Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Voyah Free – test, przód w ruchu

Voyah Free – chiński SUV za ponad 300 tys. zł |TEST

tygodnik „Motor”

Voyah Free – chiński SUV za ponad 300 tys. zł |TEST

Chińskie marki chcą zaistnieć w Europie nie tylko w klasach popularnych aut. Voyah Free zabiega o nabywców SUV-ów premium – i przemawia za nim szereg ciekawych argumentów.

Marka Voyah została stworzona w 2020 r. przez chińskiego producenta samochodów, firmę Dongfeng. Testowany SUV o nazwie „Free” trafił na rynek w 2021 r., a dziś można go kupić w wybranych europejskich krajach – w tym w Polsce.

Warunki brzegowe są co najmniej interesujące: przestronny SUV, z atrakcyjnie zaprojektowanym nadwoziem (przez włoskie studio Italdesign Giugiaro), mocnym napędem elektrycznym (489 KM) oraz pojemnym akumulatorem (100 kWh), do tego z bogatym wyposażeniem, za 70% ceny rywali. Bazowej ceny. Pytanie, czy chiński samochód nieznanej marki jest wart 329 000 zł.

Voyah Free 2024 test tył
Niezbyt wysokie (165 cm) jak na dużego SUV-a nadwozie i akceptowalna masa własna (2330 kg) owocują sensownymi wynikami zużycia prądu.

Prawdziwe „premium”

Ze swoimi wymiarami Voyah Free wpisuje się w format SUV-ów klasy wyższej premium, a słowo „premium” jest tu całkiem na miejscu. Auto zwraca uwagę porządnym wykonaniem i starannym wykończeniem, od pracy instrumentów po misterne przeszycia tapicerki.

Voyah nie powstał jako samochód wyłącznie elektryczny – w swojej ojczyźnie występuje też z hybrydowym napędem plug-in z benzynowym silnikiem. Mimo to jego kabina oferuje dużo swobody w obu rzędach, z naciskiem na tył, gdzie na podróżujących czekają komfortowa kanapa, płaska podłoga oraz mnóstwo miejsca na nogi. Z przodu kierowcę i pasażera „otula” kokpit, ale i tu przestrzeni nie brakuje – daleko odsuwane fotele sprawiają, że także wysokim osobom.

Voyah reprezentuje ciekawą koncepcję przestrzenną – nie ma „pękatego”, szczególnie wysokiego nadwozia (mierzy 165 cm wysokości wobec ok. 170 cm u niemieckich rywali), ma natomiast widocznie wydzieloną przednią bryłę z pokrywą silnika. W rezultacie łączy zwiększony prześwit (regulowany) z relatywnie „tradycyjną” pozycją za kierownicą z widokiem na maskę, co sprzyja integracji z autem.

Objętość przestrzeni bagażowej nie budzi zastrzeżeń: z tyłu czeka foremny 560-litrowy bagażnik z hakami na torby, a z przodu dodatkowy tzw. frunk o pojemności 72 l. 

Dane techniczne i cena Voyah Free
Silnik  2 x elektryczny
Moc maksymalna 489 KM
Maksymalny moment obrotowy 720 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 491/195/165 cm
Rozstaw osi 296 cm
Średnica zawracania 11,4 m
Masa własna/ładowność 2330/605 kg
Masa przyczepy 2000 kg
Poj. bagażnika p. + t. (min./maks.) 72 + 560/1320 l
Pojemność akumulatora (netto) 100 kWh
Moc ładowania AC/DC 11/100 kW
Opony 255/45 R20
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s
Średnie zużycie energii 20,0 kWh/100 km
Zasięg 500 km
Cena 329 000 zł

Dla fanów gadżetów

Mimo trzech ekranów obsługa Voyaha nie sprawia problemu. Na kierownicy znalazły się mechaniczne przełączniki i przyciski, w tradycyjny sposób zawiaduje się także wentylacją. W testowanym egzemplarzu system operacyjny nie oferował języka polskiego, ale sprzedawca zadeklarował, że tłumaczenie trwa. Jego kafelkowy interfejs jest jednak przyjazny w obsłudze, oferuje mapy Google z wyszukiwarką stacji ładowania, a przede wszystkim robi wrażenie ciekawymi funkcjami, takimi jak możliwość zrobienia selfie oraz nagrywania filmów z pokładowej kamery.

Ekran pozwala też „śledzić” pasażerów z tyłu (przydatne podczas jazdy z dziećmi). Ponadto imponują jakość obrazu z noktowizora i... zmienna wysokość deski rozdzielczej. W wybranych trybach ekrany częściowo się chowają, a ich menu staje się znacznie bardziej kompaktowe. 

Voyah Free 2024 test kokpit
Przyzwoicie wykończony kokpit – mocno scyfryzowany, ale z dopracowaną logiką obsługi. Duży schowek w tunelu, liczne tradycyjne instrumenty, doskonała jakość obrazu z kamer.

Odmienna interpretacja

Pneumatyczne zawieszenie Voyaha ma zrelaksowany charakter i zapewnia wysoki poziom komfortu (choć nie tak wysublimowany jak rywale spod znaku Mercedesa i BMW), a układ kierowniczy pracuje syntetycznie, typowo dla wielu współczesnych aut. Chiński SUV prowadzi się jednak wystarczająco zwinnie i ma napęd skonfigurowany pod kątem bezpieczeństwa jazdy. Nieco rozczarowuje przeciętny jak na auto tej klasy poziom hałasu przy wyższych prędkościach.

Voyah ma dwa silniki elektryczne, po jednym na oś, a jego napęd systemowo generuje 489 KM i 720 Nm. Istotny wpływ na zachowanie samochodu mają tryby jazdy. I, co niespotykane, wpływają również na czasy przyspieszeń: w najłagodniejszym trybie osiągnięcie prędkości 100 km/h zajęło 7,6 s, a w sportowym – już tylko deklarowane 4,4 s. Lepszym rozwiązaniem byłaby funkcja kickdownu, która niezależnie od programu aktywuje pełne osiągi po głębokim wciśnięciu gazu.

Chiński SUV korzystnie wypada natomiast w kategoriach efektywności. Jazda po mieście przy kilkustopniowych mrozach owocuje wynikami na poziomie 25-26 kWh/100 km, co oznacza, że zimą bez problemu przejedziemy ok. 400 km. W trasie zużycie spada jednak nieznacznie, do ok. 24 kWh/100 km.

Duży akumulator (106 kWh brutto, 100 kWh netto) przekłada się na przyzwoity zasięg. Pewne ograniczenie w eksploatacji stanowi niezbyt wysoka moc ładowania DC (deklarowana 100 kW). W praktyce od 20 do 80% utrzymuje się wartość ponad 80 kW. Ładowanie AC – do 11 kW.

 dane testowe (opony zimowe) Voyah Free
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,7 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) 25,5/24,0/24,8 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 400 km

Voyah Free: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • przestronna kabina, pojemny bagażnik, dobra jakość wykończenia, przyjazna obsługa, bogata lista funkcji systemu operacyjnego
  • fotele mogłyby oferować więcej płaszczyzn regulacji

Układ napędowy

  • wysokie osiągi, dobra efektywność, pojemny akumulator, regulowana rekuperacja
  • przyspieszenie w oszczędnym trybie mocno różni się od danych fabrycznych

Właściwości jezdne

  • wysoki komfort tłumienia, ogromne pokłady trakcji oraz stabilności, bardzo dobre wyczucie pedału hamulca
  • przeciętna komunikatywność, nie najlepsze wygłuszenie

Wyposażenie i cena

  • atrakcyjna cena, bogate wyposażenie, 5 lat gwarancji 
  • interfejs bez języka polskiego, bardzo ograniczona sieć sprzedaży i serwisów, nieznana marka

Voyah Free – test: podsumowanie

Funkcjonalny SUV klasy wyższej, z racji pewnych braków – semipremium. Dla klientów to ciekawa i dużo tańsza alternatywa dla uznanych europejskich marek, a dla producentów – sygnał, że są obszary (efektywność, funkcje systemu operacyjnego, a nawet obsługa), w których chińskie marki wyznaczają wysokie standardy.

Czytaj także