Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Leapmotor D19 – przód

Luksus z Chin. Imponujący Leapmotor D19 ma być oferowany także w Europie

fot. Leapmotor

Luksus z Chin. Imponujący Leapmotor D19 ma być oferowany także w Europie

Chiński Leapmotor, w którym 20% udziałów ma koncern Stellantis, właśnie zaprezentował najbardziej luksusowy samochód w swojej historii. To 6-miejscowy SUV o nazwie D19. Auto ma trafić także do Europy.

Założony w 2015 roku Leapmotor rozwija się w błyskawicznym tempie. Marka, w której Stellantis dysponuje 1/5 udziałów, dosłownie przed chwilą wyprodukowała milionowy egzemplarzy samochodu i po raz pierwszy w historii zakończyła półrocze z dodatnim wynikiem finansowym. 

Leapmotor D19_08
D19 to dla Leapmotora producenta wstęp do segmentu samochodów luksusowych. 
fot. Leapmotor

Ale na tym ambicje Leapmotora się nie kończą. W planach jest uruchomienie europejskiej produkcji w Hiszpanii, z której auta będą trafiać bezpośrednio do salonów na Starym Kontynencie. 

Ponad 520 cm długości 

Nowy Leapmotor D19 to pierwsze podejście tej marki do segmentu samochodów luksusowych. Mierzy ponad 520 cm długości i ma rozstaw osi przekraczający 310 cm, co czyni go jednym z największych SUV-ów w swojej klasie. 

Jego stylistyka jest elegancka i jednocześnie powściągliwa – chromowane listwy wokół szyb, ukryte klamki oraz masywne błotniki składają się na wygląd kojarzący się z prestiżem. W nadkolach umieszczono kamery systemów autonomicznej jazdy, a ogromne felgi dopełniają luksusowego wizerunku.

Leapmotor D19_04
Auto ma powściągliwą stylistykę, typową dla modeli Leapmotora. 
fot. Leapmotor

W Chinach Leapmotor D19 ma kosztować pomiędzy 250 000 a 300 000 juanów, czyli około 128 000-154 000 zł. Chiński producent otwarcie przyznaje, że celuje w takich rywali jak Li Auto L9 czy Nio ES8 – duże, rodzinne SUV-y klasy premium z zaawansowaną architekturą elektryczną. 

Wśród potencjalnych rywali wymienia się również m.in. BMW X7 czy Mercedesa GLS-a

Pneumatyczne zawieszenie i dwa rodzaje napędu

Pod względem technicznym Leapmotor D19 robi ogromne wrażenie. Zawieszenie to dwukomorowy układ pneumatyczny z aktywną regulacją tłumienia. Z przodu zastosowano podwójne wahacze, z tyłu – system pięciowahaczowy. 

Całość współpracuje z układem kierowniczym R-EPS drugiej generacji oraz systemem LMC 2.0 Body Control, który przewiduje przechyły nadwozia i automatycznie je niweluje. Dzięki temu D19 ma jeździć w porównywalny sposób do europejskiej konkurencji.

Leapmotor D19
Leapmotor D19, niezależnie od rodzaju napędu, zawsze ma potężną moc. 
fot. Leapmotor

Leapmotor D19 oferuje dwa rodzaje napędów – czysto elektryczny oraz ze spalinowym przedłużaczem zasięgu. Ten drugi wykorzystuje akumulator o pojemności 80,3 kWh, który pozwala przejechać do 500 km w trybie elektrycznym (według cyklu CLTC). Architektura 800 V umożliwia ładowanie od 30 do 80% w zaledwie 15 minut. Układ hybrydowy wykorzystuje dwa silniki elektryczne, a ich łączna moc wynosi 544 KM

Wersja elektryczna bazuje na 1000-woltowej architekturze i napędzie z trzema silnikami, które generują aż 734 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 3 s. Akumulator o pojemności 115 kWh, produkcji CATL, zapewnia zasięg do 720 km i może bardzo szybko przyjmować prąd. Wystarczy 15 minut, aby odzyskać energię na kolejne 350 km.

Z cyfrowym asystentem 

Cyfrowa deska rozdzielcza Leapmotora D19, oparta na architekturze LEAP 4.0, korzysta z dwóch procesorów Snapdragon 8797 o łącznej mocy 1280 TOPS. System VLA (Vehicle-Level Autonomy) umożliwia autonomiczną jazdę poziomu 3 oraz automatyczne parkowanie

Auto korzysta z własnego modelu sztucznej inteligencji, działającego offline. Jak podaje producent, D19 potrafi rozpoznawać kontekst rozmowy, uczyć się stylu jazdy kierowcy i samodzielnie sugerować trasy, muzykę czy ustawienia klimatyzacji. 

Premiera Leapmotora D19 planowana jest na 2026 rok, choć szczegółowa data nie została jeszcze potwierdzona. Co istotne, to auto pojawi się również w Europie, gdzie z pewnością nie będzie miało łatwego życia.

Ale... cena czyni cuda. 

Czytaj także