Nowy dzień i kolejny motoryzacyjny gracz z Chin ogłasza wejście do Polski. W styczniu przyszłego roku wystartuje sprzedaż na naszym rynku aut marki Leapmotor, która już rozpoczęła produkcję swojego pierwszego modelu w tyskiej fabryce koncernu Stellantis.
Leapmotor oficjalnie uznawany jest za 15. markę koncernu Stellentis, który w październiku zeszłego roku zakupił w nim 21% udziałów za kwotę 1,5 mld dolarów. Przy okazji powołano spółkę Leapmotor International.
Ma on prawo do budowania, eksportowania oraz sprzedaży samochodów tej chińskiej marki poza granicami Państwa Środka. Pierwszy model, czyli T03, niedawno zaczęto produkować w Polsce. Z kolei drugi – według nieoficjalnych doniesień – ma zacząć wyjeżdżać z Tychów przyszłym roku (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
Leapmotor z dniem 30 września tego roku ogłosił oficjalne rozpoczęcie sprzedaży w Europie. Początkowo jego auta zaczęły trafiać do Belgii, Francji, Niemiec, Grecji, Włoch, Luksemburga, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii oraz na Maltę.
W Polsce sprzedaż wystartuje na początku przyszłego roku. W ofercie znajdą się dwa modele – miejskie T03 oraz C10. Leapmotor nie będzie miał własnych salonów. Auta tego wytwórcy mają być oferowane w istniejących już placówkach koncernu Stellantis.
„Wejście Leapmotor na polski rynek daje kupującym dostęp do unikalnej oferty oraz zaawansowanej, wysokowartościowej technologii BEV. Dzięki organizacyjnemu i handlowemu wsparciu Stellantis klienci będą mogli cieszyć się wysokiej jakości, zorientowanym na klienta doświadczeniem, które wyróżnia Leapmotor International na tle innych chińskich konkurentów na rynku” – mówi Grzegorz Zalewski, dyrektor generalny Stellantis Polska.
„Potężny system dystrybucji części Stellantis zapewni klientom Leapmotor dostęp do bezkonkurencyjnego poziomu usług, co jest istotnym wyróżnikiem na tle innych ofert” – twierdzi Zalewski.
Leapmotor T03 to niewielki elektryczny samochód miejski, wyceniony w Europie na 19 900 euro, czyli około 85 700 zł. Auto mierzy 362 cm długości, 165,2 cm szerokości oraz 157,7 cm wysokości. Jego nadwozie wykonano w 60% ze stali o wysokiej wytrzymałości.
Do napędu Leapmotora T03 służy 95-konny silnik, umieszczony z przodu. Zasila go akumulator trakcyjny o pojemności 37,3 kWh, zapewniający średni zasięg 265 km i 395 km w mieście.
Ładowarka pokładowa ma moc 6,6 kW. Baterię Leapmotora T03 można „nabijać” również prądem stałym z mocą sięgającą 48 kW. A to oznacza, że od 30 do 80% pojemności napełnia się ona w nieco ponad 30 minut.
Leapmotor T03 oferuje bogate wyposażenie standardowe, obejmujące m.in. 15-calowe obręcze z lekkich stopów, dwa ekrany w kokpicie, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, kamerę cofania, tylne czujniki parkowania, a nawet adaptacyjny tempomat.
Leapmotor C10 to elektryczny SUV klasy średniej w cenie 36 400 euro, czyli około 157 000 zł. Auto mierzy 474 cm długości, 190 cm szerokości oraz 168 cm wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 283 cm. Bagażnik ma z kolei pojemność 420-1410 l.
Leapmotor C10 powstał na platformie LEAP3.0, która cechuje się m.in. centralnie zintegrowaną architekturą elektroniczną oraz technologią Cell-to-Chassis. Jej zastosowanie oznacza, że bateria – tutaj o pojemności 69,9 kWh – stanowi integralną część struktury nadwozia.
To chińskie auto jest wprawiane w ruch przez 218-konny silnik elektryczny i zapewnia 420 km zasięgu. Ładowanie akumulatora trakcyjnego od poziomu 30 do 80% zabiera 30 minut.
W kabinie znalazły się dwa ekrany. Ten po stronie kierowcy ma przekątną 10,25”, natomiast centralny – 14,6”. Standardem w Leapmotorze C10 jest bezprzewodowa aktualizacja za pomocą funkcji OTA. Obejmuje ona funkcjonalności systemów wsparcia kierowcy, systemu informacyjno-rozrywkowego, nawigacji czy elementów cyberbezpieczeństwa.
Leapmotor planuje co roku debiut nowego modelu. W przyszłym roku na rynku pojawi się kompaktowy SUV o nazwie B10. Później dołączą do niego niewielki hatchback (w 2026 r.), a następnie – kolejny hatchback i nowe auto uterenowione.