Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
części w sklepie motoryzacyjnym

Zakupy bez pomyłek

Jak kupować części samochodowe i płyny eksploatacyjne, żeby pasowały

archiwum

Zakupy bez pomyłek

Jak kupować części samochodowe i płyny eksploatacyjne, żeby pasowały

Zobacz, jakie parametry są istotne, by kupione części zamienne, podzespoły, oleje, płyny i materiały eksploatacyjne oraz akcesoria pasowały do twojego samochodu. Podpowiadamy, co i jak należy sprawdzać, a które cechy są w praktyce nieistotne.

Problemy przy samodzielnym wyborze części nie dotyczą jedynie zakupów internetowych, ale mogą się pojawić również w hurtowni. Handlowiec może nas zapytać o średnicę tarcz hamulcowych, jeżeli w danym modelu było ich kilka rodzajów, czy chociażby o typ złącza – przy wyborze podzespołów elektronicznych. Aby zaoszczędzić sobie kłopotów, warto zwracać uwagę na pewne cechy charakterystyczne elementów, których szukamy.

Warto wiedzieć, że pomyłka przy zakupach nie oznacza jedynie konieczności zwrotu niepasujących części i wydłużenia czasu naprawy. Może się zdarzyć, że błędnie dobrany olej, np. GL5 do skrzyni biegów starego typu, uszkodzi jej synchronizatory, a niewłaściwy płyn przyspieszy korozję chłodnicy. Wtedy drobna pomyłka w sklepie będzie oznaczać duże wydatki. ]

Zawsze warto też sprawdzić, jakie wymagania ma producent samochodu – to podstawa w przypadku materiałów eksploatacyjnych.

Płyn do wspomagania

Płyn do wspomagania

W hydraulicznych układach wspomagania stosowany jest specjalny olej, którego cechą rozpoznawczą jest kolor.

  • najbardziej popularny jest czerwony (olej ATF), stosowanych w starszych autach
  • płyny zielony i żółty są wymagane do nowszych aut

To musisz wiedzieć

Doraźnie płyn wybieraj, kierując się po prostu kolorem. Wybierz taki sam, jaki jest w aucie. Czasami na zbiorniczku jest oznaczenie płynu.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy

Powszechnie stosuje się trzy gatunki płynów hamulcowych.

  • DOT3, DOT4 oraz DOT5.1 różnią się temperaturą wrzenia
  • wszystkie są ze sobą mieszalne
  • można zastosować płyn o wyższym indeksie, ale nie niższym  

To musisz wiedzieć

Czasami producenci zalecają płyn DOT4 LV. To płyn w klasie DOT4, jednak o obniżonej lepkości, co ma przyspieszać działanie zaworów ESP.

Filtry

Filtry

Jakości filtra nie jesteśmy w stanie ocenić, więc wybieramy produkt markowego producenta. Warto wiedzieć, że:

  • filtry do jednego modelu miewają różne wymiary
  • filtr kabinowy z węglem aktywnym skuteczniej eliminuje zapachy – warto dopłacić

To musisz wiedzieć

Polskie filtry Filtron czy PZL Sędziszów są na tyle dobrej jakości, że stosowane są na pierwszy montaż, np. w VW.

Olej przekładniowy

Olej przekładniowy

W ręcznych skrzyniach biegów stosowane są oleje przekładniowe, które różnią się:

  • lepkością SAE (np. 75W-80)
  • klasą jakości (GL4 lub GL5)

Dobiera się je zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu.  

To musisz wiedzieć

Do starszych samochodów nie powinno się stosować oleju wyższej klasy jakościowej GL5, ponieważ jego dodatki mogą powodować korozję mosiężnych synchronizatorów w skrzyniach. Tam bezwzględnie zaleca się nalewanie oleju GL4, jeżeli wymaga tego producent.

Olej silnikowy

Olej silnikowy

Wymagania producenta auta odnośnie oleju silnikowego podawane są na dwa sposoby:

  • klasa lepkości SAE (np. 5W-30) oraz klasa jakości ACEA (np. A3/B4).
  • norma producenta (np. VW505.00). W tym przypadku samo spełnienie normy wystarczy, nie trzeba już wnikać w inne parametry. Marka oleju jest kwestią drugoplanową. Olej Orlenu o określonych parametrach nie będzie gorszy od Castrola z identycznymi indeksami.

To musisz wiedzieć

Z wyjątkiem aut z pompowtryskami oraz z filtrem DPF doraźnie do silnika możesz nalać dowolny olej. W tych dwóch wymienionych przypadkach oleje muszą być dostosowane do silnika.

Akumulator

_MG_5380

Najważniejsze parametry to:

  • prąd rozruchowy (A)
  • pojemność (Ah)
  • wymiary akumulatora
  • rozmieszczenie biegunów

To musisz wiedzieć

Jeżeli samochód nie ma systemu Start&Stop albo odzysku energii przy hamowaniu (np. BMW po 2008), to akumulator może być tradycyjny o standardowych parametrach. Przy Start&Stop musi być akumulator EFB lub AGM, a przy odzysku energii AGM.

Ksenony

Ksenony

Żarówki ksenonowe różnią się napięciem, umiejscowieniem zapłonnika oraz geometrią.

  • kupując żarówkę ksenonową, kieruj się oznaczeniem (np. D1S, D1R, D2S, D2R). Jest ono jednoznaczne i obejmuje wszystkie parametry żarówki
  • wybieraj neutralny kolor (4300-6000 K)

To musisz wiedzieć

Na rynku jest dużo podróbek markowych ksenonów. Kupuj więc z pewnego źródła, koniecznie z rachunkiem.

Głośniki

Podstawowymi parametrami głośników samochodowych są:

  • kształt (owalny lub okrągły)
  • wielkość (np. 16 cm)
  • głębokość (np. 45 mm)
  • moc znamionowa (np. 40 W)

To musisz wiedzieć

Jeżeli samochód ma osobne głośniki wysokotonowe, to kupowanie głównych głośników trójdrożnych nie ma sensu.

Śruby do kół

Śruby do kół

Decydujące parametry śrub kół to:

  • rozmiar gwintu (np. M12x1,5)
  • długość gwintu (np. 45 mm)
  • typ łba (kulisty lub stożkowy)

To musisz wiedzieć

Zamieniając „stalówki” na felgi aluminiowe, zwykle trzeba stosować dłuższe śruby (nie dotyczy m.in. VW).

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy

Płyny powszechnie dostępne nadają się do nowszych aut. Raczej nie zaleca się mieszania różnych płynów.

  • do starszych aut (przed 2000 r.) szukaj płynu krzemianowego. Albo będzie miał to napisane na odwrocie, albo musi mieć oznaczenie G11, stosowane na potrzeby koncernu VW.

To musisz wiedzieć

Stare auta mogą mieć lutowaną chłodnicę i tam płyny nowego typu działają korozyjnie na luty.

Żarówki główne

Żarówki główne

Kupując żarówkę, zwróć uwagę na:

  • typ żarówki (np. H4, H7 czy HB4)
  • wybity znak homologacji („E” z liczbą w kółeczku)

To musisz wiedzieć

Nie stosuj niehomologowanych żarówek o zwiększonej mocy (np. 80 czy 100 W zamiast 55 W). Powodują one matowienie odbłyśników i topienie się izolacji wiązki elektrycznej.

Reflektory

Zarówno kupując reflektor nowy, jak i używany, trzeba znać kilka parametrów:

  • rodzaj żarówek (sprawdź zgodność wtyczek)
  • sposób regulacji (ręczna, elektryczna)
  • szczegóły wykonania (typ klosza, kolor odbłyśnika itp.)

To musisz wiedzieć

Na rynku jest sporo reflektorów od „anglików”, które nie nadają się do ruchu prawostronnego.

Felgi

Felgi

Przewaga felg aluminiowych nad stalowymi tkwi głównie w wyglądzie, funkcjonalnie niczym się one nie różnią. Przy wyborze należy sprawdzić:

  • szerokość i średnicę (np. 6,5Jx16 dla opony 205/55 R16)
  • rozstaw otworów śrub  (np. 5x112)
  • wielkość otworu centralnego
  • odsadzenie ET, które decyduje o rozstawie kół w aucie (zwykle auta mają ET35, a np. przy ET25 koła będą szerzej po 1 cm)

To musisz wiedzieć

Jeżeli masz możliwość wyboru pomiędzy nowymi tanimi zamiennikami a używanymi felgami oryginalnymi, to wybierz te fabryczne. W jakości dzieli je przepaść.

Paski osprzętu

Paski osprzętu

Przy doborze pasków osprzętu silnika z katalogu trzeba znać dokładne parametry i wyposażenie auta (np. czy pojazd ma klimatyzację). Parametry pasków wielorowkowych to:

  • liczba rowków (np. 4PK)
  • długość (668 mm)

To musisz wiedzieć

W niektórych samochodach (np. Ford Focus II) stosowane są specjalne elastyczne paski pracujące bez napinacza, których nie zamienia się zwykłymi. W zależności od firmy w ich oznaczeniu umieszczana jest dodatkowo litera E lub słowo ELAST.

Przewody hamulcowe

Przewody hamulcowe

Elastyczne przewody hamulcowe są często jednakowe w wielu samochodach. Kupując nowe, należy zwrócić uwagę na:

  • długość
  • średnicę
  • rodzaje gwintów na połączeniach
  • w przypadku usterki sztywnych przewodów wymienia się je na przeznaczone do danego modelu lub dorabia na wzór

To musisz wiedzieć

Przewody należy kupować tylko nowe. Nie da się ocenić stanu używanych.

Tarcze hamulcowe

Tarcze hamulcowe

Elementy układu hamulcowego są dosyć dobrze skatalogowane w hurtowniach, jednak i tu często trzeba upewnić się, że kupujemy właściwe. Parametry tarcz hamulcowych:

  • system układu (np. Bosch czy ATE)
  • średnica
  • grubość
  • liczba otworów na śruby (np. 4 lub 5)

To musisz wiedzieć

Warto wiedzieć, że na tarcze hamulcowe mechanicy mają znaczne zniżki. Najlepiej jest wynegocjować cenę i zlecić ich kupno warsztatowi. W przypadku ewentualnej pomyłki warsztat nie ma problemu ze zwrotem części.

Podzespoły elektryczne

Podzespoły elektryczne

Często nawet w ramach jednego modelu z konkretnym wyposażeniem występują różnice w kostkach przyłączeniowych. Przy wyborze takich części jak np. przełączniki, przepływomierze czy czujniki powinno się porównać nową część ze starą. Muszą zgadzać się wszystkie szczegóły, takie jak:

  • kształt i kolor kostki
  • liczba i rozmieszczenie pinów
  • liczba i kolory przewodów
  • długość przewodów

To musisz wiedzieć

Kupowanie używanych elementów elektrycznych obarczone jest dużym ryzykiem pomyłki. Dodatkowo takie części zwykle ciężko jest sprawdzić.

Chłodnica

Chłodnica

Zarówno w przypadku kupowania używanej, jak i nowej chłodnicy trzeba zachować ostrożność. Zwłaszcza w przypadku tańszych części katalogi często zawierają nieprawdziwe informacje.

Istotne parametry chłodnicy to:

  • szerokość
  • wysokość
  • głębokość rdzenia
  • liczba, lokalizacja i średnice króćców przyłączeniowych
  • typ gniazda czujnika temperatury

To musisz wiedzieć

Kupno używanej chłodnicy jest bardzo ryzykowne. Przede wszystkim łatwo tu o pomyłkę przy znalezieniu identycznej jak poprzednia. Nie da się sprawdzić np. stanu zakamienienia.

Termostat

Termostat

Termostaty o identycznych wymiarach są często montowane w wielu samochodach. Przed kupnem powinno się sprawdzić:

  • średnicę
  • głębokość
  • temperaturę otwarcia (jest wytłoczona na obudowie)

To musisz wiedzieć

Wielu kierowców po awarii termostatu wymontowuje go. Takie działanie jest szkodliwe dla silnika, który nie osiąga wtedy optymalnej temperatury pracy. Na dodatek zużywa więcej paliwa.

Elementy układu wydechowego

Elementy układu wydechowego

Zwłaszcza kierowcy decydujący się na zakupy przez internet powinni upewnić się, że znaleziona część będzie pasowała do ich auta. Trzeba sprawdzić:

  • średnicę montażową elementów (np. złącza elastycznego czy tłumika)
  • długość potrzebnego fragmentu

To musisz wiedzieć

Średnice rur w tanich zamiennikach często nie zgadzają się z oryginałem.

Gumy stabilizatora

Gumy stabilizatora

W wielu autach montowano stabilizatory o różnych wymiarach. Dlatego przed kupnem nowych poduszek gumowych należy zmierzyć:

  • średnicę osadzenia na drążku
  • wymiary zewnętrzne

To musisz wiedzieć

Do niektórych samochodów (np. Jeep Grand Cherokee) można dokupić akcesoryjne stabilizatory o większej średnicy, które poprawiają komfort jazdy. W takim wypadku dobrane z katalogu tuleje nie będą pasowały.

Tłoczki hamulcowe

Tłoczki hamulcowe

W tym przypadku nie można do końca ufać danym zawartym w katalogach. Podstawowe parametry tłoczków to:

  • średnica
  • wysokość
  • rodzaj materiału, z którego jest wykonany (np. tworzywo sztuczne czy metal)

To musisz wiedzieć

Kupno tłoczków hamulcowych najlepiej zlecić mechanikowi. Elementy te nie są drogie i na samodzielnych zakupach można zaoszczędzić kilkanaście złotych. W przypadku pomyłki stracimy więcej. Dobór powinien być poprzedzony demontażem starych.

Końcówka drążka kierowniczego

Przy kupowaniu drążków kierowniczych i ich końcówek należy sprawdzić:

  • średnicę gwintu
  • średnicę osadzenia końcówki w zwrotnicy
  • długość

To musisz wiedzieć

Są to elementy wpływające na bezpieczeństwo, dlatego nie należy kupować używanych. Najtańsze zamienniki szybko się zużywają, dlatego ze względu na konieczność ustawiania zbieżności po wymianie też powinno się ich unikać.

Gaśnica

Gaśnica

Wydawałoby się, że przy kupnie gaśnicy nie można popełnić błędu. By kupić pełnowartościowy produkt należy jednak sprawdzić:

  • świadectwo i termin dopuszczenia

To musisz wiedzieć

Choć przepisy nie nakładają na kierowcę obowiązku posiadania gaśnicy z aktualnym dopuszczeniem, to dla własnego dobra warto posiadać sprawną. Znacznie lepszą skuteczność zapewniają gaśnice dwukilogramowe.

Przeguby napędowe

Przeguby napędowe

Przeguby napędowe półosi charakteryzuje kilka parametrów, a w przypadku wymiany wszystkie muszą być spełnione. Przed kupnem przegubów trzeba sprawdzić:

  • długość i średnicę
  • liczbę zębów na wieloklinie wewnątrz przegubu i na ośce wchodzącej w piastę
  • średnice obu wieloklinów

To musisz wiedzieć

Nie zaleca się kupowania używanych przegubów ze względu na brak możliwości pełnego sprawdzenia oraz duże ryzyko pomyłki.

Sworzeń wahacza

W wielu samochodach (np. Renault Scenic) producenci montowali różne rodzaje sworzni. Przed kupnem nowych trzeba sprawdzić:

  • średnicę osadzenia w zwrotnicy
  • rozstaw śrub mocujących

To musisz wiedzieć

W używanych autach o nieznanej przeszłości zdarza się, że sworznie po lewej i prawej stronie mają różne średnice. Świadczy to np. o wymianie zwrotnicy w przeszłości.

Wtryskiwacze

Wtryskiwacze

Wiele wtryskiwaczy tego samego systemu (np. Bosch czy Delphi) na pierwszy rzut oka wygląda identycznie. Jednak w praktyce te niezwykle precyzyjne podzespoły nie są ze sobą zamienne. Pomimo identycznych wymiarów i możliwości zamontowania do auta ich parametry pracy mogą się znacznie różnić. Nawet jeżeli na źle dobranych wtryskach silnik pracuje, to zwykle nie rozwija pełnej mocy. W takiej sytuacji istnieje też ryzyko powstania poważnych usterek.

Przed kupnem należy sprawdzić:

  • numer części

To musisz wiedzieć

Kupno używanych wtryskiwaczy jest ogromną loterią. W wielu przypadkach można trafić na działające lecz zużyte. Kupno używanych wtrysków dopuszcza się jedynie przy możliwości wcześniejszego sprawdzenia na stole probierczym.

Sprzęgło

Sprzęgło

W przypadku sprzęgła, nawet przy wybieraniu części z katalogu, warto znać:

  • średnicę tarczy
  • grubość okładziny
  • średnicę osadzenia na wałku

To musisz wiedzieć

Jeżeli nie mamy do czynienia z nietypowym autem, do którego części trzeba zamawiać wcześniej, sprzęgło warto kupować dopiero po zdemontowaniu starego. Uchroni to przed błędnym doborem części i koniecznością zwrotu, co jest uciążliwe szczególnie w przypadku zakupów internetowych.

PODSUMOWANIE

Najgorszym z możliwych scenariuszy podczas naprawy auta jest sytuacja, w której okazuje się, że części kupione przez klienta nie pasują. Często dotyczy to zakupów internetowych i wiąże się z uciążliwymi konsekwencjami. Przede wszystkim zwrot błędnie dobranych elementów zajmuje kilka dni. W tym czasie trzeba kupić właściwe podzespoły i „zamrozić” pieniądze. Dodatkowo taka sytuacja znacznie wydłuża czas naprawy, dlatego części samochodowe należy kupować po wcześniejszym sprawdzeniu ich parametrów.

Czytaj także