tarcz hamulcowych:
Warto wiedzieć, że na tarcze hamulcowe mechanicy mają znaczne zniżki. Najlepiej jest wynegocjować cenę i zlecić ich kupno warsztatowi. W przypadku ewentualnej pomyłki warsztat nie ma problemu ze zwrotem części.
Często nawet w ramach jednego modelu z konkretnym wyposażeniem występują różnice w kostkach przyłączeniowych. Przy wyborze takich części jak np. przełączniki, przepływomierze czy czujniki powinno się porównać nową część ze starą. Muszą zgadzać się wszystkie szczegóły, takie jak:
Kupowanie używanych elementów elektrycznych obarczone jest dużym ryzykiem pomyłki. Dodatkowo takie części zwykle ciężko jest sprawdzić.
Zarówno w przypadku kupowania używanej, jak i nowej chłodnicy trzeba zachować ostrożność. Zwłaszcza w przypadku tańszych części katalogi często zawierają nieprawdziwe informacje.
Istotne parametry chłodnicy to:
Kupno używanej chłodnicy jest bardzo ryzykowne. Przede wszystkim łatwo tu o pomyłkę przy znalezieniu identycznej jak poprzednia. Nie da się sprawdzić np. stanu zakamienienia.
Termostaty o identycznych wymiarach są często montowane w wielu samochodach. Przed kupnem powinno się sprawdzić:
Wielu kierowców po awarii termostatu wymontowuje go. Takie działanie jest szkodliwe dla silnika, który nie osiąga wtedy optymalnej temperatury pracy. Na dodatek zużywa więcej paliwa.
Zwłaszcza kierowcy decydujący się na zakupy przez internet powinni upewnić się, że znaleziona część będzie pasowała do ich auta. Trzeba sprawdzić:
Średnice rur w tanich zamiennikach często nie zgadzają się z oryginałem.
W wielu autach montowano stabilizatory o różnych wymiarach. Dlatego przed kupnem nowych poduszek gumowych należy zmierzyć:
Do niektórych samochodów (np. Jeep Grand Cherokee) można dokupić akcesoryjne stabilizatory o większej średnicy, które poprawiają komfort jazdy. W takim wypadku dobrane z katalogu tuleje nie będą pasowały.
W tym przypadku nie można do końca ufać danym zawartym w katalogach. Podstawowe parametry tłoczków to:
Kupno tłoczków hamulcowych najlepiej zlecić mechanikowi. Elementy te nie są drogie i na samodzielnych zakupach można zaoszczędzić kilkanaście złotych. W przypadku pomyłki stracimy więcej. Dobór powinien być poprzedzony demontażem starych.
Przy kupowaniu drążków kierowniczych i ich końcówek należy sprawdzić:
Są to elementy wpływające na bezpieczeństwo, dlatego nie należy kupować używanych. Najtańsze zamienniki szybko się zużywają, dlatego ze względu na konieczność ustawiania zbieżności po wymianie też powinno się ich unikać.
Wydawałoby się, że przy kupnie gaśnicy nie można popełnić błędu. By kupić pełnowartościowy produkt należy jednak sprawdzić:
Choć przepisy nie nakładają na kierowcę obowiązku posiadania gaśnicy z aktualnym dopuszczeniem, to dla własnego dobra warto posiadać sprawną. Znacznie lepszą skuteczność zapewniają gaśnice dwukilogramowe.
Przeguby napędowe półosi charakteryzuje kilka parametrów, a w przypadku wymiany wszystkie muszą być spełnione. Przed kupnem przegubów trzeba sprawdzić:
Nie zaleca się kupowania używanych przegubów ze względu na brak możliwości pełnego sprawdzenia oraz duże ryzyko pomyłki.
W wielu samochodach (np. Renault Scenic) producenci montowali różne rodzaje sworzni. Przed kupnem nowych trzeba sprawdzić:
W używanych autach o nieznanej przeszłości zdarza się, że sworznie po lewej i prawej stronie mają różne średnice. Świadczy to np. o wymianie zwrotnicy w przeszłości.
Wiele wtryskiwaczy tego samego systemu (np. Bosch czy Delphi) na pierwszy rzut oka wygląda identycznie. Jednak w praktyce te niezwykle precyzyjne podzespoły nie są ze sobą zamienne. Pomimo identycznych wymiarów i możliwości zamontowania do auta ich parametry pracy mogą się znacznie różnić. Nawet jeżeli na źle dobranych wtryskach silnik pracuje, to zwykle nie rozwija pełnej mocy. W takiej sytuacji istnieje też ryzyko powstania poważnych usterek.
Przed kupnem należy sprawdzić:
Kupno używanych wtryskiwaczy jest ogromną loterią. W wielu przypadkach można trafić na działające lecz zużyte. Kupno używanych wtrysków dopuszcza się jedynie przy możliwości wcześniejszego sprawdzenia na stole probierczym.
W przypadku sprzęgła, nawet przy wybieraniu części z katalogu, warto znać:
Jeżeli nie mamy do czynienia z nietypowym autem, do którego części trzeba zamawiać wcześniej, sprzęgło warto kupować dopiero po zdemontowaniu starego. Uchroni to przed błędnym doborem części i koniecznością zwrotu, co jest uciążliwe szczególnie w przypadku zakupów internetowych.
Najgorszym z możliwych scenariuszy podczas naprawy auta jest sytuacja, w której okazuje się, że części kupione przez klienta nie pasują. Często dotyczy to zakupów internetowych i wiąże się z uciążliwymi konsekwencjami. Przede wszystkim zwrot błędnie dobranych elementów zajmuje kilka dni. W tym czasie trzeba kupić właściwe podzespoły i „zamrozić” pieniądze. Dodatkowo taka sytuacja znacznie wydłuża czas naprawy, dlatego części samochodowe należy kupować po wcześniejszym sprawdzeniu ich parametrów.